سلام، مطلبی در رابطه با درمان سوختگی پای نوزادان ( در اثر دفع) در سایت وجود داره؟ اگه نه لطفا راهنمایی کنید. ممنون
سلام

سلام و عرض ادب، برای بچه های فلج مغزی cp به جز کاردرمانی و روش های فیزیکی که منطق آنها تمرین دادن مغز برای جایگزین کردن مسیرهای پیام رسانی است، آیا منطق درمانی خاصی در طب سنتی نیز هست؟ و به عبارتی آیا بدن قادر به ترمیم همچون ضایعاتی هست که بتوان به کمکش رفت؟ ممنون
محمد

سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم ازنظراشکلات طبی دلسترهم مثل نوشابه است؟
فائزه

سلام خیلی ممنون ازسایت خوبتون برای دختر۲۰ساله ورزشی مثل والیبال یا بسکتبال مفیده؟اگرنه چه ورزشی روپیشنهادمی کنید؟
فائزه

سلام پسر سه ماهه من بدلیل ریفلاکس سینه نمیگیره و آنقدر کم شیر میخوره که لاغر شد و مجبور شدم بهش شیرخشک بدم الان چند روزی هست که اصلا شیر نمیخوره و شیرم هم کم شده. چیکار کنم سینه م رو بگیره؟ و چیکار کنم شیرم زیاد بشه؟ قبلا خیلی خوب میخورد و خوب وزن گرفته بود و شیرم زیاد بود. آیا باز هم شیرم زیاد میشه؟
مدبر

باسلام من خیلی وقته انگل دارم دارو هم مصرف میکنم ولی اصلا دفع نمیشن بیشتر علایمی هم که ذکر کردین رو دارا می باشم من چی مصرف کنم که زودتر دفع شه خیلی اذیت میشم مخصوصا زمانی میخوابم دهنم پره اب میشه لطفا راهنمایی کنید
گمنام

با هزار تاسف باید گفت : مطالب به اصطلاح علمی (روانشناسی ، پزشکی ، اقتصادی ،سیاسی و...) که عمدتا ریشه در اندیشه های غربی دارد به قدری در کشور ما مورد تایید و غیر قابل خدشه است که کمتر مورد نقد عالمانه قرار می گیرد. در صورتی که همانطور که در مقاله مختصر حاضر دیده می شود این مطالب به ظاهر خدشه ناپذیر به شدت خدشه پذیر و دارای تناقض های فراوان درونی است. و میلیون ها تاسف که سخنان حکیمانه اندیشمندان سرزمین مان و حتی سخنان گهر بار معصومین موردتردید قرار می گیردو مدام تقاضا می شودکه کجا اثبات شده است. افسوس افسوس افسوس ... افسوس به حال خودمان ، اگر نه بی توجهی ما کمترین خدشه ای به این گهر ها وارد نمی کند.
محمد قاسمی

سلام عذر میخام بنده دیروز سوالی راجع به سبوس برنج برای حریره پرسیدم نمیدونم در کدام قسمت قراردادم چطور پیداش کنم؟
بهشتی

با سلام و وقت به خیر خدمت آقای دکتر،عذر می خواهم من زیر نافم حالت تپش نبض شدید داشتم به دکتر طب سنتی مراجعه کردم تشخیص دادند که نافم در رفتگی پیدا کرده مقداری آنرا جا انداختن و گفتن یک هفته بعد دوباره مراجعه کنم و در این یک هفته دور نافم را با روغن مصطکی ۳۰ بار حرکت چرخشی در جهت عقربه ساعت انجام دهم و کتری آب جوش و حوله روی آن قرار دهم آیا شما راهکار دیگری هم دارید ؟ من چکار کنم که دیگر مبتلا نشوم؟ ممکن است دلیل یبوست من و اظطراب و دلهره ام بخاطر همین مشکل بوده باشد؟
لیلا

