بسم الله الرّحمن الرّحیم
و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
تاثیر وضو روی چاکراهای بدن
تمامی توصیه های اسلام، برآمده از وحی و متکی بر حکمت مطلقه حضرت حق، جلّ و علا، هستند به این معنا که هر یک از این دستورات بر مصالحی واقعی و حکیمانه بنا شده اند. از آنجا که حکمت خدای متعال حکمتی تام و ناظر به تمام مراتب آفرینش است؛ مصالح گنجانده شده در دستورات دینی نیز دارای مراتب مختلفی هستند که هرکس به فراخور معرفت خویش از آنها بهره می برد. مثلا همان طور که می توان از نماز به عنوان معراج مومن بحث کرد و رسیدن به حقیقت این معراج را هدف قرار داد، آثار مثبت روحی روانی و یا حتی تاثیرات مفید جسمانی نماز نیز قابل بحث است و اگرچه سطح این گونه بحث ها با هم یکی نیستند اما هرکدام در جای خود صحیح و باارزش هستند.
برای ما مسلمانان، همین که ثابت شود دستوری از جانب خدا یا پیامبر یا حضرات معصومین(علیهم السلام) صادر شده است حجت تمام است؛ چه به مصالح آن دستور آگاه باشیم و چه نباشیم. در واقع صدور امر از جانب خدا و معصومین(علیهم السّلام) بزرگترین حجّت برای هر مسلمانی است. حال اگر این حجت با معرفت توام شود که نور علی نور خواهد بود اما به هرحال ندانستن حکمت اوامر الهی جواز عدم تبعیت نیست. در این بین، نکته بسیار مهم آن است که اگر حکمت یک دستور الهی در بررسی های تجربی مشخص شود باید توجه داشته باشیم که:
۱- اهمیت یافته های تجربی در حد روشن ساختن گوشه ای از حکمت های عبادات است و هرگز نباید بیش از این مقدار به آنها بها داد و به ویژه لازم است از منحصر کردن حکمت دستورات الهی در یافته های تجربی پرهیز کرد.
۲- یافته های تجربی، علومی لایتغیّر نیستند و ممکن است در پژوهش های آینده، آن یافته کامل تر شود یا حتی بطلان آن اثبات شود. بنابراین ذوق زدگی بیش از حد در مورد تایید دستورات دینی از سوی علوم تجربی اصلا صلاح نیست.
۳- چنان که گفتیم، حکمت دستورات دینی دارای مراتب مختلفی است که همزمان با هم در مراتب مختلف آفرینش ساری و جاری هستند و هیچ کدام نافی و مزاحم دیگری نیست؛ برای مثال اگر دلایل زمین شناختی وقوع زلزله کشف می شود و ساختن بناهای ضدّزلزله رواج می یابد؛به این معنا نیست که باید منکر اثر انجام برخی گناهان در وقوع زلزله شویم چراکه همان خدایی که زلزله را با انجام بعضی گناهان بندگانش مرتبط کرده است؛ حکمت هایی را نیز در علوم تجربی عادی قرار داده است که اگر انسان ها با تلاش به آنها دسترسی پیدا کنند از فواید آن بهره خواهند برد اگرچه نهایتا قدرت مطلق، خدای متعال است و هر گاه صلاح بداند تمام این علوم در برابر کبریای او مهمل و بی اثر خواهند شد.
مطلبی که در ادامه می آید هم اثباتی تجربی و لذّت بخش بر یکی از دستورات مهم دینی ما یعنی وضو گرفتن است که مطالعه آن را به همه شما توصیه می کنم ولی به این شرط که از نکات فوق الذکر غافل نشوید و فراموش نکنید که: الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه.
