بسم الله الرّحمن الرّحيم
و صلّى اللّه على محمّد و آله الطّاهرين و لعنة الله على اعدائهم اجمعين
کاربر عزیز، از شما تقاضا داریم استفاده از این متن (مطالعه، ارسال و ...) را با تلاوت یک صلوات، (هدیه به ساحت قدسی مادر گرامی حضرت صاحب الامر (روحی فداه) و به نیت تعجیل در فرج ایشان) همراه کنید. خدایتان جزای خیر دهاد.
چند نکته درباره غربالگری و سقط جنین!
درباره موارد مطروحه درباره سقط جنین خواهشمندم چند نکته را دقت بفرمایید:
1- هیچ مجتهدی حکم مصداقی نمی دهد و فقط موضوعات را بیان می کند. می گوید اگر این طور باشد و اگر آن طور باشد فلان کار را باید کرد. مکلف باید خودش تشخیص دهد که این اگرها شامل حال او می شود یا خیر. بنابراین اساسا این که بگوییم فلان مجتهد جواز سقط داده غلط است.
2- به همان دلیل فوق هیچ پزشکی نمی تواند در این موارد دستور به سقط دهد. بلکه فقط می تواند بگوید بارداری چه عوارض احتمالی برای مادر و جنین دارد. این اشتباه را بسیاری از ما می کنیم و مثلا به راحتی به مریض می گوییم روزه برای تو حرام است یا ....
3- مسائل شرعی و حکومتی نبایند با هم خلط شوند. در مورد مسائل شرعی هر کس باید بنا بر فتوای مرجع خود عمل کند. به این دلیل هیچ وقت نباید ما فتوای مرجع خودمان را به مریض القا کنیم بلکه پس از مشورت دادن علمی باید از او بخواهیم خودش برود و تکلیف شرعی اش را بیابد.
4- بنده با بررسی فتاوای حضرت آقا، آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم که بیشترین مقلدین را در میان شیعیان دارند با اطمینان می گویم که سقط موارد سندروم داون امکان شرعی ندارد.
5- مساله عسر و حرج به عنوان جواز سقط، مساله ای است که وابستگی زیادی به روحیات شخص دارد. لذا خیلی از مواقع با تشویق و تبیین شرعیات و اخلاقیات و ایجاد روحیه امید و توکل در شخص می توان او را از این مصداق خارج کرد.
6- نکته مهم دیگر این است که در بسیاری از فتاوا، مراجع عظام اشاره می کنند که مشورت باید از پزشک حاذق یا عالم+ متقی گرفته شود. بنابراین مشورت خیلی از همکاران متخصص ما که اعتقادی به این گونه مسائل ندارند نمی تواند مبنای عمل قرار گیرد.
7- یک نکته مهم این که برخی مصادیق بر مبنای عرف تعریف می شوند. متاسفانه خیلی از ما فکر می کنیم این عرف، عرف جامعه است ولذا اگر عرف جامعه تغییر پیدا کرد، مصادیق هم عوض می شوند و اگر کاری الان جایز نیست مثلا ده سال بعد به دلیل تغییر عرف ممکن است جایز شود. این برداشتی ناصواب اما شایع است. اما درست آن است که عرف مصطلح در این موارد عرف مومنین جامعه است.
8- طب، علمی ظنی است و هیچ وقت کفایت از یقین نمی کند. لذا هیچ وقت حکم قطعی در طب نمی توان داد. همیشه ممکن است تشخیص های متفاوت و درمان های ناشناخته در راه باشند. در مساله عظیمی مانند سقط جنین باید کمال احتیاط را در پیش گرفت و با اتکای به علم و تشخیص فعلی خود و ابزار پزشکی در چنین مساله ای نباید انباز گناه احتمالی ولی بسیار سنگین مرگ یک جنین شد.
9- بسیاری از دلسوزان اعتقاد دارند که طرح غربالگری از ابتدا طرحی حاصل نفوذ اغیار بود. بنده برای خودم در این مورد به حجیت رسیده ام. هر کس بخواهد می تواند در این راه تحقیق کند. یادتان باشد رهبر ما که گذشته از تمایلات سیاسی و جناحی و ...، دوست و دشمن به درایت او اعتراف دارند بارها خطر نفوذ را مطرح کرده اند. به نظر بنده ما در مورد عرصه پزشکی و به ویژه طب سنتی خیلی خوش خیالانه تصور می کنیم که از این مساله مبرا هستیم و همه چیز طبق یک روال صرفا علمی پیش می رود. به نظرم هوشیاری بیشتری برای همه ما لازم است.
در پایان اگر خواستید فتاوای حضرات خامنه ای، سیستانی و مکارم درباره موضوع سقط را در این پیوندها مطالعه بفرمایید:
https://www.sistani.org/persian/qa/0934/
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=113&tid=-1
https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=46944