بسم الله الرّحمن الرّحيم
و صلّى اللّه على محمّد و آله الطّاهرين و لعنة الله على اعدائهم اجمعين
پايگاه طبّ شيعه
پايگاه علمی «درمانگاه طبّ اسلامي»
ارجمند معزّز؛ كاربر گرامي؛
سلام عليكم؛
خوش آمديد.
«سپاس خداى را كه جلوه جمالش بر ساكنان ملك و ملكوت گسترش يافته و شعاع حسنش بر اهالى عوالم جبروت و لاهوت درخشيدن گرفته است. از غيب هويّت به جمال جميل خود جلوه گرى كرد كه ظهور هر حُسني نمايشى از جمال دلاراي اوست و به جز حجاب جلال برقعى نداشت و با ظاهرترين ظهور در پس پرده غيب پنهان گرديد. منزه است خدايى كه به بلند آسمان صعود كرد و به زمين پست هبوط نمود؛ اوست كه هم در آسمان خداست و هم در زمين ....
و درود و سلام بر آن كس كه كليد باب وجود و رابط در ميان شاهد و مشهود است و غيب هويت را باب الابواب، رداى عمائيت بر دوش و حضرات خمسه الهيه را حافظ است؛ همان كسى كه در مقام قرب به فقر ذاتى خود رسيد و در مقام امتثال امر او پايدارى كرد؛ دايره وجود را سرآغاز بود و سرانجام؛ و سلسله كمال را حلقه آخرين بود و سرسلسله؛ يعنى محمّد، كه درود خدا بر او باد و بر فرزندان او كه از جانب خدا برگزيده شده اند؛ آنان كه خداوند به ايشان درهاى خيرات را گشود و به شناخت آنان، خداى تعالى شناخته شد؛ آنانند اسباب پيوند آسمان الوهيت به زمينهاى مخلوقيت؛ ظاهرشان آراسته به ولايت و باطنشان منور به نور نبوت و رسالت. راهنمايانى كه با هدايت تكوينيه در نهان، و با هدايت تشريعيه در آشكار و عيان راهنمايى مى كنند؛ آنانند نشانه هاى كامل و انوار فروزان حق.
و نفرين بر دشمنانشان باد كه نمودار شيطانند و بهائمي هستند؛ به ظاهر، انسان؛ نفرين بر آنان تا روزى كه محشور شوند و تا گاهي كه جزايي موافق آن چه كرده اند؛ آنان را فراگيرد.»(1)
بهترين و محبوب ترين
حضرت بي همتاي الله، تبارك و تعالي، فرموده اند: «خلق، عيال منند؛ پس محبوبترين ايشان نزد من، كسي است كه بيشتر به آنـها لطف كند و در برآوردن حاجت هايشان بكوشد.»(2)
پيشواى اصفيا و مقتداى اوليا و خاتم انبياء، محمّد مصطفى، صلّى اللّه عليه و اله و سلّم، نيز مي فرمايند: «بهترين مردم كسي است كه مردم از او فايده ببرند.»(3)
آمده ايم تا بكوشيم در صف آناني قرار بگيريم كه مي خواهند محبوب ترين نزد حضرت حق، عزّوجلّ، باشند و بهترين مردمان؛ و اين بر نمي آيد جز با خدمت به خلق او. تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.