وضو
از نظر اسلام عزیز، داشتن وضو همیشه امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه های دینی ما، «دایم الوضو بودن» یک ارزش غیرقابل انکار به حساب می آید؛ برای مثال، حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:« اِنِ اسْتَطَعْتَ اَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی طَهَارَهٍ فَافْعَلْ فَاِنَّکَ تَکُونُ اِذَا مِتَّ عَلَی طَهَارَهٍ مِتَّ شَهِیداً : اگر می توانی که در تمام شبانه روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از دنیا رفته ای.»(وسایل الشیعه؛ ج ۱؛ ص ۳۸۳)
وضو گرفتن نورانیت وجود انسان را می افزاید؛ در روایتی آمده است که: « اَنَّ الْوُضُوءَ عَلَی الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَی نُورٍ وَ مَنْ جَدَّدَ وُضُوءَهُ مِنْ غَیْرِ حَدَثٍ آخَرَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ تَوْبَتَهُ مِنْ غَیْرِ اسْتِغْفَارٍٍ: وضو گرفتن بر روی وضوی قبلی نوری است بر روی نور؛ و هرکس بدون اینکه احتیاج به وضوی جدید پیدا کند وضوی خود را تجدید نماید خدای عزوجلّ نیز بدون طلب استغفار و بخشایش توبه او را تجدید می نماید.»(من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۱)
علاوه بر مواردی که وضو گرفتن برای آنها واجب است؛ در احادیث شریف موارد استحباب زیادی هم برای این عمل عبادی ذکر شده است. دلیل این تاکیدات چیست؟ چرا در وضو مردان باید آب را از پشت آرنج بریزند ولی خانمها از جلوی آرنج؟ چرا بهتر است بعد از وضو، پوست را خشک نکنیم؟ فلسفه سجده چیست؟ چرا گفته شده اگر مهر را کمی جلوتر از حالت عادی قرار دهیم بهتر است ؟ فلسفه ذکر چیست و هزاران سوال دیگر که یک مسلمان موظف به دانستن آن است . سعی شده که در این مختصر، با استفاده از اتفاقاتی که در چاکراها و هاله فرد در هنگام عمل وضو روی می دهد به این سوالات پاسخ گفته شود. اما قبل از ورود در بحث اصلی مقدمه مختصری در مورد شناخت چاکرا ها و هاله ها می آوریم.
چاکرا چیست؟
در تمدنهای باستانی مانند چین، هندوستان و همینطور کشورهایی که در حوزهی فرهنگی این کشورها هستند مانند ژاپن، کره و مالزی، دربارهی ساختار بدن انسان و نحوهی عملکرد آن، باورهایی وجوددارد که با عقاید و تیوریهای علمی و آموزشی کشورهای غربی، در تضاد واضح است، هرچند در دهههای اخیر، این دیدگاهها در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی پیدا کردهاست. در مکاتب هندی، ساختار یا کالبدشناسی بدن انسان، از چند لایه مادی و انرژی تصورشده که به لایهی مادی آن، «کالبد غذایی» هم گفتهمیشود؛ به این اعتبار که درنهایت، بدن انسان، از همان مواد و عناصر موجود در مواد غدایی اما با یک نظم مولکولی متفاوت، تشکیل شده است. میدان انرژی انسان از هفت لایه تشکیل شده که به صورت متوالی و در درون هم جای گرفته اند. نزدیک ترین لایه به بدن، لایه انرژی یا صفحهی «پرانایامایی» است، که از لحاظ شکل کاملاً مشابه فیزیک بدن است. تصور میشود «پرانا»، یک انرژی کیهانی است که تمام جهان و کاینات را پرکرده و در جریان تنفس، همراه هوا و اکسیژن، به داخل بدن وارد میشود و در تمام جسم ما، جریان مییابد. در این لایه هفت مرکز انرژی اصلی وجود دارد که به آن ها ” چاکرا ” گفته می شود.
