هوالرب با سلام و احترام خداوند هر نعمتی که عطا فرموده، حد و حدود آن و شیوه درست بهره مندی از آن نعمت را در آیات قران و سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) بیان فرموده است. مثلا نعمت چشم و دیدن عطا فرموده و حد و حدود استفاده از این نعمت را مشخص فرموده و برای تمام نعمتها اینچنین است تا در نهایت نعمت زندگی که عطا فرموده، حیات طیبه باشد در دنیا و آخرت. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، نیز فرمودند که باید تلاش شود که جامعه قران مجسم باشد. بنابراین تمام این تعالیم که نعمت عظیم الهی و منت خداوند بر ماست، موجود است. حال اگر علیرغم وجود نعمتهای الهی و الگوهایی که در جامعه داریم مانند شهدای گرانقدرمان، نگاهمان به غیر خدا باشد و غیر خدا معیار باشد و سبک زندگی غربی ها الگو قرار داده شود (مانند سند 2030 یونسکو)، ظلمی است که جامعه در حق خود کرده است. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُو
ناشناس

سلام وخدا قوت
به منظور اصلاح وضع غذایی از گوشت خروس محلی به جای مرغ صنعتی استفاده می کنم. پای خروس هم خاصیتی داردکه به صورت سوپ استفاده کنم یا ارزش مصرف ندارد؟
برادر کوچکتان و عاشق شما

سلام ، خیر و سعادت دنیا و آخرت برایتان آرزومندم . نکات درست و مهمی را بیان کردید. آنقدر در اطراف خودمان کسانی را داریم که دقیقا بعد از واکسن معلول و مشکلات دیگر برخوردند . خودم تا چند روز پیش برای نوزاد یک ساله ام مقاومت کردم واکسن نزنند ولی بدلیل ترساندن خانواده مجبور شدیم بزنیم . حدود ده روز است بعد از واکسن زدن فرزندمان دچار تب و بدخلقی شده که قبلا نداشته دارد . متاسفانه مثل خیلی مسایل کشور که مبهم و مشکوک بوده و پنهان کاری می شود اینهم از اون دسته است . از آگاهی رسانی شما سپاسگزاریم
صدرل

باسلام اگه چهارروز از روز پنجم قاعدگی بگذره میتونیم شروع کنیم؟
زهرا

سلام، سه پلیپ صفراوی به ابعاد ۱و۲و۵ میلیمتری دارم.چند زخم سطحی اثنی عشر هم دارم.بعضی شب ها دچار خارش و کهیر می شوم برخی اوقات احساس سبکی سر دارم. بعضی اوقات کمی گرفتگی در ناحیه فک احساس می کنم و شاید کمی گوش درد. به نظرم میرسد با خوردن سردیجات ،اندکی یبوست میگیرم. اگزما در ناحیه مچ دست و اندکی در آرنج دارم. نتایج آزمایشات عمومی مشکلی ندارد. چه کنم؟ ممنون از شما
ارشیا

سلام ۲ماه پریودم عقب افتاده پیاز درمانی شروع کردم رازیانم بخورم واسه باز شدن تاثیری داره ؟
فریبا

با سلام و تشکر از زحمات شما ،بفرمائید آیا میشود این داروی سیر و لیمو را بعد مصرف دو دوره ۲۱ روزه در طول سال روزی یک قاشق در یک وعده غذایی مصرف نمود .ضرر ندارد ؟
یوسفی

سلام وقت بخیر بندا یک کیست ۳۴ میل در تخمدان چپ دارم که با دارو رفع نشدا و از نوع ساده می باشد دکتر گفت مشکلی ایجاد نمیکند و ۶ ماه در حال اقدام به بارداری هستم اما باردار نشدم و این ماه پریود نشدم در حد لکه بینی ۵ روزه بود و پاک شدم و بعد از ۱۰ روز دوباره لکه بینی دارمو باز ترشحات سفید میشود با وجود لکه بینی میتوانم پیاز درمانی شروع کنم ?
زهرا