چرا اين راه؟
شنيده ايم و بسيار شنيده ايم كه پيامبر خاتم و رحمت هر دو عالم، صلّى اللّه عليه و اله و سلّم؛ فرموده اند كه:«علم دو گونه است: علم دين ها و علم تن ها»(4)
خلف صالح ايشان؛ حضرت باقرالعلوم، عليه السلام، نيز مي فرمايند:«بدان كه هيچ علمي به مانند طلب سلامت نيست.»(5)
باز از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم؛ نقل است كه:«هر كس كه در برآوردن نياز بيماري بكوشد؛ خواه آن نياز را برآورد و خواه بر نيآورد؛ از گناهان خويش بيرون شود؛ به مانند روزي كه از مادر زاده شده.»(6)
بنابر قول حضرت اصدق الصّادقين؛ جناب جعفربن محمّد، عليه السلام؛ يكي از دلايلي كه خداوند متعال، در قرآن كريم، حضرت يوسف، علي نبيّنا و آله و عليه السلام؛ را در جرگه «محسنين» گنجانده است آن است كه «از بيماران پرستاري مي كرد.»(7)
به مانند اين روايات شريف بسيارند؛ آيا استدلالي متين تر و حجّتي محكم تر از اين پاره هاي نور لازم است؟
چرا طبّ شيعي؟
اين كه طبّ اسلامي و طبّ شيعي چه تعريفي دارند؛ بحثي است مفصّل كه در جاي خود به آن خواهيم پرداخت؛ امّا به عنوان يك فرد شيعه، همان قدر كه بر حق بودن منهج شيعه در ميان ساير مذاهب اسلامي را باور دارم؛ بر اين يقين نيز هستم كه حقيقت طبّ اسلامي هم همان طبّ شيعي است؛ يعني طبّي كه علاوه بر بهره گيري از منبع اصلي و لايزال تمام علوم اسلامي؛ يعني قرآن كريم، از تنها تفسير به حقّ قرآن؛ يعني سيره قولي و فعلي و تقريري حضرات معصومين، عليهم السلام، نيز بهره مي برد. از سويي اعتقاد دارم كه با اين شيوه مي توان در حدّ بضاعت، به بهره مشتركي از «علم ابدان و علم اديان» رسيد كه البتّه منشأ هر دوي آنها از سرچشمه لايزال وحي است.
روش ما
1- اصول علمي اين پايگاه، همان اصول «طبّ سنّتي ايران» است كه مورد تأييد طبّ اسلامي و احاديث وارد شده از حضرات معصومين، عليهم السلام؛ نيز هست. البته این که اعلام نمی کنم پایگاه بر اساس علم فاخر طبّ اسلامی و شیعی اداره می شود از آن جهت است که در خود توان و جسارت این ادّعا را نمی بینم وگرنه تلاش ما برای رسیدن به همین علم اصیل وحیانی است.
2- هيچ اصراري نداريم كه از ابتدا و به صورت مستقيم، به نقل انبوه احاديث در متن و حاشيه مقالات علمي بپردازيم؛ بلكه در اين مورد، بناي ما بر احتياط است. در ابتدا مي كوشيم كه مطالب نقل شده در اين پايگاه تعارضي با قرآن و سنّت نداشته باشند؛ بعد از آن و به تدريج و با دقّت كامل، به نقل شواهد قرآني و روايي – به صورت مقالاتي مستقل يا در ضمن ساير مطالب – خواهيم پرداخت.
3- مخاطب اين پايگاه در درجه نخست، عموم مردم هستند؛ امّا در عين حال سعي كرده ايم كه مطالب براي همكاران محترم پزشكي كه در زمينه طبّ اسلامي و سنّتي فعّاليت مي كنند، عطّاران گرامي و ... نيز قابل استفاده باشد. البتّه سطح مطالب را ضمن رعايت اصول فنّي بر اساس مخاطب اصلي آن؛ يعني عموم مردم تنظيم كرده ايم. البته اين تعدّد مخاطب گاهي باعث ناهمخواني هايي در نحوه خطاب ها در مقالات مي شود كه بر ما خواهيد بخشيد.
4- طبّ جديد به لحاظ مبنايي با طبّ قديم اختلاف اساسي دارد و لذا بر خلاف نظر بسياري از همكاران، اعتقاد دارم كه اين دو، با هم قابل جمع نيستند؛ امّا از آنجا كه عموم مردم با واژه هاي طبّ جديد آشنايي بيشتري دارند؛ در حدّي كه به هويت مطالب ضربه نخورد؛ در متن مقالات از اين واژه ها استفاده شده است؛ ضمن اين كه شيوه ها و روش هاي قابل استفاده طبّ جديد – و نه اصول و كلّيات آن – نيز، در صورت ضرورت، مورد عنايت قرار گرفته اند.
5- رويكرد اصلي اين پايگاه دو مسأله پيشگيري و درمان بيماري است. چون اكثر مراجعين به پايگاه، با اقدامات طبّي معمول، عملاً به تشخيص بيماري خويش رسيده اند؛ لذا راهكارهاي تشخيصي تنها در حدّ ضرورت مورد اشاره قرار گرفته اند.
6- مطالب تألیفی اين پايگاه، معمولا مواردي هستند كه توسّط نگارنده تجربه شده اند و اثر بخشي آنها براي خود من به اثبات رسيده است.
