سلام خسته نباشید من یه مشکل خیلی بزرگ دارم لطفا راهنماییم کنید دختر یکسال و نیم داریم که از هفت ماهگی مدام پتو تو دهنش میکرد تا خوابش میبرد ،خیلی خیلی هم گریه میکرد الان که یکسال و نیمش هست میخوایم این پتو ازش بگیریم ولی تا پتو ازش میگیریم ناخنش می جوه حالا موندیم چیکار کنیم تو شهرمون جای درستی برا سوالات طبی نیستش. شب تا صبح کل روز که خونه هستیم این پتو تو دهنش هست
فاطمه

سلام خسته نباشید دخترم سه روز بعد از تولد،دکتر تشخیص زردی داد،دو ماه طول کشید که زردیش بیاد پایین. الان یکسال و نیمش هست ولی هنوز رنگ پوستش برنگشته و سرش هم مدام عرق میکنه.یکسالگی حجامت عام براش انجام دادیم ولی میخواستیم بپرسیم عیب نداره حجامت پشت گوش الان براش انجام بدیم؟ فردا روز حجامت هستش اگه میشه جوابم بدید
فاطمه

سلام. ممنون ازمطالب مفيدتون. گفتين فوليد اسيد مورد تاييدتون نيست. بجاش چي استفاده کنيم؟ قطره اهن فروتونيک که برپايه طب سنتي و گياهي هست ميتونيم استفاده کنيم. ميخوام براي بارداري اقدام کنم سه هفته ديگه.
مونا

من ۱۶سالم از دوساله ‌پیش حساسیتم شروع شد پارسال فقد تابستون حساسیت داشتم اما امسال خیلی شدید تر و از بهار شروع شده نمیدونم به چه چیزی حساسیت دارم با این حال حجامت برم تا حالا هم نرفتم ممنون میشم راهنمایی کنین
عرفان اینانلو

سلام علیکم.حجامت روی استحاله ماکولا چشم اثربخشی مثمردارد؟
ضیاءالدین

سلام ببخشید یه سوال داشتم من به دکتر طی سنتی مراجعه کردم و ایشون تشخیص گرید1 را دادن فقط دارو جهت افزایش اسپرم دادن و برای واریکوسل زالو را تجویز کردن دو مرحله اول خون سیاه خارج شد ولی مرحله سوم خون خارج شده از زالو خیلی رقیق و شفاف تر بود میخاستم بدونم این ایا دلیل بر بهتر شدن واریکوسل هست ؟ در ضمن هنوز در بیضه سمت راستم یه پیچ خوردگی مشاهده میکنم کاملا مشهوده ایا این هم میتونه نشانه واریکوسل باشه؟
حسین

سلام با تشکر از مطالب مفیدتون من قبلا هرزگاهی دچار کمردرد میشدم دولا میموندم . دو تا زایمان داشتم. جدیدا یه کورتاژ تشخیصی انجام دادم تقریبا از اون به بعد همیشه کمردرد دارم و ترشح و لک بینی هم دارم. آیا قرص کمر برای منم موثره؟ راه حل بدید لطفا . خیلی لطف میکنید
احمدیان

سلام ممنون از مطالب آموزنده. شوهر من 30 ساله سیگار میکشه الان به دلیل بیماریهای که داره تصمیم به ترک سیگار گرفته ولی این کار براش خیلی سخته . آیا در طب سنتی راهی برای ترک سیگار وجود داره؟ طوری که اذیت نشه و راحت بزاره کنار؟؟
احمدیان

سلام جناب دکتر.من برای درمان جوش صورتم به تجویز پزشک ۶ماه یکبار صورتم را زالو انداختم.ولی متاسفانه دوبار آخر غدد لنفاوی گردنم بشدت متورم شد و دردناک.یکساله که نینداختم زالو.آیا میتونم دوباره اینکار و دوباره انجام بدم؟؟؟یا کلا ممنوعه؟؟ برای من
خ.میری

سلام ،خسته نباشید . اقای دکتر من یه جوان ۲۱ ساله هستم و نمیتوانم شهوتم رو کنترل کنم . میخاستم بپرسم ایا حجامت روی زود انزالی و شهوت تاثیری داره یا نه؟
سرباز
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)
تعداد: 1 میانگین: 5
[تعداد بازدید : 921]

