سلام طبق دستورالعمل درستش کردم فقط چون پوست لیمو رو نگرفتم مقداری تلخی داره آیا طعمش اینطوری درسته
Rahman

سلام خسته نباشید برادر من ۹ سالشه و مبتلا به یبوست شدید و دائمی هست . از یک سالگی مبتلاس به این بیماریس . همه ی گیاهان دارویی هم استفاده می کنه مثل برگ سنا ؛ قرص سوداور ملین ؛ پور نخود و همه ی چیز هایی که فکر شو می کنین استفاده می کنه ولی اثر چندانی هم نداره میشه یک داروی گیاهی رو پیشنهاد کنید .. ممنون از لطف تون 🌷🌷🌷
مبینا شریفی

سلام سنگ کلیه دارم ۲۰ سالمه ، ۱۲ میله ،هر چی عرقیچات ،سیاه دانه عسل مصرف کردیم فایده نداشته ،اومده داخل حالب چیکار کنیم ؟؟ اگر زیاد بمونه گفتن برای کلیه ضرر داره
محمد

چیشد؟ پیام منو درج میکنید؟
واچهر

سلام دکتر جان بنده وزن زیادی کم کردم ولی پاهام سرد شده و رنگ مدفوعم اکثرن سبزه و زبانم زرده به نظرتون دچار غلبه صفرا هستم رفتم سونوگرافی کبد چربم خوب شده بود مجراهای صفراویم مشکلی نداشت طحالم مشکلی نداشت
سجاد

سلام آقای دکتر من هفته 18 بارداری هستم خوشبختانه اون حالتهای تهوع روزی چند بار تمام شده و به ندرت چند روز یکبار ممکنه استفراغ پیش بیاد اما همچنان همه چیز به نظرم بدمزه ست حتی خوشمزه ترین خوراکی ها تنها غذایی که موقع خوردنش حس خوبی دارم آب آش هست با کشک خیلی خیلی زیاد. تازه همان هم بعدش حس خوبی ندارم (البته دچار نفخ و این مسائل هم نمی شوم ولی نوعی سنگینی حس می کنم) سوالم اینه که این میزان خیلی زیاد کشک خوردن در اکثر روزها با توجه به خشکی طبع خودم و فصل سرما روی بارداری و طبع جنین اثر سوء نداره ؟ و اینکه کلا آیا میتونم کاری کنم تا دوباره مزه غذاها رو مثل قبل بتونم حس کنم و اینقدر همه چیز به نظرم بدمزه نباشه ؟ بی نهایت از شما بابت وقتی که می گذارید ممنونم
عین

سلام من خانمی ۴۱ساله هستم دارای تخمک های پوچ می باشم چی کار کنم که حامله شوم
سکینه

سلام،تجربه دارچین رو داشتم ،اوایل خیلی میسوزوند تا اینکه متوجه شدم اگر مقداری آرد گندم با دارچین مخلوط کنم از شدت سوختن کم خواهد کرد ،وبعد از شستن هم مقداری آرد گندم را روی پوست خشک بزنیم سریعتر سوختن تمام میشود و سرخی پوست سریعتر ازبین میرود،سریعترین روش همین دارچین است
قاسمی از مبارکه اصفهان

سلام و خسته نباشید. علت و راه حل اینکه پوست سر ب‌‌ شدت درد میگیره چیه؟
Parisa

برا کلویید که عمل. کردم درامدهباز چرک کرده جا بخیه های زالو درمانی. خوبه
زهرا
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
روان شناسى به مثابه دین(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 5238]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

 

 

روان شناسى به مثابه دین


پل ویتز1 


چکیده: 

 
نویسنده در این مقاله از زاویه اى دیگر به تئورى هاى خود شکوفایى مى نگرد. تئورى هاى خودشکوفایى در دهه هاى 1960 و 1970 میلادى بسیار رایج شدند. «تئورى هاى تحقق خویشتن» از آن جهت که موجب تغییرات اجتماعى شده اند، بسیار مهم هستند؛ از جمله این تغییرات اجتماعى، پذیرشِ فرهنگىِ هم جنس بازى و افزایش گسستگى هاى خانواده است. 



تئورى هاى روان شناسى تحقق خویشتن، شاخه اى از علم نیست و وجهه علمى ندارد، بلکه این تئورى ها به ارزش هاى دینى تبدیل شده و در مجموع، نظام پرستش عمومى سکولار و انسان گرایانه اى تشکیل داده اند. براى این که اثبات کنیم «روان شناسى تحقق خویشتن» مانند یک نظام دینى براى عموم مردم عمل مى کند، خوب است از تعریف فروم از دین استفاده کنیم؛ او مى گوید: «دین، نظام فکرى و عملى مشترک بین افراد یک گروه است و به آن ها چارچوبى براى شناخت موقعیت خویش و تعیین گرایش و جهت مى دهد. دین، موضوعى است براى فداکارى و ایثار.» 