با سلام و تشکر از مقاله خوب و کاربردی که ارائه کردید . من سرکه ناشتا ، سوپ و قره قروت ناهار و بورنگ کابلی آخر شب را حدود دوهفته است که انجام می دهم اما دفع انگل صورت نگرفته . به نظر شما درمان کافی و مناسب نبوده یا اصلا انگلی نبوده که دفع شود ؟
حسینی
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
فمینیسم از "بی میلی به بچه دار شدن" متولد شد(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 7404]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلی الله علی محمّد و آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدایهم اجمعین


سیر ترتیبی ماجرا در جهت عکس تصور شماست!

فمینیسم از "بی میلی به بچه دار شدن" متولد شد




محمد حسین فایزی


 افول خانواده در غرب مشکل بدیهی و غیر قابل انکار انسان غربی است.تغییر سبک زندگی انسان غربی در سه مولفه؛ 1- کاهش نرخ ازدواج و افزایش سن ازدواج ، 2-کاهش نرخ باروری(بی تمایلی یا عدم تمایل به فرزند داشتن) و  بالاخره 3- ازدواج های غیررسمی و غیرشرعی و افزایش فرزندان غیر مشروع قابل مشاهده است. بر خلاف تصور ساده انگارانه موجود مسیر تغییر ارزشهای خانوادگی غرب نه از خود خانواده بلکه از تحدید جمعیت و عدم تمایل به فرزند آوری شروع شده است. غرب در دوران اوج شکوفایی اقتصادی خود اتفاقا از لحاظ گرایش به ازدواج وضعیت مساعد تری گرفت و درصد ازدواج های غیر رسمی کاهش یافت اما همزمان رویکرد عدم تمایل به بچه دار شدن و تحدید جمعیت وجود داشت این مسیر که با تغییر جمعیتی خانواده غربی همراه بود به تغییرات جامعه شناسی خانواده انجامید و گرایشات فمینیستی و ضد خانواده گرایی افزایش یافت. در حقیقت می توان گفت تغییرات عینی در خانواده غربی به تغییرات ذهنی انجامید و مطلوبیت خانواده به کلی از بین رفت. در این یادداشت با تعریف گذر اول و گذر دوم جمعیت شناسی خانواده به بررسی مختصر اثرات جامعه شناسی این تغییرات می پردازیم. باید توجه شود مسیر یادشده در سیر افول خانواده غربی با اقتضایات و شرایط فرهنگی جامعه ایران کاملا منطبق نیست و ارزش های اسلامی و بنیه های فرهنگی جامعه سبب شده است علی رغم کاهش نرخ باروری، روحیه خانواده محوری در ایران حفظ شود اما لازم است همواره این عبرت را از جامعه غربی به یاد داشته باشیم که کاهش عددی خانواده، تحدید جمعیت و بی میلی به بچه دارشدن نقطه شروع انحراف غرب بود و از این مسیر ارزش های خانوادگی با فمینیسم و نازل تلقی کردن نقش های سنتی خانواده به سخره گرفته شد. فمینیسم غربی ابتدایا از تحدید جمعیت و بی میلی از بچه دار شدن، نشات گرفت و سپس مبانی ارزشی و ذهنی و فرهنگی ضدخانواده گرا را تولید نمود. صحبت در این باره بسیار است. در غرب تاثیرات معکوس ازدواج و باروری در گذار جمعیتی اول از جبر اقتصادی تا هنجارسازی ارزشی در گذر دوم محل تامل جدی است. اگر دوگانه های (ازدواج، باروری) را در غرب در نظر گیریم، ابتدا در اثر پیشرفت اقتصادی و البته جبر و فشار زندگی شاهد (ازدواج بالا، باروری کم) بودیم که باروری به دلیل  حضور زنان در محیط کار بیرون از خانه کاهش یافت و نتیجه چنین حضور افراطی و بی ضابطه ای ، نرم افزار ضد فرهنگی فمینیسم را تولید کرد و سبب(ازدواج کم، باروری کم) گردید و در مرحله آخر "افزایش باروری خارج از ازدواج" و " افول خانواده" در غرب رقم خورد. 