[نسخه چاپی]

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

 

 

پدیدارشناسی اینستاگرام

 

 

 

تا چندی پیش نگاتیو کالای گران و خاص بود که نه ارزان بدست می آمد و نه ارزان مصرف می شد. محدودیت داشتن نگاتیو، عکاسی را به هنر تبدیل کرده بود. چشم عکاسان باید سوژه و قاب را با وسواس می جست و انتخاب می کرد. بنابراین هر چیزی شانس آنرا نمی یافت که به «عکس» تبدیل شود. بنابراین عکس امری همه جایی و همگانی نبود و کم و بیش به بخشی از حوزه ی فاخر مصرف فرهنگی مربوط می شد. حتی آنهنگام که بنابود یادگارهایی از اشخاص بر روی دیوار یا طاقچه قرار بگیرد، آیینی از آماده سازی و ژست های تعریف شده طی می شد؛ چون احتمال تکرار و تعدد آن آسان نبود.

 

 

با دیجیتال شدن عکاسی، تولید و مصرف عکس آنچنان آسان و هرجایی شد که به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شد. گوشی های تلفن همراه و نرم افزارهای موبایلی جزءجزء زندگی را قاب بندی می کنند و به اشتراک می گذارند. به نوعی عکس به زبان بی زبان گفتگو و تعاملات میان فردی بدل شده و جای متن و مفهوم را گرفته است. زندگی انباشته از عکس و تصویر چگونه باید ادراک شود؟ در این میان «اینستاگرام» با جذابیت رو به تزاید خود، تصویری جدید از دنیایی است که زندگی به روایت عکس را در خود جای داده است. اما رمز و راز این جاذبه چیست:

 

 

۱ -    عکس سلفی، فردگرایی سوبژکتیویستی؛  

 

تفاوت رمان جدید با قصه های گلستان سعدی یا کلیله و دمنه چیست؟ ایران علیرغم اینکه سرزمین ادبیات و قلم بوده است اما هیچگاه اثری شبیه به «رمان» را در میراث ادبی خود ندارد. پرداختن به جزییات احوال و اقوال و بازگویی اغراق آمیز ابعاد زندگی دنیوی در سنت ادبی و هنری ما امری نامطلوب بوده است. فرهنگ و ادبیات انسان مدار مدرن در گفتن و به تصویر کشیدن جزییات نفسانی مبالغه می کند و این نشانی از «سوبژکتیویته» رخنه کرده در وجود انسان مدرن است. وقتی دوربین ها به سمت فاعل عکاسی برمی گردد و خود را سوژه می کند(سلفی) در واقع گویی حیث وجودی خویش را برتر از همه ی جهان پیرامون خود درک می کند. عکس سلفی، آوردن «خود» از حاشیه است به کانون توجه؛ هم توجه خود و هم دیگران. فرد منتشر در تاریخ امروز ما هرقدر بیشتر بی مایه می شود بیشتر «خود» را به رخ می کشد. یکی از تجلیات این فردگرایی سوبژکتیویستی در «خود نمایی اجتماعی» و«تن نمایی» است. صفحه ی شخصی فرد منتشر در اینستاگرام در عین حال که پرده برداری تصویری از ابعاد متکثر و پاره پاره ی ذهن اوست، بیرون آوردن هرکس از بعد مخفی و باطنی وجودش به عالم تظاهر و ابراز است. ممکن است در گرایش های مدرن مطالعات روانشناختی، این به اتفاق عنوان رهاشدن افراد از «درون گرایی» یا «خودسانسوری» اطلاق شود، و این هم دقیقاً مرحله ای از اخلاق فردگرایانه ی اومانیستی است.