7- نسخه هاي ارائه شده از بين انبوه روش هاي درماني و بر اساس اصولي چون در دسترس بودن، ارزان بودن، ساده بودن اجرا، اثر بخشي مناسب و كم بودن عوارض انتخاب شده اند.
8- ما اعتقاد جدّي به «مقسوم بودن رزق» داريم و باور داريم كه اگر به فرض، با استفاده از مطالب اين پايگاه، تمام بيماران دنيا هم خودشان را درمان كنند! از كيفيت و كمّيت رزق و روزي گردانندگان اين پايگاه ذرّه اي كاسته نخواهد شد – كه صد البته ان شاءالله افزوده خواهد شد – لذا سعي كرده ايم تا در هر موضوعي؛ مسايل مختلف و به ويژه رويكردهاي درماني، به صورت وافي و كافي و به دور از خسّت هاي معمول علمي، بيان شوند.
9- به دليل بعضي مشكلات، عملاً امكان ويزيت اينترنتي بيماران و يا پذيرش اين عزيزان در محلّ درمانگاه براي ما وجود ندارد؛ اميدوارم بر ما ببخشاييد و استفاده از مطالب اين پايگاه، به اندازه كافي برايتان راهگشا باشد.
10- سيره اينجانب در نوشتن مطالب علمي آن است كه كمتر به نقل قول مستقيم مي پردازم؛ بلكه با مطالعه منابع مختلف و جمع بندي مطالب نظري با تجربيات عملي، به شيوه مطلوب خويش، به نگارش مطلب مي پردازم؛ لذا عملاً و جز در موارد خاص، منابع هر مقاله به قدري زيادند كه امكان نقل آنها وجود ندارد؛ امّا به زودي منابع اصلي علمي مورد مراجعه را به طور كامل در پايگاه خواهيم آورد.
11- نقل قول و استفاده علمي و عملي از اين پايگاه آزاد است؛ اگر دلتان خواست منبع آن را ذكر كنيد وگرنه خودتان مي دانيد و خدايتان. فقط اگر مطالب اين پايگاه به صورت مستقيم و بدون ذكر منبع در تأليف كتاب يا مقالات علمي مكتوب مورد استفاده قرار بگيرد – به ويژه اگر از آن استفاده انتفاعي شود – ممكن است قضيه كمي جدّي شود!
12- بسياري از آنچه كه آموخته ام و در درمان بيماران به كار برده ام چيزهايي بوده است كه از مردم عادي كوچه و بازار و افراد غير پزشك شنيده ام. اگر شما هم لطف كنيد و بعد از خواندن هر مقاله، تجربيات احتمالي خود را در اختيار ما بگذاريد؛ آن تجربه را پس از آزمودن، به نام خود شما در اين پايگاه در اختيار ديگران قرار خواهيم داد. ساير پيشنهادها و اشكالات پايگاه را نيز به ما هديه كنيد. ممنون مي شويم.
13- در این پایگاه، ما از مقالات برگزیده و مفید دیگر پایگاه ها نیز استفاده می کنیم. اگرچه این گزینش را با وسواس و دقّت، توأم می کنیم امّا این بدان معنا نیست که با محتوای این مقالات به طور کامل موافقیم. امّا این را هم می دانیم که وسواس بیش از اندازه، کاربران پایگاه را از بسیاری از مطالب مفید محروم خواهد کرد. در موارد ضروری سعی می کنیم توضیحاتی نیز به این گونه مقالات اضافه کنیم.
14- تعداد زیادی از پایگا ه های مفید طبّی و غیر طبّی را در بخش پیوندها معرّفی کرده ایم. این معرّفی تنها به معنای تأیید اجمالی این پایگاه هاست و تأیید مورد به مورد مطالب هر پایگاه، از توان ما خارج است.
هدف گذاري كمّي و كيفي
1- هر هفته به طور متوسّط يك مقاله جديد در پايگاه قرار مي گيرد.
2- در پايان سال اوّل، پايگاه داراي حدّاقل 100 مقاله خواهد بود.
3- در طول 3 سال اوّل، پايگاه به يكي از 5 پايگاه برتر در زمينه طبّ اسلامي و سنّتي ارتقاء پيدا خواهد كرد.