انرژی کیهانی یا انرژی «کی» در طب سنتی چین
طب سنتی چین، معتقداست در ساختار بدن انسان در صفحهی «پرانایی»، یک شبکه انرژی، مانند شبکهی آب یا گاز شهری وجود دارد که با جریانِ آزاد انرژی «کی» در این مسیرها، سلامتی، شادابی و تندرستی برقرارمیشود. اگر بهعلتی در این مجاری، انسداد یا اختلالی پیدا شود، انواعی از بیماریها و ناتواناییها پدید میآید. برای درمان بیماری و ناتوانی، باید این مجاری، با روش هایی باز شود. این روش ها بسیار مختلف هستند که یوگا، طب سوزنی و … بر پایه همین باور بنا شده اند.
چاکرا و طب هندی
در فلسفهی آیینی و درمانی هندوستان، علاوه بر باور به وجود شبکهی گستردهای برای انتقال انرژی در بدن، به وجود ایستگاههای تقویتکننده و هدایتکننده انرژی به نام «چاکرا» یا «چرخه» اعتقاد هست. چاکراهای اصلی که در امتداد ستون فقرات قرار گرفته اند همانند گردبادهایی چرخیده و با مکیدن انرژی از میدان انرژی کیهانی، آن را به انرژی قابل استفاده توسط بدن تبدیل می کنند. این انرژی یا نیروی حیات، توسط کانال هایی در سراسر بدن انتقال یافته و منتشر می شود.
در این مـکتب، دلیل بیماریها و ناتواناییهای جسمی و روانی، اختلال در توزیع انرژی حیاتی و کیهانی «پرانا» در بدن، بهویژه در «چاکراها» تصورمیشود و درنتیجه انتظار میرود با رفع اشکال و اختلال در «چــاکراها» و فعالشدن این چرخههای انرژی، بیماری هم درمان شود. چاکراها شامل سه دسته چاکراهای اصلی و فرعی و چاکراهای بسیار کوچک هستند. چاکراهای اصلی درست مانند نیروگاههایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تامین میکنند. اگر این نیروگاهها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار میشوند، زیرا برای درست کارکردن، انرژی حیاتی کافی ندارند.
چاکراها از دو طریق “غدد درون ریز و سیستم عصبی” بر جسم اثر متقابل دارند. در مجموع، بدن انسان هفت چاکرای اصلی دارد و هر یک از این هفت چاکرا با یکی از هفت غده درون ریز بدن و همچنین با گروهی از اعصاب که شبکه نامیده میشوند مرتبط میباشد. هر یک از این چاکراها به یکی از قسمتهای بدن و وظایف مخصوص درون بدن پیوسته هستند که از طریق شبکه عصبی یا غددی که به آن چاکرا مربوط میباشند کنترل میشوند.
همه احساسات، ادراک، آگاهی ها و هر چیزی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد را میتوان به هفت دسته تقسیم کرد و هر کدام از این دستهها به یکی از چاکراها پیوستهاست. پس چاکراها نه تنها نماینده اعضای بدن شما هستند بلکه نماینده قسمتهای مخصوصی از حواس و ادراک شما نیزمحسوب میشوند. وقتی شما احساس تنش میکنید، این تنش را در چاکرای مرتبط با آن قسمت نیز احساس میکنید و این چاکرا و عضو مرتبط با آن دچار استرس میشوند. تنش در چاکرا از طریق شبکه عصبی که به این چاکرا پیوستهاست درک میشود و به اندامی که توسط این شبکه کنترل میشوند انتقال مییابد. هنگامی که این تنشها برای مدت زمان طولانی و یا با شدت زیادی در شخص بماند علایم بیماری نمایان میشود. بیماریها در اثر بسته شدن این مراکز انرژی پدید میآیند.
محل چاکراهای اصلی و غدد مترشحه متانظر با آنها
۱- چاکرای مولادرا (با رنگ قرمز): در ریشهی ستون مهرههاست که در همین ناحیه، شبکهی رشتههای اعصاب «سمپاتیک» برای ترشح «آدرنالین» قراردارد.
۲- چاکرای سوداسیتها (با رنگ نارنجی): در محل غدد تناسلیست که هـورمونهای جنــسی مــردانه و زنــانه را تــولید و ترشح میکند.
