سلام واحترام خدمت شما،آقای دکتربزرگوار پسرم ۶ساله وازهمان نوزادی زردی طولانی ریفلاکس ومشکلات معده داشت شماتدابیری فرمودین الحمدلله خیلی بهترشددعای خیرما نصیب شمابزرگوار ،لاغر واستخوانی است رنگ صورت به زردی،زودخسته میشود،اکثرابدنش گرمه اماتب نداره،اشنها هم معمولی امامیل به مایعات وآب میوه زیادداره درفصل تابستان اشتهاش کمتره،متاسفانه هنوزشب ادراری داره راه های زیادرفتم امابازهم مزاحم شماشدم خداوندخیرکثر به شماعنایت کند خیلی ازکمکدهای شمااستفاده کردیم. اقای دکتراینم عرض کنم درادامه پیامم ،بعدخوردن چیزی برای دو سه دقیقه میگه دلم دردمیکنه،نمیدونم معده هست یادلش،به پزشک گفتم هیچ چیزی تجویزنکردبجز شربت آهن ویتامین دی


فاطمه

سلام وقتتون به خیر ببخشید برای تهییه واکسن آلرژی ، مثلاً منی که بیشتر به کرده درختان و شکوفه و گرد و غبار و مایت و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی حساسیت دارم موادی مثل گرده درختان از کجا تهییه کنم و در واکسن به کارببرم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
محمد حسن خالقی

سلام خداقوت ببخشید خوردن گوشت بوقلمون در طی بارداری مفیده؟ خوردن گوشت شتر چطور؟چون شنیدم اگه زیاد خورده بشه خصوصا ماه اخر زایمان رو سخت میکنه دهانه رحم سفت میشه یعنی کسایی که مشکل زایمان زودرس دارن مصرف کنند جلوی زایمان زودرس رو میگیره همینطور سه ماهه اول گوشت شتر مانع سقط میشه ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
سلام

سلام آقای دکتر درمان دیابت نوع یک امکانش هست دکترای شهرمون فرمودن فقط میشه کنترلش کرد لطفا طبیب معرفی کنید
علی

سلام . برای تهیه این آش ، از چه ادویه هایی میشه استفاده کرد؟
محمدی

با سلام خدمت شما و خسته نباشید ایا ارتروز انگشتان دست درمان دارد؟ برای کسی که در سن کم دچار ارتروز شده و انگشتان دست درد میکند و خانم خیاط هستن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید با تشکر
عزیزه

سلام. ببخشید نوزاد 75 روزه ی من خیلی آب از دهانش میره چیکار باید بکنم
ریحانه

سلام علیکم تنش و لرزش بدن به همراه اضطراب که هنگام دفاع از حق و حقوق پدید می آید نشانه ای از غلبه مزاج صفرا میباشد یا سودای زیاد در تن؟
محمدجواد

سلام علیکم خداقوت و تشکر فراوان 1- از قدیمی ها شنیده بودیم مصرف مداوم گلاب باعث سفید شدن موها می شود این مساله حقیقت دارد؟ (اگر درست است حد مصرف روزانه آن چقدر است؟) چون من برعکسش را هم شنیده ام که برخی معتقدند اتفاقا از سفیدی موها جلوگیری می کند 2- گلابی که بیش از یک سال مانده را می شود استفاده غیرخوراکی کرد مثلا برای مراقبت های پوستی
عین

سلام. ببخشید من نوزاد دوماهه ای دارم که خودم بهش شیر میدم. الان جای حجامتم میخاره. ایا حجامت انجام بدم؟ لاغر هم هستم
صداقت
کد : 795
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
خبرها و نظرها
Share Email
ازدواج در سنین پایین؛ نیاز، سنت یا اشتباه؟!

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

ازدواج در سنین پایین؛ نیاز، سنت یا اشتباه؟!


این روزها در هر محفل خانوادگی و دوستانه که وارد می‌شوید یکی از بحث‌های داغ، بحث ازدواج جوانان است، برای عده‌ای چرایی تأخیر در ازدواج و برای عده‌ای توصیه به امر ازدواج در سنین پایین، اما در این دوره ازدواج در سن پایین، صحیح است؟

فارس:  این روزها در هر محافل خانوادگی و دوستانه که وارد می‌شوید یکی از بحث های داغی که نقل مجلس است، بحث ازدواج جوانان است، برای عده‌ای چرایی تأخیر در ازدواج و برای عده‌ای توصیه به امر ازدواج در سنین پایین همواره مطرح بوده است.
 