 
 اثر تغییرات جمعیت شناختی خانواده بر مولفه های جامعه شناختی خانواده 

 
دگرگونی های نهاد خانواده، به عنوان کوچکترین واحد بنیادی جامعه، همیشه مورد توجه صاحب نظران بوده است، زیرا تغییرات نهاد خانواده بر دیگر نهادهای اجتماعی تاثیر می گذارد.امروزه در نهاد خانواده هم تغییرات جمعیت شناختی و هم تغییرات جامعه شناختی ایجاد شده است. منظور از تغییرات جمعیت شناختی تحولاتی است است که در میزان باروری زنان، تعداد فرزندان،‌ بُعد خانوار، میزان ازدواج، ‌سن ازدواج، میزان طلاق و غیره اتفاق افتاده است.

 
منظور از تغییرات جامعه شناختی خانواده نیز تحولاتی است که در زمینه نگرش نسبت به تشکیل خانواده و اهمیت نهاد خانواده، روابط اعضای خانواده با هم، ساختار قدرت در خانواده، استقلال زنان و غیره به وجود آمده است. جامعه شناسان در خصوص تغییرات و دگرگونی هایی که در خانواده به وجود آمده است بیشتر به نقش انقلاب صنعتی، مدرنیته و تغییرات ارزشی ناشی از فرایند مدرنیته مانند فمینیسم و غیره اشاره دارند. بنابراین، نقش عوامل جمعیت شناختی در این زمینه نادیده گرفته شده است.برخی نویسنده های غربی (به طور مثال تورنتون (2001)) معتقد اند که فردگرایی اساس تغییر خانواده در کشورهای صنعتی و دیگر نقاط جهان است. به نظر برخی دیگر از نویسنده های غربی(با گرایشات فمینیستی) ،فردگرایی به زنان اجازه می دهد که تصمیم آنها در خصوص تشکیل خانواده و فرزندآوری بر علایق شخصی مبتنی باشد‌.حتی به نظر گیدنز بروز پدیده های عاطفی جدید در روابط جدید خانوادگی از نتایج جنبی جهانی شدن است که در آن زندگی خانوادگی و احساسات بر مبنای شاخص های دموکراتیک شکل می گیرد و به دموکراتیک شدن روابط اجتماعی در سطوح مختلف منجر می شود. این دسته از تحلیل گران برای تبیین تحولات ساختاری خانواده به جریان فمینیسم اشاره کرده که از نتایج جهانی شدن(با قرایت غرب سرمایه داری) است. بر خلاف تحلیل امثال گیدنز که صرفا به جنبه های ذهنی و جامعه شناختی افول و فرسایش خانواده سنتی در غرب اشاره می کنند، نقش عوامل عینی و جمعیت شناختی و علی الخصوص گذار جمعیتی در شکل گیری فمینیسم بسیار موثر بوده است. در این تحلیل که در ادامه خلاصه ای از آن تبیین می شود؛ متغیرهای جمعیتی به عنوان ساخت عینی در نظرگرفته شده که زمینه ساز تغییرات ذهنی خانواده است. 

