سلام اقای دکتر من 36 ساله هستم مزاج سودایی دارم و برای یبوست به پزشک طب سنتی مراجعه کرده بودم. البته یبوست زیاد اذیتم نمیکرد فقط چند روز یکبار بود و سفت. بعد از مراجعه به پزشک این موارد حل شد ولی دفع کامل نداشتم. الان دو سه هفته هست که روده هام پر هستن ولی به سختی تخلیه میشن انگار مانعی وجود داره. البته درد و پیچش شکمی ندارم. در ضمن دفع مواد سفید که فکر میکنم بهش بلغم میگید هم دارم. بنظر شما این میتونه انسداد روده باشه؟ برای درمان چیکار باید بکنم؟ خیلی ممنونم که وقت میگذارید.
سمیه

سلام ایا دود عنبر نسا برا ترشحات بعد از عمل کیست مویی هم خوب هست
محمد

سلام دکترخسته نباشی ببخشید میگم از داروی ایکتیول برای زن باردار مشکل نداره 2ماهشه
سعید

با سلام آقای دکتر،از لطف شما متشکرم.به امید خدا این درمان را آغاز کردیم.فقط لطفا بفرمایید چه مقدار عناب و سپستان و خطمی را هر روز برای مصرف بجوشانیم.با تشکر
پورامجد

به نام خدا باید انقلابی در زمینه طب اسلامی صورت بگیرد و درنگ جایز نیست. متشکر از مطالب روشنگرتون.
مهدیه

سلام متاسفم .پدرومادرای ما هرکدوم بین 80تا90سال عمردارن درداخل همین ظروف مسی قلع شده وباتمام شدن قلع ان بازهم استفاده کرده اند.فقط بعدازاتمام قلع از رب وترشی هنگام پخت استفاده کردواند وشکرخدا حالشونم خوبه ولی ما بچه هاشون که ظروف تفلون وظروف زیبای استیل را باتوجه به شکلشون نه باتوجه به خاصیت سمی انها استفاده کرده ایم هر روز یه جای بدنمون می لنگه واگر استفاده از این ظروف را ادامه دهیم قطعا بزودی فاتحمونو میخونن.البته باید تا رسیدن به مرحله مرگ سربار بچه هامونم باشیم
سیدمحمد

با سلام و عرض خسته نباشید من 31 روزه که زایمان کردم 5 روز اول فقط شیر خودم دادم به پسرم زردی گرفت مجبور شدم شیر خشک بدم چون شیرم خیلی کم بود بعد دیگه پسرم با شیر من سیر نمی شد الانم شیر خشک می خوره شیر خودمم خیلی کم ه دوس دارم بتونم شیر خودم و فقط بدم میشه بگید راهی هست که شیرم خیلی زیاد بشه و آیا دیکه می تونم فقط شیر خودم بدم خیلی خیلی سپاسگزارم
مینا صفری

سلام آقای دکتر آیا برای کیست انگلی کبد درمانی غیر از جراحی وجود دارد برای بچه ۶ ساله که دکتر گوارش بعلت بزرگ بودن کیست تنها راه را جراحی میداند ممنون بابت وقتی که میزارین
زهره

اقای دکترمنظورتون ازپیاززردچیست
مهدیه

سلام.. خدا قوت.. مادر الان 3 سال درگیر بیماری مزمنی هست که مدام در حال خارش بدن هست و کلا بدنش بیرون میزنه حتی داخل چشم هایش و گلو و... طب نوین میگوید اسکوییت میباشد که سیستم ایمنی بدن کاملا ضعیف مقاوم به دارو.. هیچ دارویی ج نمیده تا صبح نمیخوابه در رنج و عذاب.. این قدر هم داروهایی گیاهی استفاده کرده و انواع و اقسام پرهیز ها و عرقیات کاسنی و.. بهتر نشد که نشد.. لطفا راهنمایی کنید.. خواهش میکنم شاید قدری بهتر شوند اجرتان با امام حسین علیه اسلام
نرگس
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
خانواده بدون فرزند!(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 3425]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

 

 

خانواده بدون فرزند!

