سلام آقای دکتر میشه لطفا برای بچه های شیرخوار و زنان شیر ده و باردار در خصوص راه های درمان سرماخوردگی یه مقاله جدا تالیف کنید اون مقاله شما راه زیادی رو گفته و همه این مواد برای این قشر مناسب نیست و ما هم خودمون نمی تونیم تشخیص بدیم
ابراهیمی

با سلام وخدا قوت آقای دکتر این خواصی که از سیاه دانه گفته شده و بصورت مکتوب هم هست چقدر حقیقت داره شما تایید میکنید ؟ با تشکر
عادل

درود بر شما، مدتیست به لحاظ کاری بی تحرک شدم کارم تو خونست و اخیرا روی رانهایم رگهای بنفش مشاهده کردم از طرفی کف پام پاشنه پام بشدت درد داره گاهی نمیتونم برای چند دقیقه سرپام بایستم و کاملا سرده پام از مچ به پایین . چیکار باید انجام بدم . ممنون از راهنمایی شما
زهرا شیبک

با عرض سلام و احترام نمکی که سالم باشه رو از کجا تهیه کنیم وروش تشخیص چگونه است
فاطمه

سلام آقای دکتر وقت شما بخیر، یک دوره سه ماهه پیاز درمانی انجام دادم،حالا بعداز دو ماه استراحت میخوام مجددا" انجام بدم (پاکسازی رحم برای آی وی اف ) مشکلی نداره؟
طاهره

مباحثه شما رو با کاربر محمد مهدی اسلامی دیدم. ادبیات ایشان مبین این امر بود که ایشان صبغه دینی دارند. کنجکاو شدم پیام و نظر یک انسان معتقد به اسلام را به مقاله شما بخوانم. اما نتوانستم جواب ایشان را که مدعی هستید در این صفحه هست پیدا کنم. لطفا منو راهنمایی کنید که کجا میتونم پیدا کنم. یا اگر کاربر محمد مهدی اسلامی این پیام بنده رو میبینید لطف کنید برای من هم ارسال کنید پیامتونو. متشکرم
توماج

ببخشید سویق به بچه از بدو تولد همراه شیر میشه داد؟ از پاسخهای خوبتون خیلی متشکرم خدا بشما و خانوادتون خیر و سلامتی و توفیقات روزافزون عطا کند
بهادر

سلام اقای دکتر دختر سه ساله ای دارم از بدو تولد همیشه ناحیه سر او عرق شدید میکرد...الان مدام بدنش قسمت تنه و زیر گردن مدام عرق میکند هم شب هم روز هم موقع غدا خوردن...خیلی هم ضعیف و لا غره زیر خط منحنی رشد...تمام آزمایشات داده مشکل نبوده...لطفا راهنمایی بفرمایید
بهار

سلام خدمت شما،وقت بخیر ببخشید پدر من حدود 4روز پیش از خواب که بیدار شد سمت راست صورتش بی حس شده بود .و چشم راستش باز شده و نمیتوان موقع خواب چشمش رو ببنده.و فک و لبش هم کج شده .بردیم چند تا دکتر گفتن زونا هست البته اصلا هیچ دونه ای روی صورتش نیست درد هم گاهی وقتها کمی داره. .و دارو دادن .حالا میخواستم ببینم برای اینکه صورتش به حالت عادی برگرده و چشم و لبش صاف بشه چی کار باید انجام بدیم .حجامت که میتونه موثر باشه؟
مریم

سلام تشکر از سایت خوبتون با اجازه دعا رو نوشتم
علی
اعمال یداوی
سالنمای حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
تعداد: 4 میانگین: 5
[تعداد بازدید : 64478]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

 

 

 

الحمدُ للّهِ الذي خلق الانسان في أحسن تقويم و شرّفه بتشريف الروح و العقل القويم و ايّده بتأييد النّفس السّليم و الذّهن المستقيم، و الصلاة و السلام علي سيّد أنبيائه و سند اوليائه محمد المصطفي و عليّ المرتضي و أولادهما الذين هم أهل الاصطفاء و أذهب اللّه عنهم الرِّجس و طهّرهم تطهيراً.1 

 

 

سالنامه حجامت سال 98 تقدیم شما کاربران عزیز پایگاه طبّ شیعه می گردد.

