سلام. من واریس پشت پا زیر زانو دارم. یک پرستار به من گفت بیا با سرنگ و با خون گرفتن رگهای واریستو تخلیه میکنم و خوب میشه. آیا این کار علمی هست و اینطوری درمان میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
مریم

سلام وقتتون بخیر...من ۵روز در هفته باشگاه میرم.ایا میتونم این رژیم رو بگیرم؟
هانیه دهقانی

سلام واحترام خدمت شما،آقای دکتربزرگوار پسرم ۶ساله وازهمان نوزادی زردی طولانی ریفلاکس ومشکلات معده داشت شماتدابیری فرمودین الحمدلله خیلی بهترشددعای خیرما نصیب شمابزرگوار ،لاغر واستخوانی است رنگ صورت به زردی،زودخسته میشود،اکثرابدنش گرمه اماتب نداره،اشنها هم معمولی امامیل به مایعات وآب میوه زیادداره درفصل تابستان اشتهاش کمتره،متاسفانه هنوزشب ادراری داره راه های زیادرفتم امابازهم مزاحم شماشدم خداوندخیرکثر به شماعنایت کند خیلی ازکمکدهای شمااستفاده کردیم. اقای دکتراینم عرض کنم درادامه پیامم ،بعدخوردن چیزی برای دو سه دقیقه میگه دلم دردمیکنه،نمیدونم معده هست یادلش،به پزشک گفتم هیچ چیزی تجویزنکردبجز شربت آهن ویتامین دی


فاطمه

سلام وقتتون به خیر ببخشید برای تهییه واکسن آلرژی ، مثلاً منی که بیشتر به کرده درختان و شکوفه و گرد و غبار و مایت و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی حساسیت دارم موادی مثل گرده درختان از کجا تهییه کنم و در واکسن به کارببرم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
محمد حسن خالقی

سلام خداقوت ببخشید خوردن گوشت بوقلمون در طی بارداری مفیده؟ خوردن گوشت شتر چطور؟چون شنیدم اگه زیاد خورده بشه خصوصا ماه اخر زایمان رو سخت میکنه دهانه رحم سفت میشه یعنی کسایی که مشکل زایمان زودرس دارن مصرف کنند جلوی زایمان زودرس رو میگیره همینطور سه ماهه اول گوشت شتر مانع سقط میشه ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
سلام

سلام آقای دکتر درمان دیابت نوع یک امکانش هست دکترای شهرمون فرمودن فقط میشه کنترلش کرد لطفا طبیب معرفی کنید
علی

سلام . برای تهیه این آش ، از چه ادویه هایی میشه استفاده کرد؟
محمدی

با سلام خدمت شما و خسته نباشید ایا ارتروز انگشتان دست درمان دارد؟ برای کسی که در سن کم دچار ارتروز شده و انگشتان دست درد میکند و خانم خیاط هستن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید با تشکر
عزیزه

سلام. ببخشید نوزاد 75 روزه ی من خیلی آب از دهانش میره چیکار باید بکنم
ریحانه

سلام علیکم تنش و لرزش بدن به همراه اضطراب که هنگام دفاع از حق و حقوق پدید می آید نشانه ای از غلبه مزاج صفرا میباشد یا سودای زیاد در تن؟
محمدجواد
کد : 2154
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خبرها و نظرها
Share Email
توصیه هایی جالب جهت سلامتی از حکیم گمنام

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

توصیه هایی جالب جهت سلامتی از حکیم گمنام

 

 

انتخاب و بازنویسی و تلخیص: دکتر محمد علی زارعیان، دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی

 

 

متن پیش رو گزیده ای است با جرح و تعدیل از رساله ای مختصر در حفظ سلامتی، از نویسنده‏اى گمنام که خطاب به نام ظلّ السلطان یکی از شاهزادگلن قاجاری نوشته شده است. آنچه از ضمن رساله مستفاد مى‏شود این است که مؤلف فردى معتقد و شیعه‏مذهب و بسیار مراعى آداب است. متن زیر تعدادی از توصیه های این حکیم گمنام است جهت حفظ سلامتی که در رساله تحت عنوان «در تدبیرات متعلقه به امور خارجه‏» ذکر گردیده است و علت ذکر این فصل را چنین بیان نموده است: «زیرا که مراقبت آن امور، خیلى دخیل است در قوّه مزاج و صحّت بدن و رفع امراض، و امورى است که اجتناب از آنها خیلى دخیل است در این معنى.»

 

 

دسته اوّل آنچه باید به انجام آن همت گماشت، چند چیز است:

 

 

اوّل: مجلس و منظر را منظّف و پاکیزه و باصفا و باوسعت نمودن؛ مقصود اینکه هرچه در منظر فرد است از اطاق، فرش اطاق، دیوار اطاق، صحن منزل، باغچه منزل، کسانى که مراوده دارند و صحبت با آن‏ها باید طول داده شود، کلا منظف و موافق طبع باشد و هواى اطاق و خانه کثیف و گرفته نباشد.

