سلام. دود عنبر نسا برای زخم فیشر و هموروئید هم مناسبه؟
:-)

سلام و علیکم در زندگی شهرنشینی دسترسی به آب غیرکلردار و طبیعی غیرممکن شده از اونجایی که مصرف اب لوله کشی مضر هست چه راهکار دیگه ای وجود داره؟
محمدجواد

سایتی که میزنین لطفا پاسخگو باشین من میگم زالو اندازی کردم شما میگین در مقاله ذکر شده ...
محمدی

سلام من 29 سالمه چپ گرید3 دارم راست هم گرید2 زالو درمانی هم 9 بار انجام دادم ولی تاثیری نداشته حدود 20 درصد در مجموع کم شده قطر ورید ها بنظرتون چیکارکنم؟
محمدی

سلام و خسته نباشید. برای حجامت آلرژی از دکتر بخواهیم که فقط بین دو کتف رو حجامت کنه یا باید مثل حجامت معمولی سه چهار قسمت از پشت رو حجامت کنیم؟؟؟؟
علی

سلام واحترام خدمت شما بنده الحمدلله هشت هفته باردارم بسیاربی حال واحساس سرما دردست وپاهایم دارم اشتهاخیلی کم آزمایش خون کمبود فریتین ودی نشون داده تالاسمی مینورهم دارم ،رقیق کننده خون هم مصرف میکنم،آیا دراین هفنه میتوانم ترکیب پوست تخم مرغ فرمودید مصرف کنم؟برای فریتین خون چه کنم خدایی نکرده برای جنین مضرنباشد،؟ وآیا میتوانم روغن بادام شیرین دربینی بچکانم؟چون به شدت خشک میشود وجلوی تنفس راحت رامیگیرد.خدابه شما خیرکثیر عنایت کند پاسخ مارا میدهید اجرکم عندالله
فاطمه

با سلام، همسرم 45 ساله سرطان تیروئید نوع پاپیلاری متاستاز دارد که به ریه و تعدادی از مهره های ستون فقرات نیز سرایت کرد. آیا رژیم غذایی 15 روزه برایشان مفید است؟ آیا کمکی برای درمانش محسوب میشود؟ البته قرص های محدود کننده از جمله دابرافنیب و ترامتنیب را روزانه مصرف میکند
حسن

سلام دکتر خواستم بدونم این واکسن رو بعد از اینکه رو محل حجامت زدیم بزاریم خشک بشه خودش یا باید پاکش کنیم؟؟.و تا چند بار باید بعد از حجامت خودمون اون واکسن رو به محل حجامت بزنیم. ممنون بابت پاسخگویی
محمد

سلام. من پریودی هام تقریبا منظم بود و برای اینکه زودتر باردار بشم از پریودی قیبلیم پیاز درمانی انجام دادم ولی الان ۲۰ روزه از زمانی که باید پریود میشدم گذشته و هنوز نشدم. درد زیر دل دارم آزمایش خون بارداری هم دادم منفی بود میشه بگید الان باید چیکار کنم؟
باران

با سلام و احترام مورد 6 خوردن که مهترین هم هست و فرمودید مقاله جدا میذارید مقالشو پیدا نکردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
حسن
کد : 23294
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
یادداشت ها
Share Email
آدمی فربه شود از راه گوش

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين

  

 

آدمی فربه شود از راه گوش

 

 

سید حسن اسلامی اردکانی

 

در حالی که امروزه به کمیت و کیفیت آنچه می‌خوریم ظاهراً بیش از حد توجه می‌کنیم، عمیقاً از خوراک و طعام «خویش» غافلیم. هر روز شاهد گسترش اغذیه فروشی‌ها و نام‌های تازه‌ای در باب غذاها هستیم، با این همه روز به روز فقر غذایی ما بیشتر می‌شود. بدنمان فربه و فربه‌تر می‌شود، اما روح و جانمان تنک‌تر، تکیده‌تر و رنجورتر. نشان آشکار آن تبدیل مستمر کتاب‌فروشی‌ها به رستوران‌ها و ایستگاه‌های شکم و مانند آن است، نه برعکس.

 

در چنین فضایی، دیدن کتابی که درباره «قُوت دل» و خوراک جان سخن می‌گوید امیدبخش است. مشکل ما در عرصه غذا و طعام آن است که طعام را تنها آن چیزی می‌دانیم که به بدن خود می‌رسانیم، می‌خوریم و می‌نوشیم. حال آنکه ذهن، جان و دل ما نیز طعام خود را دارند و گرسنه می‌شوند و نیازمند خوراک خاص خویش هستند. این نکته را عارفان صدها سال پیش به دقت دریافته بودند و می‌کوشیدند به روشنی انواع غذاهایی را که بدان نیاز داریم مشخص کنند. از این رو، آن‌ها را می‌توان متخصصان تغذیه روحی و معنوی دانست. از نظر آنان همان گونه که تن و بدن ما نیازمند غذا و خوردن و نوشیدن است، چشم و گوش و روح و خرد ما نیز غذاهای خاص خود را دارند و باید به همه وجود خود غذا داد.

 

برای نمونه ابونصر خانقاهی، از عارفان قرن ششم، از چهار گونه غذا نام می‌برد:‌‌ «غذای تن و غذای دل و غذای عقل و غذای جان. اما غذای تن طعام و شراب و خواب و شهوت است. اما غذای دل طاعت و خدمت است و یادْ کردِ وی. اما غذای عقل علم و حکمت و معرفت است. اما غذای جان دیدار بی منّت است» (گزیده در اخلاق و تصوف، ابونصر طاهر بن محمد الخانقاهی،‌ به کوشش ایرج افشار، تهران، بنگاه نشر کتاب، 1347، ص 20) پیش از او نیز ابن خفیف شیرازی، از عارفان قرن چهارم، بر آن بود که «حظّ نفس سه چیز است:‌ خوردن و خفتن و مجامعت و حظّ روح سه چیز است:‌ بوی خوش و آواز و نظر» (سیرت شیخ کبیر ابوعبدالله ابن خفیف شیرازی، نوشته ابوالحسن دیلمی، ترجمه رکن الدین یحیی بن جنید شیرازی، تصحیح ا. شیمل-طاری، تهران، بابک، 1363، ص 214).

 

نصرالله پورجوادی اندیشه طعام از منظر عارفان را دستمایه کار خود قرار داده است و در کتاب قُوت دل و نوش جان (فرهنگ نشر نو با همکاری آسیم، 1397، 431 ص) طی سیزده مقاله مستقل اما مرتبط به ابعاد خوردن و طعام می‌پردازد. ایده محوری این کتاب آن است که همان گونه که تن ما نیازمند غذا است، چشممان، گوشمان و قلبمان نیز گرسنه و تشنه می‌شوند و باید سیر و سیراب شوند. دو مقاله از این مجموعه مقالات عمدتاً ناظر به غذای تن است و باقی آن‌ها بر محور طعام دل و جان می‌چرخد. مقاله دوم این مجموعه به نام «گیاهخواری و بی‌آزاری در اسلام» گسترش یافته و بازچاپ مقاله قبلی نویسنده است که در آن جایگاه گیاهخواری در تصوف و ابعاد آن را بررسی می‌کند. در حالی که گوشتخواری در میان مسلمانان رایج و مجاز بوده است و برخی صوفیان چنین بوده‌اند، عارفانی یکسره از گوشتخواری پرهیز می‌کرده و اهل «تنحُّس» بوده‌اند. در این مقاله پر و پیمان پورجوادی گزارشی از این صوفیان، شیوه زیست و دلایل رفتارشان به دست می‌دهد و گرچه مقاله عمدتاً رنگ و بوی گزارشی توصیفی و تاریخی دارد تمایل نویسنده را به گیاهخواری باز می‌تاباند. سومین مقاله نیز شرح حال صوفی گیاهخواری به نام ابوعبدالله مغربی است. وی نه تنها گیاهخوار که خامخوار نیز بود و به ریشه‌های گیاهان بسنده می‌کرد. داستان زیر به خوبی نگرش عارفانه او را به پیرامون خویش نشان می‌دهد:‌

 

ابراهیم شیبان، رحمه الله علیه گوید که با استاد خویش [ابو] عبدالله مغربی به صحرا شدیم تا ساعتی نظاره آثار و صنایع کنیم. ابراهیم گوید: من دست فرو کردم و گیاهی از زمین برکندم و ساعتی در دست بگردانیدم. پس بینداختم.

استاد مرا گفت:‌ ما کنتَ قمیناً بهذا! ای ابراهیم، نه سزاوار این بودی که کردی. که پنج خطا از این یک فعل تو پدید آمد.

گفتم: کدام است؟

گفت: یکی آنکه تن خود را در هوس و بازی برگماشتی

دیگر آن است که مسبّحی را از تسبیح بازداشتی-وان من شیئی الا یسبح بحمده (44:17)

سیم، دیگران را در راه این معاملت بگشادی.

چهارم، بی حاجتی برگرفتی

پنجم، بی حجتی فروگذاشتی.

برخیز و از من جدا شو (احمد طوسی، تفسیر سوره یوسف الجامع الستین، تصحیح محمد روشن، تهران، 1356 ص 108)

دیگر مقالات این مجموعه نیز به مسائلی چون سماع، نظربازی و جمال‌پرستی و شرح برخی نکات شعری ناظر به غنج و دلال و کرشمه معشوق اختصاص دارد؛ مسائلی که به نحوی خوراک چشم و گوش و دل به شمار می‌روند. خواندن این کتاب چه بسا بخشی از نیازهای غذایی معنوی ما را برآورده کند و ما را انواع تازه‌ای از غذاها آشنا سازد.

 

پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۷، صفحه آخر روزنامه اعتماد  


منبع :

@hassan_eslami

www.hassaneslami.ir




نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12325بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15007بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35203بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46180بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17259بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23134بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63598بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536000بازدید]
زردی نوزادان[493836بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11427بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11564بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11250بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16114بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50867بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17717بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15204بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10960بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8429بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13014بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14368بازدید]

از میان مقالات

نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)
منزل مردانگی!( مروری بر وظایف مردان در منزل، در قبال همسرانشان،بر پایه روایات وارد شده از حضرات معصومین، علیهم السّلام)
هوش جنسی کودک
امواج وای-فای؛ مرگ تدریجی همه ما (مقاله انتخابی)
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)
چگونه فرهنگ بیمار ما دختران را وا می دارد فکر کنند، برای دوست داشته شدن باید زیبا و خوش اندام باشند ؟(مقاله انتخابی)
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)
تأثیر امواج الکترومغناطیس بر بخش‌های مختلف بدن(مقاله انتخابی)
آن روی سکه صنعت جراحی زیبایی مصنوعی(مقاله انتخابی)
انتهای راه محصولات تراریخته، ناباروری است؟(مقاله انتخابی)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
درسنامه مزاج شناسی- مقاله سوّم؛ مزاج شناسی انسانی؛ مزاج بلغم
شعار "فرزند کمتر" در خدمت پروژه جنگ جمعیتی(مقاله انتخابی)
نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)
جنبش غذاهای سریع(مقاله انتخابی)
آزمون علمی حجامت
چگونه یک مصرف کننده هوشمند و فهیم محصولات بهداشتی و آرایشی باشیم؟ (مقاله انتخابی)
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)
ویز،اپلیکیشن ناوبری اسراییل (مقاله انتخابی)