میرا جى هیرد و کیمبرلى اَبشاف1 


چکیده: 

 
شتاب در تغییرات ساختارى، تکنولوژیکى، اقتصادى و فرهنگى جامعه، فروپاشى ارزش هاى مشترک و الگوهاى رفتارى در روابط خانوادگى را به دنبال خواهد داشت. زیاد شدن خانواده هایى که یک سرپرست دارند، روابط جنسىِ بدون ازدواج و هم جنس بازى طولانى مدت بین زنان و مردان، الگوهاى جدیدى از رابطه ها، در درون خانواده ها ایجاد کرده است. اگرچه در غرب، خانواده «هسته اى» به عنوان نوع ایده آل و طبیعى زندگى شناخته مى شد، اما، به طور میانگین دیگر این نوع خانواده در عمل ظاهر نمى شود. در واقع، بعضى از جامعه شناسان در شرایط کنونى غرب، استمرار استفاده از لفظ «خانواده» را خالى از مصداق مى دانند! 



در ادبیات جدید، خانواده به مثابه سازمانى اجتماعى ـ طبیعى شناخته مى شود که نوع ایده آل آن خانواده هسته اى است (خانواده شامل: زن، شوهر و فرزندان طبیعى آن ها). نگرش جدید به خانواده ـ رسیدن دو نفر به یکدیگر و ایجاد فضاى دوستى براى رشد فرزندان، «بحران در خانواده ها» را بیش تر و سریع تر کرده است. به نظر مى رسد فرم خانواده هاى غیر سنتى2 نمى تواند تعهد، اجبار و مسؤولیت پذیرى لازم براى ایجاد جامعه مطلوب و فضاى لازم براى رشد فرزندان را فراهم کند. عامل بنیادى براى ایجاد و تحمل خانواده، به دنیا آوردن و بزرگ کردن فرزندان است. مطالعات تاریخى نشان مى دهد تعریف روان شناختى ـ جامعه شناختى طبقه کودکى و جدا کردن آن از خانواده، در سده هاى اخیر اتفاق افتاده است. هم چنین متبادر شدن نقشى اجتماعى از واژه «مادرى»، مسأله جدیدى است. «مادرى» دیگر نقشى اجبارى ناشى از فعالیت جنسى نیست. 

 
این مقاله به یکى از عوامل بحران مذکور در خانواده هاى عصر کنونى مى پردازد: زنانى که بى فرزندى را اختیار کرده اند؛ به ویژه زنانى که با جنس مخالف خود رابطه جنسى طولانى دارند. این در حالى است که نماد زنان به عنوان مادران، از دامنه خانواده گسترده تر شده و این تفکر تناسلى را تقویت مى کند که ماهیت زنان براى زاد و ولد فرزندان ویژه شده است. 


انتخاب بى فرزندى


مطالعات تاریخى کمى درباره اختیار کردن بى فرزندى انجام شده است؛ با این حال آنچه موجود است و اطلاعات آمارى از افراد نشان مى دهد، افراد مجرد، پیش از قرن بیستم میلادى، در بعضى شرایط مى توانستند بى فرزندى اختیار کنند (گى تینز، 1989، لیسِل، 1996، اسمیز، 1989)؛ اما بى شک، شیوع اختیار بى فرزندى که در دهه هاى اخیر در مقایسه با دهه هاى پیشین گسترده تر شده است، حاصل تأثیر عوامل اجتماعى، سیاسى و اقتصادىِ عصر جدید است. با ایجاد تغییرات در جوامع مدرن، اشخاص مى توانند به راحتى نحوه زاد و ولد خود را انتخاب کنند. با پیش رفت هاى حاصل شده در تکنولوژى هاى پیش گیرى از بارورى، افراد مى توانند بارورى ها را تنظیم کنند. حضور افزایش یافته زنان در محیط هاى کارى و حقوق بگیرى، آن ها را با مفاهیمى غیر از «مادرى» تعریف کرده است. هم چنین نهضت حقوق زنان براى آن ها فرصت هایى پدید آورد که خود را با مفاهیمى به جز مادرى تعریف کنند و با آن مفاهیم تعریف شوند. 

 
حقوق بگیرى زنان با افزایش آموزش آن ها و دیرتر شدن زمان ازدواج آن ها همراه شده است. نیروى کار زنان از دهه 1950 به صورت تعجب آورى افزایش یافته است. مثلاً در کانادا، در سال 1990، شصت درصد از زنان کار مى کردند؛ در حالى که این نسبت در سال 1951م، 24 درصد بوده است (کنوِى، 1997). در بریتانیا، در سال 1993 م، 44 درصد از خانم ها شاغل بوده اند، در حالى که این رقم در سال 1951م، 31 درصد بوده است (گیلس پاى، 1999.) تلاش هایى که آزادى در انتخاب نحوه زندگى، چگونگى ارضاى جنسى، آزادى سقط جنین و آزادى هاى اجتماعى را به دنبال داشته، امور پیش بینى نشده اى را نیز به همراه آورده است؛ این امور، در همه مراحل زندگى، تأثیر گذارده است. این تلاش ها، خانواده هاى سنتى را که در آن ها یک نفر نان آور بوده و یک نفر خانه دار، به خانه هایى بدل کرده که مرد و زن در آن حقوق و جایگاه متساوى دارند. (ماتیوس و بیجوت، 1997). 