 
 گذار جمعیتی اول و دوم در غرب 

 
جمعیت شناسان بیشتر تغییرات جمعیت شناختی خانواده مانند تغییرات میزان باروری، کاهش مرگ و میر و به ویژه مرگ و میر کودکان،‌ تغییرات ازدواج و زناشویی، تغییرات بُعد خانوار و ... را بررسی کرده اند و با گذار جمعیتی اول و گذار جمعیتی دوم  به تبیین این تغییرات اقدام کرده اند. بنابر نظریه گذار جمعیت، روند توسعه جمعیت در همه کشورها مطابق با الگوی توصیف شده از تحولات تاریخی، باروری و مرگ و میر در کشورهای صنعتی است. در ابتدا درآمد سرانه در سطح پایین و میزان مرگ و میر و میزان باروری در سطح بالاست، افزایش درآمد به کاهش مرگ و میر از طریق بهبود تغذیه و مراقبت های بهداشتی منجر می شود. با باقی ماندن باروری در سطح بالا رشد جمعیت افزایش زیادی پیدا می کند، بعد از مدتی با افزایش بیشتر درآمد سرانه، باروری کاهش می یابد. در مرحله بعدی گذار جمعیتی، میزان مرگ و میر پایین با میزان باروری پایین همراه می شود و بنابراین، رشد جمعیت کاهش می یابد.فرآیند گذار باروری از طریق دو عامل شدت بیشتری به خود گرفت؛ یکی گرایشات فمینیستی و  دیگری برابری جنسیتی در تحصیلات پسران و دختران بود. کاهش باروری به تدریج زمینه تغییرات اجتماعی دیگری را فراهم می کند.

 
تغییراتی مانند تاخیر و کاهش عمومیت ازدواج، تاخیر در فرزندآوری، سطوح بالای طلاق، افزایش خانواده های ترکیبی، افزایش پذیرش و مقبولیت رفتارهای جنسی خارج از ازدواج، توافق در زمینه بدون فرزند ماندن اختیاری و سقط جنین. بیشتر این تغییرات مقدم بر انقلاب وسایل پیشگیری نبوده است، اما تا حد زیادی تابع آن بوده و به وسیله آن تبیین می شود.  دومین گذار جمعیتی به تغییرات زناشویی و تشکیل خانواده اشاره می کند. این تغییرات شامل کاهش تشکیل خانواده و ازدواج، افزایش تشکیل زندگی بدون ازدواج، کاهش عمومی در باروری، افزایش موالید خارج از ازدواج، افزایش طلاق، تاخیر در ازدواج و فرزند آوری است.کاهش باروری و تاخیر در باروری در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، در اروپای غربی و شمالی با تغییر در هنجارها، ‌ارزش ها و نگرش ها نسبت به زندگی خانوادگی و فزرند آوری همراه شد. تغییر در ارزش های خانواده محور به تدریج در اروپای جنوبی و کشورهای سوسیالیستی سابق نیز گسترش پیدا کرد. این تغییرات اندیشه ای همراه با انقلاب در وسایل پیشگیری از بارداری به تغییرات جمعیت شناختی بیشتری در خانواده منجر شد.در حقیقت تغییرات عددی خانواده های غربی( تک فرزندی و خانواده های کوچک شده و ..) به تغییرات ارزشی انجامید. در این مسیرهمزمان با کاهش مرگ  و میر به تدریج با پیشرفت در زمینه وسایل پیشگیری از بارداری، باروری نیز کاهش یافت. تغییرات مرگ و میر و باروری، در فرایند مدرنیته، گذار جمعیتی اول نام گرفت. گذار جمعیتی اول باعث کاهش بُعد خانواده ها شد. کاهش بُعد خانواده پیامدهای جمعیتی و اجتماعی به همراه داشته است که این پیامدها زمینه را برای تغییرات ذهنی خانواده فراهم آورده است. تغییرات ذهنی ناشی از گذار جمعیتی اول به تدریج باعث تغییراتی در زندگی زناشویی و خانوادگی شد. این تغییرات گذار جمعیتی دوم نامیده می شود. در حقیقت افول ارزش های خانواده محور در دنیای غرب از لحاظ جمعیت شناسی گذر دوم جمعیتی نام دارد. 
 
 
بررسی وضعیت ایران در گذر اول و دوم خانواده: فرصت ها و تهدید ها
 
 
شرایط گذار جمعیتی در همه کشورها یکسان نیست زیرا شرایط اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی و سیاسی کشورها در نحوه تغییرات مرگ و میر و باروری که منجر به گذار جمعیتی شده است بسیار تاثیرگذار بوده است.تحلیل گران در بررسی تغییرات خانواده در جریان گذار جمعیتی در ایران به این نتیجه رسیده است که در جریان گذار جمعیتی ایران روند کلی تغییرات خانواده به لحاظ شکل به سوی هسته ای، به لحاظ همسرگزینی به سوی گسترش دایره اختیار دختران و پسران در انتخاب همسر، به لحاظ دوام ازدواج به سوی آسیب پذیری بیشتر و به لحاظ فرزندآوری به سوی تقلیل سطح فرزند آوری بوده است.به غیر از فاکتورهای تهدید آمیز فوق، موارد مثبتی نیز وجود دارد که باعث امید واری است که جامعه ایران مسیری همانند جوامع غربی  را طی نخواهد کرد.  

 
‌کشور ایران گذار جمعیتی اول را طی کرده است، اما هنوز پیامدهای تغییرات نسلی کاهش باروری به سطح جانشینی خیلی مشهود نیست و نیاز به زمان دارد و در آینده این پیامدهای به ویژه در زمینه ازدواج و زناشویی دیده خواهد شد. به عنوان مثال برای اولین بار در سرشماری 1385 توزیع درصدی ابعاد خانوارها در ایران تغییرات اساسی داشته است (مرکز آمار ایران). درصد خانوارهای 7 نفره و بیشتر از 3/21 درصد در سرشماری 1375 به 5/8 درصد کاهش یافته است، خانوارهای 6 نفره نیز از 7/12 درصد به 3/8 درصد کاهش یافته اند و برعکس درصد خانوارهای یک، دو، سه، چهار نفره افزایش یافته است. بنابراین، تاثیر کاهش باروری زنان بر بُعد خانوارهای ایرانی در سرشماری 1385 کاملاً مشهود است و در آینده این تاثیر بیشتر خواهد بود.وضعیت ایران بر اساس ویژگی های گذار جمعیتی دوم کمی متفاوت از کشورهای دیگری است که این مراحل را طی کرده اند زیرا همچنان که در برخی کشورهایی که گذار جمعیتی اول را طی کرده اند مانند تایلند، مصر،‌مالزی، شیلی،‌کلمبیا و ... تغییرات اساسی در ویژگی های ازدواج و زناشویی در ایران دیده نشده است. فقط می توان گفت میانگین سن ازدواج برای هر دو جنس و به ویژه برای زنان افزایش یافته است، اما در مقایسه با سایر کشورهایی که وضعیت گذار جمعیتی اول ایران را دارند این افزایش  نیز زیاد نیست ( میانگین سن ازدواج زنان 5/23 سال و مردان 4/26 سال است). میزان ازدواج در سنین توصیه شده از لحاظ اسلامی نیز در ایران هنوز رقم قابل توجهی است؛ بر اساس سرشماری 1385 ایران 18 درصد زنان گروه سنی 19-15 ازدواج کرده اند. تجرد قطعی برای هر دو جنس بسیار پایین است (85/1 برای زنان و 35/1 برای مردان). نتیجه ای دیگر که از وضعیت گذار جمعیتی دوم در ایران می توان گرفت این است که گذار جمعیت دوم که بر اساس وضعیت زناشویی و ازدواج است بیشتر تحت تاثیر ساختار فرهنگی و اجتماعی کشورها قرار دارد تا گذار جمعیتی اول که تابع باروری و مرگ و میر است. بنابراین، کشور ایران همانند سایر کشورهای اسلامی تغییرات اساسی در زمینه ازدواج و زناشویی نداشته است و حتی برخی تغییرات مانند همخانگی، موالید نامشروع به ندرت در این کشورها دیده می شود.در دنیا، کشورهایی که گذار جمعیتی اول را پشت سر گذاشته اند و وارد گذار جمعیتی دوم شده اند میزان خانواده گرایی در این کشورها پایین است مانند کشورهای فنلاند، سوید، هلند، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ...،‌ برعکس کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو، عراق، غنا، اتیوپی،‌ زامبیا و ... که هنوز گذار جمعیتی اول را پشت سر نگذاشته اند میزان خانواده گرایی در آن ها بالا است.شایان ذکر است که برخی کشورها مانند ایران، مصر، مالزی مراحل گذار جمعیتی اول را پشت سر گذاشته اند،‌اما همچنان میزان خانواده گرایی در آنها زیاد است. در این زمینه می توان به نقش عوامل فرهنگی و به ویژه آموزه های دین اسلام در راستای اهمیت خانواده اشاره کرد که باعث شده است به رغم پشت سرگذاشتن گذار جمعیتی اول میزان خانواده گرایی در این کشورها زیاد باشد. 

