سلام و خسته نباشید من غیر از مواد غذایی به قرص ژلوفن و ناپروکسن حساسیت دارم آیا میشه این قرص هارو به واکسن خانگی اضافه کرد و اگر میشود به چه مقدار باید اضافه کنم؟؟؟ و یک سوال دیگه داشتم اینکه دقیقا چقدر باید آب جوش به محلول اضافه کرد؟؟؟


علی

سلام و وقت بخیر من قصد انجام حجامت آلرژی دارم و در یکی از شهرستان های استان کرمانشاه هستم جایی رو پیدا نمیکنم که حجامت آلرژی انجام بدن خواستم بدونم میشه پیش کسی که حجامت عادی انجام میده برم و همین مراحل حجامت آلرژی رو بگم که برام انجام بده و اگر نمیشه جایی رو معرفی میکنین که برم حجامت رو انجام بدم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
علی

سلام. ببخشید من 52 روز هست زایمان طبیعی داشتم و مشکلی هم الحمدلله در شیردهی نداشتم. اطرافیانم میگن به نوزاد شیرخشک بدم تا بدن خودم ضعیف نشه. دچار سردرگمی شدم.میشه هم شیر داد و هم در اینده دچار ضعف نشم؟ بچه اول هست و 30 سالمه
شهریار

سلام. دخترم ۷ ماهشه. هم الرژی تنفسی داره هم الرژی به بعضی مواد غذایی. همیشه هم بدنش کهیر داره و کم و زیاد میشه. واسه بچه توی این سن هم میشه حجامت الرژی انجام داد یا همون حجامت ساده کافیه. لطفا راهنمایی کنین
مریم

سلام علیکم پیام به دست بنده نرسیده ( نمیدانم به چه علت) ولی محبت بفرمایید پاسخ را مجدد برایم ارسال بفرستید..
محمدجواد

سلام واحترام دکتربزرگواربه تازگی متوجه شدم باردارم الحمدلله اما موهایم وپوستم چرب میشودو سرهمراه شوره وخارش قبلااز شامپوهای قوی استفاده میکردم خوب بودم الان نمیتونم چی جایگزین کنم البته من امپول رقیق کننده خون هم میزنم،التماس دعا ازشمابزرگوار🙏
زینب

سلام و عرض ادب برای کبد چرب چه روزی مناسب حجامت است و از کدام ناحیه بدن؟
مجید

سلام و درود من دانشجو هستم و میخام مطالب یکی از مقالتتون رو pdf کنم و تو کلاس ارائه بدم از نظر شرعی شما مخالف نیستید؟
محمد رجبیان

سلام و ادب شش ماهی هست گاهی سوزش درسمت چپ قفسه سینه نزدیک به زیر بغل دارم .پس از مدتی کار مداوم منزل احساس سنگینی در ناحیه سمت چپ قفسه سینه و چپ پشت کتف دارم این چند ماه تجت فشار عصبی بوده ام.حالت رفلاکس معده هم گاهی دارم.چه درمانی پیشنهاد میفرمایید؟
بامداد

سلام علیکم بزرگوار در دو پیام ارسال شده قبلی سوالی مطرح کردم که هنوز منتظر پاسخ شما هستم احساس میکنم که رغبتی برای پاسخ نداشتید و یا به دلیل مشغله کاری وقت جواب دادن ندارید بحرحال اگر تمایلی ندارید که پاسخگوی پیام های بنده باشید به من اطلاع بدهید تا مُصَدّع اوقات شریفتان نشوم و بنده انتظار نکشم سپاسگزارم
محمدجواد
کد : 1578
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
خبرها و نظرها
Share Email
حذف طب اسلامی سلامت جامعه را تهدید می کند

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

حذف طب اسلامی سلامت جامعه را تهدید می کند

 

 

 

 

آمنه مستقیمی


برای نظر دادن درباره طب اسلامی باید متدولوژی یا روش شناسی طب اسلامی را بدانیم، یعنی ابتدا ادبیات عرب، اصول فقه، منطق و فقه را مطالعه کنیم بعد از بین آن‌ها بتوانیم روایات طبی را تشخیص دهیم چراکه گاه ممکن است دو روایت با هم در تضاد باشند، لذا استنباط از بین این روایات در کنار آیات قرآن و مفاهیمی که در سایر گفته‌های معصومان(ع) و نظر حکماست، می‌تواند کارساز باشد؛ از این رو، اگر کسی نتواند طب را با علوم حوزوی جمع کند، نمی‌تواند درباره طب اسلامی نظر دهد.