۳- چاکرای مانیپورا به نشانهی قدرت (با رنگ زرد): در محل شبکه اعصاب خورشیدی مستقر است که این شبکه، در جلوی غده «پانکراس» قراردارد و با ترشح هورمون مرتبط در سوخت گلوکز، مرکز تولید انرژی و قدرت در بدن است.
۴- چاکرای آناهاتا (با رنگ سبز): کانون عشق تصورمیشود که مجاور غدهی «تیموس» و در محل قلب قراردارد.
۵- چاکرای ویشودها (با رنگ آبی): جایگاه حقیقت است که در ناحیهی گلو و مجاور غدهی «تیرویید» قراردارد.
۶- چاکرای آجنا (با رنگ نیلی): کانون بصیرت تصورمیشود که در بین ابروها قراردارد و در لحظات تمرکز و تعمق، در این مکان، چینی در پوست ظاهرمیشود که مهمترین غدهی مترشحهی داخلی یا «هیپوفیز» در آن قراردارد.
۷- چاکرای ساهارا (با رنگ بنفش): به نشانهی رحمت، در راس جمجمه و در جوار غدهی «صنوبری» قراردارد.
هاله چیست؟
یکی از مقولات مورد توجه در علم متافیزیک، انرژی های لطیف اطراف موجودات مختلف میباشد، که از جمله موارد جالب برای تدبر و تعمق در عظمت خالق یگانه است . در اطراف بدن همه موجودات اعم از زنده و غیرزنده، یک حوزه انرژی لطیف وجود دارد که به آن هاله گفته می شود. هاله، درواقع، میدانی از انرژی است (انرژی الکترومغناطیسی و سایر انرژیهای عالیتر) که همهی موجودات زنده را احاطه کرده است، و به عقیدهی بعضی در اطراف همهی ذرات اتمی و موجودات زنده و غیر زنده وجود دارد. هر چیزی در جهان در حال نوسان است. هر اتم، هر قسمت از یک اتم، هر الکترون، هر ذرهی بنیادی، حتی افکار و آگاهی ما، همه نوسان دارند. ما میتوانیم هاله را یک نوسان بدانیم، که هر موجود مادی را احاطه کرده است.
کاملترین نوع هاله از نظر کمی و کیفی به انسان تعلّق دارد که به آن،حوزه انرژی انسان ( HEF) یا هاله نورانی انسان میگویند. هاله اطراف انسان، تا حدی متشکل از امواج الکترومغناطیس است، که طیف امواج میکروویو، از مادون قرمز تا فرابنفش را در بر میگیرد. به نظر میرسد که امواج میکروویو، با فرکانس پایین و بخش مادون قرمز طیف (حرارت بدن)، مربوط به سطوح پایین فعالیت بدن ما هستند (ساختمان DNA ، متابولیسم، جریان خون و غیره). در حالی که بخش فرکانس بالا (فرابنفش)، بیشتر مربوط به فعالیت آگاهانهی ما است، مانند: تفکر، خلاقیت، اراده، منش، و عواطف. دانشمندان روسی که در زمینهی مطالعهی هاله پیشتاز هستند، کشف کردند که با تاثیر بر هالهی میکروویو DNA، میتوان DNA انسان را تغییر داد. بخش فرکانس بالا (فرابنفش)، بسیار مهم و جالب و در عین حال بسیار ناشناخته است. این قسمت با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
امروزه وجود هاله نورانی به روشهای مختلف اثبات شده است. در برخی کشورها، دانشمندان توانستهاند با لنزهای مخصوص از هاله عکس و فیلم تهیه کنند و یا از طریق دوربین مداربسته آن را روی صفحه تلویزیون نمایش دهند. در بعضی پژوهشها مشاهده شده است که حوزه انرژی انسان باعث انحراف اشعه لیزر از مسیر خود به صورت ضعیف میشود. برخی دانشمندان توانستهاند این انرژی های لطیف را با سرعت کم از طریق سیم برق منتقل کنند. عینک های خاصی تحت عنوان عینک کرلیان وجود دارد که توسط آن هر شخصی قادر به رویت هاله میباشد. کانونهای انرژی در هاله انسان قادر به حرکت دادن آونگ در حالتهای خاص است. بعضی محققان نیز توانستهاند با دستگاه تشعشعیاب، انرژی هاله نورانی را ردیابی کنند.