 

 

دوم: عطرهای تقویت کننده در منزل استفاده شود؛ مثل عطر سیب و به.

 

 

سوم: گاهی از اوقات از داستانهای گذشتگان، خصوصا از حوادث وارده بر سلاطین گذشته و حکایات خنده دار و تدابیر جنگی و مملکتی و معاشرتی و سیاستی، بخوانند.

 

 

چهارم: قرآن کامل و کوچک در بازو بسته باشند و در هیچ حال باز نکنند، حتى در وقت خواب و بودن آن همراه در وقت نزدیکی با همسر یا در بیت الخلا(توالت) یا جاهاى غیرمناسب یا حالات غیرمناسب ضرر ندارد، کراهت هم ندارد. همچنین از تربت مقدسه جناب ابى عبد اللّه علیه السلام با دعاى جوشن کبیر و جوشن صغیر و حِرز حضرت جواد علیه السلام  و سایر حرزها در بازو بسته باشد. بخصوص دعای جوشن صغیر را با جنة الواقیه، که حرزی معروف است، با ادعیه باطل کننده سحر و دافع شرّ و نظر بد و چشم بد داخل مشمی گذاشته و در لوله نقره‏اى یا طلا یا چیز دیگر گذارده و روزنه‏ها و سوراخهای آن را از قلع و نقره محکم کنند که همیشه حتى در حمام از خود جدا نفرمایید -الا در حال غسل که باید جدا شود- چرا که بسا هست سحر یا چشم بد یا عارضه دیگر هست، و این دعا تا هست حصار است و مانع از تأثیر، و به مجرّد اینکه دور باشد، اثر خود را مى‏نماید.

 

 

 

سحر علاوه بر تأثیر، بدن را بیمار و قلب را مُکدّر و سینه‏ را تنگ و شخص را باکسالت مى‏نماید، و بسا سحرى مى‏کنند که شخص را به اشغال خود بى‏میل کرده که آنها را منظم ننماید و به تدریج اسباب اختلال و اغتشاش کلیه امور شود.

 

 

پنجم: هر سه شبانه‏روزی یک بار یکی از وعده های غذیی را کلّا مصرف نکنند یا اینکه خیلى کم مصرف نمایند، چرا که این کار در حفظ صحّت و رفع امراض خیلى دخیل است.

 

 

ششم: هرگاه در وقت غذا احساس پری یا عدم هضم غذای سابق در خود ملاحظه فرمودند، آن وعده غذا را ترک نموده و طبیعت را به حال خود گذارده و تا هضم کامل آن و احساس گرسنگی واقعی چیز دیگری بر آن وارد نسازند و نخورند. طبیعت خودبخود در غذای سابق تصرف کرده و دفع مى‏کند.

 

 

هفتم: اگر چنان‏چه اختلافى در حالات و عادات ملاحضه فرمودند، مثل بدون سبب زیاد عرق کردن، بی خوابی بدون وجود عامل خارجی مانع از خواب، خواب زیاد بدون سبب و خستگی ناشی از فعالیت، مکدر شدن قلب بدون جهت، سینه را تنگ دیدن، بدون سبب عصبانی شدن، زیاد شدن ادرار، یبوست و قبض در طبع پیدا شدن، پیش افتادن اجابت مزاج نسبت به زمان مورد عادت یا تلیین و نرمی مزاج خارج از عادت حاصل شدن، بدانند که امتلایى حاصل شده و مبادا که اعتنا نکنند. البته در مقام علاج برآیند و به طبیب مراجعه کنند؛ چرا که غالبا امتلاى جزئى یا خلط جزئى غالب شده و به اندک توجهى رفع مى‏شود؛ و اگر در مقام برنیامدند، بسا هست که بدون توجه اسباب ازدیاد او حاصل شود و منجر به حدوث امراض مى‏شود.

 

 

هشتم: در طول شبانه‏روز قدرى اگرچه کمی از زمان باشد، صرف رسیدگى به عرایض مظلومین و اصلاح حال نیازمندان و برآوردن حوایج محتاجین کنید و جلوی بیان حاجت توسط محتاجان را نگیرید.

 

 

نهم: صدقه دادن به فقرا و ارباب حاجات را فراموش نکنید؛ خاصه به اهل علم که صدقه به آن‏ها صد هزار برابر خداوند عوض عطا مى‏فرماید، و صدقه به والدین هزار برابر است. ناگفته نماند که هیچ حصارى از براى رفع بلیات و دوایى به جهت ذخیره آخرت در وقت جان دادن به قدر صدقات سودمند نیست. علاج حتمیات را نمى‏کنند ولی غیر این‏ها را هرچه باشد، علاج مى‏کند.

 

 

دهم: توسل به حضرت اولیاء اللّه، خاصه چهارده معصوم - علیهم السّلام- فراموش نشود. توسّل به ایشان اقسام دارد؛ از زیارات و دعوات و هدیه نمودن صالحات و اقامه مجالس ذکر فضایل و مصائب حضرات، و به جا آوردن خدمات از تعمیر روضات مقدسات از تعمیرات ظاهره و باطنه و غیر ذلک.