 

در پاسخ به پرسش ها ی بعضی کاربران گرامی عرض می کنم این سالنامه از ابداعات اینجانب است که از سال 1385 به صورت محدود و سیاه و سفید در مطبّ شخصی آماده کرده در اختیار مراجعین قرار می دادم.


هدف اصلی این کار هم شکل دهی به رفتار مراجعین در قالب یکی از قانون مندی های مهم حجامت یعنی رعایت زمان بود که خوشبختانه تأثیر خوبی داشت و پس از مدّتی مراجعین براساس این تقویم اقدام به حجامت می کردند.


از سال 1391، این کار به شکل فعلی در این پایگاه ارائه شد و امسال هشتمین سالنامه تقدیم می گردد.


بسیار خوشوقتم که می بینم مراکز دیگری نیز به ضرورت این کار پی برده و اقدامات مشابهی را در پیش گرفته اند. خدای را سپاس گزارم که پس از ارائه چندساله این سالنامه، تعداد زیادی از پایگاه های دیگر اقدام به بازنشر آن برای کاربران خود نمودند. همچنین برخی مراکز اقدام به طراحی تقویم های ویژه خود نمودند که هر دو امری مبارک است که می تواند در خدمت به سامان کردن رفتار اسلامی-ایرانی حجامت باشد. 


البته بعضی همکاران هم که ظاهراً به ضرورت این کار پی نبرده اند در پایگاه های خود توهین هایی را بر بنده روا داشته اند که مطالعه نوشته های ایشان در ردّ ادعایشان کفایت می کند.

 

بار دیگر به همه همکاران و کاربران اعلام می کنم که استفاده از این سالنامه حتّی با نامی غیر از طبّ شیعه، مرضی گردانندگان این پایگاه است.


 

توضیحات فنّی

 

 

الف - چنان که مستحضرید این سالنامه بر اساس احادیث وارد شده از حضرات معصومین علیهم السّلام تنظیم می شود و از آن جایی که موضوع نهی از حجامت در ایّام قمر در عقرب، مستقیما مورد اشاره حضرات معصومین علیهم السّلام نبوده است در این سالنامه به آنها اشاره ای نشده است. امّا از آن جا که در احادیث دیگر، احتیاطاتی در این گونه ایّام مورد اشاره قرار گرفته است توصیه می کنیم با نیّت عمل به سفارش حضرات معصومین علیهم السّلام، در این ایّام از انجام حجامت غیرضروری پرهیز شود.برای مشاهده جدول ایّام قمر در عقرب می توانید به پایگاه های تخصّصی مراجعه کنید.

 

ب - در صورت ضرورت انجام حجامت در ایّام قمر در عقرب یا ایّام نامناسب دیگر، سه توصیه مهم یعنی قرائت آیة الکرسی، سه بار طلب خیر از خداوند متعال و ذکر شریف صلوات فراموش نشود. پرداخت صدقه و قرائت سوره های شریف معوّذتین هم می تواند توصیه های مقبولی باشند. 

 

ج - حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

1-                ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2-           سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم ]حجامت کن[. (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)

 

مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم ]حجامت کن[. ( مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زاد المعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3-           در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-              چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-              این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6-               این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7-             متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذا اعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-               متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9-               تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10-               حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.

 

11-                تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود؛ اگرچه برخی اساتید طبّ سنّتی بر اساس مسائل نجومی و تجربی اعتقاد دارند که حجامت در این دو روز مفید است.

 

12-               اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضات مخالفان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.


 


 

مقالات مرتبط:

 

* توطیه حذف حجامت در ایران

* منع حجامت برای رونق بیمارستان ها!

«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها

حـــجـــامـــت شـــنـــاخـــت ؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی

حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت

* پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت

* آزمون علمی حجامت

* آشنایی با بادکش درمانی

* آموزش روش عملی انجام بادکش

* «زالــــو»؛ جرّاح کوچک!



