سلام بنده باوجودگرفتگی رگ قلب دارم همچنین سابقه گشادی دریچه میترال مادرزادی میباشد دارم ایا باخوردن معجون لیمو وسیر به مشکل نمیخورم واینکه از روز مصرف چندروز بعد بهبودرانشان میدهد
علی

سلام. من هم مثل خیلی از دوستان مشکل زود انزالی دارم همسرمم خیلی از دستم شاکیه بخاطر اینکه نمیتونم ارضاش کنم راه و درمانش چیه ؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
محمد

سلام وقت بخیر من همیشه قبل از شروع عادت ماهانه یا به شدت عصبانی هستم یا به شدت افسرده طوری که بی دلیل گریه میکنم در طول دوره هم عموما زود عصبانی یا ناراحت میشم مصرف عرق رازیانه که ذکر شده تا این حد میتونه تاثیر گذار باشه که قبل از دوره و بعداز دوره هم مثله روزهای عادی باشم ؟ به این دلیل ک غلبه احساساتم باعث میشه تصمیمات غلطی بگیرم یا از زندگی نا امید بشم و کارهایی ک از قبل شروع کردم نادرست بدونم و ادامه ندم و این خیلی ناراحتم میکنه
زهره

با سلام، اينجانب مردي ٣٥ ساله بعد از سرماخوردگي در ناحيه گلو احساس درد خفيفي ميكردم البته براي بهبودي انتي بيوتيك با شير خورده بودم بعد از مدتي در زير گلو و بالاي تيروييد يك توده كيستي كه از نوع عفوني مي باشد ايجاد شده است كه نام علمي ان كيست تيرو گلوسال مي باشد در ضمن تيروييد بنده سالم است و ربطي به تيروييد ندارد، بعضي از پزشكان مي گويند ممكن است از بيرون سر باز كند كه روز به روز بزرگتر مي شود و اگر انتي بيوتيك مصرف كنم دوباره خود را جمع ميكند سرش بسته ميشود و بعد از مدتي دوباره پر ميشود ايا اگر سر باز كندوارد خون ميشود و متاستاز ميدهد؟ لطفا راه درمانش چيست؟ متشكرم
عليرضا

سلام آقای دکتر. من هفته 18 بارداری هستم و سونوگرافی گفته طول سرویکس 30 میلی هست که لب مرزه. بعضی دکترا اعتقادشون عمل سرکلاژ هست و بعضیا میگن با استراحت درست میشه و سرویکس 30 عمل نمیخواد. میشه لطف کنید راهنماییم کنید که برای اینکه دچار زایمان زودرس نشم؛ چه کاری میتونم بکنم؟ مثلا توی آبزن پوست انار بشینم خوبه؟
زهرا سادات

سلام تو یکی از مقاله هاتون خوندم برای کمبود کلسیم پوست تخم مرغ و عسل خوبه سوال من اینه پوست تخم بلدرچین هم مثل پوست تخم مرغ کلسیم داره یا نه؟ می تونه جای گزین اون باشه؟ با تشکر از شما
نغمه

سلام تو یکی از مقاله هاتون خوندم برای کمبود کلسیم پوست تخم مرغ و عسل خوبه سوال من اینه پوست تخم بلدرچین هم مثل پوست تخم مرغ کلسیم داره یا نه؟ می تونه جای گزین اون باشه؟ با تشکر از شما
نغمه

سلام ضمن ارزوی موفقیت برای شما.من درچهارقسمت ازعروق گرفتگی شدیدداشتم که به گفته طبیب باگذاشتن فنریک قسمت ان بازشده حدوددوسال است پلاویکس واسپرن مصرف می کنم ازداروی مخلوط سیرولیمو دوماه است روزی یک لیوان ناشتامصرف می کردم .وتازه مصرف راقطع کردم .ایاشروع دوباره لازم است.باتشکرازلطف شمااکبرنریمانی ازدولت اباداصفهان.
اکبرنریمانی

سلام.من جفتم پاره شد و مجبور شدم سزارین بشم.البته برش طبیعی هم خوردم تا لحظه اخر درد کشیدم.بچم بعد سه روز فوت شد.خیلی دلم بچه میخواد.زخم های سزارینم بعد یک ماه هنوز قرمز و تازه است.دوست دارم طبیعی بیارم دومی رو.چطوری زودتر زخم سزارینم محکم و سفت شه؟چکار کنم.واینکه ایا امکانش هست بعدی رو طییعی سریع بیارم
زهرا

سلام آقای دکتر ببخشید من فکر کنم دچارش شدم اندازه ی نخود اومده بالا وقتی دست میزنم درد ملایمی داره وزیر پوسته باید چیکار کنم چن و قته جواب میده
محمد
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
خانواده بدون فرزند!(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 3294]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

 

 

خانواده بدون فرزند!