 
این تعریف که فروم از دین ارائه کرده، با جسارت کامل، چارچوب ایدئولوژیک انسان گرایى سکولار را بنا مى کند؛ نتیجه این تعریف مى شود گرایش، جهت گیرى و حرکت انسان براى «خود» و براى نوع انسان. ما در این مقاله براى اشاره به این نظام تئوریک و ارزشى مذکور، از واژه خویشتن گرایى (Selfism) استفاده مى کنیم. 

 
روان شناسى خویشتن گرا در همه جا به بزرگ نمایى استعدادها و توانایى هاى انسان ها مى پردازد و سعى مى کند بگوید انسان ها مى توانند با توانایى هاى و استعدادهاى خود بر محدودیت هاى زندگى چیره شوند؛ به عبارت دیگر، هیچ محدودیتى در زندگى نیست که انسان نتواند از پسِ آن بر آید؛ این علم در بوق و کرنا کرده است که دانستن این محدودیت ها، پایه و اساس رهایى از آنهاست. 

 
به نظر مى رسد خویشتن گراها تکالیف، محرومیت ها و ناتوانى ها را قبول کردنى نمى دانند و فقط آن ها را فرصت هایى براى تغییر دادن مى بینند. قاطبه خویشتن گراها فرض مى گیرند که هیچ قید و بند وجدانى یا فطرى براى انسان وجود ندارد. غالب آن ها اعتقاد دارند هیچ بعد ثابتى در ضمیر انسان ها نهاده نشده است. 

 
بدون شک تئورى هاى تحقق خویشتن، جاذبه هایى دارند. یکى از جاذبه هاى تئورى هاى خویشتن گرایى، چراغ سبزى است که این تئورى ها به اهداف مبتنى بر خودخواهى نشان مى دهند؛ این هماهنگى و جاذبه در فرهنگ هایى که تغییر، فى نفسه خوب دانسته شده، بیش تر و پررنگ تر است. 

 
در پشت واژه علم، معانى مفید و مقدسى است؛ لذا گفتن این که تئورى هاى خویشتن، تئورى هایى علمى هستند، حرف ناصحیحى است. تعاریف و تئورى هاى انسان گرا و خویشتن گرا، دین، ادبیات، تئورى هاى سیاسى و اخلاق را با روان شناسى و روان درمانى به هم آمیخته اند و جدا از هم نمى دانند. 

 
قبل از این، براى چند دهه، روان شناسى در جایگاه علم قرار داشت، اما امروزه، نخبگان روان شناسى کسانى هستند که به تفکر و تئورى هاى خویشتن مسلط هستند. این روان شناسان در کلاس هاى بى ارزش دانشگاهى، راه هاى مختلف براى عملیاتى کردن تئورى هاى خویشتن را امتحان مى کنند. متأسفانه هنوز خویشتن گرایى، با استفاده از نام روان شناسى از جایگاه و ارزش و تقدس «دانستن و معرفت»، که ما براى هر علم قائل هستیم، سوء استفاده مى کند. 


1 1- Paul Vitz


آیا علم مى تواند ارزش تعیین کند؟


از ضعف هاى خویشتن گرایى این است که خویشتن گراها مى گویند روان شناسى به عنوان یک علم، ارزش هاى انسان گرایى سکولار را تعریف کرده است؛ یعنى همین ارزش هایى که در تئورى هاى تحقق خویشتن یافت مى شود و کارایى دارد. اغلب طرفداران خویشتن گرایى، چارچوب اخلاقى و ارزشى را نظام خودشان مى دانند. در واقع آن ها استدلال مى کنند روان شناسىِ درمانى، بدون ارزش ها و تعریف آن ها کارایى ندارد. بیش تر اهل علم هم این مسأله را کاملاً پذیرفته اند، اما مسأله این است: خویشتن گرا چگونه در روش علمى، حسن ذاتى «خویشتن» را اثبات مى کنند؟ چگونه مى توانند ارزش بودنِ «واقع گروى»، «در زمان حال بودن» و «خلاق بودن» را اثبات کنند؟ قطعى است که این ارزش ها هنوز در روش علمى اثبات نشده اند. 

 
تا کنون کسى نتوانسته استدلال قانع کننده اى ارائه کند که علم مى تواند ارزش تعیین کند. هنوز کسانى که خویشتن گروى درس مى دهند، از اقتدار و افتخارى که روان شناسى از موقعیت علمىِ قبل خود اتخاذ کرده، استفاده مى کنند. آن ها تلویحا مى گویند مفاهیم و ارزش هاى خویشتن گرایى صلاحیت علمى دارد! 