آنچه مسلم است این است که با شکاف نسلی که بین دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها رخ داده است، باعث شده این دو دهه نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به سنت ازدواج داشته باشند.

 
از طرفی دهه شصتی‌های خجالتی و محجوب که باید خانواده‌ها برای آنها همسر انتخاب می‌کردند که بسیاری از آنها از این قافله انتخاب جا ماندند و از طرفی دیگر دهه هفتادی‌های متفاوت و پیشتاز را داریم که انتخاب خودشان اولویت است و در سنین پایین حاضر به ازدواج با فرد مورد علاقه خود هستند.

 
البته گسترش دامنه ارتباطات و دسترسی آسان به وسایل ارتباطات جمعی، ورود انواع شبکه‌های اجتماعی و باز شدن باب آشنایی‌های رودررو در محل کار و تحصیل یکی از مهمترین دلایلی است که امروزه جوانان کم سن و سال را به سمت خود کشانده و بعضاً موجب آشنایی و دوستی و نهایتاً ازدواج است،که البته عدم موفقیت این سبک ازدواج نیز جای بسی بحث دارد.

 
اما در این بین آنچه به عنوان یک نظریه کارشناسی مطرح است، این است که آیا اساسا ازدواج در سنین پایین امر صحیحی است یا خیر و آیا می‌شود برای ازدواج سن و سال تعیین کرد یا نه؟

 
چه بسیار افرادی که زود ازدواج کرده‌اند و به خاطر تجربه‌ خوبشان، موافق این امر هستند و چه زیادند افرادی که سن و سال کم را برای ازدواج مناسب نمی‌دانند و مخالف ازدواج در سنین پایین هستند.

 
تحقیق‌های آماری موجود از سال 1313 تاکنون نشان می‌دهد که سن ازدواج دختران و پسران دستخوش تغییراتی شده است، چنانکه طبق ماده 1041 قانون مدنی ایران مصوب سال 1313 سن ازدواج برای دختران 15 سال و برای پسران 18 سال معین شده است که این امر در طی سال‌های متمادی تغییر و به مرور افزایش پیدا کرده است.

 
پسران به دلیل نداشتن مسکن و موقعیت‌ اشتغال و ادامه‌تحصیلی که خودشان دارند از ازدواج دوری می‌کنند و تصمیم می‌گیرند تا سن 30 سالگی مجرد مانده و بعد در شرایطی کاملاً مناسب ازدواج کنند و دختران نیز به دلیل اینکه احساس می‌کنند تأهل برای آنها و آینده و پیشرفتشان سد است، کمتر تن به ازدواج می‌دهند و به بازار کار و اشتغال در بیرون منزل روی آورده‌اند که خود دلیلی بر تأخیر در امر ازدواج دختران است.

 
شاید یک چنین وضعیتی در بین دهه شصتی‌ها به وفور دیده می‌شود، چنانکه هنوز تعداد زیادی از دختران و پسران دهه شصتی با ورود به سن 30 سال و حتی بیشتر مجرد و بدون همسر هستند، این در حالیست که برخی والدین نگران فرزندان‌شان و به خصوص دخترانشان هستند چرا که دوست ندارند بعد از مرگشان آنها ازدواج کنند و کسی نباشد که در راستای انتخاب همسر و زندگی، آنها را راهنمایی کند.

 
البته نباید نقش مهم خانواده در ازدواج جوانان را نادیده گرفت،چیزی که به عقیدهٔ برخی کارشناسان در گذشته، پدر و مادر، احساس مسئولیت بیشتری می‌کردند ولی در حال حاضر این احساس مسئولیت کاهش یافته و فضای سنتی از بین رفته‌است.

 
البته افزایش طلاق و مقصر شناخته شدن خانواده‌ها برای انتخاب همسر به سبک سنتی و مشکلاتی مانند تورم و مسکن و نیز انتخاب همسر توسط خود جوانان در این بین بی تاثیر نبوده است.

 
سن ازدواج از منظر قرآن کریم

 
قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج می‌داند و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد می‌کند. روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز همین امر را نشان می دهد که سن ازدواج، سن تمایل است و هر گاه ترک این امر، موجب به گناه افتادن فرد شود، ازدواج واجب می‌شود.

