بسیار ممنون از راهنمایی تون اما نمیدونم چرا چند وقته نظرم به ژل رویال جلب شده ‌
رها

سلام و خداقوت برای مشکل کمبود انرژی بدنی ، مصرف چه مواردی خوب و مفید هست ؟! ( مزاج تقریبا گرم و خشک )
رها

سلام وعرض ادب ، من کم کاری تیرویید دارم وقرص لووکسین مصرف میکنم با دخیره پایین تخمدان آیا میتوانم روش پیاز درمانی را انجام دهم ؟مشکلی برای تیروییدم ایجاد میشه؟
الهام

نوزادپسری دارم دوماهشه..بردمش بهداش بهم گفتن تواین یک ماهه اضافه وزن نکرده..علت چیه.من خودم میدونم شیرم کم شده ی مدته رفتم واسش شیرخشک نان یک گرفتم..دوبار خورد خوب بود روزبعدش گریه ها وبهم پیچیدناش شروع شد..بردمش متخصص واسش سونونوشت توسونو گفتن شکمش پرازگازه ولی مایع آرادشکمی دیده شده..من ازترس دارم زهرترک میشم نمیدونم چکارکنم
سادات

سلام علیکم چرا چندین ساعت بعد از مصرف سرکه انگبین نعنایی شکم درد و اسهال شدیدی شروع میشود (دچار مشکلات گوارشی وضعف معده هستم)؟
محمدجواد

فراماسون ها، که اصلی ترین دستگاه نفوذی شان وزارت بهداشت است، هر روز یک بخش از سلامت این جامعه را هدف می گیرند و نابود می کنند.
شهریار

سلام علت خوردن خاک و علاقه به یخ توسط کودک ۵ساله چی هستش لطفا راهنمایی کنید
علی

سلام امروز خوب حجامت کرد
زارعی

سلام ببخشید این حسوم های آهنی مشکی که تو بعضی عطاری ها هست میشه استفاده کرد به عنوان همون قطعه اهن؟
شاهمرادی

سلام وقت بخیر نوزاد ۳۲ روزه ای دارم که در زمان دفع خیلی زور می‌زند و گاها خیلی گریه میکنه و کبود می‌شود در بعضی‌ روزها ۷_۸ ساعت تلاش می‌کند تا دفع انجام دهد و اذیت میشود، ماساژ شکم با روغن هم تاثیری نداشته لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل یبوست و نفخ ندارد
بهار
کد : 33578
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
خبرها و نظرها
Share Email
حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

 

 

 

حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

 

 

1-  ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2- سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم ]حجامت کن[. (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)

 

مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم ]حجامت کن[. ( مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زاد المعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3- در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6- این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7- متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذااعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-  متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامتمعرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9- تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10- حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.

 

11-  تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود؛ اگرچه برخی اساتید طبّ سنّتی بر اساس مسائل نجومی و تجربی اعتقاد دارند که حجامت در این دو روز مفید است.

 

12-   اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضات مخالفان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.


 

منبع :

سایت طب شیعه 



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12401بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15065بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35274بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46280بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17318بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23193بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63696بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536393بازدید]
زردی نوزادان[494060بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11498بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11605بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11287بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16145بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50952بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17761بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15253بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10990بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8458بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13060بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14415بازدید]

از میان مقالات

پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
بچه ام زیاد سرما می خورد؛ چه کنم؟
میلیاردرها در خدمت نسل کشی(مقاله انتخابی)
چگونه سودآوری شرکت های داروسازی بر پژوهش های پزشکی تأثیر می گذارد؟ (مقاله انتخابی)
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)
پشت پرده استفاده از ماده سمی فلوراید(مقاله انتخابی)
بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)
مواد شیمیایى و سلامت کودکان(مقاله انتخابی)
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست سوّم)
سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)
عامل باروری در قرآن(مقاله انتخابی)
خصوصی سازی بیمارستان ها به چه قیمتی؟(مقاله انتخابی)
شفا از منظر قرآن کریم (مقاله انتخابی)
پاکسازی 15 روزه (دستور مسهل عام)
فرزند آوری در میزان عقلانیت اجتماعی و اخلاق
کشتم شپش شپش کش شش پا را!!
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)
خطاهاى پزشکى مدرن(مقاله انتخابی)
مرگبارترین آزمایش‌های علمی آمریکا