 
 هشدار! از جبر اقتصادی گذر اول تا هنجارسازی ارزشی گذر دوم 

 
از یافته های پژوهش در خصوص برخی کشورها به ویژه ایران، چنین استنباط می شود که لزوما گذار جمعیتی دوم در امتداد صرف گذار جمعیتی اول نیست. با توجه به ساختار فرهنگی ایران تحولات عمده ای در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده نداشته اند. هر چند تغییراتی در خصوص افزیش سن ازدواج، کاهش نسبت ازدواج در سنین جوانی و ... داشته اند، اما همانند کشورهای اروپای غربی یا کشورهایی که به تازگی گذار جمعیتی اول را پشت سر گذاشته اند مانند شیلی، آرژانتین، پرو، کره جنوبی،‌ ژاپن و ... در زمینه ازدواج تغییرات اساسی نداشته اند. پس ساختار فرهنگی و اجتماعی ایران در تغییر و تحولات ازدواج و تشکیل خانواده نقشی مهم دارد.بنابراین، به عنوان سخن آخر می توان گفت لازم است نقش متغیرهای جمعیت شناختی به عنوان ساخت عینی در شکل گیری ساخت های ذهنی در جامعه و علی الاخصوص نهاد خانواده مهم تلقی شوند. همچنان که در این مقاله تبیین شد در کشورهای اروپایی غربی و کشورهای پیشرفته (با قرایت ضد دینی و غرب گرا)،‌ توسعه اقتصادی ابتدا باعث «افزایش نسبت ازدواج کرده ها و کاهش نرخ باروری» و سپس با تغییرات سبک زندگی و دگرگونی نوع نگاه به جایگاه خانواده، باعث «کاهش نسبت ازدواج کرده ها و کاهش نرخ باروری» گردید که در این مرحله کاهش نرخ باروری با افزایش باروری های خارج از ازدواج و هم خانه شدن های غیر رسمی گردید. 

 
 یعنی در حقیقت سیر تحولات  خانواده در دنیای غربی نشان می دهد با انتقال از گذر اول به گذر دوم ابتدا باروری کاهش یافت سپس نرخ ازدواج کاهش یافت و در مرحله بعدی باور و نوع نگاه به ازدواج تغییر کرد و اصل ازدواج منفی شد. در این مقاله با تکیه بر آمارهای علمی نشان داده شد گرچه در جامعه ایران تغییرات مشابهی در حال انجام است اما همچنان ازدواج محبوب است و هم خانگی غیر شرعی و ازدواج غیر رسمی نادر است.وضعیت موجود نباید خوش بینی و ساده اندیشی ایجاد نماید و تجربه افول جایگاه خانواده در غرب، باید برای ما درس عبرت باشد. در غرب ابتدا "فرزند آوردن" از رونق افتاد و سپس "ازدواج کردن". نتیجه این بررسی برای امروز ما این است که سیاستگذاران فرهنگی، باید بدانند نه تنها فقط به دلایل اقتصادی و ملی بلکه برای حفظ خانواده محوری و حفظ سرمایه های فرهنگی جامعه باید هم زمان هم ازدواج و هم فرزند آوری تشویق شود و تفکیک این دو از هم خطای استراتژیک است. جبر اقتصادی گذر اول و بی میلی به بچه دار شدن می تواند تا هنجارسازی ارزشی گذر دوم ادامه یابد و کل نهاد خانواده را به خطر اندازد.