 

 

 

قدس آنلاین- سخنان اخیر مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مبنی بر آنکه ما چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم! و استناد به نظر مراجع و حدیث شناسان برای موجه جلوه دادن این ادعا، فرصتی را فراهم آورد تا با حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدعلی آقارفیعی، جراح عمومی و متخصص طب اسلامی و مؤلف آثاری همچون «طب اسلامی و تحقیقات نوین پزشکی» و «آفرینش انسان» درباره صحت و سقم این سخن و پاسخ‌های مستدل آن، به گفت وگو بپردازیم که مشروح آن تقدیم می‌شود:

 

 

 

 

آقای دکتر رفیعی لطفاً بفرمایید آیا سخن اخیر مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مبنی بر آنکه «موضوعی به نام طب اسلامی نداریم» با واقعیات دینی و آموزه‌های طبی در اسلام و حکمت ایرانی تطابق دارد و می‌توان آن را مستند ارزیابی کرد؟ 
 

 

 

 

برای نظر دادن درباره طب اسلامی باید متدولوژی یا روش شناسی طب اسلامی را بدانیم، یعنی ابتدا ادبیات عرب، اصول فقه، منطق و فقه را مطالعه کنیم بعد از بین آن‌ها بتوانیم روایات طبی را تشخیص دهیم چراکه گاه ممکن است دو روایت با هم در تضاد باشند، لذا استنباط از بین این روایات در کنار آیات قرآن و مفاهیمی که در سایر گفته‌های معصومان(ع) و نظر حکماست، می‌تواند کارساز باشد؛ از این رو، اگر کسی نتواند طب را با علوم حوزوی جمع کند، نمی‌تواند درباره طب اسلامی نظر دهد.
 

 

 

 

باید توجه داشت حکمایی مثل شیخ مفید، شیخ حرّ عاملی و عقیلی خراسانی درباره طب نظر داده‌اند؛ برای مثال شیخ مفید که مورد تأیید امام زمان(عج) بوده، می‌گوید: «طب، علم الهی و مستند به نظرات معصومان(ع) و وحی است.» یا بسیاری از علما مثل سیوطی درباره طب کتاب نوشته‌اند و در کنار بیان احادیث پیامبر(ص)، نظرهای خویش را نیز مطرح کرده و از آیات قرآن هم استفاده داشته‌اند و علم طب سال‌ها در نجف تدریس می‌شده است.
 

 

 

 

اما از زمانی که دانشگاه‌ها وارد حوزه طب شدند، بتدریج بحث‌های مبناییِ معصومان(ع) و حکما را از طب حذف کرده‌اند؛ در نتیجه این روش، موفقیت درمان کاسته شد، در حالی که اگر طب اسلام و طب سنتی را همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «طب اسلامی - ایرانی»، یعنی مجموعه نظرهای اسلام و حکما را با هم تجمیع کنیم می‌توانیم جوابگوی نیازهای فعلی جامعه باشیم.
 

 

 

 

البته این به معنای کنار نهادن تکنولوژی نیست، بلکه ضمن استفاده از آن، می‌توان از وحی و حدیث هم بهره گرفت و جوابگوی مشکلاتی بود که طب کلاسیک یا جدید پاسخی برای آن‌ها ندارد.

 

 

 

 

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مطرح کرده که نمی‌توان با سوءاستفاده از دین برای مردم داروی امام کاظم(ع)، بخور حضرت مریم(س) و داروی امام رضا(ع) را تجویز کرد و این مداخله در امور جسمانی است، آیا به واقع طب اسلامی فاقد قدرت درمان است و این پیشنیه تاریخی باید نادیده گرفته شود؟ 
 

 

 

 

متأسفم که برخی قبل از آنکه وارد بحث گسترده درمان شوند، درباره درمان آن نظر می‌دهند در حالی که باید پرسید آیا ۱۰هزار مورد تجربه در این باره داشته‌اید؟ چنان که در طب کلاسیک یا جدید ما متناسب با تجربه و حاذق بودن طبیب، سراغ طبیب می‌رویم.
 