 
در جوامع غربى که بچه دارى، پیشه اى بى حقوق و مواجب است و زنان به وظیفه مادرى محدود نیستند، انتظار داریم تعداد بیشترى از زنان، شغل هایى غیر از مادرى انتخاب کنند. 

 
هنوز سخت است بتوانیم در حد قابل قبول حدس بزنیم چه تعداد از زنان از بچه دارى کردن چشم مى پوشند. آمارها بین موارد اختیارى و غیراختیارى تمیز نمى دهند؛ با این حال، نسبت هاى کلى موجود، با اطمینان نشان مى دهد پرهیز از فرزنددار شدن از دهه 1970 بیش تر شده است. این امر هم مى تواند نتیجه به تأخیر انداختن ازدواج باشد و هم مى تواند نتیجه بالا رفتن سطح دورى از بچه دارى؛ مثلاً در ایالات متحده، نسبت زنان بین چهل تا چهل و پنج سال که بى فرزندى اختیار مى کنند، از ده درصد در سال 1976، به 5/17 درصد در سال 1995 افزایش یافته است (دفتر سرشمارى ایالات متحده آمریکا، 1997). در سال 1961 م، 29 درصد از خانواده هاى کانادایى بى فرزند بوده اند؛ در حالى که این رقم در سال 1991م، 31 درصد بوده است. (کانوى، 1997). در نیوزلند، بریتانیا و کانادا پیش بینى مى شود براساس تمایلات جدید نسبت به توالد، بیست درصد از خانم هایى که در سن بچه دارى ولى بى فرزند هستند، بدون فرزند باقى بمانند (کامرون، 1997، کانوى، 1997، گیلسپاى، 1999). 

 
براساس مطالعات، زوج هاى بى فرزند در ایالات متحده، کانادا، اسکاتلند، انگلیس و نیوزلند، آزادى را دلیل پرهیز خود از فرزند دانسته اند. بزرگ سالان در زندگى خود استقلال دارند و مى توانند از زمان خود استفاده کنند، آن ها مى توانند براى خود منعطفانه برنامه ریزى کنند. اگر کسى تصمیم داشته باشد فرزندى نداشته باشد، او مى تواند نسبت به فرصت هایش، مشغله هایش و اهدافش مستقل تر، منعطف تر و به هنگام تر باشد؛ عجیب نیست بچه ها مزاحمانى براى این نحوه زندگى باشند. 

 
درس خواندن و رسیدن به اهداف شغلى مهم ترین دلایل اختیار بى فرزندى است. کنکل (1985) گزارش مى دهد در بین جوانان کم درآمد، بیشترِ زنانِ جوان، دلیل بچه دار نشدن خود را درس خواندن و رسیدن به اهداف شغلى بیان کرده اند. آن ها براى این که آزاد باشند و بتوانند به اهداف خود برسند، از فرزنددارى دورى مى کنند. تحقیقات نشان مى دهد عموما افزایش حضور زنان در محیط هاى کارى، لازمه اش کوچک شدن اندازه خانواده هاست (رامو و تاووچیز، 1986). با این وجود گفتن این که همه زنان به خاطر مسائل شغلى بى فرزندى اختیار مى کنند، حرفى کلیشه اى است. 


مطالعات نشان مى دهد مردان بیش تر از زنان به تبعات اقتصادى فرزنددارى توجه مى کنند (بارنت و مک دونالد، 1975). فرضیه «هُوس نکت» این است که چون در تفکر سنتى، مردان تأمین کنندگان اقتصاد خانواده ها بوده اند، الان نیز هنوز بیش تر از زنان به مسائل مالى توجه مى کنند و از فرزنددار شدن مى پرهیزند. هم چنین از دلایل دورى از فرزند داشتن براى والدین این است که مى خواهند براى برنامه هاى فوق العاده، مثل مسافرت، وقت داشته باشند. والدینى که فرزند نداشته باشند، این امر براى آن ها منافعى خواهد داشت؛ آن ها بیش تر مى توانند براى خود خرج کنند، مى توانند خانه اى بخرند و مى توانند به پدر و مادر خود یا به دیگران کمک مالى کنند. 


منبع: Journal of comparative family studies, june 22, 2000 

 


1 1- Myra j.Hird , Kimberly Abshoff2 ـ خانواده هاى سنتى بزرگ و قبیله اى هستند و در مقابل خانواده هاى جدید، فقط از پدر و مادر و فرزندان، بدون ارتباط با دیگر اقوام، تشکیل شده اند.

 

منبع :

سیاحت غرب، شماره 14



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجتناب فرمایید.

سایر نکات

1- از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

2- ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات موردنظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

3- از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد؛ خودداری فرمایید.

4-  پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

5- نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

6- هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

7- حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

8- پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

با سپاس و امتنان

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

ياد بگيريم دوباره محبت بورزيم: «خانواده‌هاي از هم گسسته»، شهروندي و حمايت دولت از زوجيت (مقاله انتخابی)[102بازدید]
هشت غذايي كه كارشناسان هرگز نمي‌خورند (مقاله انتخابی)[251بازدید]
روان‌شناسي غربي و پشت پرده معنويت (مقاله انتخابی)[201بازدید]
واکسن؛ ابزار کنترلِ جمعیت در دستان بیل گیتس(مقاله انتخابی)[721بازدید]
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)[684بازدید]
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)[569بازدید]
جهان فشن؛ صنعتی استثماری برای استحمار دیگران ( مقاله انتخابی)[571بازدید]
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)[485بازدید]
سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)[529بازدید]
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)[493بازدید]
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)[638بازدید]
خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است (مقاله انتخابی)[595بازدید]
انتهای راه محصولات تراریخته، ناباروری است؟(مقاله انتخابی)[443بازدید]
الفبای نفوذ! (مقاله انتخابی)[467بازدید]
بررسی و تحلیل سند 2030 یونسکو (مقاله انتخابی)[479بازدید]
اسناد اقدامات ضدبشری بورلاگ و ردپای مامور راکفلر در کشاورزی ایران(مقاله انتخابی)[433بازدید]
زندگی بطری شده؛ واقعیت‌های پنهان شده ​آب‌های معدنی (مقاله انتخابی )[683بازدید]
دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي ما احمق‌هاي تحصيل‌‌كرده پرورش مي‌دهند(مقاله انتخابی)[604بازدید]
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)[619بازدید]
رسانه و دختران (مقاله انتخابی)[581بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)
آب گوشت‏، هنوز هم غذای لذیذی است! (معرّفی 15 نوع آبگوشت سنّتی)
سالنامه حجامت 1395 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه
مک دونالدیسم(مقاله انتخابی)
آداب زناشویی و انعقاد نطفه(مقاله انتخابی)
عوارض ناشناخته محصولات دستکارى شده ژنتیکى(مقاله انتخابی)
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)
مهندسى ژنتیک و پایان ماهیّت آدمى(مقاله انتخابی)
دستورات حفظ سلامتی و تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین(ویراست دوّم)
مَرهَم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین
از هفت ميليارد به پانصد ميليون نفر: دستور كار نخبگان جهاني براي كنترل جمعيت(مقاله انتخابی)
طب‌ اسلامی نمی‌بینیم؛ همچون بانک‌اسلامی؛ جدایی "طب سنتی" از "طب اسلامی" انحراف است
«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 1 ناگفته‌هایی از پروژه امریکایی «تحدید نسل ایرانیان»؛ «طرح عقیم‌سازی میلیونی ایرانی ها» و معرفی ایران به عنوان الگوی برتر شیوه غیرانسانی تحدید نسل
نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)
کبد چرب
سیره فاطمی، درمانی برای فروپاشی خانواده(مقاله انتخابی)
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)
جنایتی هولناک در پرونده غرب؛ پشت پرده آلوده کردن مردم ایران به ایدز توسط فرانسه + تصاویر و فیلم(مقاله انتخابی)
رسانه و دختران (مقاله انتخابی)
اصول‌ تغذيه‌ در سيره پيامبر اعظم‌ (صلوات الله علیه و آله)(مقاله انتخابی)
تلویزیون و زوال کودکى(مقاله انتخابی)
شبیه سازى و گسست نظام اخلاقى(مقاله انتخابی)
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
ویتامین‌های بی‌خاصیت (مقاله انتخابی)