 


نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجتناب فرمایید.

سایر نکات

1- از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

2- ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات موردنظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

3- از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد؛ خودداری فرمایید.

4-  پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

5- نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

6- هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

7- حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

8- پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

با سپاس و امتنان

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)[118بازدید]
پشت پرده اپل (مقاله انتخابی)[173بازدید]
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)[200بازدید]
هشدار: من از واژۀ «چاق» استفاده می‌کنم (مقاله انتخابی)[181بازدید]
من هم از این کلمۀ برند خیلی بدم می‌آید (مقاله انتخابی)[241بازدید]
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)[269بازدید]
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)[286بازدید]
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)[507بازدید]
دنیای دیوانۀ صنعتِ آب‌ (مقاله انتخابی)[789بازدید]
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)[783بازدید]
«با لبخند کارکردن» چگونه به زنان آسیب می‌رساند؟ (مقاله انتخابی)[982بازدید]
ویز،اپلیکیشن ناوبری اسراییل (مقاله انتخابی)[812بازدید]
والدین خوب بودن باعث نابودی فیزیولوژیکی شما می‌شود (مقاله انتخابی)[746بازدید]
ساده انگاری در مقوله «مُد»!![1150بازدید]
اعتیادی کراک‌گونه به بوتاکس (مقاله انتخابی)[1419بازدید]
آیا تغییرات اقلیمی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی کرده است؟ (مقاله انتخابی)[1187بازدید]
نسل چیپس و روغن نباتی (مقاله انتخابی)[996بازدید]
خشکسالی با طعم نوشابه؛ کارخانه‌های کوکاکولا چگونه منابع آب جهان را می‌بلعند؟ +عکس و آمار (مقاله انتخابی)[1115بازدید]
بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)[1344بازدید]
صنعت قند با خریدن دانشمندان، تقصیرها را گردن چربی انداخت (مقاله انتخابی)[1305بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
سرطان، ساخته دست بشر است! (مقاله انتخابی)
آیا تغییرات اقلیمی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی کرده است؟ (مقاله انتخابی)
ویتامین‌های بی‌خاصیت (مقاله انتخابی)
کامپیوتر و سرعت(مقاله انتخابی)
چگونه سكس، بمب‌ها و برگرها جهان ما را شكل داده‌اند؟(مقاله انتخابی)
دستورات حفظ سلامتی و تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان
ساده‌زیستی نه‌فقط زیبا بلکه ضروری است (مقاله انتخابی)
روان‌شناسي غربي و پشت پرده معنويت (مقاله انتخابی)
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)
اعتیادی کراک‌گونه به بوتاکس (مقاله انتخابی)
منشأ ایدز؛ گفته ها و ناگفته ها(مقاله انتخابی)
ورزش‌های حرام و استعماری (مقاله انتخابی)
جُلّاب؛ درمانگر خوش طعم و خوش رنگ
آداب زناشویی و انعقاد نطفه(مقاله انتخابی)
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)
روزنی به پزشکی پیشگیری در طبّ کهن(مقاله انتخابی)
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست سوّم)
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)
معماری و خانه‌سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (عجّل الله فرجه) (مقاله انتخابی)
از این دارو استفاده کنید!(مقاله انتخابی)
خطاهاى پزشکى مدرن(مقاله انتخابی)
لابى صنعت مواد غذایى چاق کننده(مقاله انتخابی)
خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است (مقاله انتخابی)