سلام و خداقوت برای مشکل کمبود انرژی بدنی ، مصرف چه مواردی خوب و مفید هست ؟! ( مزاج تقریبا گرم و خشک )
رها

سلام وعرض ادب ، من کم کاری تیرویید دارم وقرص لووکسین مصرف میکنم با دخیره پایین تخمدان آیا میتوانم روش پیاز درمانی را انجام دهم ؟مشکلی برای تیروییدم ایجاد میشه؟
الهام

نوزادپسری دارم دوماهشه..بردمش بهداش بهم گفتن تواین یک ماهه اضافه وزن نکرده..علت چیه.من خودم میدونم شیرم کم شده ی مدته رفتم واسش شیرخشک نان یک گرفتم..دوبار خورد خوب بود روزبعدش گریه ها وبهم پیچیدناش شروع شد..بردمش متخصص واسش سونونوشت توسونو گفتن شکمش پرازگازه ولی مایع آرادشکمی دیده شده..من ازترس دارم زهرترک میشم نمیدونم چکارکنم
سادات

سلام علیکم چرا چندین ساعت بعد از مصرف سرکه انگبین نعنایی شکم درد و اسهال شدیدی شروع میشود (دچار مشکلات گوارشی وضعف معده هستم)؟
محمدجواد

فراماسون ها، که اصلی ترین دستگاه نفوذی شان وزارت بهداشت است، هر روز یک بخش از سلامت این جامعه را هدف می گیرند و نابود می کنند.
شهریار

سلام علت خوردن خاک و علاقه به یخ توسط کودک ۵ساله چی هستش لطفا راهنمایی کنید
علی

سلام امروز خوب حجامت کرد
زارعی

سلام ببخشید این حسوم های آهنی مشکی که تو بعضی عطاری ها هست میشه استفاده کرد به عنوان همون قطعه اهن؟
شاهمرادی

سلام وقت بخیر نوزاد ۳۲ روزه ای دارم که در زمان دفع خیلی زور می‌زند و گاها خیلی گریه میکنه و کبود می‌شود در بعضی‌ روزها ۷_۸ ساعت تلاش می‌کند تا دفع انجام دهد و اذیت میشود، ماساژ شکم با روغن هم تاثیری نداشته لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل یبوست و نفخ ندارد
بهار

با عرض ادب، جناب دکتر جهت تشویش و اظطراب چه معجون گباهی توصیه میکنید؟
نیره خاتون
کد : 529
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۴
خبرها و نظرها
Share Email
تاثیر غذا خوردن بر عبادات

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین


تأثیر غذا خوردن بر عبادات

 

از روایات اسلامی استفاده می‌‌شود که غذاى اضافى سه پیامد بد دارد: قساوت مى‌‏آورد؛ انسان را در انجام عبادات تنبل می‌کند؛ گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان می‌گیرد.
 
 به گزارش فرهنگ نیوز، همان طوری که کردار انسان تأثیر مثبت یا منفی در قلب و دل دارد، غذا نیز از نظر کمیت و کیفیت تأثیر بسزایی در نورانیت یا سیاهی قلب دارد. دل را روشن و باز می‌‏کند. به دل توفیق روآوری به خدا می‏‌بخشد که در عبادت نیز تأثیر می‌گذارد.

 
پرخوری باعث سنگدلی می‏‌شود. در بحارالانوار از پیامبر اکرم (ص) حدیثی نقل است که ایشان می‌فرماید: «دل‏ها را به زیاد خوردن و آشامیدن نمیرانید؛ زیرا دل‏‌ها مانند زراعتی که بیش از حد آبش دهند، می‏‌میرد».

 
در بعضى از احادیث رابطه میان غذاى اضافى و سنگدلى و عدم پذیرش موعظه دیده می‌شود؛ از جمله، در کتاب «اعلام الدین» از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده است: «از غذاى اضافى بپرهیزید که قلب را پر قساوت می‌‌کند. از اطاعت حق تنبل می‌سازد. گوش را از شنیدن پند و اندرز کر می‌کند!». همین معنى در بحارالانوار از بعضى راویان اهل سنّت از پیغمبر نقل شده ‏است.

 
از این حدیث استفاده می‌‌شود که غذاى اضافى سه پیامد بد دارد: قساوت مى‌‏آورد؛ انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل می‌کند؛ گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان می‌گیرد!

 
این مطلب کاملاً قابل حس است که وقتى انسان غذاى زیاد و سنگین می‌خورد، عبادات را به زحمت بجا می‌آورد. نشاطى براى عبادت ندارد. هنگامى که غذاى ساده و کم می‌خورد، پیش از اذان صبح بیدار است، با نشاط بوده و حال مطالعه و عبادت دارد.