 

 

 

از این رو، اگر کسی وارد حیطه درمان نشده حتی اگر پزشک باشد اما در مسئله‌ای تجربه ندارد، نباید نظر بدهد بلکه باید شاگردی استادان آن روشِ درمانی را بکند و بعد بگوید آیا روشی خاص جواب می‌دهد یا نمی‌دهد.
 

 

 

 

قسمت اعظم طب در کنار مباحث تئوری، بحث‌های تجربی است، اگر طبیبانی داریم که با درمان‌های سنتی جواب گرفته‌اند دیگر نمی‌توانیم تأثیر این طب را نفی کنیم، چون این روش‌ها در بوته آزمایش نتایج را به ما ارائه داده‌اند؛ برای مثال فرض کنید شخصاً ۱۰۰۰ بیمار داشته‌ام که ۱۰۰ نفرشان بر اساس یک تکنیک سنتی درمان شده‌اند و اگر گزارش دهند دیگر نمی‌توان این روش را انکار کرد، چون پشتوانه تجربه دارد، چنان که امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: «تجربه بالاتر از علم است.» پس اگر نسخه‌ای به وسیله معصومان(ع) و حکما بیان شد یا قرآن سوره‌ای آورد که در درمان مؤثر است، دیگر نمی‌توان تأثیر آن را انکار کرد.
 

 

 

 

شخصاً در کنگره بین المللی طب سنتی در دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتم و یکی از متخصصان خارجی در کتاب خود نوشته بود: «بهترین طبیب خداست» و با اعتقاد به خدا بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرده بود! حال آیا می‌توان تجربیات او را انکار کرد و نپذیرفت؟

 

 

 

 

آیا راه‌هایی که طب اسلامی پیش پای بیمار برای درمان می‌گذارد با راه‌های موردنظر پزشکی جدید مغایر است و حتی می‌تواند سبب افزایش بیماری یا مرگ شود؟ 
 

 

 

 

چنین مسئله‌ای نیست و وقتی رهبر یک کشور می‌گوید: «طب اسلامی- ایرانی»، دیگر نباید زیردستان ایشان بگویند چنین طبی وجود ندارد که این غلط و اشتباهی بزرگ است و با بهانه هایی از این دست، آن را منزوی کنند، بلکه باید نظر علما را پرسید و این طب را در بوته تجربه آورد و وقتی با هم ممزوج شد بعد نظر دهیم.
 

 

 

 

تجربه دارم که شخصاً با به کارگیری طب اسلامی، توانستیم مانع از قطع پای بیمار شویم.
 

 

 

 

چنان که با دستورهای امام رضا(ع) در «رساله ذهبیه» به درمان بیماری‌ها پرداخته‌ام و شاید با یک دستور حضرت(ع)، ۱۰هزار بیمار را درمان کرده باشم که البته این کار من نیست، کار معصومان علیهم السلام است؛ وقتی یک معصوم(ع) روایتی می‌گوید، نظر او بالاتر از نظر علما و فقهاست، لذا از کسانی که طب اسلامی را قبول ندارند، می‌پرسم، پدران ما را در زمان حضرت آدم(ع) چه کسی درمان می‌کرده است؟ آیا جز این بوده که علوم همچون طب و نجوم به وسیله حضرت آدم(ع) انتشار یافته؟
 

 

 

 

برای مثال در کتاب «مخزن الادویه» در بخش رازیانه نوشته شده: خداوند به حضرت آدم(ع) فرمود: «رازیانه را در برج حمل(ایام بهار) در سه ماه متوالی مصرف کند.» پس چرا برخی نظرهایی می‌دهند که مخالف نظر دین، پیامبران و رهبران دینی است؟

 

 

 

 

 

آموزه‌های طب اسلامی و توصیه‌های آن مثل حجامت و... چقدر در مقایسه با طب جدید در درمان بیماری‌ها مؤثر بوده و چقدر خود شما این را تجربه کرده اید؟ 
 

 

 

در چندین کنگره بین المللی ارائه مقاله داشتم که تأیید شده‌اند و حداقل ۱۰ کتاب در این باره نوشته شده که اگر آقایان مراجعه کنند و ببینند وقتی یک خارجی، دستور امام صادق(ع) را برای درمان به کار می‌برد، چرا ما آموزه‌های مان را زیر سؤال می‌بریم؟ امروز «اسلامیک مدیسین» در دنیا پذیرفته شده و دنیا در این باره تحقیقات گسترده می‌کند.
 