4- پس از 5 سال، پايگاه عملاً تبديل به كامل ترين پايگاه اطّلاع رساني در زمينه طبّ اسلامي و طبّ سنّتي ايران خواهد شد.
5- ويرايش و به روزرساني مقالات تقريباً روندي دايمي و بلاوقفه خواهد داشت.
6- اين پايگاه به طور حرفه ای و به عنوان یک رسالت اصلی، در حيطه اخبار، وقايع و رويدادها وارد نخواهد شد.
کمی هم درباره خودمان
مدير پايگاه و نويسنده مقالات تألیفی: دكتر وحيد عليان نژادي (پزشک عمومی)
طرّاح و مسؤول فنّی پایگاه: مهندس حمید کریمی
همكاران:
سيّد محمّد زاهدي، سعيد ارمغان، محمّد قمي، فرانک آذین، مرضیه احمدی
تاريخ افتتاح اوّلیه: 14 مرداد 89
تاریخ افتتاح دوّم: 25 مرداد 91 (به دنبال حملات مکرّر وهّابیون خبیث به پایگاه قبلی، پایگاه با طرّاحی جدید و افزایش ضریب امنیتی در این تاریخ افتتاح شد.)
كلام آخر
اريكه نشين زيباروي قلب هاي ما؛ مقام معظّم رهبري؛ حضرت آيت الله خامنه اي مي فرمايند:
«پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان پذیر است.»(8)
اين پايگاه، تلاشي است در حدّ بضاعت مُزجات ما براي تحقّق خواسته حضرتش؛ در اين راه، ز ياران چشم ياري داريم ....
و آخر دعوانا ان الحمدلله ربّ العالمين
پي نوشت ها:
1- ترجمه شرح دعاي سحر حضرت امام خميني(ره)؛ با اندكي تصرّف و تخليص.
2- [الكافي] عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، عليه السّلام، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ:« الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِمْ: خلق، عيال منند؛ پس محبوبترين ايشان نزد من، كسي است كه بيشتر به آنـها لطف كند و در برآوردن حاجت هايشان بكوشد.»
3-[الأمالي للصدوق] السِّنَانِيُّ عَنِ الْأَسَدِيِّ عَنِ النَّخَعِيِّ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ ابْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ، عليه السّلام، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:«خَيْرُ النَّاسِ مَنِ انْتَفَعَ بِهِ النَّاسُ: بهترين مردم كسي است كه مردم از او فايده ببرند.»
4- بحارالأنوار، ج1، باب 6 وَ مِنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:«الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْيَانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان:علم دو گونه است: علم دين ها و علم تن ها»
5- [تحف العقول] وَصِيَّتُهُ، عليه السّلام، لِجَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ رُوِيَ عَنْهُ عليه السّلام، أَنَّهُ قَال:«واعْلَمْ أَنَّهُ لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ : بدان كه هيچ علمي به مانند طلب سلامت نيست.»
6- مَجَالِسُ الصَّدُوقِ، عَنْ حَمْزَةَ الْعَلَوِيِّ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَبْهَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَكَرِيَّا الْجَوْهَرِيِّ عَنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ الصَّادِقِ، عليه السّلام، عَنْ آبَائِهِ عليهم السّلام، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:«مَنْ سَعَى لِمَرِيضٍ فِي حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ يَقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّه: هر كس كه در برآوردن نياز بيماري بكوشد؛ خواه آن نياز را برآورد و خواه بر نيآورد؛ از گناهان خويش بيرون شود؛ به مانند روزي كه از مادر زاده شده.»
7- بحارالأنوار، ج12، باب 9، ... فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ،عليه السّلام، فِي قَوْلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ قَالَ كَانَ يَقُومُ عَلَى الْمَرِيضِ وَ يَلْتَمِسُ الْمُحْتَاجَ وَ يُوَسِّعُ عَلَى الْمَحْبُوس: امام صادق، عليه السّلام، در مورد تفسير واژه احسان در اين آيه فرمودند: او(حضرت يوسف، علي نبيّنا و آله و عليه السلام)؛ از بيماران پرستاري مي كرد؛ نياز محتاجين را برآورده مي كرد و براي محبوسين گشايش ايجاد مي كرد.»
8- ديدار با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد؛ ۱۳۸۶/۰۲/۲۵