 
آیا ازدواج سن مشخصی دارد؟

 
طبق آمار مربوط به سال 1391 دختران در ردهٔ سنی 20 تا 24 سال، بیشترین گروه از همسران را تشکیل می‌دهند و برای ازدواج مجدد بر اساس آماری در سال 1392، بیشترین ثبت ازدواج دوم برای آقایان مربوط به گروه‌های سنی 25تا 34 سالگی و بیشترین ثبت ازدواج‌های دومِ خانم‌ها مربوط به گروه سنی 20 تا 29 سالگی می‌باشد این قضیه در بین کارشناسان هم مورد اختلاف است. روانشناسان مختلف دیدگاه‌های متفاوتی برای تعیین سن ازدواج دارند و بهترین سن برای ازدواج دخترها 23 تا 26 و برای پسرها 27 تا 29 سال است.اما مسئله‌ای که در بین همه‌ کارشناسان مشترک است این است که سن ازدواج، آن زمانی است که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد و بتواند مسئولیت بپذیرد که این امر، شاید هیچ ربطی به سن و سال نداشته باشد.

 
بر اساس این تفکر، می‌توان فهمید که ازدواج زمان تعیین شده و ثابتی نمی‌تواند داشته باشد و سن ازدواج بر اساس نیاز فردی، تربیت خانوادگی، شرایط اجتماعی و خیلی عوامل دیگر تعیین می‌شود.
 
 
 
 
 
 
سن ارتباط با جنس مخالف به 11 سالگی رسیده است

 
طبق اعلام نظر محمود گلزاری معاون سابق وزارت ورزش و جوانان، سن ارتباط با جنس مخالف تا 11 سالگی کاهش پیدا کرده است، به طوری که دوستی دختران و پسران با مسائل عاطفی آغاز می‌شود و سرانجام به روابط جنسی و حتی ارتباط با چند نفر کشیده می‌شود.

 
همچنین گلزاری تأکید کرده است که مراد از «ارتباط» الزاماً روابط حاد جنسی نیست و 40 درصد از دختران پیش از ورود به دانشگاه با پسری ارتباط داشته‌اند و 20 درصد دیگر قطع ارتباط کرده‌اند؛ بنابراین 60 درصد آنها ارتباط با جنس مخالف را پیش از سن 18سالگی تجربه کرده‌اند. همچنین مشخص شده است که حدود 40 درصد این افراد در زمانی ارتباط خود را شروع کرده‌اند که سن‌شان کمتر از 14 سال بوده است؛ یعنی در دوران راهنمایی.

 
گلزاری همچنین پیش از این اعلام کرده بود که 80 درصد دختران دبیرستانی در ایران با یک پسر دوست هستند و حتی ممکن است ارتباط جنسی هم داشته باشند.

 
ازدواج زود هنگام احساس سرخوردگی ایجاد می‌کند

 
آمار ثبت احوال در سه ماه امسال بیانگر این امر است که 12 هزار و 88 دختر و پسر کمتر از 20 سال ازدواج کرده‌اند که 9 هزار و 863 زوج کمتر از 15 سال بوده است که به نظر می‌رسد که با یک آسیب اجتماعی جدیدی مواجه شده‌ایم، این جمله‌ای است که سمیه حاجی اسماعیلی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و دکترای مطالعات زنان مطرح می‌کند.

 
وی که از مخالفان ازدواج در سنین پایین و زودهنگام است،معتقد است که ازدواج زود هنگام زمانی رخ می‌دهد که فاصله بلوغ فکری، اجتماعی و سطح آگاهی اجتماعی و بلوغ جنسی زیاد شده باشد،چنانکه ممکن است افراد به بلوغ جنسی رسیده باشند اما به بلوغ فکری و اجتماعی نرسیده باشند که همین امر باعث می‌شود وقتی ازدواج می‌کنند احساس ناتوانی و زندگی منجر به طلاق شود،حتی ممکن است دختران به بلوغ جنسی رسیده باشند اما از لحاظ روانی آمادگی برای فرزند آوری و پذیرش این مسئولیت نباشند.

