سلام و درود بر شما این معجون رو طبق دستور تهیه کردم. ولی تلخ میباشد. درسته؟ یا اشتباه درست کرده ام؟
shargol

سلام آقای دکتر.پسرم ۱۰ ساله هست و پارسال تو مدرسه معاینه شد و گفتند که کمی صافی کف پا داره و ارتوپد که بردم هم همینو گفت به حدی که با عرض معذرت نمیتونست درست تو دستشویی بشینه نمیدونم متوجه منظورم شدید یا نه.خلاصه که گفتند چون سنش بالا رفته فقط میشه کفی طبی درست کرد براش و صندل طبی که تو خونه میپوشه.وقتی زیاد سرپا می ایسته کمر درد میگیره.آیا پودر پوست تخم مرغ کمکی میکنه بهش؟ماساژ بدم کف پاهاشو با روغن به نظر شما؟ممنون از شما
لیلا

سلام خسته نباشید من در زمان بارداری حتی روزی یک تار مو هم از سرم نمی افتاد و از چهل روز بعد از زایمان ریزش شدید مو پیدا کردم باتوجه به اینکه در زایمان اول هم همین مشکل رو داشتم به این نتیجه رسیدم که موضوع ریزش مو در اکثر خانمها بیشتر به مسایل داخلی و مشکلات تغذیه ربط دار یا حداقل در مورد بنده همین دلیل بوده میشه در ان مورد راهنمایی کنید
لیلی

باسلام خدمت استادمحترم،برای درمان واریس پیشرفته که رگها بصورت شلنگی شده اند چه داروی گیاهی وزالو ها را به چه صورتی قراردهیم؟سپاس فراوان
سید محسن

سلام خدمت استادمحترم اگرپسرم که چهارسال سن دارد داروی گیاهی مصرف کندمشکلی برایش پیش نمیاد برای سنگ صفراش
امیرحسین

سلام هلیله را درسته مصرف کنیم یا پودر شده
مدی

سلام علیکم آقای دکتر آیا با روشهایی که طب نوین با تمرینات ورزشی (دکتر آمریکایی) جهت افزایش قطر و طول آلت و نیز طب قدیم با روغن مالی آلت انجام میدهند ، به درمان پرستات نیز کمک میکند؟
حمید رضا

سلام به نظر شما راهی برای درمان تنبلی چشم و قوز قرنیه با طب سنتی هست؟شنیدم یکی از اساتید طب سنتی تنبلی چشم رو درمان کردند خواستم از صحت و سقم مطلب مطمئن بشم .ممنون
لیلا

من یک مرتبه منضج سودا مصرف کردم و مفید بود. الان بعد از یک ماه دوباره علائم سودا در من زیاد شده. آیا میتونم مجددا منضج مصرف کنم؟
نرگس

سلام آقای دکترمگرشما درمان نمی کنید پس اینکه نوشته اید ازاعلام نشانی وتلفن معذورید باشغل شما درتناقض است فردبیمارتانشانی وتلفن شمارانداند چگونه به شمامراجعه کنداینکه ازسایت طبیب شهرجستجوکندکه معقول نیست.
حسین
کد : 33462
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
خبرها و نظرها
Share Email
اهمیت توجه به سلامت بدن در مسیر سلوک معنوی/ عده‌ای تا یک کتاب سلوکی دست‌شان می‌آید به جسم خود بی‌توجهی می‌کنند/ آیت‌الله بهجت فرمودند: «کباب بخور!»

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

 

 

 

اهمیت توجه به سلامت بدن در مسیر سلوک معنوی/ عده‌ای تا یک کتاب سلوکی دست‌شان می‌آید به جسم خود بی‌توجهی می‌کنند/ آیت‌الله بهجت فرمودند: «کباب بخور!»

 

 

 

 

 

کسانی که در سیر و سلوک و تهذیب نفس ورود پیدا می ­کنند، تا یک کتاب سلوکی دستشان می­ آید، نوعاً نسبت به جسم خودشان بی­ توجه می­ شوند و حتی گاهی دست به کارهای خوبی می ­زنند که دست به آن کارها نباید بزنند. مثل چه چیز؟ مثلاً فرض کنید که همه ماه رجب و ماه شعبان را روزه می­ گیرند می­ خواهند وصل بکنند به ماه مبارک رمضان.

