(چاپ)

کد خبر :  12639  
تاریخ انتشار خبر : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ خبرها و نظرها
تعارض پارادیم طب سنتی و طب مولکولی چرا؟

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

 

 

تعارض پارادیم طب سنتی و طب مولکولی چرا؟

 

 

بر خلاف تصوری که غالب تحصیل کرده ها از علم پزشکی دارند، علم پزشکی تنها یک ساختار و پارادایم نیست، بلکه در طول تاریخ حدود ۲۵۰ ساختار و پارادایم متفاوت پزشکی وجود داشته است که حکماء ایران با ۱۰۰ ساختار از آنها آشنا بودند، از جمله آنها می توان طب اسلامی و طب سنتی را نام برد.
 

 

روشن است که امروزه پارادایم غالب در حوزه پزشکی پارادایم پزشکی مولکولی است.

 

 

پارادایم علمی یعنی چه؟

 

 

پارادایم غالب، به ارزشها یا نظامی از اندیشه ها و تفکرات یک جامعه اشاره دارد که به طور گسترده در دوره ای از زمان مراعات شده اند و زمینه فرهنگی و تاریخی جوامع را شکل می دهند. در دفاع از پارایم های غالب علاوه بر علم و اندیشه، عواملی مثل انگیزه های متفاوت نیز دخالت دارد.

 

 

ریشه اصلی مخالفت پزشکان با درمان های طبیبان

 

 


اولاً، مسائل علمی که درون نظام فکری طب سنتی فهمیده می شدند، در نظام فکری پزشکی کنونی مبهم و فهم نشدنی می نمایند و متاسفانه غالب طبیبان سنتی نمی توانند بنیانهای اساسی طبی سنتی را برای پزشکان یا اندیشمندانی خارج از جامعه علمی خود توضیح دهند، به طور مثال، مفاهیم «طبایع» و «اخلاط» و «مزاجها» که بنیاد علمی طب سنتی را می سازند، در پزشکی کنونی مفهوم نبوده و توجیه ندارد.
 

 

 

برای روشن تر شدن موضوع مثالی عرض می کنم تصور کنید ورزش والیبال و فوتبال هر دو ورزش هستند هر دو با توپ انجام می شود، حالا تصور کنید یک فوتبالیست با نگاه فوتبالی بخواهد والیبال را نقد کند، از نظر او تمام والیبال از جمله، دست زدن به توپ، مساحت زمین، تعداد بازیکنان و... خطاست، چرا؟ چون همه این آیتم ها با فوتبال متفاوت است، اما برای کسی که با هر دو ورزش والیبال و فوتبال آشناست، کاملا تفاوت این دو مشخص و قابل توجیه است.
 

 

 

ثانیا، انگیزه های صنفی و مادی در بروز این مخالفت ها بی تاثیر نیست بویژه اینکه طب مولکولی از زیر شاخه های نظام سرمایه داری است و در نظام سرمایه داری ،انگیزه کسب درآمد بیشتر، از انتخاب رشته تا گرایش و مطب و ... حرف اول را می زند... ادامه دارد.

 

 

علی ارجمند عین الدین