(چاپ)

کد خبر :  289  
تاریخ انتشار خبر : ۰۵ تير ۱۳۹۳ خبرها و نظرها
نگاه استراتژیک غرب به مساله «کنترل جمعیت» به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدایهم اجمعین


 

سخنرانی حجت‌الاسلام میرباقری در مسجد مقدس جمکران
نگاه استراتژیک غرب به مسأله «کنترل جمعیت» به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم «جمعيت»، بالاترين منبع قدرت سياسي، فرهنگي و اقتصادي است.

گروه اندیشه و معارف - رجانیوز: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در بيستم خرداد ماه در جمع  بانوان فعال در عرصه فعاليت هاي فرهنگي مربوط به خانواده و زنان، به تبيين معناي «ظهور» و «انتظار» پرداخت.


به گزارش رجانیوز، حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري ظهور را به معني «ظهور كلمه غيب الهي» و «برداشته شدن پرده ها از حجاب ولايت» معنا كرد و انتظار را مبتني بر سه ركن «احتراز»، «اعتراض» و  «سازندگي» تحليل نمود.


حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه، مبتني بر يك نگاه كلان به «شرايط موجود» و با توجه به «معناي انتظار»، به يكي از مهمترين حوزه هاي اثر گذاري بانوان منتظر پرداخت.


وی در تبيين شرايط موجود، اين نكته را گوشزد نمود كه در حال حاضر، تمدن مادي براي همه  امور حيات انساني، الگوهاي جامع متناسب با توسعه غربي را ارائه نموده است، بنابراين دوستان اهل بيت نيز بايد در همه اين حوزه ها، رنگ اهل بيت عليهم السلام را به خود بگيرند.


مسأله کنترل جمعیت یکی از حوزه های تأثیرگذار تمدن مادی


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، يكي از حوزه هاي جدي تأثير گذاري تمدن مادي را مسأله كنترل جمعيت دانست و با تحليل ابعاد سياسي و اقتصادي كنترل جمعيت، فكر و نگاه استراژيك بانوان به اين مسأله بسيار مهم ارزيابي نمود.


حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري همه انبياء و اولياء را از منتظران ظهور حضرت بقيه الله دانست و در توصيف زمان ظهور افزود: امام زمان عليه السلام، معجزه غيبي رسول خدا هستند كه با ظهور آن حضرت، همه توحيد به اندازه ظرفيت اين جهان، در آن ظاهر مي شود.


کلمه غیب الهی با ظهور امام زمان(عج) ظاهر می شود


این استاد عالی حوزه، امام زمان را «كلمه غيب» وعده داده شده به رسول خدا دانست و ايمان به اين «غيب» را شرط تقوا و بهره مندي از قرآن برشمرد و ابراز داشت: با ظهور امام زمان، كلمه غيب الهي در عالم ظاهر مي شود و در پرتو نور ايشان، حجاب ها از ولايت نبي اكرم كنار مي رود و شمس ولايت رسول خدا در عالم ظاهر مي شود.


حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه به تبيين معناي انتظار پرداخت و در اين زمينه گفت: انتظار يك عملي در عرض ساير اعمال نيست، بلكه يك رويكردي است كه همه زندگي را تحت پوشش قرا مي دهد و مأموريتي است كه همه مؤمنان در  طول تاريخ، به صورت فردي و اجتماعي آن را انجام مي داده اند.


تبیین سه رکن مکتب انتظار


وی «احتراز از آلوده شدن به دستگاه باطل و تبري از آن»، «اعتراض و درگيري با جبهه باطل» و «سازندگي و ايجاد يك جامعه ايماني» را سه ركن مكتب انتظار دانست و افزود: اين سه ركن همواره در طول تاريخ غيبت امام زمان توسط بزرگان شيعه دنبال مي شده است، بنابراين هم مراقبت مي شده تا شيعيان از دستگاه اموي و عباسي جدا شوند و آلوده به اين دستگاه نشوند و هم سازندگي و حركت رو به پيش وجود داشته است.


استاد میرباقری در ادامه، با تأكيد بر اين كه بايد همه زواياي زندگي ما به زندگي انسان منتظر تبديل شود، ابراز داشت: همان طور كه غرب تلاش مي كند تا همه زندگي فرد را از بدو تولد تا مرگ، تحت برنامه خودش قرار دهد و خوراك، پوشاك، رابطه زن و مرد، مفهوم زندگي، تربيت نسل و همه امور را تابعي از هدف خود قرار دهد و الگوي جامع متناسب با آن را نيز تعريف كرده است، معني انتظار نيز اين است كه دوستان اهل بيت، بايد همه زندگي شان رنگ اهل بيت به خود بگيرد و البته بهره مندي از اهل بيت نيز به معناي انزوا و يا درگيري صرف نيست، بلكه ركن «سازندگي» نيز در اين نگاه وجود دارد.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در ادامه با تبيين شرايط كنوني به مأموريت بانوان منتظر در شرايط موجود پرداخت.


توسعه غربی چیزی جز تعلق به دنیا نیست


وی در توضيح شرايط كنوني گفت: تمدن غرب با رويكردي كه به زندگي مادي دارد، آن را تبديل به بستر عيش و لذت مادي كرده است. توسعه غربي نيز چيزي جز تعلق به دنيا و دنيا پرستي نيست كه غرب آن را به يك تمدن تبديل كرده است.


حجت الاسلام والمسلمین میرباقری يكي از مسائلي را كه تمدن مادي غرب بر آن تمركز كرده است، مسأله كنترل جمعيت دانست كه از ابعاد اقتصادي و سياسي مهمي برخوردار است.


وی بعد اقتصادي جمعيت را اين گونه توضيح داد كه غرب، انسان را منبع صرف براي توليد ثروت مي داند، بنابراين انسان، انباره اي است كه بايد انرژي و جاذبه هاي آن، تبديل به ثروت شود و از همين جهت بايد به ميزاني جمعيت زياد شود كه متناسب با زندگي مادي و توسعه تعريف شده در زندگي غربي باشد.


نگاه استراتژیک غرب به مسأله کنترل جمعیت


مدرس عالی حوزه علمیه قم، بُعد سياسي جمعيت را نيز اين گونه تحليل نمود كه غرب به مسأله جمعيت، نگاه استراتژيك دارد و كنترل جمعيت را يكي از ابزار هاي جنگ نرم مي شمارد.


وی با استناد به تصريح برخي از صاحب نظران متنفذ آمريكايي، تأكيد كردند غرب، آرمان هاي تربيتي و تغيير جمعيتي كشور ما را به نفع خود مي داند.


حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه، مسأله كنترل جمعيت را يكي از فريب هاي استراژيك دشمن دانست كه مقام معظم رهبري از همان ابتدا با آن مخالف بود و افزود: كساني كه در دوران جنگ تحميلي به ما «نخ بخيه» هم نمي دادند، بخش زيادي از هزينه هاي كنترل جمعيت را به عهده گرفتند و هم اكنون نيز مديريت كنترل جمعيت در چند كشور اسلامي را به وزارت بهداشت ايران سپرده اند كه بايد توجه داشت تا مبادا اين فاجعه در كشور هاي ديگر، به دست جمهوري اسلامي واقع شود.


جمعیت به عنوان بالاترین منبع قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی


وی، ادبيات مسؤولاني را كه دائما تقسيم «توسعه يافته و توسعه نيافته» و يا «توسعه يافته و عقب مانده» را تكرار مي كنند تا كشور ما را نسبت به غرب، عقب افتاده بشمارند و برنامه ريزي مي كنند تا ماهم به دنبال كاروان غرب به راه بيفتيم، تقبيح كرد و جمعيت را بالاترين منبع قدرت سياسي، فرهنگي و اقتصادي دانست.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، بر خلاف نگاه غرب، زمين را بستر پرورش خليفه الله دانستند و افرودند: همه انسان ها مي توانند در ذيل خلافت معصومين عليهم السلام و در ظرف خودشان به مقام علم الأسمائي و خلافت جزئيه برسند و اين همان چيزي است كه از خلقت انسان منظور بوده است.


وی با استناد به روايتي از رسول خدا گفت: كسي كه رهبر كل تاريخ است و آمده تا بشر را به نقطه مطلوب برساند، راجع به اُمتش مي فرمايد: «تناكحوا تناسلوا تكثروا» ايشان در توضيح اين روايت، بسط «خلافت الهي» و بسط «خلافت در ذيل ولايت رسول خدا» و نه خلافت هاي خارج از «ولايت نبي مكرم اسلام و ائمه معصومين» را نقطه مطلوب براي امت دانست.


حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در سخنان پاياني خود علي رغم اين كه مسؤولان را مكلف به برنامه ريزي همه جانبه در مقابل الگوهاي غربي دانست، فكر و نگاه استراژيك بانوان به اين مسأله را بسيار مهم ارزيابي كردند.