 

 

شب‌های ماه مبارک رمضان در مسجد لولاگر محفل ذکر و موعظه با موضوع«مبانی تربیت سلوکی فقیه عارف آیت‌الله پهلوانی» شامل شرح کلمات اخلاقی و عرفانی این عالم ربانی در کتاب «عید وصال»، برقرار است. این جلسه که به همت «هیات رهپویان آل طاها(ع)» و «هیات کریم آل طاها(ع) کانون دانش‌پژوهان نخبه» برگزار می‌شود، تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. متن پیش رو حاصل سخنرانی جلسه پنجم از این سلسله جلسات است:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمدلله الذی هدانا سبل السلام و نهانا عن اتباع خطوات الشیطان و الصلاه و السلام علی افضل من دعا الی سبیل ربه بالحکمه و الموعظه الحسنه سیدنا ونبینا ابی القاسم المصطفی محمّد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین.

 

الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک الهی واجعلنی ممن نادیته فاجابک و لاحظته فصعق لجلالک فناجیته سرا و عمل لک جهرا.

 

 

کلام ما به اینجا رسید که عرض کردیم هم مرحوم آیت الله پهلوانی (رضوان الله تعالی علیه) و هم مشایخ سلوکی ایشان، قبل از ماه مبارک رجب توجه می ­دادند به ماه مبارک رمضان و عرض کردیم که مبنای این توجه دادن قبل از ماه مبارک رجب به ماه مبارک رمضان، یکی دعای هلال ماه مبارک رجب هست که " اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ، وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ " و یکی هم خطبه شعبانیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم). تا اینجا را جلسه قبل بحث کردیم. وعده دادیم که این جمله " بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ" را توضیح بدهیم.

 

معنی بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَان

 

این که در دعای هلال ماه رجب هست "بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ"(یعنی ما را به ماه مبارک رمضان برسان)، استادمان مرحوم آیت الله پهلوانی (رضوان الله تعالی علیه) پیرامون معنای آن دو احتمال دادند و بعد هم فرمودند که احتمال دوم قوی­ تر به نظر می ­رسد.

 

احتمال اوّل این است که وقتی در دعای هلال ماه رجب گفته می­ شود "بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ" یعنی ما عمرمان به پایان نرسد و زنده بمانیم و به ماه مبارک رمضان راه پیدا کنیم. فرمودند: "مراد تنها، زنده بودن و بهره ­وری صوری [ظاهری]، از شب و روز آن ماه به روزه­ داری و عبادات و دعا و غیره باشد." این یک احتمال است. امّا احتمال قوی ­تر و بالاتر را اینگونه ­فرمودند که: "رسیدن به نتایج عبادات و روزه و درک شب قدر و نیل به غرض غائی خلقت است." بعد ایشان در رابطه با اینکه این احتمال قوی­ تر هست، می­ فرمایند که "احتمال دوم شایسته ­تر به نظر می­ رسد. علتش چیست؟ زیرا هرکس به حساب ظرفیت و ایمانش می­تواند از مقصد عالی انسانیت بهره­ مند شود." پس بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَان (ما را به ماه مبارک رمضان) برسان. چرا؟ چون ما از ضیافت الهی، از راه­یابی به غرض غائی خلقت و دریافت مدال کمال عبودیت، بهره مند شویم.

 

 

لزوم آمادگی جسمانی برای ورود به ماه رمضان

 

 

بحث دیگری در رابطه با ماه مبارک رمضان مطرح هست. ایشان کلامی دارند در رابطه با پیدا کردن آمادگی جسمانی برای ورود به ماه مبارک رمضان و بهره بردن از اعمال ظاهری. ما این را باید به تفصیل توضیح بدهیم. جهت اینکه لازم است تا این بحث را به تفصیل مطرح کنیم، در پایان عرض خواهیم کرد.

 

یکی از وظایف مهم ظاهری ماه مبارک رمضان، روزه گرفتن است. روزه گرفتن، آمادگی جسمانی می طلبد. اگر کسی بیمار باشد، آمادگی جسمانی نداشته باشد، نمی ­تواند این وظیفه مهم ظاهری ماه مبارک رمضان را انجام دهد. وقتی نتوانست انجام بدهد، در نتیجه آن بهره کامل را از این عمل عبادی و مهم این ماه نمی ­برد. لذا قبل از ماه مبارک رمضان، اولاً باید اگر مشکلی دارد درمان کند و اگر مشکلی هم ندارد مراقبت کند که با مشکلی مواجه نشود. چرا؟ که بتواند روزه بگیرد.