 

 

یازدهم: گاهى تفقّد و دلجویی از حال اسرا و محبوسین(زندانیان) نمایید، انعامى در حق آنها مبذول دارید، اگرچه به حسب ظاهر شقى النفس و بدحال باشند. همچنین گاهى غذایی طبخ نموده، به آنها بدهید که آثار بسیار و فواید بزرگی بر آن مترتّب است.

 

 

دوازدهم: اگرچه با وجود مداومت بر حرکت و ریاضت، ان شاء اللّه الرحمن حاجت به تنقیه نخواهد بود؛ ولى اگر نیاز شد، در هر پانزده روز یا هر ماهى یک روز استعمال مسهل یا مقیى شود که اگر خلطى پیدا شده باشد یا امتلایى حاصل شده باشد، خیلى خوب است؛ و لیکن زیاد قوى نباشد که باعث ضعف شود.

 

 

و امّا آنچه باید از او احتراز فرمایند از امور خارجه چند چیز است:

 

 

اوّل: احتراز از تغییر ناگهانی دمای هوا، به خصوص در چند وقت که تصرّف هوا بیشتر است: یکى بعد از بیدار شدن از خواب و بیرون آمدن از رختخواب است که باید کمال مراقبت را نمود. در این حالت باید بعد از بیدار شدن فورا لباسى پوشیده باشند و وقت بیرون آمدن از منزل لباس را زیادتر نمایند. دوم وقت بیرون آمدن از حمام. سوم بعد از غضب و تغییر خلق. چهارم بعد از حرکت زیاد که بدن گرم شده باشد، خصوصا اگر عرق هم کرده باشد.

 

 

دوم: احتراز از اختلاف حرکات و عادات. بسا هست که دو روز اصلا حرکت نمى‏کنید و یک روز زیاد حرکت مى کنید و باز بعد از آن حرکت نمى‏کنید، یک روز بیشتر از آن حرکت مى‏کنید. از نظر اکثر طبیبان، این اختلاف در حرکت سبب عمده بیمار شدن مزاج و حدوث امراض است، الا اینکه مزاج زیاد قوى باشد که این وضع حرکت صدمه نزند. البته باز هم صدمه مى‏زند چرا که در زمان جوانی قوت مزاج مانع از بروز آن مى‏شود و بعد از زمانى اثر آن بروز مى‏کند. در کمترین حالت باید مراقبت شود که غذایى که در زمان سکون صرف مى‏شود کمّا و کیفا خیلى خفیف باشد و مع ذلک باز هم سبب ضعف مى‏شود.

 

 

سوم: احتراز از اعتنا به اسباب هموم و غموم. حدیث معتبر از جناب امیر- علیه السّلام- روایت شده که «من کثر همّه سقم بدنه»؛ یعنى کسى که غصه او بسیار شد، بدن او بیمار مى‏شود.

 

 

چهارم: احتراز از تغیُّر زیاد (خشم بسیار). تغیُّر زیاد موجب غلبه صفراست و سدّ باب میل غذا (باعث بی اشتهایی) و ورود صدمه به جوارح و اعضا. بهتر این است که اعتنا به اسباب تغیُّر نشود. دنیا محل ورود اعراض و امراض و شداید و احزان است و مصایب زیاد. کسى نیامده و نمى‏آید که از این‏ها سالم باشد.

 

 

پنجم: احتراز از اکثار در صید. بسا هست که صید مى‏شود مادر فرزندى یا فرزندى که هنوز از یکدیگر مستغنى نشده‏اند، با اینکه در کنار یکدیگرند، در عین عشرت‏اند و منع این حالات از تمام طبقات خلق خوب نیست، یعنى میمون(خجسته) نیست، و اگرچه عقوبت اخروی نداشته باشد، لیکن مؤثّر است در خود شخص یا در احفاد و اولاد شخص؛ چنان‏چه قطع نظر از حکم عقل و شرع، تجربه و وجدان بر آن شاهد است.

 

 

 

امیدوارم از فضل پروردگار و باطن اولیاى کبار که هرگاه برطبق این عریضه معمول دارند و در باطن توکّل به خدا و توسّل به اولیا و در ظاهر به حسب ارتکاب اسباب به این وجیزه طریق سلوک را مقرر فرمایند، خداوند عمر طولانى از براى آن مهر منیر مقدر فرماید.

 

 

منبع: شش رساله کهن پزشکى، رساله حفظ الصحة

 

منبع :

سایت جامع طب سنتی ایرانی اسلامی



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12369بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15039بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35246بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46237بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17289بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23165بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63652بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536195بازدید]
زردی نوزادان[493957بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11466بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11592بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11271بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16132بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50912بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17742بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15238بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10981بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8448بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13034بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14391بازدید]