 
او می‌گوید: هر سنی اقتضائات خود را دارد و جدای از خانواده و هم سن و سالان و جا ماندن از فرصت‌های آموزشی و امکان ادامه تحصیل فردی که زیر 15 سال دارد، بچگی می‌کند و درست نیست، بچه به سن کم وارد عرصه خانوادگی شود.

 
این کارشناس اضافه می‌کند: در زمان قدیم زندگی‌ها با اکنون فرق داشت و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها قدرت انتخاب همسر داشتند اما اکنون بین بلوغ فکری،سطح آگاهی و بلوغ جنسی فاصله افتاده است و بنده با کسی که بلوغ اجتماعی و توانایی مدیریت ندارند،مخالف هستم.

 
برای کنترل روابط دختر و پسر تشکیل خانواده توصیه نمی‌شود

 
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده می‌افزاید: بنده برای کنترل روابط دختر و پسر ازدواج را مطرح نمی‌کنم، هر چند ممکن است کنترل نشود و تبعات بیشتر شود اما نتایج تحقیقات نشان داده است افرادی که ازدواج زود هنگام داشته‌اند، دچار افسردگی هستند.

 
حاج اسماعیلی تأکید می‌کند: قدرت انتخاب خیلی مهم است و همسرگزینی از گذشته با اکنون بسیار فرق کرده و قبلا خانواده و فامیل مشخص می‌کردند اما اکنون خود افراد انتخاب می‌کنند و این خیلی مهم است، زیرا ازدواج زود هنگام احساس سرخوردگی ایجاد می‌کند.

 
وی همچنین بیان می‌کند: اکنون یکی از عوامل طلاق عدم مهارت ارتباطی و نارضایتی جنسی است و به همین دلیل من مخالف ازدواج زود هنگام هستم و معتقدم باید به موقع ازدواج کرد و برای ارتباط با جنس مخالف راهکار دیگه داشت،البته ناگفته نماند که به خاطر شبکه‌های اجتماعی وضعیت از دست خانواده‌ها خارج شده و تربیت خود به خود به بیرون از خانواده رفته و خانواده باید راهکاری را برای کنترل و نظارت پیدا کند.

 
حاج اسماعیلی معتقد است که ازدواج زودرس و همچنین دیرهنگام و دیر رس دو سر طیفی هستند که هر دو آسیب زننده هستند، چنانکه تاخیر در سن ازدواج از سن 30 به بالا و تجرد قطعی و اقدام به جدایی و تجرد پیشه‌گی از یک سو و از سوی دیگر ازدواج زودرس در سن بچگی،افسردگی،پشیمانی و جدایی هر دو آسیب‌زننده هستند.

 
حاج اسماعیلی با وجود اینکه معتقد است طلاق یک پدیده اجتماعی است و تک عاملی نیست و علل و عوامل مختلف منجر به آن می‌شود اما ازدواج زود هنگام را یکی از عوامل طلاق می‌داند و می‌گوید: ازدواج به موقع در سن 20 سالگی برای دختر بسیار مناسب است چرا که نیازهای وی بر طرف می‌شود و افرادی که ازدواج نمی‌کنند احتمال اینکه ارتباط با غیر کنند، وجود دارد.

 
مادری که خود نیاز به تربیت دارد، چگونه می‌تواند فرد دیگری را تربیت کند؟

 
وی در تکمیل صحبت‌های خود به عنوان یک مخالف ازدواج در سن پایین بحث تربیت فرزندپروری را مطرح می‌کند که در حالی‌که هنوز مادر خود نیاز به تربیت دارد باید مسئولیت تربیت یک فرزند را نیز بر عهده بگیرد که این چه بسا منجر به اختلافات خانوادگی و طلاق می‌شود.

 
اما در میان مخالفت‌هایی که برای امر ازدواج در سن پایین صورت می‌گیرد علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم اعتقاد دارد، دختران و پسران اگر از دوران دبیرستان آماده ازدواج باشند خانواده‌ها باید شرایط را فراهم کنند.

 
علی مطهری البته ازدواج موقت را برای دبیرستانی‌ها توصیه می‌کند و می‌گوید: «یک نوجوان و جوان در جامعه امروز ما، به دلیل آنکه در سنینی است که بیشترین فشار جنسی بر او وارد می‌شود، در درجه اول باید به فکر ازدواج دائم باشند و البته جامعه هم باید ازدواج را از حالت هیولا و گرفتاری در آداب و رسوم دست و پاگیر بیرون آورد. اگر ازدواج دائم هم برایشان مقدور نیست و به گناه می‌افتند به فکر ازدواج موقت باشند.»