میرا جى هیرد و کیمبرلى اَبشاف1 


چکیده: 

 
شتاب در تغییرات ساختارى، تکنولوژیکى، اقتصادى و فرهنگى جامعه، فروپاشى ارزش هاى مشترک و الگوهاى رفتارى در روابط خانوادگى را به دنبال خواهد داشت. زیاد شدن خانواده هایى که یک سرپرست دارند، روابط جنسىِ بدون ازدواج و هم جنس بازى طولانى مدت بین زنان و مردان، الگوهاى جدیدى از رابطه ها، در درون خانواده ها ایجاد کرده است. اگرچه در غرب، خانواده «هسته اى» به عنوان نوع ایده آل و طبیعى زندگى شناخته مى شد، اما، به طور میانگین دیگر این نوع خانواده در عمل ظاهر نمى شود. در واقع، بعضى از جامعه شناسان در شرایط کنونى غرب، استمرار استفاده از لفظ «خانواده» را خالى از مصداق مى دانند! 



در ادبیات جدید، خانواده به مثابه سازمانى اجتماعى ـ طبیعى شناخته مى شود که نوع ایده آل آن خانواده هسته اى است (خانواده شامل: زن، شوهر و فرزندان طبیعى آن ها). نگرش جدید به خانواده ـ رسیدن دو نفر به یکدیگر و ایجاد فضاى دوستى براى رشد فرزندان، «بحران در خانواده ها» را بیش تر و سریع تر کرده است. به نظر مى رسد فرم خانواده هاى غیر سنتى2 نمى تواند تعهد، اجبار و مسؤولیت پذیرى لازم براى ایجاد جامعه مطلوب و فضاى لازم براى رشد فرزندان را فراهم کند. عامل بنیادى براى ایجاد و تحمل خانواده، به دنیا آوردن و بزرگ کردن فرزندان است. مطالعات تاریخى نشان مى دهد تعریف روان شناختى ـ جامعه شناختى طبقه کودکى و جدا کردن آن از خانواده، در سده هاى اخیر اتفاق افتاده است. هم چنین متبادر شدن نقشى اجتماعى از واژه «مادرى»، مسأله جدیدى است. «مادرى» دیگر نقشى اجبارى ناشى از فعالیت جنسى نیست. 

 
این مقاله به یکى از عوامل بحران مذکور در خانواده هاى عصر کنونى مى پردازد: زنانى که بى فرزندى را اختیار کرده اند؛ به ویژه زنانى که با جنس مخالف خود رابطه جنسى طولانى دارند. این در حالى است که نماد زنان به عنوان مادران، از دامنه خانواده گسترده تر شده و این تفکر تناسلى را تقویت مى کند که ماهیت زنان براى زاد و ولد فرزندان ویژه شده است. 


انتخاب بى فرزندى


مطالعات تاریخى کمى درباره اختیار کردن بى فرزندى انجام شده است؛ با این حال آنچه موجود است و اطلاعات آمارى از افراد نشان مى دهد، افراد مجرد، پیش از قرن بیستم میلادى، در بعضى شرایط مى توانستند بى فرزندى اختیار کنند (گى تینز، 1989، لیسِل، 1996، اسمیز، 1989)؛ اما بى شک، شیوع اختیار بى فرزندى که در دهه هاى اخیر در مقایسه با دهه هاى پیشین گسترده تر شده است، حاصل تأثیر عوامل اجتماعى، سیاسى و اقتصادىِ عصر جدید است. با ایجاد تغییرات در جوامع مدرن، اشخاص مى توانند به راحتى نحوه زاد و ولد خود را انتخاب کنند. با پیش رفت هاى حاصل شده در تکنولوژى هاى پیش گیرى از بارورى، افراد مى توانند بارورى ها را تنظیم کنند. حضور افزایش یافته زنان در محیط هاى کارى و حقوق بگیرى، آن ها را با مفاهیمى غیر از «مادرى» تعریف کرده است. هم چنین نهضت حقوق زنان براى آن ها فرصت هایى پدید آورد که خود را با مفاهیمى به جز مادرى تعریف کنند و با آن مفاهیم تعریف شوند. 

 
حقوق بگیرى زنان با افزایش آموزش آن ها و دیرتر شدن زمان ازدواج آن ها همراه شده است. نیروى کار زنان از دهه 1950 به صورت تعجب آورى افزایش یافته است. مثلاً در کانادا، در سال 1990، شصت درصد از زنان کار مى کردند؛ در حالى که این نسبت در سال 1951م، 24 درصد بوده است (کنوِى، 1997). در بریتانیا، در سال 1993 م، 44 درصد از خانم ها شاغل بوده اند، در حالى که این رقم در سال 1951م، 31 درصد بوده است (گیلس پاى، 1999.) تلاش هایى که آزادى در انتخاب نحوه زندگى، چگونگى ارضاى جنسى، آزادى سقط جنین و آزادى هاى اجتماعى را به دنبال داشته، امور پیش بینى نشده اى را نیز به همراه آورده است؛ این امور، در همه مراحل زندگى، تأثیر گذارده است. این تلاش ها، خانواده هاى سنتى را که در آن ها یک نفر نان آور بوده و یک نفر خانه دار، به خانه هایى بدل کرده که مرد و زن در آن حقوق و جایگاه متساوى دارند. (ماتیوس و بیجوت، 1997). 