 

 

۲ -   حجاب نمایشی و کشف حجاب تدریجی؛

 

 در این میان حضور تصویری عفیفانه ی زنان و دختران در اینستاگرام مساله ی متناقض نمای دیگری است. آنها هم خود را می پوشانند و هم به رخ می کشند. نمایش شیوه ی پوشش نوعی ابزارِ ابرازهویت است. از طرفی باید پوشش و حیا و عفاف به عنوان یک هویت به چشم آید و چشم پرکن باشد و از طرفی باید مصداق عفاف و حجاب باشد و این همان پارادوکس تصویری شدن زنان محجبه است. وسوسه ی «خودنمایی» اینستاگرام ابتدا زنان مومنه را در «لانگ شات» قرار می دهد و آرام آرام به چشم بیننده نزدیک می کند. خاصیت جلوه فروشی اینستاگرام بتدریج بر دختران غلبه می کند و کشف حجابی تدریجی رخ می دهد چراکه اساساً اینستاگرام دنیای جلوه فروشی و اشتراک گذاری همه ی ابعاد یک زندگی هرجایی و دم دستی است؛ قرار دادن همه ی پستو در ویترین؛ حتی اگر شهروند این شهر رویایی بخواهد از معنوی ترین حالات خود تصویرسازی کند درواقع چه اتفاقی می افتد؟ به نمایش گذاشتن نفسانی احوالی که نمایشی نیست. چیزی مانند «تظاهر به اخلاص» یا «نمایش عفاف»!

 

 

۳ -    لذت ابراز عقیده در جنگ گفتمان ها؛

 

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی شیفته ی امکان بلند بلند گفتن باورمندی های خود هستند. در دنیایی که وجه بارزش تکثر گفتمان هاست، اینستاگرام مانند این است که در میان همهمه ها و شلوغی های خیابان یک تابلو بلند کرده باشی تا توجه دیگران را به یک شعار جلب کنی. افشاکردن دائمی باورمندی ها و به خصوص قرارگرفتن در حلقه ای از تاییدها یا طردها، به یک لشکرکشی مجازی می ماند. بخشی از لذت بودن در این دنیای ظاهراً مجازی، به امکان برهنه کردن ذهن نه چندان استاندارد در برابر چشم های دیگران است.

 

 

۴  -   پارادوکس آزادی و خشونت؛

 

حضور فالوورها به مثابه تماشاگرانی که برای یک سخنران کف می زنند، واجد وجه محدود کنندگی هم هست. هر ابراز عقیده ای با تایید، رد یا «نفهمیدن» مواجه می شود. در غالب اوقات احساس آزادی ناشی از بلند بلند گفتن باورمندی ها، با تلخی ناشی از «نفهمیدن» یا طرد درهم می آمیزد. از آنجاکه اینستاگرام واجد وجه بصری بیشتری است، برای شخصیت های سمعی محدود کنندگی بیشتری دارد. آنها که بدنبال انتقال مفاهیم از طریق مفاهیم هستند، در اینستاگرام غالباً مغبون اند؛ اما حتی سرخوردگی ناشی از طرد یا نفهمیدن، با امکان لذت بخش دیگری ترمیم می شود. اینستاگرام هم مانند اغلب شبکه های اجتماعی قدرت محوکنندگی و حیات بخشی را به شهرندان خود می دهد. اوج خشونت در این دنیا، با «بلاک کردن» به مثابه دستور معدوم کردن همراه است؛ مانند قیصر روم که انگشت شست خود را برای اعطای حیات یا گرفتن جان گلادیاتورها حرکت می دهد. از طرفی آرام آرام احساس آزادی در بیان یله و بی حد و حصر باورمندی ها با وحشت ناشی از تفتیش عقاید شهروندان دیگر مواجه می شود. ذهن آزاد بتدریج می آموزد که برای کمتر طرد شدن و امکان کنترل واکنش ها به استانداردسازی و تراشیدن حرف ها دست بزند و اینچنین است که احساس رها بودن فرو می نشیند.

 

 

***  نـتـیـجـه  ***

 

 

توجه داشته باشیم که پدیدارشناسی به معنای توجه به اقتضائات پدیده ها و جنبه های قدرتمند درونی آنهاست و نه انکار تمامیت اراده و اختیار انسان؛  این تحذیر از آن باب بود که در ورطه ی دترمینیسم(جبرگرایی) تکنولوژی نغلطیم و تمام پدیده های اخلاقی، اجتماعی و روانشناختی را معلول یک امر تکنیکی ندانیم. ولی تاملات پدیدار شناسانه ساده لوحی ابزارانگارانه را هم نفی می کند. هستند بسیاری که تفاوتی در انواع رسانه ها و تکنولوژی های ارتباطی نمی بینند و تصور می کنند می توانند براحتی آنها را در اختیار بگیرند و به انقیاد خود درآورند و در امان بمانند. به طور مثال هستند کسانی که با مقاومت فرهنگی بخواهند بر اقتضائات سوبژکتیویستی و عریان کننده ی اینستاگرام غلبه کنند؛ و این خود جالب خواهد بود که منتظر نتیجه ی این تنازع باشیم. مهمترین نکته برای غلبه بر این اقتضائات، خودآگاهی به ماهیت و کارکرد این نرم افزار و تغییر شیوه ی بودن در آن فضاست. به تعبیری هرکس شهروند مطیعی برای این عالم تکنیکی باشد به اقتضائات آن تن در داده؛ بنابراین شوریدن بر این اقتضائات، زمینه ی در امان ماندن و کمتر لطمه دیدن است.

 

 


مقالات مرتبط : 

 

اینستاگرام آن بخشِ خودشیفتۀ شخصیتتان را دوست دارد

 کاربران موبایل دقت کنید !

دروغی به‌ نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات»

ساده انگاری در مقوله «مُد»!!


منبع :

وب سایت شخصی وحید یامین پور



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:

❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

❷ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید.از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)[284بازدید]
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)[426بازدید]
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)[313بازدید]
وقتی آنلاین هستیم خودمان باشیم (مقاله انتخابی)[1254بازدید]
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)[1288بازدید]
چرا آدم‌های خوب در شبکه‎های اجتماعی تحمل‎ناپذیر می‌شوند؟ (مقاله انتخابی)[1041بازدید]
​تکنولوژی تراریخته؛ راهی برای افزایش محصول یا بیماری؟ (مقاله انتخابی)[1017بازدید]
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)[1091بازدید]
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)[1147بازدید]
پشت پرده اپل (مقاله انتخابی)[1212بازدید]
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)[1060بازدید]
هشدار: من از واژۀ «چاق» استفاده می‌کنم (مقاله انتخابی)[863بازدید]
من هم از این کلمۀ برند خیلی بدم می‌آید (مقاله انتخابی)[838بازدید]
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)[922بازدید]
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)[833بازدید]
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)[989بازدید]
دنیای دیوانۀ صنعتِ آب‌ (مقاله انتخابی)[1265بازدید]
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)[1328بازدید]
«با لبخند کارکردن» چگونه به زنان آسیب می‌رساند؟ (مقاله انتخابی)[1560بازدید]
ویز،اپلیکیشن ناوبری اسراییل (مقاله انتخابی)[1410بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)
چگونه سكس، بمب‌ها و برگرها جهان ما را شكل داده‌اند؟(مقاله انتخابی)
جایگاه ضوابط شرعی مرتبط با آموزش، پژوهش و درمان در طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)
صنعت قند با خریدن دانشمندان، تقصیرها را گردن چربی انداخت (مقاله انتخابی)
رژیم هفت خورش؛ لذّت کاهش وزن و سلامتی
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست سوّم)
خشکسالی با طعم نوشابه؛ کارخانه‌های کوکاکولا چگونه منابع آب جهان را می‌بلعند؟ +عکس و آمار (مقاله انتخابی)
ساده انگاری در مقوله «مُد»!!
مَرهَم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین
چهره‌ها و اندام‌هاي غير واقعي: آيا بايد حقيقت عكس‌هاي دست‌كاري شده دنياي مد را افشا كرد؟(مقاله انتخابی)
بحران غرب پزشک زده(مقاله انتخابی)
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
ورزش‌های حرام و استعماری (مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
واکسن؛ ایمنی‌زا یا ایمنی‌زدا؟
جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)
سرطان، ساخته دست بشر است! (مقاله انتخابی)
به نام نوزادان به کام ابرشرکت‌ها (مقاله انتخابی)
بررسی و تحلیل سند 2030 یونسکو (مقاله انتخابی)
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)
زندگی بطری شده؛ واقعیت‌های پنهان شده ​آب‌های معدنی (مقاله انتخابی )
هشدار: من از واژۀ «چاق» استفاده می‌کنم (مقاله انتخابی)