سلام و عرض ادب خدمت شما.آقای دکتر من 36 سالم هست و گفتن یائسگی زودرس دارم میگیرم.یک دوره سه ماهه پیازدرمانی انجام دادم که دو ماه آخرش رو بدون دارو پریود شدم.اما الان که پیاز درمانیم حدود دو ماه پیش تمام شده.بیست روز هست که پریود نشدم و ازمایش بارداریم هم منفی بوده.الان با توجه به اینکه اصلا دوست ندارم دیگه داروهای هورمونی استفاده کنم خواستم بدونم نظر شما چیه؟دوباره پیاز درمانی رو شروع کنم یا راه دیگه ای هست که من بدون داروهای شیمیایی پریودم برگرده؟
مریم

سلام وقتتون بخیر من پنج یا شش سال پیش چند وقت با آب سرد حمام میرفتم از همون موقع آب خنک معمولی (نه حتی یخ دار)بخورم یا ماست و گوجه یا حتی صورتمو با اب خنک معمولی بشورم آبریزش بینی پیدا میکنم اوایل یا کهیر میزدم صورتم ورم میکرد یا حتی گاهی با کاکائو هم کهیر میزدم البته مادر زادی نبوده سیستم ایمنی بدنم به هم خورده چندساله حالا به نظر ورم صورت و کهیر کم تر شده چون سعی میکنم رعایت کنم چند بار دکتر رفتم قرص حساسیت و اسپری بینی دادن ولی تاثیری نداشته یک دکترم گفت که دیگه درست نمیشه به نظرتون حجامت آلرژی تاثیرداره ؟ اصلا واکسنش چطور باید درست شه چون فقط به سرما حساسیت پیدا کردم
حدیثه

بسیار ممنون از راهنمایی تون اما نمیدونم چرا چند وقته نظرم به ژل رویال جلب شده ‌
رها

سلام و خداقوت برای مشکل کمبود انرژی بدنی ، مصرف چه مواردی خوب و مفید هست ؟! ( مزاج تقریبا گرم و خشک )
رها

سلام وعرض ادب ، من کم کاری تیرویید دارم وقرص لووکسین مصرف میکنم با دخیره پایین تخمدان آیا میتوانم روش پیاز درمانی را انجام دهم ؟مشکلی برای تیروییدم ایجاد میشه؟
الهام

نوزادپسری دارم دوماهشه..بردمش بهداش بهم گفتن تواین یک ماهه اضافه وزن نکرده..علت چیه.من خودم میدونم شیرم کم شده ی مدته رفتم واسش شیرخشک نان یک گرفتم..دوبار خورد خوب بود روزبعدش گریه ها وبهم پیچیدناش شروع شد..بردمش متخصص واسش سونونوشت توسونو گفتن شکمش پرازگازه ولی مایع آرادشکمی دیده شده..من ازترس دارم زهرترک میشم نمیدونم چکارکنم
سادات

سلام علیکم چرا چندین ساعت بعد از مصرف سرکه انگبین نعنایی شکم درد و اسهال شدیدی شروع میشود (دچار مشکلات گوارشی وضعف معده هستم)؟
محمدجواد

فراماسون ها، که اصلی ترین دستگاه نفوذی شان وزارت بهداشت است، هر روز یک بخش از سلامت این جامعه را هدف می گیرند و نابود می کنند.
شهریار

سلام علت خوردن خاک و علاقه به یخ توسط کودک ۵ساله چی هستش لطفا راهنمایی کنید
علی

سلام امروز خوب حجامت کرد
زارعی
کد : 33419
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
یادداشت ها
Share Email
قناعت، کفاف و اقتصاد؛ سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

 

 

قناعت، کفاف و اقتصاد؛ سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی

 

 

 

قناعت، کفاف و اقتصاد سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی هستند. دو برداشت از قناعت وجود دارد، يك برداشت انحرافى و غلط كه همان دستهاى خبيثى كه مى‌خواستند مردم ما را با اسراف و مصرف‌گرائى بى‌كنترل آشنا كنند، اين تفسير و برداشت غلط را در بين مردم ما ترويج كردند.

 

اين برداشت غلط اين است كه ما تصور كنيم قناعت يعنى كوتاه آمدن در طلب، در همت، در تلاش زندگى. قناعت را اين‌جور معنا كردند و كوبيدند. اين تفسير غلط از قناعت است كه ما تصور كنيم قناعت يعنى كوتاه آمدن در تلاش و طلب و جستجو و كار و فعاليت. تفسير درست قناعت، كوتاه آمدن در تلاش نيست، حد نگه داشتن در مصرف است. قناعت به ما نمى‌گويد كه تلاش نكنيد، تحصيل نكنيد، به دست نياوريد، انگيزش و جستجو نداشته باشيد. قناعت به ما مى‌گويد هر چه به دست آورديد، هر چه تلاش كرديد، در مصرف آنچه كه به دست آورديد، حد و اندازه نگه داريد. قناعت بكنيد، يعنى براى مصرف كردن حرص نزنيد، از آنچه در اختيار ديگران است براى مصرف خود طمع نورزيد؛ اين معناى قناعت است.