سلام و خسته نباشی ، بهترین ترکیب برای حنا جهت تقویت مو چیه؟
سجاد

سلام و عرض ادب، برای افزایش قدرت ترمیم بافتهای بدن چه باید کرد؟... یک زخم ساده و بسیار سطحی که قبلا در عرض یکی دو روز بهیود می یافت ، اکنون در عرض چند هفته نیز تغییر چندانی نمی کند!... لطفا راهنمایی فرمائید....مزاج تقریبا معتدل به سمت خشکی، بیماری خاصی ندارم ..مثلا دیابت و غیره
مریم خانی
کد : 12508
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
یادداشت ها
Share Email
حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

بسمه تعالی


با توجه به نزدیک بودن ایام خاص حجامت در ماه رومی حزیران، چند نکته مهم را یادآوری می کنیم:


1-           ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2-           سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم [حجامت کن]. (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)


مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم [حجامت کن]. ( مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زاد المعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3-           در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-           چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-           این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6-           این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7-           متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذا اعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-           متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9-           تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10-     حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.


11-     تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود.


12-     اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقاد دوستان و تعریض دشمنان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.


و آخر دعوانا ان الحمدلله ربّ العالمین

 

دکتر رضا منتظر، پزشک محقق و مدرس در طبّ اسلامی و طبّ ایرانی.

دکتر وحید علیان نژادی؛ دستیار تخصّصی طبّ سنّتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.

محمد حسین ساعی فرد، پژوهشگر علوم اسلامی.


منبع :



نظرات
  سلام چرا اسم دکتر اسماعیلی را از نام استادان واطبایی که این یادداشت را را قبول دلشتند حذف کردید؟!
ارسال کننده نظر : --      تاریخ ارسال نظر : ۱ تير ۱۳۹۷
  

سلام. این بزرگوار ابتدا با متن موافق بودند ولی بعد به دلیل این که فکر کردند ممکن است برداشت های نادرستی از متن شود خواستند نامشان حذف شود.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۳ تير ۱۳۹۷



 
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:

❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

❷ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید.از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

آخرین مقالات

ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[8025بازدید]
اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن زاده آملی (مقاله انتخابی)[18573بازدید]
انتفاع مؤمنین از توسل به روایات طبی ائمه (علیهم‌السّلام) (مقاله انتخابی)[14128بازدید]
مرض عقوبت(مقاله انتخابی)[12647بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[25921بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[31399بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[10662بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[14773بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[43875بازدید]
فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)[15602بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[426603بازدید]
زردی نوزادان[419067بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[5297بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[6596بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[6067بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[11433بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [27836بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[9810بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[8928بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[6229بازدید]

از میان مقالات

استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)
آیا تغییرات اقلیمی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی کرده است؟ (مقاله انتخابی)
مبارزه با حجاب، انحراف است (مقاله انتخابی)
خانواده بدون فرزند!(مقاله انتخابی)
جوامع صنعتى و گسستگى نسل آدمى(مقاله انتخابی)
میثاق شرکت های داروسازی در سال جدید میلادی (مقاله انتخابی)
رشد بالای ابتلای زنان به سرطان سینه چه دلایلی دارد؟ (مقاله انتخابی)
آشنایی با بادکش درمانی
روزنی به پزشکی پیشگیری در طبّ کهن(مقاله انتخابی)
کاربران موبایل دقت کنید!
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)
روان‌شناسي شخصيت سالم از منظر قرآن(مقاله انتخابی)
مرض عقوبت(مقاله انتخابی)
چگونه یک مصرف کننده هوشمند و فهیم محصولات بهداشتی و آرایشی باشیم؟ (مقاله انتخابی)
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)
ختنه، راهى براى مقابله با ایدز(مقاله انتخابی)
شعار "فرزند کمتر" در خدمت پروژه جنگ جمعیتی(مقاله انتخابی)
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست سوّم)
سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)
چهل حدیث شریف درباره طول عمر(مقاله انتخابی)