 

آمادگی جسمانی برای سالک، اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد. بلکه برای انجام همه اعمال ظاهری، سالک نیازمند به آمادگی جسمانی و سلامتی بدنی است. اگر پا درد شدیدی داشته باشد، نمی­تواند ایستاده نمازش را بخواند. ناراحتی­ های دیگری داشته باشد، ممکن است از تهجد شبانه باز بماند و همین طور دستورالعمل­ هایی که به سالک می­ دهند. سالک در زندگی و بندگی، نیازمند به بدن سالم هست. عقل و نقل هم روی این لزوم تندرستی صحّه گذاشته ­اند. عقلاً لازم هست، شرعاً واجب.

 

 

نمونه­ هایی از توجّه سالکان به سلامتی جسم

 

 

مرحوم آیت الله پهلوانی (رضوان الله تعالی علیه) به قدری به سلامتی جسمانی شاگردان خودشان توجه داشتند که وقتی می­خواستند دستور دوام طهارت را بدهند که انسان تلاش کند دائم الوضوء باشد (که حالا این یک موضوعی است که مفّصل باید در رابطه با آن بحث کنیم) همان جا این توجه را می­ دادند که "اگر می­ خواهید به این مستحب عمل کنید که آب وضوی خودتان را خشک نکنید، تا وقتی که دست شما خشک نشده، آستین دست­ تان را پایین نیاورید. چون این لباس شما مرطوب می­ شود و وقتی مرطوب شد، در آینده مبتلای به استخوان درد می ­شوید."! ایشان اینقدر به مسئله سلامت جسمانی توجّه می­ داد. یا نسبت به بعضی که تازه پا دردی سراغ شان آمده بود، می­ فرمودند که "وقتی شما برای قضای حاجت می­ روید، وقتی که طهارت گرفتید، با یک حوله ­ای یا دستمالی حتماً خودتان را خشک کنید. چون اگر این کار را نکنید، در آینده استخوان درد و پا درد شما تشدید می ­شود." حالا عرض خواهیم کرد که چرا این بحث را ما الان داریم به تفصیل عرض می­ کنیم.

 

بارها ایشان گله می­ کردند که "چرا یک فضای مناسبی برای نمازگزاران نماز جمعه تهران فراهم نشده!؟" چون در آن زمان مردم زیر برف و باران می­ نشستند. آب از کنار سجاده و زیر پای این ­ها رد می­شد و مردم نماز می­ خواندند. ایشان از این مسئله خیلی ناراحت بود! می­ فرمودند که اینها در آینده مبتلای به استخوان درد خواهند شد.

 

یا نسبت به افطار ماه مبارک رمضان به بنده فرمودند که: "هر وقت خواستید افطار کنید با شیر گرم افطار کنید. چون بدن آمادگی جذب کلسیم دارد و شیر بهترین ماده ­ای است که بدن می­تواند جذب کند." همین مطلبی که ایشان فرمودند، ریشه روایی دارد. گشتم و روایتش را پیدا کردم که ببینید­ این­ها چطور به مرّ روایات عمل می کردند حتی در مورد یک توصیه به خوردن شیر در ابتدای افطار! روایت از امام صادق (صلوات الله و سلامه علیه) هست از پدران بزرگوارشان که نقل فرمودند که: "انّ علياً (عليه السلام) کان يَستحِبّ أن يُفطر علي اللّبَن". امیر المؤمنین دوست داشتند که افطارشان با شیر باشد. پس ببینید انسان برای باز کردن روزه خودش هم آن بهره جسمانی خود را می­ برد و هم تأسّی به مولا امیرالمومنین(صلوات الله و سلامه علیه) کرده. یا استادمان به شاگردان شان پیرامون دختران یا همسران بعضی از آن­ها که دچار ضعف جسمانی بودند، توصیه می­ کردند که حتماً شیر را با کاکائو مخلوط کنند و ضعف جسمانی را برطرف کنند.

 

یا مثلاً در مورد مرحوم آیت الله جعفری (رضوان الله تعالی علیه). این­ها را عرض می­ کنم که بدانید فقط مربوط به این بزرگوار نبوده، بلکه آن­هایی که اهل سلوک بودند، اینطور بودند. مرحوم آیت الله جعفری (رضوان الله تعالی علیه) اکتفای به مسواک زدن تنها نمی­ کردند. هم مسواک می­ زدند، هم خلال می­ کردند؛ و در خلال کردن هم می­ فرمودند که: "این خلال ­هایی که الان در دکان ­ها هست و یک نوک سوزنی دارد، اینها مضرّ برای لثه­ های انسان است. چون تیز است و گاهی به لثه می­ خورد و لثّه را خون می ­اندازد." از یک خلال ­های خاصّی استفاده می­ کردند که سر این­ها تیز نبود. به قدری به این مسئله اهمیت می­ دادند که در این دو سال آخر عمرشان که در بیمارستان بودند و به هوش آمدند با همان اشاره به بنده فرمودند که مسواک من را بیاوردید. مسواک شان را آورده بودند و به هوش که آمدند مسواک خودشان را می­ خواستند. خلال دندان هم جزء برنامه­ های­شان بود.

 

خب، همین ریشه روایی دارد. حالا ماها نفهمیدیم، کسی هم نبود که دوران جوانی و نوجوانی به ماها بگوید. دندان­ های خود را از دست دادیم. اما شماها که الان جوانید خوب است این­ ها را بدانید. این روایت دارد که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) که فرمودند: "مَن إستعمَل الخشبتین أمن مِن عذاب الکَلبتَین" کسی که دو تا چوب را استفاده کند (یک چوب ناظر به همان مسواک­های چوبی است و یکی هم خلال است) از رنج انبردست که این دندان را می­ خواهند بکشند، آسوده خاطر خواهد بود. کلبتین همین انبردست را می­ گویند. یعنی دیگر نیاز نیست که دندانش کشیده بشود، مگر این که حالا آن مسائل وراثتی و این چیزها باشد. لذا ایشان تا آخر عمرشان تمام دندان­هایشان دندان­های طبیعی بود. ایشان در عمر نود ساله دندان مصنوعی نداشت!

 

یکی از دیگر از چیزهایی که ایشان رعایت می ­کردند که مرّ روایات هست این بود که وقتی در بیمارستان، ایشان خواستند که محاسن خودشان را شانه بزنند، یک نفر که آنجا ایستاده بود، شانه خودش را در آورد و به ایشان داد. ایشان نپذیرفتند و این را خواندند که: " ثلاثةٌ ليس لها إشتراك المشط و المنديل و السّواك" حالا بعضی ­ها گفتند که این روایت هست و بعضی گفتند که نیست. معنی­اش این است که: "سه چیز هست که شراکت بردار نیست و باید اختصاصی باشد. شانه ، حوله و مسواک" همه اینها را رعایت می ­کردند.

 

یا مرحوم آیت الله آقا میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رضوان الله تعالی علیه) در کلمه 35 کتاب "باده گلگون" می ­فرمایند که: "افراط در صرف لحوم و گوشت ها موجب قساوت است و تفریط آن مورث قوّه غضبیّه." یعنی اگر گوشت لازم به بدن نرسد، قوّه غضبیّه انسان را تحریک می­ کند. بد نیست دولتی­ ها این را بشنوند و واقعاً یک فکری بکنند. این­ها­ در جامعه ناهنجاری ­ها ایجاد می­ کند. بعد مرحوم میرزا می­ فرمایند که: "آنچه میزان عدالت است این است که تَرک را از سه روز نگذراند." یعنی شخص در ظرف سه روز، حتماً گوشت بخورد، گوشت نخوردنش بیش از سه روز نشود. "و صرف را در شبانه روزی دو دفعه نکند." یک روز هم دو بار گوشت نخورد. "بلکه گاهی هر دو را ترک کند." یعنی بعضی از روزها گوشت نخورد که نه مبتلای به قساوت بشود و نه مبتلای به تحریک قوّه غضبیّه. این در مورد مرحوم آیت الله پهلوانی مرحوم آیت الله جعفری و مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی که همه اینها از افرادی هستند که در این مکتب سلوکی تربیت شده ­اند.

 

مرحوم آقای بهجت (رضوان الله تعالی علیه) در مسیر حرم به منزلشان بنده را دیدند. گفتند که: "شما چرا رنگتان زرد شده است؟" عرض کردم: "من خبر ندارم." فرمودند که: "اگر از خوف خداست که خیلی خوب است، اگر از بیماری و اینطور مسائل است که باید یک فکری بکنی." عرض کردم که: "چه کار کنم؟" فرمودند که: "کباب بخور"! خب، کباب و این طور چیزها با شهریه طلبگی، خیلی جور در نمی ­آید. ما در دلمان همین اشکال را به ایشان کردیم که با شهریه اینقدر پایین، ایشان توصیه به چنجه و کباب برگ و این چیزها می ­کند! در طول مسیر که ایشان را همراهی کردم و به منزلشان رسیدیم، ایشان هیچ چیزی نگفتند. وقتی رسیدیم، همین طور که کلید را انداختند که در را باز کرده و خداحافظی کنند، فرمودند که: "البته کسی نگوید که حالا پول نداریم کباب بگیریم! نه همین دو سه تکه گوشتی که در خورشت می ­اندازید را روی آتش بو بدهید و بخورید. این مشکل را حل می­ کند." بعد انجام دادیم و برطرف شد.

 

این هم خودش باز روایت دارد. از همین رو من عرض می­کنم که این مکتب تربیتی ­ای است که بر اساس قرآن و عترت شکل گرفته و ریشه در ثقلین دارد. خود معصومین(علیهم السّلام) به حال جسمانی اصحاب خودشان توجّه می­کرده ­اند. روایت را خوب دقّت کنید. روایت این است که: "عن موسي بن بکر قال لي ابوالحسن يعني الاول: ما لي أراک مصفرّا. فقلتُ له: و عکُ اصابَني. فقال لي: کُلِ اللّحم. فأکلتُهُ ثمّ رآني بعد جمعةٍ و أنا علي حالي مصفرا. فقال لي: ألَم آمرکَ بِأکلِ اللّحم؟ قلتُ: ما أکلتُ غيره منذ أمرتني. فقال: و کيفَ أکلتَه؟ قلتُ: طبيخا. فقال: لا، کُلهُ کبابا. فأکلتُه. ثم أرسلَ إليّ فدعاني بعد جمعةٍ و إذا الدَمُ قد عادَ في وجهي. فقال: الآن نعم."

 

منظور از ابوالحسن الاول (علیه السلام) امام کاظم (صلوات الله و سلامه علیه) است. "حضرت با موسی بن بکر رو به رو شده و فرمودند: چرا رنگ شما زرد است؟ او می گوید: یک بیماری هست که سراغ من آمده است. حضرت می ­فرمایند: گوشت بخور. می­گوید من گوشت گرفتم و خوردم و بعد از یک هفته، باز حضرت من را دیدند و متوجه شدند که این زردی هنوز هست! فرمودند: نگفتم که گوشت بخور؟ (ببینید تعبیر به امر هم هست. یعنی انسان همانطور که نماز می ­خواند، روزه می ­گیرد، نسبت به جسم خودش هم دستور و فرمان دارد.) گفتم: از وقتی شما گفتید گوشت بخور من اصلاً چیز دیگری نخوردم. همه­ اش گوشت خوردم. حضرت فرمودند: بگو ببینم چطور این گوشت را خوردی؟ گفتم: طبخش کردم. در آب پختم و خوردم. فرمودند: نه، اینطور فایده ندارد. این را باید روی آتش ببری کباب کنی و بخوری. لذا من رفتم همین کار را انجام دادم. (باز امام کوتاه نمی­ آید) بعد از یک هفته دیگر حضرت کسی را نزد من فرستاد. در آن موقع دیگر خون در صورت من آمده بود، زردی رفته بود و صورت من دیگر سرخ شده بود. امام که من را دیدند فرمودند: حالا درست شد."

 

پس ببینید مسئله توجه کردن به جسم و سلامتی جسمانی خیلی مهم است. خدا رحمت کند استاد بزرگوارمان مرحوم آقای پهلوانی را. در یک جلسه ­ای فرمودند که: "اگر کباب آوردند بخورید. منتها یک سیخ آن را بخورید. دو سیخ آن را نخورید. که هم کباب خورده باشید و هم آن ابتلای به قساوت و اینها دامن گیر شما نشود."

 

 

مقدس بازی ممنوع!