 

اين سؤال پيش مى‌آيد كه اين حدى كه در مصرف بايد نگه داريم، اين حد كدام است؟

 

پاسخ عنوان كفاف است «الكفاف والعفاف». كفاف يعنى آن مقدارى از مصرف كه براى زندگى معمولى و نيازهاى لازم كفاف بدهد و بس باشد؛ يعنى انسان در خوراكش در پوشاكش، در مصارف زندگيش، در مسكنش، در مركبش و در همه‌ى امورش به اندازه‌ى نيازهايى كه به طور عادى براى يك انسان وجود دارد به آن اندازه مصرف كند و به آن اندازه بخواهد و بيشتر از آن را نخواهد و مصرف نكند؛ اين كفاف است. خب حال بلافاصله اين سؤال پيش مى‌آيد كه آن حدى كه براى انسان لازم است، كدام است؟ بعضى ممكن است كه حد لازم را آنقدر كم بگيرند كه به قدر بخور و نمير برسد. مثل آن چيزهايى كه از بعضى صومعه‌نشينها و زهاد افراطى در طول تاريخ ديده شده و شنيده شده است. بعضى هم ممكن است كه كفاف به حد بسط و كفايت را بيش از اندازه‌ى لازم بدانند. پاسخ به اين سؤال را روايات ما در عنوان اقتصاد دادند، اقتصاد يعنى ميانه‌روى، نه افراط و نه تفريط. ما در جامعه‌ى خودمان بايد نگاه كنيم ببينيم وضع مردم چگونه است. يك وقت در جامعه فقر وجود ندارد، بى‌غذائى وجود ندارد، محروميت وجود ندارد، حد وسط در اين جامعه يك زندگى مرفهِ بالائى ممكن است باشد.

 

اما يك وقت در يك جامعه‌اى فقر هست، محروميت هست، مردمى هستند كه از اوليات زندگى و نيازهاى ضرورى زندگى خودشان محروم و تهى‌دست هستند؛ اين‌جا حد وسط فرق مى‌كند. حد وسط را در يك جامعه به طور مجمل و كلى مى‌شود فهميد، آن وقت اين‌جا نقش مسؤولين كشور و دولتها و طراحان مسائل اقتصادى جامعه روشن مى‌شود كه بايد بنشينند، آن حد وسط را مشخص كنند؛ اين مى‌شود الگوى مصرف اسلامى.

 

پس الگوى مصرف بر سه پايه استوار هست: قناعت، كفاف و اقتصاد، يعنى ميانه‌روى و بر اساس اين بايستى طراحى كنند براى پوشاك مردم، براى مسكن مردم، براى زندگى مردم و كوشش دستگاههائى كه مى‌خواهند الگوى مصرف را ارائه بدهند بايد هم اين باشد كه فاصله‌ى بين مردم را كم كنند؛ اين يكى از نكات اساسى است كه در ميان قشرهاى مردم فاصله‌هاى زياد وجود نداشته باشد.

 

نمى‌گوئيم همه بايد صد در صد يكسان و قالبى مصرف كنند كه چنين چيزى نه ممكن است و نه لازم، بلكه مى‌گوئيم فاصله بايستى بين قشرهاى مردم زياد نشود، شكافها به وجود نيايد و جامعه دوقطبى، يك قطب فقير و يك قطب غنى نباشد، مردم در يك حدود نزديك به هم از لحاظ خوراك و پوشاك و مسكن و بقيه‌ى موارد زندگى، زندگى كنند.

 

البته اين كارى است، احتياج به تلاش بلندمدت دارد و به اين زودى جامعه به اين‌جا نمى‌رسد. لكن با برنامه‌ريزى مى‌توان مردم را در يك حد متوسطى نگه داشت و آنهائى كه مى‌توانند خودشان را به يك حد متوسط برسانند در حالى كه اسراف مى‌كنند و زياده‌روى مى‌كنند، اينها را به ايشان تذكر داد.
 

 

 

منبع :

بخشی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پیرامون الگوی مصرف اسلامی، فروردین ماه 1365، خطبه های نماز جمعه تهران 


 



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12405بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15070بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35283بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46284بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17323بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23196بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63706بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536413بازدید]
زردی نوزادان[494070بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11501بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11606بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11291بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16147بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50962بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17761بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15254بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10991بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8464بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13063بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14417بازدید]

از میان مقالات

خاکروبه های شفابخش (1)؛ پوست انار
"روی تاریک آمریکا": طرح‌ "عقیم‌سازی" مردان و زنان در کشورهای درحال توسعه
واکاوی دیدگاه شریعت درباره فرزندآوری و مدیریت جمعیت(مقاله انتخابی)
صنعت سقط جنین درخدمت تجارت لوازم آرایشی و محصولات خوراکی(مقاله انتخابی)
سینه های آلوده!(مقاله انتخابی)
ظرف ها؛ تعیین تکلیف
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)
قرآن، وسيله طهارت و شفا(حضرت آیةالله جوادی آملی)
آزمون تشخیص سیتی اسکن تهدیدی برای سلامتی (مقاله انتخابی)
تدابیر دوران بارداری (4) (آداب معنوی بارداری)
تدابیر دوران بارداری (1)
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)
گسترش دهندگان سرطان (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1393 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت
رحم هاى مصنوعى و پایان باردارى(مقاله انتخابی)
حراج اینترنتی تخمک های دختران مدل(مقاله انتخابی)
معده شناسی