هالههای ما همواره در حال تعامل با یکدیگر و محیط اطراف هستند. هر چه این تعامل طولانیتر یا کاملتر باشد، تاثیر آن بر هالهها بیشتر خواهد بود. به همین علت هالههای اعضای خانواده، دوستان قدیمی و زوجهای چندین ساله بسیار مشابه به نظر میرسد.
عکسی از هاله یک پروانه
هاله های اطراف انگشتان دست توسط عکسبرداری کرلیان
شکل۲- هاله های اطراف یک نوع قارچ که سمت راست بطور مصنوعی وسمت چپ بطور طبیعی رشد کرده
شکل۳- هاله های اطراف یک برگ
در زیر نمونه ای از عینک مشاهده چاکراها هم آورده شده است . رنگ دسته هر عینک , نوع چاکرایی را که با آن عینک می توان مشاهده کرد نشان می دهد. مثلا” رنگ قرمز دسته , عینک مربوط به مولادهاراچاکرا (چاکرای اول) است و رنگ سبز مربوط به آناهاتا چاکرا (چاکرای قلب ) می باشد که از سایت گرفته شده است .
عینک مخصوص مشاهده چاکرای قلب (چون رنگ دسته سبز است)
تذکّر بسیار بسیار مهم
آن چه که در مورد چاکراها و هاله ها گفتیم تنها برای آشنایی بیشتر شما و درک بهتر مقاله حاضر بود اما این به معنای آن نیست که من دیدگاه های مکاتب هندی، چینی و … در این باب و سایر مطالب علمی را دربست قبول دارم. چون این مختصر گنجایش بحث مفصل در این مورد را ندارد تنها به ذکر چند نکته بسنده می کنم:
۱- اگرچه بسیاری از علومی که در مکاتب هند و شرق آسیا وجود دارد از مبانی اولیه فکری صحیحی برخوردارند اما آمیختگی بسیاری از این عقاید با خرافات و اوهام و حتی تفکرات شیطانی بر اهل تحقیق پوشیده نیست.
۲- در سال های اخیر، متاسفانه این مکاتب در کشور ما نه به عنوان ایده هایی برای تفکر علمی بلکه به عنوان سیره های عرفانی و روش های سلوک مورد تبلیغ قرار گرفته اند که باید گفت اگر از این نمد قرار بود کلاهی حاصل شود باید هندوها پیشتاز توحید می بودند که می دانیم واقعیت، عکس این است و جز قدرت های کاذب ناشی از ریاضت های غیر توحیدی، اطاعت شیطان، انس با اجنّه و ارواح و امثالهم، این مکاتب حرف خاصی در مورد سیر و سلوک الی الله ندارند.
۳- طبق معمول، مرغ همسایه غاز است، در حالی که عرفان اسلامی و شیعی بهترین و کاملترین منهج وصول الی الله است، عدّه ای در کشور ما سر خود را به این مهملات گرم کرده اند. شاید علّت این امر آن باشد که خیلی از ایشان می دانند که این چاه ویل اگر برای دیگران آب نداشته باشد؛ برای ایشان حتما ناندانی خوبی خواهد بود.
۴- حتی در بعد طبی و علوم تجربی نیز طب شیعی و طب سنتی ایران، آموزه هایی به مراتب کامل تر را ارایه می دهد و کسی که اندک آشنایی با این مکاتب دارد می داند که مثلا همین مساله چاکراها در قالب بحث های ماساژ و فشار درمانی(دلک و غمز)، شیوه های علمی روغن مالی، تعیین مناطق ویژه حجامت، علم شامخ رگ گیری(که متاسّفانه با مرگ تدریجی عالمان آن در گوشه و کنار کشور رو به فراموشی می رود) و … به شیوه های متفاوت اما به صورتی کامل تر و دقیق تر در طب اسلامی و ایرانی مورد بحث قرار گرفته اند. همچنین اعتقاد به وجود ارواح بخاری سه گانه و نحوه گردش آنها در بدن، قوت علمی بسیار بالایی دارد که تمام علم چاکراها و مسایل مشابه را در خود جای می دهد. بنابراین اگرچه مسایلی مانند همین وجود چاکراها و سایر یافته های طبی و نیز یافته های سایر علوم هند و شرق آسیا در جای خود مورد تایید ما هستند(البته بعد از پیراستن آنها از خرافات و اوهام) اما ما عادت نکرده ایم که آنچه خود داریم از بیگانه تمنّا نکنیم.
حال برگردیم سراغ بحث اصلی خودمان:
اکنون باید گفت که وضعیت انرژیکی انسان قبل و بعد از عمل وضو را می توان مقایسه نمود. مشاهده شده که عمل وضو بیشتر چاکراها و نادی ها (کانالهای انرژی) را فعال و بزرگ می کند.
در اینجا لازم می دانم که مطالبی را از کتاب انرژی درمانی (چو-آ-کوک سویی ) که مترجم آن جمشید هاشمی (آرام) می باشند به دلیل جالب و علمی بودن عینا” ذکر کنم :
” مشاهده شده که وضو گرفتن، به طور کلی اکثر چاکراها و کانال های انرژی را بزرگ و فعال می کند. نکته جالب آن است که در این عمل, میزان افزایش در چاکراهای پایینی بسیار بیشتر از چاکراهای بالایی است . یعنی اگر چاکراهای بالایی تا ۵/۱ برابر بزرگتر شده اند , چاکراهای پایینی ( قاعده ای , جنسی و نافی) به راحتی تا دو برابر و حتی بیشتر رسیده اند .
و ایشان می نویسند که : ” در ادامه رعایت چنین آدابی است که تجربیات خداشناسی آغاز میشود . بررسی انرژیکی وضو , پیوند زیبای آن با فریضه ای همانند نماز را به خوبی نشان می دهد. به هنگام پرداختن به نماز , سیل انرژی عظیمی بر نمازگزار جاری می شود. تمیز بودن کانالهای انرژی فرد و فعال بودن چاکراهای وی , باعث می شود تا انرژی الهی به میزان بیشتری جذب و درک شود و به طور کلی پتانسیل نمازگزار برای مبادله میزان انرژی بیشتر فراهم شود. لذا توصیه می شود قبل از پرداختن به هر عمل دیگری –همانند قرایت قرآن یا دعا خواندن –با وضو باشیم . این عمل باعث می شود تا آنچه که از آن قرایت یا دعا قرار است نصیبمان شود, دو چندان شود. “.
هنگامی که نیت وضو صورت می گیرد؛ “ریسمان روحی” –(که توسط روشن بینان دربالای سر هر انسان مشاهده شده و در افراد معمولی به نازکی تار عنکبوت است ولی در افراد اهل سلوک تا یک سانتی متر می تواند ضخامت داشته باشد) درخشان تر و قطورتر می شود. در واقع محل آن در ساهاسرارا چاکرا (چاکرای هفتم ) است و این چاکرا سرچشمه و نقطه شروع تجلی تمام چاکراهاست. در ادامه باید گفت که هرچه چاکرای ساهاسرارا بیشتر باز باشد؛ گره ها و قفلهای شش چاکرای باقی مانده بیشتر باز شده؛ انرژی هایشان با بالاترین فرکانس های ممکن ساطع می گردد. به محض اینکه چاکرای تاج کاملا” آگاه شود , کار جذب انرژی کیهانی اش به پایان می رسد و شروع می کند به تشعشعات انرژی بر طبق روند خودش و این است آن رمزی که می گویند باید همیشه نیت خیر داشته باشید. با تفکر به نیکی ها و داشتن نیت پاک هر لحظه بر میزان باز شدن ساهاسرارا افزوده می گردد که با قطورتر شدن آن انرژی روحی بیشتری (شیوا) به درون فرد وارد می گردد (وجه خالص انرژی الهی).