 
در جوامع غربى که بچه دارى، پیشه اى بى حقوق و مواجب است و زنان به وظیفه مادرى محدود نیستند، انتظار داریم تعداد بیشترى از زنان، شغل هایى غیر از مادرى انتخاب کنند. 

 
هنوز سخت است بتوانیم در حد قابل قبول حدس بزنیم چه تعداد از زنان از بچه دارى کردن چشم مى پوشند. آمارها بین موارد اختیارى و غیراختیارى تمیز نمى دهند؛ با این حال، نسبت هاى کلى موجود، با اطمینان نشان مى دهد پرهیز از فرزنددار شدن از دهه 1970 بیش تر شده است. این امر هم مى تواند نتیجه به تأخیر انداختن ازدواج باشد و هم مى تواند نتیجه بالا رفتن سطح دورى از بچه دارى؛ مثلاً در ایالات متحده، نسبت زنان بین چهل تا چهل و پنج سال که بى فرزندى اختیار مى کنند، از ده درصد در سال 1976، به 5/17 درصد در سال 1995 افزایش یافته است (دفتر سرشمارى ایالات متحده آمریکا، 1997). در سال 1961 م، 29 درصد از خانواده هاى کانادایى بى فرزند بوده اند؛ در حالى که این رقم در سال 1991م، 31 درصد بوده است. (کانوى، 1997). در نیوزلند، بریتانیا و کانادا پیش بینى مى شود براساس تمایلات جدید نسبت به توالد، بیست درصد از خانم هایى که در سن بچه دارى ولى بى فرزند هستند، بدون فرزند باقى بمانند (کامرون، 1997، کانوى، 1997، گیلسپاى، 1999). 

 
براساس مطالعات، زوج هاى بى فرزند در ایالات متحده، کانادا، اسکاتلند، انگلیس و نیوزلند، آزادى را دلیل پرهیز خود از فرزند دانسته اند. بزرگ سالان در زندگى خود استقلال دارند و مى توانند از زمان خود استفاده کنند، آن ها مى توانند براى خود منعطفانه برنامه ریزى کنند. اگر کسى تصمیم داشته باشد فرزندى نداشته باشد، او مى تواند نسبت به فرصت هایش، مشغله هایش و اهدافش مستقل تر، منعطف تر و به هنگام تر باشد؛ عجیب نیست بچه ها مزاحمانى براى این نحوه زندگى باشند. 

 
درس خواندن و رسیدن به اهداف شغلى مهم ترین دلایل اختیار بى فرزندى است. کنکل (1985) گزارش مى دهد در بین جوانان کم درآمد، بیشترِ زنانِ جوان، دلیل بچه دار نشدن خود را درس خواندن و رسیدن به اهداف شغلى بیان کرده اند. آن ها براى این که آزاد باشند و بتوانند به اهداف خود برسند، از فرزنددارى دورى مى کنند. تحقیقات نشان مى دهد عموما افزایش حضور زنان در محیط هاى کارى، لازمه اش کوچک شدن اندازه خانواده هاست (رامو و تاووچیز، 1986). با این وجود گفتن این که همه زنان به خاطر مسائل شغلى بى فرزندى اختیار مى کنند، حرفى کلیشه اى است. 


مطالعات نشان مى دهد مردان بیش تر از زنان به تبعات اقتصادى فرزنددارى توجه مى کنند (بارنت و مک دونالد، 1975). فرضیه «هُوس نکت» این است که چون در تفکر سنتى، مردان تأمین کنندگان اقتصاد خانواده ها بوده اند، الان نیز هنوز بیش تر از زنان به مسائل مالى توجه مى کنند و از فرزنددار شدن مى پرهیزند. هم چنین از دلایل دورى از فرزند داشتن براى والدین این است که مى خواهند براى برنامه هاى فوق العاده، مثل مسافرت، وقت داشته باشند. والدینى که فرزند نداشته باشند، این امر براى آن ها منافعى خواهد داشت؛ آن ها بیش تر مى توانند براى خود خرج کنند، مى توانند خانه اى بخرند و مى توانند به پدر و مادر خود یا به دیگران کمک مالى کنند. 


منبع: Journal of comparative family studies, june 22, 2000 

 


1 1- Myra j.Hird , Kimberly Abshoff2 ـ خانواده هاى سنتى بزرگ و قبیله اى هستند و در مقابل خانواده هاى جدید، فقط از پدر و مادر و فرزندان، بدون ارتباط با دیگر اقوام، تشکیل شده اند.

 

منبع :

سیاحت غرب، شماره 14



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجتناب فرمایید.

سایر نکات

1- از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

2- ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات موردنظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

3- از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد؛ خودداری فرمایید.

4-  پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

5- نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

6- هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

7- حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

8- پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

با سپاس و امتنان

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

واکسن؛ ابزار کنترلِ جمعیت در دستان بیل گیتس(مقاله انتخابی)[464بازدید]
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)[428بازدید]
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)[372بازدید]
جهان فشن؛ صنعتی استثماری برای استحمار دیگران ( مقاله انتخابی)[407بازدید]
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)[347بازدید]
سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)[379بازدید]
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)[369بازدید]
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)[449بازدید]
خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است (مقاله انتخابی)[434بازدید]
انتهای راه محصولات تراریخته، ناباروری است؟(مقاله انتخابی)[342بازدید]
الفبای نفوذ! (مقاله انتخابی)[344بازدید]
بررسی و تحلیل سند 2030 یونسکو (مقاله انتخابی)[365بازدید]
اسناد اقدامات ضدبشری بورلاگ و ردپای مامور راکفلر در کشاورزی ایران(مقاله انتخابی)[327بازدید]
زندگی بطری شده؛ واقعیت‌های پنهان شده ​آب‌های معدنی (مقاله انتخابی )[508بازدید]
دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي ما احمق‌هاي تحصيل‌‌كرده پرورش مي‌دهند(مقاله انتخابی)[476بازدید]
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)[504بازدید]
رسانه و دختران (مقاله انتخابی)[450بازدید]
چهره‌ها و اندام‌هاي غير واقعي: آيا بايد حقيقت عكس‌هاي دست‌كاري شده دنياي مد را افشا كرد؟(مقاله انتخابی)[561بازدید]
از هفت ميليارد به پانصد ميليون نفر: دستور كار نخبگان جهاني براي كنترل جمعيت(مقاله انتخابی)[504بازدید]
چگونه سكس، بمب‌ها و برگرها جهان ما را شكل داده‌اند؟(مقاله انتخابی)[605بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 1 ناگفته‌هایی از پروژه امریکایی «تحدید نسل ایرانیان»؛ «طرح عقیم‌سازی میلیونی ایرانی ها» و معرفی ایران به عنوان الگوی برتر شیوه غیرانسانی تحدید نسل
مزاج شناسی کلاه قرمزی و سایرین!!
خطرات استفاده از آنتى بیوتیک ها در غذاى حیوانات(مقاله انتخابی)
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)
واکاوی دیدگاه شریعت درباره فرزندآوری و مدیریت جمعیت(مقاله انتخابی)
سوکرالوز؛ سمّی شیرین (مقاله انتخابی)
بحرانی به‌نام جمعیت‌شناسان؛ کسانی که آهنگ رشد جمعيت «صفر» را به نظام پیشنهاد می‌دهند + تصاویر(مقاله انتخابی)
معماری و خانه‌سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (عجّل الله فرجه) (مقاله انتخابی)
سرطان، ساخته دست بشر است! (مقاله انتخابی)
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)
افسانه پیشرفت(مقاله انتخابی)
صنعت جدید توریسم و سرقت زیستى(مقاله انتخابی)
طب‌ اسلامی نمی‌بینیم؛ همچون بانک‌اسلامی؛ جدایی "طب سنتی" از "طب اسلامی" انحراف است
سیره فاطمی، درمانی برای فروپاشی خانواده(مقاله انتخابی)
شش افسانه کشاورزى صنعتى(مقاله انتخابی)
عامل باروری در قرآن(مقاله انتخابی)
دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي ما احمق‌هاي تحصيل‌‌كرده پرورش مي‌دهند(مقاله انتخابی)
شبیه سازى و گسست نظام اخلاقى(مقاله انتخابی)
جنایتی هولناک در پرونده غرب؛ پشت پرده آلوده کردن مردم ایران به ایدز توسط فرانسه + تصاویر و فیلم(مقاله انتخابی)
اعتياد به زيبايي؟!(مقاله انتخابی)
خطری شیک در آشپزخانه‌ها(مقاله انتخابی)
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل
مسلمانان و معضل تفریحات مدرن(مقاله انتخابی)
مستند «جنگ عليه سلامتي»؛ سازمان غذا و داروی آمریکا چگونه مردمش را زجرکش می کند؟+ فیلم
واکسن؛ ایمنی‌زا یا ایمنی‌زدا؟
از این دارو استفاده کنید!(مقاله انتخابی)