 

 

مورد دیگر در مورد علامه طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) است. این را مرحوم آیت الله جعفری نقل می­ کردند. می­فرمودند که: "مرحوم آقای شمس، مرحوم علامه را دعوت کرده بودند و یک سوری آماده کرده بودند. بنده و آقای پهلوانی را هم ایشان دعوت کرده بود چون ما دیگر طفیلی مرحوم علامه بودیم. وقتی که سفره پهن شد، آقای شمس چند نوع غذا درست کرده بود از جمله ماهی. آقای شمس با دست ­های خود این تیغ­ های ماهی را می­ گرفت و می ­ریخت روی برنج علامه. من هنوز صدای مچ مچ مرحوم علامه در گوشم هست."من از مرحوم آقای جعفری پرسیدم که: "ایشان نمی ­گفتند که نریز؟" فرمودند: " نه، همینطور می­ ریخت روی برنج علامه" عرض کردم چرا؟ فرمودند: " چون میزبان از صبح روز قبل رفته و خرید کرده و غذا درست کرده. تشکر از میزبان این است که غذایی که درست کرده، انسان آن را میل کند. ایشان بخاطر تشکر از میزبان نمی ­گفت نریز." ببینید سالک تربیت شده مکتب اهل بیت این است. اینها اینطور مواظب بودند. حالا اگر کسی در خانه­ اش می­خواهد طور دیگری باشد آن جداست. ولی وقتی مهمانی می ­رود نباید آنجا مقدّسی­ اش گل کند که "نه آقا، ما نمی­خوریم."

 

حالا اینجا آن مسئله ­ای که اول عرض کردم که چرا این بحث را به تفصیل گفتیم باید مطرح بشود. این دو جهت دارد. جهت اول این است که کسانی که در سیر و سلوک و تهذیب نفس ورود پیدا می ­کنند، تا یک کتاب سلوکی دستشان می­ آید، نوعاً نسبت به جسم خودشان بی­ توجه می­ شوند و حتی گاهی دست به کارهای خوبی می ­زنند که دست به آن کارها نباید بزنند. مثل چه چیز؟ مثلاً فرض کنید که همه ماه رجب و ماه شعبان را روزه می­ گیرند می­ خواهند وصل بکنند به ماه مبارک رمضان. مرحوم آیت الله پهلوانی توجه می­ دادند و می ­فرمودند: "مواظب باشید که یک وقت روزه رجب و روزه شعبان باعث نشود که روزه واجب رمضان را از دست بدهید." حالا این­ها مبنای روایی دارد که چون فرصت نیست، ان شاء الله فردا شب عرض خواهیم کرد.

 

منبع :

رجانیوز



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

آخرین مقالات

ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[8967بازدید]
اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن زاده آملی (مقاله انتخابی)[19687بازدید]
انتفاع مؤمنین از توسل به روایات طبی ائمه (علیهم‌السّلام) (مقاله انتخابی)[14978بازدید]
مرض عقوبت(مقاله انتخابی)[13472بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[27049بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[33283بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[11388بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[15746بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[45854بازدید]
فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)[16584بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[439863بازدید]
زردی نوزادان[434422بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[5866بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[7212بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[6716بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[12074بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [30017بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[10585بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[9601بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[6910بازدید]

از میان مقالات

مصاحبه با استاد محمدطه طرفی (در خصوص برخی شبهات مطرح شده نسبت به برخی موارد مورد ادعای علم نجوم)(مقاله انتخابی)
تأثیر شرکت هاى تولید دارو بر تجویز پزشکان(مقاله انتخابی)
یک چهره، یک سرطان و یک سؤال(مقاله انتخابی)
«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 3 بررسی رویکردهای «خطرآفرین» فرهنگستان علوم پزشکی در موضوع «سلامت معنوی»؛ آیا پزشکان می توانند «هدایت‌گر» جامعه از بعد معنوی باشند؟
پشت پرده اپل (مقاله انتخابی)
سنگ کلیه؛ یک خاطره دردناک!
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)
چگونه یک مصرف کننده مسوولیت پذیر گوشت باشیم؟(مقاله انتخابی)
کودکان را از شر اسباب بازیهای سمی نجات دهید(مقاله انتخابی)
آیا ماهی غذای سلامتی است؟!
نابودی خانواده (مقاله انتخابی)
واقعیت فست فودها چیست؟(مقاله انتخابی)
ناخنک(ظفره – Pterygium)
اهداف پشت پرده محصولات اصلاح شده ژنتیکی(مقاله انتخابی)
چگونه سكس، بمب‌ها و برگرها جهان ما را شكل داده‌اند؟(مقاله انتخابی)
کبد چرب
سالنامه حجامت 1393 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه
مسلمانان و معضل تفریحات مدرن(مقاله انتخابی)
اسناد اقدامات ضدبشری بورلاگ و ردپای مامور راکفلر در کشاورزی ایران(مقاله انتخابی)
رسانه و دختران (مقاله انتخابی)