 
همچنین به تجربه ثابت شده است هنگامى که انسان روزه می‌گیرد، رقّت قلب پیدا می‌کند. بیشتر براى شنیدن اندرز آمادگی پیدا می‌کند؛ بر عکس هنگامى که شکم پر است، فکر انسان درست کار نمی‌کند و خود را از خدا دور می‌بیند.

 
در روایات به رابطه‏ میان خوردن غذاى حرام و عدم قبولی نماز و روزه و عبادات، اشاره شده است. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله می‌خوانیم: «هرکسى لقمه‏‌اى از غذاى حرام بخورد، تا چهل شبانه روز نماز او قبول نمی‌شود. تا چهل روز دعاى‏ او مستجاب نخواهد شد؛ هر گوشتى که از حرام بروید، آتش دوزخ براى آن سزاوارتر است؛ حتّى یک لقمه باعث روییدن گوشت می‌شود»!

 
در روایت مشروحى در تفسیر عیّاشى در کتاب مستدرک الوسائل از امام صادق علیه‌السلام درباره اینکه چرا خداوند خون را حرام کرده، نقل شده است: «اینکه خداوند خوردن خون را حرام کرده، به خاطر آن است که سبب جنون و سنگدلى و کمبود رأفت و مهربانى می‌شود... تا آن جا که ممکن است فرزند و یا پدر و مادرش را به قتل برساند!».

 
در بخش دیگرى از این روایت می‌فرماید: «امّا شراب، خداوند آن را به سبب تأثیر و فسادش حرام کرده. دائم‌الخمر مانند بت‌پرست است. بدنش لرزان می‌شود، نور (معنویّت) او را از بین می‌برد، شخصیّت او را ویران می‌سازد!

 
در احادیث اسلامى در ارتباط نوشیدن عسل با صفاى قلب، در جلد ۶۳ بحارالانوار از امیرمؤمنان على علیه السلام می‌خوانیم: «الْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءَ وَ لا داءَ فیهِ یُقِّلُ الْبَلْغَمَ وَ یُجَّلِى الْقَلْبَ؛ عسل باعث شفاى تمام بیماری‌ها است و در آن بیمارى نیست، بلغم را کم می‌کند و قلب را صفا می‌بخشد».
 
پی‌نوشت‌ها:

۱. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، جلد ‏۶۹، صفحه ۱۹۹.
۲. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، جلد ۱، صفحه ۱۸، حدیث ۵۸۹.
۳. بحار، جلد ۷۴، صفحه ۱۸۲.
۴. سفینة البحار، جلد ۱، مادّه اکل.
۵. مستدرک الوسائل، جلد ۱۶، صفحه ۱۶۳.
۶. بحار الانوار، جلد ۶۳، صفحه ۲۹۴.

منبع :

رجانیوز



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12387بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15053بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35261بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46259بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17305بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23179بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63678بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536327بازدید]
زردی نوزادان[494026بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11483بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11600بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11282بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16138بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50931بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17754بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15247بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10986بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8450بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13054بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14407بازدید]

از میان مقالات

نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
من هم از این کلمۀ برند خیلی بدم می‌آید (مقاله انتخابی)
از پروتکل سران صهیون تا آنفولانزای خوکی(مقاله انتخابی)
اعتیادی کراک‌گونه به بوتاکس (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)
درسنامه مزاج شناسی- مقاله پنجم؛ مزاج شناسی انسانی؛ مزاج سودا
تدابیر دوران بارداری (2)
چرا رژیم های لاغری شکست می خورند؟
دختران هفت ساله با نشانه های بلوغ: چگونه مواد شیمیایی می توانند سلامت کودکان را به مخاطره بیاندازند؟(مقاله انتخابی)
صنعت جدید توریسم و سرقت زیستى(مقاله انتخابی)
چه مقدار از غذای شما پرتو دهی شده است؟(مقاله انتخابی)
توصیه های آیت الله بهجت درباره غذا خوردن
از هفت ميليارد به پانصد ميليون نفر: دستور كار نخبگان جهاني براي كنترل جمعيت(مقاله انتخابی)
ازدواج تك‌جنسيتي در استراليا؛ چرا اكنون؟
عامل باروری در قرآن(مقاله انتخابی)
ذبح طب اسلامی زیر رادیکال اندیشه غربی (نقدی بر نفوذ سیستماتیک اندیشه غرب در مبانی علمی طب اسلامی)(مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1401 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
درسنامه مزاج شناسی- مقاله سوّم؛ مزاج شناسی انسانی؛ مزاج بلغم