سلام اقای دکتر من 36 ساله هستم مزاج سودایی دارم و برای یبوست به پزشک طب سنتی مراجعه کرده بودم. البته یبوست زیاد اذیتم نمیکرد فقط چند روز یکبار بود و سفت. بعد از مراجعه به پزشک این موارد حل شد ولی دفع کامل نداشتم. الان دو سه هفته هست که روده هام پر هستن ولی به سختی تخلیه میشن انگار مانعی وجود داره. البته درد و پیچش شکمی ندارم. در ضمن دفع مواد سفید که فکر میکنم بهش بلغم میگید هم دارم. بنظر شما این میتونه انسداد روده باشه؟ برای درمان چیکار باید بکنم؟ خیلی ممنونم که وقت میگذارید.
سمیه

سلام ایا دود عنبر نسا برا ترشحات بعد از عمل کیست مویی هم خوب هست
محمد

سلام دکترخسته نباشی ببخشید میگم از داروی ایکتیول برای زن باردار مشکل نداره 2ماهشه
سعید

با سلام آقای دکتر،از لطف شما متشکرم.به امید خدا این درمان را آغاز کردیم.فقط لطفا بفرمایید چه مقدار عناب و سپستان و خطمی را هر روز برای مصرف بجوشانیم.با تشکر
پورامجد

به نام خدا باید انقلابی در زمینه طب اسلامی صورت بگیرد و درنگ جایز نیست. متشکر از مطالب روشنگرتون.
مهدیه

سلام متاسفم .پدرومادرای ما هرکدوم بین 80تا90سال عمردارن درداخل همین ظروف مسی قلع شده وباتمام شدن قلع ان بازهم استفاده کرده اند.فقط بعدازاتمام قلع از رب وترشی هنگام پخت استفاده کردواند وشکرخدا حالشونم خوبه ولی ما بچه هاشون که ظروف تفلون وظروف زیبای استیل را باتوجه به شکلشون نه باتوجه به خاصیت سمی انها استفاده کرده ایم هر روز یه جای بدنمون می لنگه واگر استفاده از این ظروف را ادامه دهیم قطعا بزودی فاتحمونو میخونن.البته باید تا رسیدن به مرحله مرگ سربار بچه هامونم باشیم
سیدمحمد

با سلام و عرض خسته نباشید من 31 روزه که زایمان کردم 5 روز اول فقط شیر خودم دادم به پسرم زردی گرفت مجبور شدم شیر خشک بدم چون شیرم خیلی کم بود بعد دیگه پسرم با شیر من سیر نمی شد الانم شیر خشک می خوره شیر خودمم خیلی کم ه دوس دارم بتونم شیر خودم و فقط بدم میشه بگید راهی هست که شیرم خیلی زیاد بشه و آیا دیکه می تونم فقط شیر خودم بدم خیلی خیلی سپاسگزارم
مینا صفری

سلام آقای دکتر آیا برای کیست انگلی کبد درمانی غیر از جراحی وجود دارد برای بچه ۶ ساله که دکتر گوارش بعلت بزرگ بودن کیست تنها راه را جراحی میداند ممنون بابت وقتی که میزارین
زهره

اقای دکترمنظورتون ازپیاززردچیست
مهدیه

سلام.. خدا قوت.. مادر الان 3 سال درگیر بیماری مزمنی هست که مدام در حال خارش بدن هست و کلا بدنش بیرون میزنه حتی داخل چشم هایش و گلو و... طب نوین میگوید اسکوییت میباشد که سیستم ایمنی بدن کاملا ضعیف مقاوم به دارو.. هیچ دارویی ج نمیده تا صبح نمیخوابه در رنج و عذاب.. این قدر هم داروهایی گیاهی استفاده کرده و انواع و اقسام پرهیز ها و عرقیات کاسنی و.. بهتر نشد که نشد.. لطفا راهنمایی کنید.. خواهش میکنم شاید قدری بهتر شوند اجرتان با امام حسین علیه اسلام
نرگس
تغذیه و پرهیز درمانی
توصیه های آیت الله بهجت درباره غذا خوردن(مقاله انتخابی)
تعداد: 6 میانگین: 4.33
[تعداد بازدید : 75882]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین ولعنه الله علی اعدایهم اجمعین


توصیه های آیت الله بهجت درباره غذا خوردن

 

یکی از توصیه های مرحوم آیت الله العظمی بهجت برای تندرستی این است که در غذا، اعتدال داشته باشیم و از افراط و تفریط بپرهیزیم. ایشان در این باره می گویند:


«اعتدال در غذا برای سلامتی مزاج خیلی مفید است. اگر انسان همیشه به نان خوردن عادت داشته باشد، بهتر است گاهی برنج بخورد؛ و اگر همیشه برنج می خورد، بهتر است گاهی نان و یا آش بخورد و تنوع در غذا داشته باشد.

شخصی دندانش درد می کرد، نزد طبیب رفت که آن را بکشد؛ طبیب گفت: «اگر سر درد گرفتی، سرت را هم می کشی؟! اعتدال معده، دندان درد را هم برطرف می کند.» و بالاخره آن آقا دندانش را نکشید.» (1)


 

عمل به طبّ مأثور از اهل بیت علیهم السلام


با توجّه به این که علم الهی معصومین علیهم السلام، محدود به امور معنوی نیست؛ قطعا  اگر درباره مسائل طبّی و امور مربوط به تندرستی، توصیه ای داشته باشند، بهترین توصیه است. اگر روایتی از معصوم (علیه السلام) صادر شده باشد، شکی در صحّت آن نیست. هرچند بسیاری از معارف اهل بیت به دست ما نرسیده است، اما در میان همین مقداری که در دسترس ماست گنجینه های گران بهایی یافت می شود که عمل به آن نجات بخش است.


از توصیه های برخی از بزرگان، عمل به دستورات طبّی است که از ایشان (علیهم السلام) به دست ما رسیده است.


آیت الله العظمی بهجت در این باره می فرمایند:


«مرحوم مجلسی در یکی از مؤلَّفاتش نوشته است: «اگر انسان به طبّ مأثور از ائمّه اطهار علیهم السلام عمل کند، به بیماری مبتلا نمی شود؛ زیرا آن ها عالِم به خواصّ مأکولات و سبزی ها و چیزهای دیگر هستند.» بنده هم فی الجمله دیده ام شخصی به طبّ مأثور عمل کرد، حدود هشتاد سال داشت و مریض نشده بود. زمانی که ما در نجف بودیم و وبا زیاد شیوع داشت، ایشان به عیادت بیماران می رفت، با این حال به بیماری دچار نشد و فقط در اواخر عمر مرضش این بود که به نماز جماعت نمی آمد و به استراحت می پرداخت. البته برای کارهای دیگر بیرون می آمد و نمی دانم که آیا در وقت وفات مریض شد و یا خیر.» (2)


و درجایی دیگر می فرمایند:


«انسان می تواند با رعایت آداب شرعی و دستورهای دینی، از اطبّاء مستغنی شود. آقایی به فرزندانش تذکّر می داد: سفارش در فلان دفتر نوشته ام و آن این است که هر روز صبح، یک عدد سیب میل کنید، و کاری به دکترها نداشته باشید. آقایی که نود الی صد سال سن داشت، می گفت: هر صبح یک سیب رنده می کنند و من می خورم و می توانم از جا بلند شوم و در طول سال، در خانه سیب نگه می داریم.» (3)


در تأیید کلام بالای  آیت الله العظمی بهجت(ره)، مطلبی را از شیخ محمدتقی بهلول (ره) نقل می کنیم:


«نسبت به بقیه مردم خیلی کمترمریض می شوم... به دود محتاج نیستم، خوراکم را از روی طب الرضا می خورم...

بگذارید تاریخش را برایتان خلاصه کنم؛ خلاصه اش این است که خلفای عباسیه از بس که به حیات خود پابند بودند که صحیح و سالم باشند، هر کدام در پایتخت خود یک دکتر اروپایی دائمی داشتند که هر وقت محتاج شدند به او مراجعه کنند. مأمون هم یک دکتر داشت. وقتی که امام رضا(علیه السلام) را ولیعهد خود کرد، یک روز در مجلس مأمون، امام رضا (علیه السلام) با آن دکتر روبه رو شدند. آن دکتر از ایشان پرسید: «جدّ شما با این‏که تصدیق طبابت کرده و گفته: «العلم علمان علم الابدان و علم الادیان» (4) پس چرا در طب کتابی ندارد؟ و خدایتان در قرآن چرا در باره طب چیزی نگفته؟» (5)

امام رضا (علیه السلام) جواب دادند: «خدای ما همه طب را در قرآن در یک کلمه گفته: کلوا و اشربوا و لا تسرفوا. (6) اگر کسی به این کلمه عمل کند، بیمار نمی شود و به طبیب هم احتیاج پیدا نمی کند. و جدم فرموده:  المعدة بیت کل داع و الحِمیَة رأسُ کل دواء؛ (7) شکم مایه درد است و پرهیز مایه دوا.»

مأمون گفت: «خیلی خوب است که شما این را یک کمی بسط بیشتری بدهید.» امام رضا (علیه السلام) قبول کردند و رساله ای در طبابت نوشتند و به مأمون دادند و او منتشر کرد. این رساله به «رساله ی ذهبیّه» مشهور شد و شاید الآن هم در بعضی از کتاب فروشی های مشهد پیدا شود. من «رساله ی ذهبیه» امام رضا (علیه السلام) را از بر دارم و یک عمر است که به دستورات آن عمل می کنم، مخصوصاً دستوری را که حضرت درباره وعده های غذایی به مأمون دادند و از این بابت خیلی کم گرفتار مرض می شوم و حالم خوب است.»


هم غذا و هم دوا


آیت الله العظمی بهجت سه غذا را به عنوان موادّی که هم جنبه غذائیت دارند و هم دوا هستند، معرفی می کنند و در این باره می گویند:


«خرما، شیر، ماست، زیت (8)، جامع بین غذا و دواست؛ در بسیاری از موارد انسان به غذایی میل دارد، ولی مظنون است که مضرّ و موجب مرض و یا مُبطِئ (9) است.» (10)


خرما، علاج سرطان


آیت الله العظمی بهجت گفته اند:


«تعجب است که با این همه پیشرفت های علمی و طبّی هنوز نتوانسته اند سرطان را علاج و یا از آن جلوگیری کنند و یا این که بفهمند از چه حاصل می شود. می گویند: عراق و مناطقی که نخلستان دارد و خرماخیز است، مبتلایان به سرطان خیلی کم و نادر هستند. یکی از اطبّاء مدّعی بود که دارویی کشف کرده است که می تواند سرطان را درمان کند و گفته است که آن را از «قانون» شیخ ابن سینا برگرفته و عمده ی اجزای آن شیره خرماست.» (11)


ضرر غذای سرخ کرده


در بسیاری از اوقات، ممکن است برای غذاهایی که دوست داریم، خواصّی بتراشیم و از ضررهای آن غفلت کنیم؛ مانند غذاهای سرخ کردنی. گاهی هم برخی غذاها را با وجود این که خواص مفیدی دارند، به دلیل این که لذیذ نیستند، رها می کنیم. مرحوم آیت الله العظمی بهجت می گویند:


«ما غذاهای لذیذ را خوب و مفید و غذاهای غیر لذیذ را بد می دانیم در حالی که چه بسا غذاهایی که با روغن سرخ شده مضرّ باشند ولی غذای آب پز نظیر آب گوشت مفید باشد.» (12)


رعایت نظم در غذا خوردن و خوابیدن


از توصیه هایی که از معصومین و بزرگان به ما رسیده است، حفظ نظم در همه کارها و از جمله در خواب و خوراک است. شاید مشغله های روزانه، خیلی از وقت ها باعث بی نظمی در این امور شود.


آیت الله العظمی بهجت می فرمایند:


«اخلال در نظم خوردن غذاو هضم آن، و نیز اخلال در نظم خواب و دیگر کارها، موجب تأخیر تأثیر در آن ها است؛ لذا درباره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، آمده است: «کانَ إدامُهُ الْجوعَ» (13)؛ جوع و گرسنگی، خوراک و غذای ایشان بود. ...آری قرآن و عترت –علیهم السلام- دنیای ما را نیز تأمین کرده اند.» (14)


تا گرسنه نشدید نخورید، پیش از سیر شدن، از غذا دست بردارید


آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:


«یکی از مصری ها نوشته است: یَجِبُ أنْ یَتَجَنّبَ المریضُ الدواءَ، کَما یَتَجَنّبُ مِن السّمّ (15)

... در روایات ما آمده است: تا گرسنه نشدید نخورید، و پیش از آن که سیر شوید از غذا دست بردارید.

شیخ الرئیس هم کلمه ای دارد که خیلی عجیب است. می گوید: الطّبُّ مجموعٌ فی هذه الکلمة: اجْعَلْ طعامَکَ کلَّ یومٍ مرّةً وَ احْذَرْ طعاما قبلَ هضمِ طعامٍ

[در هر روز، یک وعده غذا بخور و پیش از این که غذای اولی هضم شود، از خوردن غذا بپرهیز.]

یعنی: گرسنگی کشیدن بیشتر موجب صحّت است تا پرخوری و سیری.

...گویا معروف است که اگر کسی چهل ساله بشود و دوای صحّت خود را نیابد، [خیری در او نیست].

نقل شده است: وقتی مار چشمش نابینا می شود، از محلّی که زندگی می کرد به محلّی دیگر می رود و بینا می شود.

انسان اگر داء و دوای خود را تشخیص دهد، هیچ ضرری به او نمی رسد، و لا اقلّ من الاحتیاط (16)» (17)


درمان «دیابت»


درباره درمان بیماری قند (دیابت) پرسش هایی از مرحوم آیت الله العظمی بهجت شده است، که ایشان این پاسخ ها را (در سه جای مختلف) گفته اند:

«شاید باید زیاد به مسافرت بروی و ورزش کنی.»


در پاسخ جوانی که همین بیماری را داشت: «بین الطلوعین در هوای آزاد قدم بزنید.»


«هندوانه ابوجهل (حنظل) بخورید، البته بسیار کم، زیرا زهر است.» (18)


لذت طعام را روزه داران می دانند


اگر انسان طعم گرسنگی را بچشد، در این صورت است که غذا برای او بسیار لذیذ خواهد بود و قدر این نعمت های الهی را بهتر خواهد دانست. از جمله شخص روزه دار که افطار برایش بسیار لذّت بخش است، هم از نظر لذّت جسمی و هم معنوی؛ البته هنگام افطار و سحری خوردن، آن قدر شکمش را پر نکند که اصلا گرسنگی را احساس نکند.


آیت الله العظمی بهجت در این باره می فرماید:


«همچنین در روایت است که: لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ (20)؛ [روزه دار دو خوشحالی دارد: یکی هنگام افطار و دیگری هنگام دیدار پروردگار.] البته این در صورتی است که در فطور و سحری، نخوردنِ در روز را تدارک نکند. دوازده روز از رمضان گذشته بود، روزه داری در مسجد کوفه می گفت: تا به حال گرسنه نشده ام، صوم هم برای او جوع آور نیست! با این که بعضی طالب چلو مرغ و غذاهای لذیذند، [اما] درباره مقدار خوردن در روایات آمده است «وقتی که گرسنه شدی بخور». اگر انسان گرسنه باشد نان خالی هم برای او لذیذ است، لذت طعام را صائمین می دانند.» (19)


ایشان در جایی دیگر می گویند:


«امتحان شده و مجرّب است در وقت افطار، نان و چای برای صائم از طیّباتی که دیگران می خورند، بیشتر لذّت دارد. آری قرآن و عترت –علیهم السلام- دنیای ما را نیز تأمین کرده اند.» (21)


روایت بالا که آیت الله العظمی بهجت بیان کردند، از امام صادق علیه السلام نقل شده است. مشابه روایت مذکور، حدیث قدسی هم داریم که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم و در حدیث دیگری امام سجاد علیه السلام از خداوند متعال نقل فرموده اند که: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِهِ وَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ حِینَ یُفْطِرُ وَ حِینَ یَلْقَی رَبَّهُ... (22)

 

مایعات، خواب آورند.


آیت الله العظمی بهجت درباره علاج بی خوابی گفته اند:


«خوردن مایعات و ماست و خیار، برای زود خوابیدن خوب است؛ البته شاید هضم خیار سنگین باشد ولی آب دوغ –هرچند یک لیوان در شب خورده شود- برای خواب مفید است.» (23)


البته ایشان توصیه های دیگری هم درباره علاج بی خوابی دارند، که ما فقط بخشی را که مربوط به خوردنی ها بود، آوردیم. (24)


پی نوشت ها:


1. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص338

2. پرسش های شما، پاسخ های آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص175و 176

3. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج3، ص238

4. بحار الانوار، ج1، ص220؛ بحار الانوار، ج30، ص414؛ بحار الانوار، ج62، ص122؛ کنز الفوائد، ج2، ص107

5. شیعه آنلاین

6. سوره اعراف/ آیه31

7. بحار الانوار، ج59، ص290؛ طب النبی، ص19

8. روغن زیتون

9. بهبودی از بیماری را به تأخیر بیاندازد.

10. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص146

11. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج3، ص158

12. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج2، ص248

13. نهج البلاغة/227؛ بحار الانوار، ج14، ص238

14. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص146

15. بیمار، همان گونه که از خوردن زهر اجتناب می کند، باید از خوردن دارو بپرهیزد.

16. حداقل باید احتیاط کند.

17. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج3، ص238

18. پرسش های شما، پاسخ های آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص175و 176 / گوهرهای حکیمانه، ص17

19. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص226

20. الکافی، ج4، ص65؛ من‏ لایحضره‏ الفقیه، ج2، ص76؛ وسائل‏ الشیعة، ج10، ص397 و ص403

21. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص146

22. من‏ لایحضره‏ الفقیه، ج2، ص75؛ وسائل‏ الشیعة، ج10، ص400؛ مستدرک‏ الوسائل، ج7، ص498

23. در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج2، ص14

24. همان

منبع :

سایت حوزه



نظرات
  با تشکر و ارزوی طول عمر برا دکتر روازاده عزیزمان و همکاران محترمشان
ارسال کننده نظر : مریم      تاریخ ارسال نظر : ۱۲ تير ۱۳۹۵


  ممنون بسیار عالی بود
ارسال کننده نظر : الهام رحمانی      تاریخ ارسال نظر : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵


  خدا خیرتون بده .عالی بود
ارسال کننده نظر : امین      تاریخ ارسال نظر : ۲۰ دي ۱۳۹۴


  با سلام سوالات خود را از چه فردی که مطمئن باشد بپرسیم؟
ارسال کننده نظر : امیر      تاریخ ارسال نظر : ۱۴ دي ۱۳۹۴


  عالی بود موفق باشید
ارسال کننده نظر : فاطمه      تاریخ ارسال نظر : ۷ آبان ۱۳۹۴


  با عرض سلام و خسته نباشید تشکر از مدیریت سایت بابت مطالب آموزنده و ارزشمند بنده در جایی دیگر در مورد توصیه های سلامتی از دیدگاه طب اسلامی مطالبی را خواندم که فکر میکنم برای کاربران هم ارزشمند باشد. http://www.avayesalamati.com/کلینیک-آوای-سلامتی/ID/96/توصیه-های-سلامتی-از-دیدگاه-طب-اسلامی
ارسال کننده نظر : mehdi54      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ مهر ۱۳۹۴


  سلام آیا مقاله ای یا منبعی هست که وعده های غذایی مناسب بر اساس طب سنتی و بر اساس مزاج های مختلف پیشنهاد کرده باشد؟ بنده صفراوی هستم و میخواهم محتوای رژیم غذایی ام را تنظیم کنم، چه کار باید کنم؟
ارسال کننده نظر : مصطفی      تاریخ ارسال نظر : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
  

سلام. کتاب تغذیه دکتر کردافشار را بخوانید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳



  سلام.من معده دیر هضمی دارم و معمولا دیر گرسنه میشم ولی اخیرا یک ساعت یک ساعت گرسنه میشم اشتهام خیلی بالا رفته. لطفا برای کاهش اشتها راهنمایی کنید.
ارسال کننده نظر : انا      تاریخ ارسال نظر : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
  

سلام. در مواقع گرسنگی یک ق م عسل را آرام بمکید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳



  سلام جناب دکتر گرامی تصمیم گرفته ام وعده عذایی نهار را حذف کنم! ساعات مناسب وعده صبحانه و شام از نظر طب سنتی و اسلامی چیست؟ آیا بین این دو وعده می توان از میوه جات و مغزهای مفید استفاده کرد و یا فقط باید مایعات نوشیده شود؟ یا مانند روزه داری چیزی خورده و نوشیده نشود. با سپاس از شما
ارسال کننده نظر : علی      تاریخ ارسال نظر : ۲ بهمن ۱۳۹۳
  

سلام. ابتدای روز و شب. بین وعده ها بر اساس گرسنگی واقعی باید اقدام شود.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۳ بهمن ۱۳۹۳



  با سلام می خواستم نظر شما را راجع به گوشت چرخ کرده بدانم. شنیده ام که از نظر طب سنتی ترکیب دو گوشت قرمز با پروتئین های متفاوت مثل گوسفند و گوساله که غالبا با هم ترکیب می کنیم و استفاده می کنیم مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند چون پروتئین های این دو حیوان با هم جور نیست و کلا توصیه می شود که از یک نوع گوشت چرخ کرده استفاده شود مثلا یا گوسفند یا گوساله. نظر شما راجع به این قضیه چیست؟
ارسال کننده نظر : شراره      تاریخ ارسال نظر : ۲۹ دي ۱۳۹۳
  

سلام. اطلاعی ندارم.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۳۰ دي ۱۳۹۳



 
12345678
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجتناب فرمایید.

سایر نکات

1- از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

2- ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات موردنظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

3- از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد؛ خودداری فرمایید.

4-  پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

5- نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

6- هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

7- حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

8- پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

با سپاس و امتنان

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

رژیم هفت خورش؛ لذّت کاهش وزن و سلامتی[1271بازدید]
سوکرالوز؛ سمّی شیرین (مقاله انتخابی)[601بازدید]
ویتامین‌های بی‌خاصیت (مقاله انتخابی)[590بازدید]
ظرف ها؛ تعیین تکلیف[33207بازدید]
آیا ماهی غذای سلامتی است؟![23797بازدید]
توصیه های آیت الله بهجت درباره غذا خوردن(مقاله انتخابی)[75883بازدید]
رژیم آش آبغوره و زنجبیل(مقاله انتخابی)[85445بازدید]
خجسته باد و مبارک؛ قدوم ماه صیام [13886بازدید]
فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)[13737بازدید]
چرا رژیم های لاغری شکست می خورند؟[23761بازدید]
کمی سخت تر از آب خوردن! (مروری بر آداب و شرایط مطلوب آب خوردن- گفتار نخست)[14781بازدید]
رژیـم پــاکسازی جـسم و روح (رژیم 15 روزه سلامتی- مهندس خدادادی)[185234بازدید]
آب درمانی صبحگاهی[157060بازدید]
دمنوش های ایرانی[108475بازدید]
تلخ مثل چای؛ تلخ تلخ مثل حقیقت![13690بازدید]
یک بطری پر از مرض، به افتخار صهیونیسم![16421بازدید]
تعویذی جهت عدم تاثیر سموم غذا(مقاله انتخابی)[11265بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

مَرهَم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین
توسل به بیوتکنولوژى براى کدامین مقصد؟(مقاله انتخابی)
جُلّاب؛ درمانگر خوش طعم و خوش رنگ
بحران غرب پزشک زده(مقاله انتخابی)
روزنی به پزشکی پیشگیری در طبّ کهن(مقاله انتخابی)
سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)
بحرانی به‌نام جمعیت‌شناسان؛ کسانی که آهنگ رشد جمعيت «صفر» را به نظام پیشنهاد می‌دهند + تصاویر(مقاله انتخابی)
شش افسانه کشاورزى صنعتى(مقاله انتخابی)
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)
اعتياد به زيبايي؟!(مقاله انتخابی)
انتهای راه محصولات تراریخته، ناباروری است؟(مقاله انتخابی)
منشأ ایدز؛ گفته ها و ناگفته ها(مقاله انتخابی)
خطرات استفاده از آنتى بیوتیک ها در غذاى حیوانات(مقاله انتخابی)
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)
مخاطرات پزشکى مدرن(مقاله انتخابی)
طب‌ اسلامی نمی‌بینیم؛ همچون بانک‌اسلامی؛ جدایی "طب سنتی" از "طب اسلامی" انحراف است
دیپلماسی ورزشی؛ ابزاری برای نفوذ آمریکا در جوامع (مقاله انتخابی)
تدابیر فصل تابستان
خطاهاى پزشکى مدرن(مقاله انتخابی)
زندگی بطری شده؛ واقعیت‌های پنهان شده ​آب‌های معدنی (مقاله انتخابی )
شبیه سازى و گسست نظام اخلاقى(مقاله انتخابی)
من به شبکه متصل ام، پس هستم(مقاله انتخابی)
کشتم شپش شپش کش شش پا را!!
خطری شیک در آشپزخانه‌ها(مقاله انتخابی)
جهان فشن؛ صنعتی استثماری برای استحمار دیگران ( مقاله انتخابی)
مواد شیمیایى و سلامت کودکان(مقاله انتخابی)