 
اجازه بدهید از تجربه شخصى خودم، یعنى از کلاس هاى بى شمارى که شرکت کرده ام بگویم. هفته اول درباره روان شناسى صحبت مى شد؛ اساتید مى گفتند روان شناسى «علم رفتار» است یا «علم مطالعه ذهن». پس از آن، چند هفته هم، گوش ما پر مى شد از موعظه هایى درباره «تحقق خویشتن» و «هدف و پروسه هاى گروه رویارویى». در زمان موعظه ها، هیچ سؤالى پرسیده نمى شد و هیچ کس نمى پرسید که آیا استدلال هاى علمى اولیه اى که براى مباحث روان شناسى کنار هم چیده مى شد، براى موعظه ها هم آورده مى شود. 

 
در سال هاى دهه 1960، استاد دانشگاه بودم و درباره انگیزش و شخصیت، درس هایى مى گفتم. در آن سال ها، ابتدا عوامل فطرى، هورمونى و بیوشیمى انگیزش را مى گفتم و سپس تئورى هاى روجرز، مازلو و فروم را توضیح مى دادم. همه این ها شاخه هایى در مطالعه به اصطلاح علمىِ انگیزش و شخصیت بودند و البته هنوز هستند! اما تا کنون هیچ وقت درباره دید و نگرش دین به انگیزش سخنرانى نکرده ام؛ این در حالى است که ما قائل هستیم دین، سرچشمه نظرات روشن، پایه اى و منطقى براى حل مشکلات «خویشتن» است. 


خویشتن گرایى و اثر مخرب آن روى نهاد خانواده


مى توان صدها دلیل و استدلال آورد که گسترش روان شناسىِ خویشتن گرا در جامعه، عامل مهمى در نابودى اساس خانواده بوده است. ادبیات خویشتن گرایى، منحصرا طرفِ ارزش هایى را مى گیرد که مشوق طلاق، جدایى، انحلال و گسستگى عقود و بستگى هاى خانواده و ازدواج هستند. خویشتن گراها، با نام «آزاد بودن»، «ادامه تحول» و «رشد کردن»، این جدایى ها را توصیه و ارزش تعریف مى کنند. 

 
بسیارى از تئورى هاى خویشتن، به ویژه تئورى هاى کارل روجرز، ازدواج را کم ارزش مى دانند و در حقیقت، این نظرات با تکیه بر زمینه هاى تئوریک، طلاق را تشویق مى کنند. اگر بخواهیم مقصود خود را به گونه اى خلاصه تبیین کنیم، باید به برداشت عمومى از «تفکر روجرزى» درباره ازدواج اشاره کنیم که در آن، ازدواج، یک عقد غیرلازم است که هر وقت طرفین بخواهند مى توانند آن را فسخ کنند. 


روان شناسى مدرن، همه روابط اجتماعى را به هم ریخته و در حقیقت «آلودگى اجتماعىِ» گسترده اى ایجاد کرده است. این نوع روان شناسى، تأکید مى کند اشخاص بهتر است تنها باشند. به عبارت دیگر با وجود قید و بندهاى اجتماعى مخالفت مى کند. مثال این نوع مخالفت را در مورد ساختارهاى جامعه، سنت ها و ساختار خانواده بیان کردیم. روان شناسى صنعتى (شاخه اى از روان شناسى مدرن) در یک روندِ از پیش تعیین شده، ابتدا خانواده هاى بزرگ قبیله اى را به خانواده هاى والدینى (زن و شوهرى) و سپس به خانواده هاى تک والدینى (زن یا شوهرى) تبدیل کرد. الان این روند به آن سمت حرکت مى کند که بچه ها توسط برنامه هاى دولت تربیت و بزرگ شوند. 


ایدئولوژى همه علوم اجتماعى یکى است


همه ما در جامعه مدرن پذیرفته ایم روش عینى گرایى، منطقى محکم و بى طرفانه براى فهم پدیده هاست. در مطالعه انسان نیز این روش به کار مى رود. وقتى در روش عینى گرایى، عمیق مى شویم، مى بینیم این روش، روش دگم و متعصبى است که در نهایتِ عمق خود، بر یک تئورى خاص انسانى مبتنى شده است. از چندین دهه پیش، از غیر علمى بودن ماهیت روان شناسى انسان گرا، معضلاتى برخاسته شد و موجب جرّ و بحث هایى در نظام و ادبیات آن شد. دانشمندانِ قدیمى ترِ روان شناسى، از این که استانداردهاى قانونمند عینى گرایى براى هر علم، در ویرایش هاى جدید علم روان شناسى افول مى کرد، بسیار نگران شدند. بسیارى از روان شناسان، چون معتقد بودند APA علمى نیست و با روش تحقیق عینى گرا منطبق نیست آن را کنار گذاشتند. در همین حین، اقبال افراد به APA، بیش تر و بیش تر مى شد. تا کنون از APA استفاده هایى شده است که کاملاً با روان شناسى انسان گرا و سکولار مطابقت دارد؛ نتیجه استفاده از APA مواردى هم چون حمایت از سقط جنین و تأیید هم جنس گرایى است. 


بعد از این، مردم و نخبگان، هم جنس گرایى را مخالف با فرهیختگى نمى دانند. حتى یک گروه قدرتمند از هم جنس گرایان از APA مى خواهد رفتار هم جنس گرایانى را که مایل به کنار گذاشتن هم جنس بازى هستند، به عنوان فعلى ضد اخلاقى قلمداد کند! 


نمى دانم تا چه اندازه خواننده در این جمله با من هم عقیده است؛ APA فقط به یک گروه بهره ورِ سیاسى تبدیل شده که در واشنگتن و کشورهاى دیگر براى اغراض خاص خود لابى مى کند. 

 

منبع: www.narth.com 

منبع :

سیاحت غرب شماره یازده



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

جامعه ستیزی به بهانه کرونا [43بازدید]
وقتی به‌جای تجربه‌کردن زندگی از آن عکس می‌گیریم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟[709بازدید]
«بنزین»، «گازوئیل» و «خوراک دام» به ‌خورد مردم ندهید.[1223بازدید]
چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟ (مقاله انتخابی)[2169بازدید]
وقتی با فرزندت هستی، آن گوشی لعنتی‌ را بگذار کنار (مقاله انتخابی)[2088بازدید]
چرا بلافاصله بعد از جشن تولد نباید فیلم‌هایش را ببینیم؟ (مقاله انتخابی)[2266بازدید]
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)[2634بازدید]
هر چه فقیرتر باشی، بیشتر به صفحهٔ گوشی‌ات نگاه می‌کنی (مقاله انتخابی)[3084بازدید]
بگذارید دوباره حوصلۀ بچه‌هایتان سر برود (مقاله انتخابی)[3341بازدید]
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)[4086بازدید]
کودکی بهترین دوران برای یادگیری زبان خارجی نیست!! (مقاله انتخابی)[3650بازدید]
لطفاً کمی غیربهداشتی باشید!! (مقاله انتخابی)[2884بازدید]
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)[3021بازدید]
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)[3502بازدید]
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)[3350بازدید]
وقتی آنلاین هستیم خودمان باشیم (مقاله انتخابی)[3665بازدید]
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)[3592بازدید]
چرا آدم‌های خوب در شبکه‎های اجتماعی تحمل‎ناپذیر می‌شوند؟ (مقاله انتخابی)[3579بازدید]
​تکنولوژی تراریخته؛ راهی برای افزایش محصول یا بیماری؟ (مقاله انتخابی)[3717بازدید]
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)[3487بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

میکروتراشه‌های ضد بارداری؛ جدیدترین روش کنترل جمعیت (مقاله انتخابی)
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
واکسن؛ ابزار کنترلِ جمعیت در دستان بیل گیتس(مقاله انتخابی)
پیشگیری از سقط جنین از نگاه طب سنتی ایران
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)
آیا بیماری می‌تواند مثبت و سازنده باشد؟ (مقاله انتخابی)
آداب زناشویی و خصوصیات مثبت و منفی کودک (مقاله انتخابی)
کاربران موبایل دقت کنید!
کودکان ثروتمندان از طعم غذاهای سالم‌ بیشتر لذت می‌برند (مقاله انتخابی)
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)
بهداشت زناشویی و ضرورت­ های آن در اسلام
جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)
کودکی بهترین دوران برای یادگیری زبان خارجی نیست!! (مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
وقتی به‌جای تجربه‌کردن زندگی از آن عکس می‌گیریم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟
جامعه ستیزی به بهانه کرونا
آیا تغییرات اقلیمی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی کرده است؟ (مقاله انتخابی)
خشکسالی با طعم نوشابه؛ کارخانه‌های کوکاکولا چگونه منابع آب جهان را می‌بلعند؟ +عکس و آمار (مقاله انتخابی)
کرونا، مردن از ترس مرگ!!
معماری و خانه‌سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (عجّل الله فرجه) (مقاله انتخابی)
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)
خواص تاثیرگذاری قارچ گانودرما تا چه حد واقعیت دارد؟ (مقاله انتخابی)