 
سید علی غروی، عضو جامعه برتر مبلغین از طرفداران ازدواج در سنین دبیرستان است. او هم درباره ترویج این‌گونه ازدواج‌ها می‌گوید: «دختران و پسران اگر در سنین پایین با هم ازدواج کنند بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه حل خواهد شد.»

 
به گفته او اگر خانواده و مدرسه روی تربیت اخلاقی و همسرداری دختران کار کند و از سوی دیگر جامعه هم آگاهی لازم را به دختران برای همسرداری بدهد بسیاری از دختران جوان می‌توانند در دوران دبیرستان راهی خانه‌های بخت شوند، مشکل اینجاست که مسئولان فرهنگی بویژه آموزش و پرورش این آموزش‌ها را به دختران و پسران نمی‌دهد و ما هم‌اکنون شاهد تأخیر در سن ازدواج هستیم.

 
این صحبت‌های مخالفان و موافقان امر ازدواج در سن پایین در حالی صورت می‌گیرد که در وضعیت اقتصادی کنونی که پسران پس از دوران تحصیل دبیرستان باید دو سال را به خدمت سربازی بروند و سپس مشغول به کار شوند، آیا می‌توانند با توجه به تورم موجود چرخ اقتصاد خانواده را به تنهایی بچرخانند؟ در حالی که عده‌ای از حمایت مالی خانواده برخوردار نیستند و از سوی دیگر آیا اگر دختران دبیرستانی را از پشت نیمکت بیرون بکشانیم و سر سفره عقد بیاوریم اینها به قدری تربیت شده‌اند که نقش همسری را به دوش بکشند و بعد از آن مادر شوند و فرزند یا فرزندانی را تربیت کنند؟

منبع :

رجانیوز



نظرات
  سلام وعرض ادب ما پدر و مادرها فکر می کنیم بچه ها همانطور که از نظر سنی بزرگ می شوند ازنظر فکری و اجتماعی هم بزرگ می شوند و وقتی بزرگ شدند باید ازدواج کنند. درحالی که از این نکته غافلیم که اگر ما آنها را برای زندگی آماده نکنیم ممکنه 30 ساله بشوند ولی آمادگی و توان اداره زندگی مشترک را نداشته باشند.ولی اگر به فکر باشیم یک دختر یا پسر ولو با سن کم می تواند از عهده اداره یک زندگی بربیایند.
ارسال کننده نظر : محمد قاسمی      تاریخ ارسال نظر : ۳ شهريور ۱۳۹۵


 
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12348بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15024بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35227بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46219بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17274بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23148بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63632بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536140بازدید]
زردی نوزادان[493928بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11455بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11585بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11265بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16124بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50901بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17735بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15227بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10975بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8440بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13025بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14381بازدید]

از میان مقالات

پیشگیری از سقط جنین از نگاه طب سنتی ایران
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)
آلودگی می تواند عاملی برای چاقی باشد.(مقاله انتخابی)
ناباروری؛ شاهنامه ای با پایانی خوش؟!
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1394 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
کودک و تفکّر اقتصادی (1)
تأثیر شرکت هاى تولید دارو بر تجویز پزشکان(مقاله انتخابی)
خطر انحلال نرم طب اسلامی در مبانی طب کلاسیک و راهکار عبور از موانع تحمیل شده(مقاله انتخابی)
خاکشی
با اصرار روی عزت نفس فرزندانتان آن‌ها را بی‌عرضه بار می‌آوريد.
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)
دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي ما احمق‌هاي تحصيل‌‌كرده پرورش مي‌دهند(مقاله انتخابی)
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)
سینه های آلوده!(مقاله انتخابی)
فمینیسم از "بی میلی به بچه دار شدن" متولد شد(مقاله انتخابی)
شگفتی‌های علمی قرآن در میوه‌های انگور، انار و زیتون(مقاله انتخابی)
از پروتکل سران صهیون تا آنفولانزای خوکی(مقاله انتخابی)
توصیه های حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) درباره فرزند دار شدن و خصوصیات پنجگانه
حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت