نميدونم سوالم به دستتتون رسيد يا نه
فاطمه ج

باسلام من براى دفع سودا اين رژيم رو گرفتم ولى مشاورمن بمن گفت طول رژيم هفت روز كافيه و نگفت عدس و رشته و پياز داغ نخورم تو آشام آيا خيلى تاثيرشو كم ميكنه؟؟؟؟
فاطمه ج

با سلام.من بیضه سمت چپم درد داره با کشاله سمت چپ پام و پشت ساق چپم.میشه با زالود درمانی چند ماهی اونو معالجه کنم تا وقت پیدا کنم برا درمان قطعی؟
محمد

سلام خسته نباشید ممنون از توضیحات کاملتون من باتوجه ب مطالب زیادی ک خوندم , فهمیدم ک سینوزیت دارم , چن وقتیه شروع ب درمان کردم با طب اسلامی , داروی بلغم زدا مصرف میکنم و قطره هم هر شب توی بینی میریزم ( بنفشه پایه کنجدی) , بعد تقریبا ی ماه مصرف بینی هام باز تر شده , خلط پشت حلقمم کم تر شده , اما مشکل اصلیم هنوز زیاد تغییری نکرده ( سر دردای همیشگی , سر سنگینی مخصوصا اول صبح ک باید خیلی سخت بیدار بشم و انگار توی سرم اب باشه این حالتی است و وقتی سجده میکنم , بر میدارم سرمو , بینی تلیک تلیک میکنه , مث جایی ک گرفته هستش و میخواد باز بشه ) , میخوام ببینم این مشکل سر دردای من قط از همین سینوزیت هستش و با همین قطره ها حل میشه ؟ اگه حاد باشه سینوزیت , نهایت چن ماه زمان میبره تا بهبودی کامل ؟
محمد

سلام علیکم، ضمن تسلیت سالروز شهادت یگانه دخت مطهرنبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و عرض خداقوت خدمت شما پزشک عزیز، میخواستم بدانم سویق چیست و چگونه میتوان در منزل تهیه اش نمود ؟ ...می دانم که فرصت پاسخگویی به تک تک سوالات اینچنینی را ندارید ولی چه کنیم که به مطالب و نوشته های سسایر سایت ها و کانالها اعتمادی نداریم . کاش در این مورد مقاله ای بنگارید.با سپاس فراوان
سویق

با سلام ایا عنبر نسا را در مرغداریهای گوشتی به خاطر بیمارییای برونشیت و سرما خوردگی میشه استفاده کرد راهنماییم کنید با تشکر
ایوب شهری

با سلام و خسته نباشید ، فرزندم ۱۵ روزه است و متاسفانه چند روز بعد از تولدش به دلیل زردی داخل دستگاه میذاشتیم البته چند ساعت بیشتر از دستگاه استفاده نکردیم و بردیم حجامت پشت گوش، از همون روزها بینیش میگرفت الان خر خر میکنه و نفسش میگیره من نمیتونم تشخیص بدم این صدای خرخر از پشت بینی یا نه دکتر هم بردم فقط اسپری دکوسالین داده که اسپری کنیم داخل بینیش و قطره منتول که بچکونیم رو بالشتش، ولی خوب که نشد هیچ خیلی اذیت میشه بخصوص زمان شیر خوردن، میشه خواهش کنم راهنمایی بفرمایید
نسرین شیخ محمد

با سلام و خسته نباشید، میخواستم بدونم امکان ویزیت حضوری به چه شکل هست و چه باید بکنم؟
مختاری

سلام،من مدتی هست که چشمهام التهاب و قرمزی دارند،پیش چشم پزشک رفتم برام اشک مصنویی تجویز کرد اما فایده نداشت،رفتم پیش یه عطار طب سنتی،گفت که کبدت باید پاکسازی بشه ممکنه راهنمایی کنین چکار کنم؟
سعید

با عرض سلام مجدد و تشکر از وقتی که میذارید و پاسخ میدید. من روز هفتمه پیازدرمانیم هست. امروز ی رشته کشدار دیدم. ایا ممکنه بارداری رخ داده باشه؟ و آیا اگه رخ داده باشه تا زمانیکه در ازمایش معلوم بشه، ادامه پیازدرمانی اشکالی ایجاد نمیکنه؟
فاطمه
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 8617]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدایهم اجمعین
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی





غربی‌ها بدترین جفا را به علم شریف طب کردند


وقتی معرفت‌شناسی فقط تجربی شد، محصول آن، فلسفه الحادی است که رهاورد و بازده آن نیز متفاوت با رهاوردها و بازده فلسفه الاهی است

 

منحصر کردن مباحث طب اسلامی در تـغذیه و روش های درمانی به هیچ عنوان به نفع جریان طب اسلامی نیست. در واقع طب اسلامی یک تابلو است که راه رسیدن به تمدن اسلامی را نشان میدهد و مبلغّی است که از معارف و مفاهیم ناب اسلامی تبلیغ می کند. طب اسلامی فقط نیامده است که بگوید برای درمان فلان بیماری انجیر بخورید! آمده است بگوید راه حقیقی رشد و کمال بشر در هر زمینه ای بازگشت به آموزه های الهی است و برای رسیدن به علومی که نافع حقیقی بشر است راهی جز دین وجود ندارد. طب اسلامی میخواهد بگوید که برای شناخت انسان که موضوع علم طب است هیچ راهی جز سوال از خدایی که خالق انسان است وجود ندارد و راه های دیگر بیراهه هایی هستند که دشمنان حقیقت و ایمه ضلالت برای انحراف انسان از صراط مستقیم ساخته و پرداخته اند. طب اسلامی عرصه مبارزه ایست برای احیاء هویت گمشده انسانی در پس حیوان انگاری های شیطانی مدرنیسم.

مطالب این پست، گزیده ای از نظرات انتقادی آیت الله جوادی آملی در مورد طب مدرن است که حاوی مطالب مهمی در این زمینه می باشد.

 


 

در دیدار رییس دانشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) و مدیران روابط عمومی منطقه 3 دانشگاه‌های کشور


اسفند ۱۳۸۹


* کار اصلی دانشگاه، اسلامی کردن دانش است نه اینکه مسلمان بپروراند. الان لاشه علم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود نه خود دانش.


* دانش کنونی دانشگاه‌ها و متون درسی، توان آن را ندارد که انسان را الهی بار بیاورد.


* بسیاری از غربی‌ها، انسان را حیوانی می‌دانند که حرف می‌زند، لذا همایش‌هایی را برای شناسایی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان برگزار می‌کنند. اینها انسان را که «معلوم» است در حد حیوان تنزل می‌دهند.


* غربی‌ها بدترین جفا را به علم شریف طب کردند، برای اینکه علم شریف طب را که «معلوم» است، به بیطاری  (علم دام پزشکی) تنزل دادند و وقتی «معلوم» تنزل پیدا کرد، «علم» هم تنزل پیدا می‌کند.

* اگر علوم را که چشم و چراغ دانشگاه است به دست غربی‌ها بدهید، آنها به جای اینکه علوم را بالا ببرند، جایگاه آن را تنزل می‌دهند.


* دانشگاه‌ اول باید انسان را بشناسد و بشناساند و بعد علوم را اسلامی کند، به خاطر اینکه علوم ما یا انسانی است و یا اگر انسانی نبود، کاربردش برای جامعه انسانی است.




در دیدار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیته علمی کنگره بین المللی اخلاق زیستی



* در اثر پیشرفت علم، آن‌ها بر بسیاری از امور تاختند و ستم کردند و اولین ستمی که این گروه الحادی نسبت به علوم کرد این است که چون انسان را در سطح حیوانِ گویا شناخت، سطح فن شریف طب که از برجسته‌ترین و شریف‌ترین علوم است را آنقدر پایین آوردند که به علم بیطاری (دامپزشکی) معرفی کردند.


* به نظر آنها هیچ فرقی بین طب و بیطاری نیست، یعنی بیطاری، سایر حیوانات را درمان می‌کند و طب، حیوانی را درمان می‌کند که حرف می‌زند ... به نظر آنها تمام هویت انسان تا گور است و انسان که می‌میرد، می‌پوسد و روح ملکوتی و جان انسانی، افسانه است.


* این دید انسان که تا گور خلاصه می‌شود و همین یک وجب را می‌بیند، طب را بیطاری و طبیب را بیطار می‌کند و مهمترین ضربه را به فن شریف طب زده است.

 




سخنرانی در جلسه درس اخلاق در دیدار با طلاب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم ـ قم

 مهر 1382



* اینکه می‌بینید تمام این بیماری‌ها و داروها را روی موش آزمایش می‌کنند، بعد در انسان پیاده می‌کنند، خیال می‌کنند انسان همان موش ناطق است‌! برای خیلی از اینها حل نشد که انسان جنبه ملکوتی هم دارد، این دارویی که می‌دهی، برای جان او خوب نیست. گفتند این شربت‌هایی که می‌دهند، سابقاً یک 5 درصد شراب در آن‌ها بود؛ این یک تیرگی شعور می‌آورد. آن‌ها می‌بینند چه برای موش خوب است، همان را برای انسان تجویز می‌کنند. دیگر نمی‌دانند انسان حیوان ناطق نیست، انسان «حیّ متالّه» است. آزمایشگاه شان این است، طب شان این است، دارو سازی شان این است. اینچنین نیست که مسایل مشترک انسان و دام واقعاً برای انسان هم نافع باشد! هر دارویی که برای دام خوب است، برای انسان بد است.


* اگر به این‌ها بگویید: آقا! شما این که در آزمایشگاه حساب کردی، برای موش خوب بود، انسان هم همان است؟ انسان حیوانی است که حرف می‌زند؟! این دارو برای بدن او خوب است، برای جان او هم خوب است یا نه؟! مرحوم بوعلی در آن رساله عهد این حرف ها را زده که «من تعهد کردم لب به شراب نزنم، ولو بیمار بشوم.» چون در روایات دارد: «لا شفاء فی الحرام» خدا در حرام شفا قرار نداده. این که در شربت ها قبلاً یک چند درصدی، کمتر و بیشتر شراب می‌ریختند، بالاخره یک تیرگی شعور می‌آورد. از آزمایشگاه سیوال بکنیم، می‌گوید: بله، این برای موش خوب است. اگر برای موش خوب است، برای انسان هم خوب است؟! انسان همین بدن است یا یک روح ملکوتی هم دارد، یک غذای دیگر هم دارد، یک چیز دیگر هم باید باشد! آنها اصلاً نمی‌دانند انسان چیست!




پیام آیت الله جوادی آملی به همایش کشوری طب و قرآن

اردیبهشت ۱۳۸۸

برای آنکه شما طبیب باشید ... باید مواظب باشید که انسان را با آزمایش موش نمی‌توان درمان کرد زیرا انسان کرامتی دارد و حلال و حرام بر او موثر است و تاثیر داروی حلال و حرام بر او یکسان نیست پس برای معالجه او باید فکر دیگری کرد.

 



فـصلــنامـه علـمـی پژوهـشی قـبـســات ـ شمـــاره 35



معرفت شناسی فلسفه الاهی، هم تجریدی و هم تجربی است؛ اما وقتی فلسفه از آن صبغه ‌الاهی بی‌بهره شد و بر اساس «لَنْ نُوْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَهً» (بقره/55) معرفت‌شناسی‌اش فقط تجربی شد، محصول آن فلسفه الحادی است که رهاورد و بازده آن نیز متفاوت با رهاوردها و بازده فلسفه الاهی است؛ برای مثال، در فلسفه علم الحادی، تعمیم آزمایش‌های طبی از موش به انسان، امری پیش پا افتاده است‌؛ زیرا از دیدگاه چنان فلسفه‌ای انسان و موش هر دو حیوانند. با این تفاوت که انسان سخن می‌گوید و موش سخن نمی‌گوید؛ اما در حکمت متعالیه، افزون بر این که روح جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء است، اندیشه و انگیزه نیز چنین است. بر این اساس لا شفاء فی الحرام معنا می‌شود و الکلی که برای موش درمان است، دیگر برای انسان درمان نیست (‌هر چند حکمت متعالیه فرصت نیافته است که این معارف  خود را توسعه دهد و علوم زیر مجموعه‌اش را تدوین کند.) این را فلسفه اسلامی برهانی می‌کند که همین نان کنار سفره امروز اندیشه ناب چهل سال بعد است.



پیـام آیت الله جوادی آملی به کنـگــره اخلاق زیسـتی

خرداد 1390


حصر معرفت‌شناسی در تنگنای حس و تجربه، آفتی درمان‌ناپذیر در معرفت‌شناسی بوده و سبب افت بسیاری از علوم, از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی خواهد بود. چون شناخت حسی, توان معرفت روح مجرد انسانی را ندارد و از قبول آن سرپیچی کرده، به نکول آن رو می‌آورد و هویت انسان را همانند دام، منحصر در اجزای مادی می‌داند که در تالار تشریح مشاهده می‌شود و چیزی را که با چشم مسلح یا بی‌سلاح دیده نشود، انکار می‌کند و از این جهت مرز مهم و تفاوت عمیق فن شریف طب و بیطاری (دامپزشکی) در هم می‌ریزد.



زیرا انسان براساس معرفت‌شناسی حسی، فقط حیوانی است که سخن می‌گوید و همه اندیشه‌های علمی او نیز صبغه مادی دارد و با مردن می‌پوسد و هیچ مسیولیتی نسبت به عقیده، خلق، رفتار و گفتار خود بعد از مرگ ندارد و شخص ظالم همانند گرگ خون‌آشام بعد از مردن، معدوم محض خواهد بود و از تنزل علوم، ابایی نیست، همان طوری که از زمینگیر شدن و تحقیر «معلوم»، ابایی وجود ندارد.


منبع: http://shiateb.blogfa.com/



نظرات
  

سالهاست تعویض اعضا بدن انسان میسر افتاده و گاهاً از اعضا حیوانی نیز استفاده میشود . صرف داشتن روح ملکوتی نمیتواند جوابگوی علم پزشکی باشد . بهتر است حال که علم پزشکی بوعی مورد تأیید حضرت آقاست ، برای اثبات ادعای خود نکاتی را که توسط این دانشمند و پزشک ایرانی در حول طب اسلامی گفته است استخراج و بصورت مقاله ی علمی در اختیار جهانیان قراردهید که یکی از تعهدات مسلمان واقعی خدمت به خلق خدا است . به این ترتیب بسیاری از پزشکان دنیا را وادار به تحقیقات بیشتر خواهید کرد و چه بسا به اسلام روی آورند . بدیهی است پزشکان امروزی اکثر علوم خود را از برداشتها و تحقیقات بوعلی بزرگ دارند و ابن سینا نیز با آزمایشات زیادی روی حیوانات ، موفق به کشف اسرار زیادی گردیده است . 


ارسال کننده نظر : مرتضی متین      تاریخ ارسال نظر : ۴ خرداد ۱۳۹۴
  

سلام. به نظرم برداشت حضرتعالی از سخنان جناب جوادی آملی حفظه الله، سطحی است. پس از سالها مطالعه و تجربه در حیطه طب سنتی و اسلامی، در حد فهم خودم، صحت کلام ایشان برایم مبرهن است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۴ خرداد ۱۳۹۴



  هزاران سلام
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی تامل برانگیز بود.با آرزوی بهترین های خداوند برای همه ی عزیزانی که در مسیر احیای طب اسلامی می کوشند!

ارسال کننده نظر : زهره      تاریخ ارسال نظر : ۲۶ فروردين ۱۳۹۲


  با تشکر فراوان
ارسال کننده نظر : ب      تاریخ ارسال نظر : ۳ فروردين ۱۳۹۲


 
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجتناب فرمایید.

سایر نکات

1- از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

2- ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات موردنظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

3- از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد؛ خودداری فرمایید.

4-  پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

5- نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

6- هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

7- حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

8- پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

با سپاس و امتنان

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

ورزش‌های حرام و استعماری (مقاله انتخابی)[236بازدید]
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)[454بازدید]
اینستاگرام آن بخشِ خودشیفتۀ شخصیتتان را دوست دارد (مقاله انتخابی)[483بازدید]
کاربران موبایل دقت کنید![758بازدید]
جذابیت و زیبایی به قیمت انواع سرطان (مقاله انتخابی)[1256بازدید]
میکروتراشه‌های ضد بارداری؛ جدیدترین روش کنترل جمعیت (مقاله انتخابی)[1122بازدید]
به نام نوزادان به کام ابرشرکت‌ها (مقاله انتخابی)[1024بازدید]
مبارزه با حجاب، انحراف است (مقاله انتخابی)[746بازدید]
ياد بگيريم دوباره محبت بورزيم: «خانواده‌هاي از هم گسسته»، شهروندي و حمايت دولت از زوجيت (مقاله انتخابی)[798بازدید]
هشت غذايي كه كارشناسان هرگز نمي‌خورند (مقاله انتخابی)[1226بازدید]
روان‌شناسي غربي و پشت پرده معنويت (مقاله انتخابی)[1091بازدید]
واکسن؛ ابزار کنترلِ جمعیت در دستان بیل گیتس(مقاله انتخابی)[1607بازدید]
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)[1692بازدید]
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)[1288بازدید]
جهان فشن؛ صنعتی استثماری برای استحمار دیگران ( مقاله انتخابی)[1375بازدید]
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)[1247بازدید]
سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)[1361بازدید]
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)[1277بازدید]
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)[1297بازدید]
خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است (مقاله انتخابی)[1547بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

تأثیرات تلویزیون بر مغز کودکان(مقاله انتخابی)
جایگاه ضوابط شرعی مرتبط با آموزش، پژوهش و درمان در طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)
افسانه پیشرفت(مقاله انتخابی)
واکاوی دیدگاه شریعت درباره فرزندآوری و مدیریت جمعیت(مقاله انتخابی)
روزنی به پزشکی پیشگیری در طبّ کهن(مقاله انتخابی)
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)
منشأ ایدز؛ گفته ها و ناگفته ها(مقاله انتخابی)
اسناد اقدامات ضدبشری بورلاگ و ردپای مامور راکفلر در کشاورزی ایران(مقاله انتخابی)
ختنه، راهى براى مقابله با ایدز(مقاله انتخابی)
الفبای نفوذ! (مقاله انتخابی)
استفاده نابجا از آنتى بیوتیک؛ مقصر کیست؟(مقاله انتخابی)
«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 1 ناگفته‌هایی از پروژه امریکایی «تحدید نسل ایرانیان»؛ «طرح عقیم‌سازی میلیونی ایرانی ها» و معرفی ایران به عنوان الگوی برتر شیوه غیرانسانی تحدید نسل
شبیه سازى و گسست نظام اخلاقى(مقاله انتخابی)
«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 3 بررسی رویکردهای «خطرآفرین» فرهنگستان علوم پزشکی در موضوع «سلامت معنوی»؛ آیا پزشکان می توانند «هدایت‌گر» جامعه از بعد معنوی باشند؟
سوکرالوز؛ سمّی شیرین (مقاله انتخابی)
دیپلماسی ورزشی؛ ابزاری برای نفوذ آمریکا در جوامع (مقاله انتخابی)
رسانه و دختران (مقاله انتخابی)
مک دونالدیسم(مقاله انتخابی)
بررسی و تحلیل سند 2030 یونسکو (مقاله انتخابی)
تأثیر شرکت هاى تولید دارو بر تجویز پزشکان(مقاله انتخابی)
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)
قرن بیوتکنولوژى و گزینه هاى پیش رو(مقاله انتخابی)
بحران غرب پزشک زده(مقاله انتخابی)
خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است (مقاله انتخابی)
خطاهاى پزشکى مدرن(مقاله انتخابی)
کاربران موبایل دقت کنید!