 

 

 

برای مثال درباره حجامت، چندصد هزار مقاله وجود دارد، اما وقتی مسئولان و اطبای ما مطالعه نمی‌کنند، نظرهایی می‌دهند که خارج از جوّ جهانی است و به روز نیست!
 

 

 

 

امروزه در اروپا کلینیک‌های هربال فعال‌اند؛ و رهبری در زمان ریاست جمهوری با سفر به دهلی خواستار تأسیس مشابه آن شدند، اما هیچ کس اقدام نکرد و متأسفانه امروز ما در کل کشور بیمارستانی که بر اساس طب اسلامی- ایرانی بتواند جوابگوی جامعه باشد، نداریم در حالی که باید روی این‌ها کار شود نه آنکه روی روایات، آیات و نظر حکما شمشیر را از رو ببندید که این مخالفت با نظرهای بزرگانی که علامه‌های زمان بوده‌اند، است.
 

 

 

 

مهم، عمل کردن است و فناوری یعنی همین؛ رهبری تأکید دارند که شدت کارتان را در فناوری بیشتر کنید، یعنی مباحث تئوری را عملی کنید؛ لذا آقایان باید به جای صحبت، بگویند داروی مورد تأکید معصوم(ع) کجا جواب داده و کجا نداده، نه آنکه همه داشته‌های بومی را کنار زده کشور را وابسته غرب کنیم؛ همین طور بودیم که پیشرفت نکردیم.
 

 

 

 

ما ناچاریم از گنجینه‌های بزرگی که قرآن و معصومان(ع) در اختیار ما گذاشته‌اند، استفاده کنیم، البته در بوته آزمایش و زیر نظر افراد باتجربه و بدون غرض و مرض.

 

 

 

 

 

اکنون وضعیت طب اسلامی در کشور چگونه است و آیا می‌توان این گنجینه را حفظ کرد یا با نظرهای غیرکارشناسانه آن را از دست می‌دهیم؟ 
 

 

 

 

تا جایی که می‌دانم (از دوره دانشجویی مطالعه می‌کنم) با همه مشکلات موفق بوده‌ایم، اما غیر از رؤسای اول کشور، مدیران میانی حمایت نمی‌کنند و این فاصله می‌اندازد و البته امر ذاتی همه انقلاب هاست، چنان که در انقلاب فرانسه فقط ۴۰درصد منویات آن انقلاب اجرا شده است؛ لذا اگر همکاری بین استادان حوزه و دانشگاه نباشد و منویات رؤسا اجرا نشود، به اوج فناوری نمی‌رسیم چنان که در گذشته جندی شاپور داشتیم و امروز نداریم!

 

منبع :

روزنامه قدس



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12260بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[14949بازدید]
اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن زاده آملی (مقاله انتخابی)[29411بازدید]
انتفاع مؤمنین از توسل به روایات طبی ائمه (علیهم‌السّلام) (مقاله انتخابی)[20393بازدید]
مرض عقوبت(مقاله انتخابی)[19633بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35125بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46096بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17212بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23070بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63514بازدید]
فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)[25192بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[535652بازدید]
زردی نوزادان[493640بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11360بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11531بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11206بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16082بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50763بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17673بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15145بازدید]

از میان مقالات

فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)
کمی سخت تر از آب خوردن! (مروری بر آداب و شرایط مطلوب آب خوردن- گفتار نخست)
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)
نگاهی به مستند «گشایش رمز زندگی»؛ کوته‌بینی داروین نظریه‌اش را نابود می‌کند + فیلم و تصاویر(مقاله انتخابی)
توالت فرنگی بهتر است یا توالت ایرانی؟ (مقاله انتخابی)
رژیم آش آبغوره و زنجبیل (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1392 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
سنگ های صفراوی
حکمت تحریم گوشت خوک در قرآن، حدیث و علم(مقاله انتخابی)
عنبر نسارا؛ پشگل پر خاصیت!
داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر
آب گوشت‏، هنوز هم غذای لذیذی است! (معرّفی 15 نوع آبگوشت سنّتی)
مَرهَم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین
آلودگی می تواند عاملی برای چاقی باشد.(مقاله انتخابی)
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل
روش های افزایش شیر مادران شیرده
پلاستیک ها برای همیشه (مقاله انتخابی)