سلام من سه ماه انجام دادم که باردارشم!هر ماه پریود شدم !ولی باردار نشدم و بعدش پریودم کلا عقب افتاد اگه بخوام پریودم منظم شه باید دوباره از اول شروع کنم؟!
هدیه

سلام.من سی ساله هستم.کبد چرب گرید ۱ دارم.سنگ صفرا داشتم که جراحی کردم و کیسه صفرا برداشته شد.برای کبد چرب ب پزشک مراجعه کردم گفتن هرروز صبح ناشتا دو قاشق خاکشیر جوشیده با ترنجبین مصرف کنم.یه هفتست استفاده میکنم.صورتم پر از جوش های خیلی بزرگ شده من اصلا صورت و بدنم جوش نمیزد قبلا.علتش چیه آقای دکتر.ممنون میشم راهنمایی کنین
مریم

سلام وقت بخیر،ایا برای واریکسل نوع دو زالو اندازی ان هم پنج روز در میان مضر نیست؟ پزشک معالج این دستور را داده.و اینک ایا با درمان بر از بین بردن سودا بدن نمیشود واریکسل از بین برود؟
مهدی

سلام آقای دکتر،بنده دعاگوی شماوخانواده محترم هستم واقعا مطالب باارزشی ازمقالات شمایادگرفتم ودرزندگی استفاده میکنم،باعرض پوزش بنده ۲۶ساله هستم متاسفانه ازدوران کودکی یبوست همراهم بوده ودرسنین بالاترمتوجه نفخ بی رویه روده شدم باتوجه به خواندن مقالات شماوکمی اصلاح سبک زندگی بهترشدم امانفخ همچنان آزارم میده طبع سردی دارم اماباخوردن گرمی جات هم مشکلم بهبودپیدانمیکنه ممنون میشم راهنماییم کنید،ویک سوال خدمتتون داشتم بعضی ازروزهابرای یبوست ازپروبیوتیک سان ویک استفاده میکنم وبسیارموثره ،آیاخطرناکه؟بایدکناربزارم؟اجرشماباخدا
ک.م

سلام میشع برا افزایش شیر بعد زایمان استفاده کرد من الان ۶۰ وز زایمان کردم ولی شیر ندارن
آیهان

سلام من همش موخوره میگیرم موهامم کوتاه کردم ولی اصلا جواب نمیده چیکار باید کنم
فاطمه

با سلام و خدا قوت خانم ۴۰ ساله هستم حدود ۴ سالی هست خشکی چشم دارم ولی دارویی مصرف نکردم همیشه داخل چشمام جوش های ریزی مثل شن ریزه اذیتم میکنه و موقع گریه کردن اشک از چشمام نمیاد حتی وقتی پیاز خرد میکنم لطفا راهنماییم کنید خیلی عذاب میکشم ممنون
مریم

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،برای عفونت قارچی زنان عنبر نسا موثره؟
مهنا

همچنی اقای دکتر ایا افرادی که دارای مزاج گرم و صفراوی هستد با مصرف کوتاه مدت قرص ومیگان هر 8 ساعت دو عدد به مدت سه روزه سودای سوخته در بدن انها بوجود می اید و سودای سوخته باعث سردی شده و برعکس باعث پیشرفت بیماری می شود ؟
ص م

سلام اقای دکتر وقتتون بخیر برای درست کردن داروی منسوب به امام کاظم (ع) شکر سرخ را به دلیل چسبنده بودن نمی شود پودر کرد و ترکیب ان با پودر گیاهان دیگر به طور یکنواخت بسیار سخت است برای همین من دو راه به نظرم رسیده ک تا بشود به راحتی شکر سرخ را مخلوط کنیم می خواستم ببینم ایا این دو راه خاصیت دارو را ضعیف نمی کند و مورد تایید است: 1- شکر سرخ را درون ظرفی اهنی بر روی کتری در حال جوش قرار دهیم تا خشک شود تا بتوانیم پودرش کنیم تا به راحتی با پودر کرده بقیه گیاهان مخلوط کنیم 2- شکر سرخ در مقدار کمی اب کاملا حل کنیم و به پودر کرده بقیه گیاهان کاملا مخلوط کنیم سپس بگذاریم بخشکد و سپس خشکیده ان را پودر کرده و استفاده کنیم 3- همچنین ایا روش بهتری برای درست کردن دارو وجود دارد راهنمایی بفرمایید همچنین ایا با این دارو می توان اب مصرف کرد
ص م
کد : 35408
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خبرها و نظرها
Share Email
چرا تشکیل "سازمان طب سنتی" ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؟!

بسم الله الرّحمن الرّحيم

و صلّى اللّه على محمّد و آله الطّاهرين و لعنة الله على اعدائهم اجمعين

 

 


 

چرا تشکیل "سازمان طب سنتی" ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؟!





 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ در آخرین روزهای اسفند ماه 99 تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم طرحی را با عنوان "تشکیل سازمان طب ایرانی ــ اسلامی" به هیئت رئیسه ارائه کردند تا پس از بررسی‌ها و تأیید در کمیسیون‌های مربوطه برای رأی‌گیری نهایی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

 


گذشته از نقاط ضعف و برخی اشکالات این طرح که حتماً در کمیسیون‌های مربوطه مورد بازنگری و اصلاح قرار خواهد گرفت، بررسی جوانب و الزامات مسئله تشکیل سازمان طب سنتی از اهمیتی بسزا برخوردار است.



در همین زمینه، دکتر حسین روازاده؛ پژوهشگر طب ایرانی ــ اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم و در تبیین ضرورت‌های تشکیل سازمان طب ایرانی ــ اسلامی اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، امسال را سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" نام‌گذاری کردند و تمام مردم و مسئولان باید برای تحقق این شعار، هرآنچه در توان دارند انجام دهند؛

 

 

 

شکل‌گیری سازمان طب ایرانی و اسلامی در صورت تصویب نمایندگان مجلس و البته با اصلاحاتی که باید صورت گیرد، یکی از موانع اصلی پیشِ‌روی این طب یعنی "عدم استقلال لازم و کافی" را از پیشِ‌روی طب سنتی بردارد و پشتیبانی لازم را نیز از حاکمیت و قوای کشور دریافت خواهد کرد.

 

 

 

وی ادامه داد: آنچه بنده به‌عنوان یکی از فعالان طب ایرانی ــ اسلامی در طول چند دهه اخیر تجربه کرده‌ام، بیشتر ایجاد سد و مانع پیشِ‌روی دست‌اندرکاران طب سنتی بوده است و بارها مورد تهدید و سنگ‌اندازی بوده‌ایم.

 

 

دکتر روازاده متذکر شد: این در حالی است که طب سنتی در ایران پیشینه چندهزارساله دارد و در زمان حاضر ما می‌توانستیم در جایگاه نخست جهان برای درمان‌های سنتی باشیم و چندین میلیارد دلار گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن را صادر کنیم اما در زمان حاضر متأسفانه گیاهان دارویی به‌صورت خام و غیرفرآوری‌شده از کشور خارج می‌شود و با صرف هزینه‌هایی محصولات خارجی بر پایه گیاهان دارویی را مجدداً وارد می‌کنیم!

 

 

 

رهبر عزیزمان سالهاست که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را صادر فرموده‌اند، با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر و فراوان در جذب گردشگری سلامت برای طب ایرانی ــ اسلامی و راه‌اندازی هزاران کارخانه و کارگاه تولید داروهای گیاهی که کمک شایانی به تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه‌های کلان به این بخش می‌کند، اقدام درخوری صورت نگرفته است.

 


وی با اشاره به پیروزی َانقلاب اسلامی در سال 57 یادآور شد: مردم مسلمان ایران در پرتو نظام اسلامی زندگی می‌کنند؛ نظامی که به‌دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در چهل سال پیش تأسیس شد و در پی برقراری جمهوری اسلامی، امید و انتظار رونق شکل‌گیری فرهنگ اسلامی تقویت شد تا در بستر اسلامی‌سازی مشکلات گذشته رفع شود و مردم در سایه‌سار تعالیم اسلامی زندگی معنوی و رشدیافته‌تری داشته باشند؛

 

 

 

قطعاً بخش‌های زیادی از این موضوع محقق شده است اما بخش مهمی که در تأمین سلامت و پیشگیری از امراض تأثیرگذار است، سیستم بهداشت و درمان کشور است که جامعه انتظار استفاده از ظرفیت طب ایرانی ــ اسلامی را داشته و دارد که روش‌مند شدن درمان با این طب یکی از مهمترین خواسته‌ها است.

 


دکتر روازاده ادامه داد: کنار گذاشتن طب ایرانی ــ اسلامی و سنتی از چندین دهه پیش در حالی کلید خورد که طب غربی با تبلیغ بر بهبود بیماری­ها، رقیبی برای طب ایرانی ــ اسلامی شد؛ تقویت این تصور در یکی دو دهه اخیر که اصولاً موضوعی به‌نام طب ایرانی و به‌خصوص اسلامی نداریم و اصلاً طب سنتی منسوخ شده و بی‌اثر و غیرقابل اعتناست منجر به رواج دیدگاه‌هایی شد که طب سنتی و اسلامی را در حاشیه و انزوا قرار داد؛

 

 

 

عدم تحقق وعده‌های طب نوین در پیشگیری و درمان به‌ویژه در بیش از یک سال گذشته و در زمان اپیدمی کرونا، منجر به تغییر دیدگاه‌ها و گرایش هرچه بیشتر آحاد جامعه به طب ایرانی ــ اسلامی شده است؛ از سوی دیگر تحقیق و پژوهش‌های صورت‌گرفته در این طب که صدها کتب و هزاران روایت را به‌صورت کار تحقیقی و اجتهادی مورد بررسی قرار داده است و تألیف کتب مختلف و بررسی سندهای درمانی و حل تعارضهای به‌وجودآمده در این بخش بر تقویت طب ایرانی ــ اسلامی و رواج و اعتماد هرچه بیشتر به آن تأثیرگذار بوده است.

 


وی خاطرنشان کرد: آنچه علاوه بر موضوعات ذکرشده باید مورد پیگیری و بررسی جدی‌تری قرار گیرد و به‌صورت کاربردی دنبال شود، تبیین موضوع اثربخشی درمان‌ها در حوزه طب ایرانی ــ اسلامی است که نیازمند انجام فعالیت تحقیقاتی گسترده‌ای است تا تأثیر فلان داروی گیاهی را بر فلان بیماری یا عارضه جسمی مشخص کند؛ با توجه به اینکه ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم، یکی از مهمترین وظایف حاکمیت و دولت، بستر‌سازی برای ایجاد فضای مناسب برای تشخیص اثربخشی طب ایرانی ــ اسلامی است.

 

 


این پژوهشگر طب ایرانی ــ اسلامی اضافه کرد: اثبات این موضوع در تقویت این طب به‌ویژه بخش اسلامی آن بسیار مهم است لذا ایجاد سازمانی مستقل برای طب سنتی بسیار ضروری است؛ موضوع دیگری که حاکمیت و نظام اسلامی در پیشگیری و درمان جامعه باید مورد توجه قرار دهد، کاربردی کردن طب است به این معنا که بعد از اثبات درمانی داروهای گیاهی، این داروها نه‌تنها در عطاری بلکه در داروخانه‌ها (در واقع باید بگویم دواخانه) به‌فروش برسند؛

 

 

 

آموزش‌دهی لازم به پزشکان متخصص و تشخیص و درمان بر اساس طب ایرانی ــ اسلامی نیز موضوع مهم دیگری است که باید توسط متخصصین و پژوهشگران این حوزه به عموم مردم ارائه شود.


وی متذکر شد: متأسفانه در این مسئله به‌شدت وضعیت نامطلوبی در عرصه حکمرانی داریم که حتی چنین وظیفه‌ای برای خود قائل نشده است و تعریف‌نشده باقی مانده است حتی در بسیاری از موارد طب ایرانی ــ اسلامی مورد مقابله و مخالفت‌های مسئولان قرار گرفته است(!) در حالی که از وزارت بهداشت نظام اسلامی انتظار می‌رفت در راستای تحقق سلامت جامعه و تشخیص درمان بر اساس طب ایرانی ــ اسلامی پیشگیری از بیماریها بر اساس وظایف شرعی خود این طب را تقویت کنند و گسترش دهند.

 

 


دکتر روازده تصریح کرد: مقابله حقوقی، تهدید و کشاندن حکمای طب ایرانی ــ اسلامی به دادگاه‌ها از جمله مسائلی بوده است که متأسفانه طی این سالها از دولتی‌ها دیده شده است؛ رفتارهای برخی از دولتمردان و مسئولان در تقابل با طب ایرانی ــ اسلامی بیانگر آن است که آنها حتی چند قدم از نظام‌های سکولاری که اتفاقاً به‌سمت طب سنتی روی آورده‌اند، جلو زده‌اند! و به‌نوعی با درمان بر اساس مبانی طب سنتی و ترویج و توسعه آن در افتاده‌اند.

 

 

 


کارنامه بد وزارت بهداشت در 15 سال گذشته به‌عنوان متولی طب سنتی


این پژوهشگر طب ایرانی ــ اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت در حدود 15 سال گذشته، کارنامه بدی برای متولی شدن در حوزه طب ایرانی داشته است، گفت: تشکیل معاونت طب ایرانی در وزارت بهداشت در دولت سابق و تنزل آن به دفتر طب ایرانی در دولت تدبیر و امید، سیاستگذاری غلط در این حوزه را به اثبات رساند؛ تغییر دولت‌ها و رویکردها با تنزل‌بخشی به طب ایرانی همراه بوده است و حتی از واژه اسلامی کنار آن نیز پرهیز کردند؛

 

 

 

به‌طور کلی وزارت بهداشت بر پایه ساختارهای غربی و سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی چیده شده است و این ساختار به‌صورتی است که بدنه و متولیان آن، طب سنتی را در حد مطالعه آثار تاریخی و چند واحد درسی در دانشکده‌های علوم پزشکی تنزل داده‌اند! حتی وضعیت اسفبار آنجاست که با وجود راه‌اندازی دانشکده‌های طب سنتی، فارغ‌التحصیلان آن مجوز درمان دریافت نمی‌کنند و باید در رشته‌ای دیگر تخصص بگیرند تا بتوانند وارد امر درمان شوند!

 

 

 

خروجی‌های دانشکده‌های طب سنتی هم بسیار اندک بوده و از سال 86 به این سو صرفاً حدود 300 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند! در زمان حاضر در هیچ‌کدام از بیمارستان‌های کشور، ارائه خدمات طب سنتی نداریم و اساساً نقش وزارت بهداشت، نقش بازدارنده در این حوزه بوده است.

 

 

 


طب ایرانی ـ اسلامی بستر‌ساز تمدن عظیم اسلامی


دکتر روازاده گفت: وزیری که خود عطارزاده بود، مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر توسعه طب ایرانی داشت که بسیار برای فعالان این حوزه آزاردهنده بود همچنین یکی از معاونین وزارت بهداشت که عملکرد مخرب و زیان‌باری در زمان اپیدمی کرونا داشت و بالاخره اخراج شد، عملاً با طب ایرانی دشمنی داشت و هرآنچه در توان داشت برای تخریب طب ایرانی ــ اسلامی به‌کار برد و سعی داشت آن را نابود کند؛

 

 

 

خون‌دل‌های زیادی در سال‌های اخیر خورده‌ایم اما در توسعه و گسترش طب ایرانی ــ اسلامی کوتاه نیامدیم؛ اگرمجاهدت و تحمل هزینه‌ها از سوی اطبا و حکما نبود، بدون شک دشمنان در نابودی طب ایرانی ــ اسلامی موفق شده بودند اما با حمایت‌ها و همدلی‌های حاکمیت و فضل و محبت الهی، این طب در کشورمان با استقبال روزافزونی روبه‌رو شده در دوره کرونا به‌خوبی توانمندی‌هایش را به اثبات رساند و سربلند از آزمون کرونا بیرون آمد؛

 

 

 

ما توانستیم دو دوره کنفرانس بین‌المللی طب ایرانی ــ اسلامی را با مجوزهای قانونی برگزار کنیم اما برای برگزاری آن، سنگ‌اندازی‌هایی از سوی نهاد متولی این طب علیه ما صورت گرفت در حالی که باید حمایت هم می‌کردند!

 


وی متذکر شد: بسیاری از اساتید طب سنتی در چند سال اخیر در نامه‌های جداگانه به رؤسای قوا و نمایندگان مجلس، خواهان شکل‌گیری سازمان طب ایرانی ــ اسلامی بوده‌اند و مشاهده مجاهدت نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم در این مسیر، باعث شعف و دلگرمی فعالین این عرصه شده است.

 


دکتر روازاده تصریح کرد: جهان در حال حرکت به‌سوی استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی تمامی کشورها در بخش سلامت و درمان است و درصد استفاده مردم کشورهای مختلف حتی کشورهای غربی از طب سنتی، گویای اهمیت این بخش است؛ چینی‌ها با استفاده از طب سنتی خود توانستند بر کرونا غلبه کنند، در هند ما بیمارستانهای تخصصی طب سنتی داریم و اخیراً مجوز برخی از عملهای جراحی به متخصصان طب سنتی هندی داده شده است؛ در این کشور انتخاب اکثر مردم برای درمان بیمار‌ی‌ها در ابتدا طب سنتی است.

 

 


وی ادامه داد: متأسفانه طب ایرانی ــ اسلامی در چند دهه اخیر قربانی تنگ‌نظری‌های وزارت بهداشت شده است؛ هیچ‌کدام از خدمات طب ایرانی ــ اسلامی مشمول بیمه نیست در حالی که در کشورهای دیگر بیمه‌ها حامی طب سنتی کشور خود هستند و بیماران در انتخاب نوع درمان‌شان مختار هستند؛

 

 

قطعاً درمان با طب سنتی و طب ایرانی ــ اسلامی نیازمند ایجاد سازمانی است که به‌صورت مستقل فعالیت کند؛ این فعالیت در رقابت سالم با طب نوین و تخصص‌های مختلف رشته پزشکی خواهد بود تا مردم از مواهب و برکات این بستر برخوردار شوند حتی این مسئله آن‌قدر مهم است که این استقلال باید به‌عنوان رکن این سازمان در نظر گرفته شود چرا که طب ایرانی ــ اسلامی فقط محدود به درمان و پیشگیری از درمان نیست بلکه سبک زندگی اسلامی را نیز دنبال می‌کند.

 

 


علت مخالفت صهیونیست‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان معاند با طب ایرانی ــ اسلامی چیست؟!


دکتر روازاده یادآور شد: طب ایرانی ــ اسلامی به‌حدی گسترده است که بخش مهمی از فرهنگ اسلامی را از طریق آن منعکس می‌‌شود مثلاً در فضای فرهنگ ایرانی ــ اسلامی ساختن خانه، زمان خوابیدن، بیدار شدن، نوع تغذیه و... در سلامت انسان عنوان شده است از این جهت می‌توان گفت طب ایرانی ــ اسلامی بسترساز تمدن عظیم اسلامی است و قطعاً نیازمند ایجاد تشکیلات عظیمی است تا بتواند بسترساز تمدن عظیم اسلامی باشد و از ظرفیت تمدن اسلامی بیش از پیش بهره‌مند شود؛

 

 

 

قطعاً صهیونیست‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبانی چون بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و صدای آمریکا که با طب ایرانی ــ اسلامی مخالفت می‌کنند، متوجه این مهم هستند که تقویت این طب یعنی تقویت تمدن ایرانی ــ اسلامی لذا نگرانی آنها از تقویت تمدن نوین اسلامی است که منجر به تقابل با طب ایرانی ــ اسلامی شده است.


منبع :

تسنیم نیوز



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[1633بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[11851بازدید]
اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن زاده آملی (مقاله انتخابی)[23915بازدید]
انتفاع مؤمنین از توسل به روایات طبی ائمه (علیهم‌السّلام) (مقاله انتخابی)[17499بازدید]
مرض عقوبت(مقاله انتخابی)[16299بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[30858بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[40626بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[14129بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[19004بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[53993بازدید]
فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)[22707بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[486668بازدید]
زردی نوزادان[472156بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[8002بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[8977بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[8788بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[13785بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [42934بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[14082بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[12065بازدید]

از میان مقالات

ورزش‌های حرام و استعماری (مقاله انتخابی)
صنعت جدید توریسم و سرقت زیستى(مقاله انتخابی)
تلویزیون و زوال کودکى(مقاله انتخابی)
تغذیه جرم و جنایت (مقاله انتخابی)
دهانشویه های ساده گیاهی و طبیعی
نگاه کن روی قوطی چی نوشته شده؟(مقاله انتخابی)
پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
واکسن؛ ایمنی‌زا یا ایمنی‌زدا؟
تاثیر وضو روی چاکراهای بدن (مقاله انتخابی)
آیا کنترل جمعیت در راستای منافع ملی است؟(مقاله انتخابی)
آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)
بشر محصور در مواد شیمیایی (مقاله انتخابی)
آب گوشت‏، هنوز هم غذای لذیذی است! (معرّفی 15 نوع آبگوشت سنّتی)
«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها
آیا مهندسان ژنتیک بیش از همه می دانند؟ (مقاله انتخابی)
قرن بیوتکنولوژى و گزینه هاى پیش رو(مقاله انتخابی)
درسنامه مزاج شناسی- مقاله پنجم؛ مزاج شناسی انسانی؛ مزاج سودا
حکایت دزد و کودک
طب اسلامی، ابزاری برای ساختن تمدن اسلامی(مقاله انتخابی)