 

1- از مقدمه کتاب خلاصه الحکمه؛ اثر حکیم عقیلی خراسانی

 


 

 

 

 

 

 

 



نظرات
  با سلام من در خانه وسایل انجام حجامت را دارم و تا حدی با نحوه انجام حجامت آگاه هستم و گاهاً این کار را انجام میدم برای برادم که انجام دادم میگفت جواب میدهد و از این بتبت راضی است . سوالم این است که آیا قواعد و اصول خاصی است که من باید قبل از انجام حجامت برای دیگران با آنها آشنا شوم و فراگیرم یا نه! خیلی ساده مثل الان که دارم انجام میدهم هم صحیح است؟
ارسال کننده نظر : آسوده خاطر      تاریخ ارسال نظر : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
  

سلام. بنده در دانشگاه فقط مطالب تئوری حجامت را به طور نسبتا خلاصه در هشت تا دوازده ساعت برای همکاران تدریس می کنم.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱ مهر ۱۳۹۸



  سلام پسری سه ساله دارم که اخیرا آب دهانش زیاد آویزان می شود؟ آیا از غلبه ی بلغم است؟ چون شیر پاستوریزه زیاد می خورد. با اینکه اشتهایی خوبی دارد اما لاغر اندام است. آیا حجامت می تواند مفید باشد؟
ارسال کننده نظر : مریم      تاریخ ارسال نظر : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
  

سلام. دلایل زیادی دارد. حضورا به همکاران مراجعه کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۵ مهر ۱۳۹۸



  Sa M, [03.09.19 23:17] سلام خانم دکتر گرامی وقت بخیر در مطلبی خواندم که با مصرف داروهای منضج اخلاط مضر که در بدن رسوب کرده اند پس از نضج در خون حل می شوند و اگر بعداز قطع دارو عمل حجامت یا فصد انجام نشود و یا مسهل مصرف نشود اخلاط حل شده در خون در جای دیگر از بدن رسوب کرده و باعث اسیب به ان قسمت از بدن در نتیجه بیماری جدید می شوند می خواستم ببینم ایا این مطلب صحت دارد و بعداز مصرف داروهای منضج (مانند شربت اخلاط ثلاثه یا شربت سوداک یا شربت سودا یا شربت معدل سودا و داروهایی از این دست) حتما باید حجامت یا فصد کنیم یا مسهل مصرف کنیم یا نیاز نیست خواهشمندم راهنمایی کرده توضیح دهید 🙏🙏
ارسال کننده نظر : ص م      تاریخ ارسال نظر : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
  

سلام. این گونه درمان های تخصصی را بدون مشورت پزشک انجام ندهید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸



  باسلام درمان پیرچشمی چیست؟
ارسال کننده نظر : طلوعی      تاریخ ارسال نظر : ۷ مرداد ۱۳۹۸
  

سلام. مفصل است و تخصصی.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸



  با سلام..من به صورت زیاد تعریق دارم مخصوصا در نا حیه صورت و سر و سینه..تمامی ازمایشات رو هم انجام داده ام ولی مشکلی در تیروئید یا قند خون و فشار خون و کلسترول و بقیه موارد ندارم..با توجه به اینکه 31 سال سن دارم و با مشورت چند نفر تشخیص دادند که صفراوی مزاج هستم و توصیه کردند حجامت از کبد رو انجام بدهم..میشه بفرمایید ایا تاثیری دارد یا نه و اگر تشخیص شما غیر از حجامت کبد است بسیار سپاسگزار میشم بفرمایید..ممنون از زحمات شما
ارسال کننده نظر : علی      تاریخ ارسال نظر : ۱ مرداد ۱۳۹۸
  

سلام. معمولا مفید است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۴ مرداد ۱۳۹۸



  باسلام لطفا پاسخ دهید چرا اغلب شهوت بر من چیره می شود متآهل هستم با 3 بچه 40 سالمه فکر کنم صفراوی هستم. همسرم طبعش سرد است و برام کافی نیست چه کا کنم
ارسال کننده نظر : کریم قاسمی      تاریخ ارسال نظر : ۲۳ تير ۱۳۹۸
  

سلام. بهتر است حضورا به همکاران مراجعه کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۴ مرداد ۱۳۹۸



  باسلام و عرض ادب،چرا بعضی افراد بخصوص سردمراج بعداز حجامت دست وپاهاشون داغ میشه وچکاری باید انجام بدهند.باسپاس فراوان
ارسال کننده نظر : سید محسن      تاریخ ارسال نظر : ۱۳ تير ۱۳۹۸
  

سلام. دلایل مختلفی می تواند داشته باشد ازجمله بهتر شدن جریان خون، ورود صفرا به جریان خون و ...


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۵ تير ۱۳۹۸



  با عرض سلام و ادب برای درمان آکنه (جوشهای غرور جوانی) چه نوع حجامتی بهتراست؟ باسپاس
ارسال کننده نظر : جلال علیزاده      تاریخ ارسال نظر : ۶ تير ۱۳۹۸
  

سلام. موارد، مختلف است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۱ تير ۱۳۹۸



  سلام وقت بخیر میخواستم بدونم آیا حجامت سرد با دستگاه مکنده به اندازه ی حجامت گرم تاثیری دارد؟ چون من شنیدم حجامت های امروزی با دستگاه هیچگونه تاثیری در سلامتی ندارند ممنون از توجهتون
ارسال کننده نظر : fatima      تاریخ ارسال نظر : ۳ تير ۱۳۹۸
  

سلام. قدرت بادکش گرم بیشتر است ولی کاربردهای این دو بادکش متفاوت است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۶ تير ۱۳۹۸



  سلام پسرم پسوریازیس سر دارد باید حجامت سر انجام دهد یا حجامت عام یا هردو را؟متشکرم از پاسخگویی شما
ارسال کننده نظر : یوسفی      تاریخ ارسال نظر : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
  

سلام. موارد، مختلف است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۶ تير ۱۳۹۸



 
1234
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

سالنمای حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[64479بازدید]
سالنامه حجامت 1397 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[18364بازدید]
سالنمای حجامت سال 1396 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[35398بازدید]
سالنامه حجامت 1395 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[26966بازدید]
سالنامه حجامت 1394 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[37475بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت[69635بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت[20178بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت [33399بازدید]
سالنامه حجامت 1393 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[44173بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی[18427بازدید]
سالنامه حجامت سال 1392 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[37403بازدید]
آزمون علمی حجامت[16998بازدید]
آموزش روش عملی انجام بادکش[567264بازدید]
آشنایی با بادکش درمانی[98937بازدید]
زالو؛ جرّاح کوچک[123733بازدید]
«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها[94444بازدید]
سالنمای حجامت سال 1391 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[13577بازدید]
توطئه حذف حجامت در ایران(مقاله انتخابی)[13251بازدید]
پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت[59743بازدید]
منع حجامت برای رونق بیمارستان ها!(مقاله انتخابی)[8967بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

آداب زناشویی و انعقاد نطفه(مقاله انتخابی)
صنعت قند با خریدن دانشمندان، تقصیرها را گردن چربی انداخت (مقاله انتخابی)
الفبای نفوذ! (مقاله انتخابی)
هشدار: من از واژۀ «چاق» استفاده می‌کنم (مقاله انتخابی)
روان‌شناسي غربي و پشت پرده معنويت (مقاله انتخابی)
دیپلماسی ورزشی؛ ابزاری برای نفوذ آمریکا در جوامع (مقاله انتخابی)
کاربران موبایل دقت کنید!
از هفت ميليارد به پانصد ميليون نفر: دستور كار نخبگان جهاني براي كنترل جمعيت(مقاله انتخابی)
خواص تاثیرگذاری قارچ گانودرما تا چه حد واقعیت دارد؟ (مقاله انتخابی)
رسانه و دختران (مقاله انتخابی)
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)
بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)
چهره‌ها و اندام‌هاي غير واقعي: آيا بايد حقيقت عكس‌هاي دست‌كاري شده دنياي مد را افشا كرد؟(مقاله انتخابی)
والدین خوب بودن باعث نابودی فیزیولوژیکی شما می‌شود (مقاله انتخابی)
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)
بزرگترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم ...
سرطان، ساخته دست بشر است! (مقاله انتخابی)
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
رژیم هفت خورش؛ لذّت کاهش وزن و سلامتی
آیا شکر پرطرف‌دارترین مادۀ مخدر دنیاست؟ (مقاله انتخابی)
جایگاه ضوابط شرعی مرتبط با آموزش، پژوهش و درمان در طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)
روزنی به پزشکی پیشگیری در طبّ کهن(مقاله انتخابی)
ویتامین‌های بی‌خاصیت (مقاله انتخابی)
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
اصول‌ تغذيه‌ در سيره پيامبر اعظم‌ (صلوات الله علیه و آله) (مقاله انتخابی)