حال با شروع عمل وضو , ابتدا صورت را می شوییم , پوست بدن که قابلیت جذب و نگهداری میزان زیادی انرژی را در خود دارد ؛ انرژی های اضافی ناشی از مشغله ها , استرسها , امواج منفی و دیگر موارد است را دفع می کند. ما حداقل در روز سه بار وضو می گیریم و با این کار سه بار پاکسازی، صورت می پذیرد. البته میزان انباشت انرژی منفی در پوست صورت به دلیل حساسیت بیش از اندازه آن، از سایر جاها بیشتر است.
با دست کشیدن روی فکها بر چاکرای فرعی فک تاثیر می گذاریم و این عمل اثر مستقیمی روی سیستم اعصاب و حافظه دارد. از نظر علمی آب قادر است مقدار زیادی انرژی را در خود ذخیره سازد .
حال چرا از آب سرد به جای آب گرم استفاده کنیم؟
علت آن این است که آب سرد قابلیت جذب انرژی بیشتری نسبت به آب گرم دارد (آب گرم به دلیل فاصله زیاد بین ملکولی, خود حاوی مقدار زیادی انرژی است و قابلیت جذب زیادی ندارد).
در مرحله بعد با هر دست روی دست دیگر آب می ریزیم. در بیان علت آن باید گفت که اصلی ترین کانال انرژی بدن , در اصطلاح “سوشومنا” می باشد که این کانال اصلی, در ناحیه شانه ها به دو کانال فرعی تقسیم می گردد که در نهایت به دو دست می رسد . در ادامه , این کانال اصلی, در ناحیه خاجی به دو بخش دیگر تقسیم شده, وارد پاها می گردد. در امتداد این کانال اصلی , کانالهای فرعی دیگری موجود است که هر کدام به عضو و اندام خاصی مربوط می شود. در جای جای سوشومنا مخروط مانندهای کوچک و بزرگی وجود دارد که دایما” در حال چرخش هستند(چاکراهای کوچک).
حال ما روی آرنج آب می ریزیم و دست می کشیم تا انتهای انگشتان, با این کار انرژی های منفی از این کانال فرعی زدوده می شود .حرکت روبه جلو باعث تحریک این کانال و تخلیه شدید انرژی راکد و منفی در آن می گردد . لمس کردن تا کف دست و نوک انگشتان ادامه می یابد. به این می ماند که انرژی های منفی را مشایعت می کنیم تا کاملا” خارج گردد. با این عمل هم چاکراهای کف دست به دلیل لمس سریع فعال می شوند و هم بین انرژی های چپ و راست بدن تبادل و تعادل صورت می پذیرد.
در توضیح تبادل دو دست باید گفت که در فلسفه قدیم چین , شناخت به سه مهم تقسیم می شود:
۱-یانگ : بمعنی “روشنایی خورشید”(مثبت). از خصوصیات آن خورشید , آسمان , فعالیت, درخشندگی و خشونت است . در طرف چپ قرار گرفته و سیاهرنگ است , رقم آن فرد و سایر ارقام یانگ نیز طاق هستند.
۲-این : بمعنی “فقدان روشنایی ” و به معنی سایه , تاریکی است (منفی). از خصوصیات آن زمین , ماه , عدم فعالیت , کدورت , نرمش و خلا است . در طرف راست قرار گرفته و سفیدرنگ است , رقم آن زوج (دو) و ارقامش جفت هستند.
۳-تایو: وجود تضاد بین شب و روز, اختلاف روشنایی و تاریکی , گرما و سرما , خشکی و رطوبت می باشد.
در واقع با اتصال دست چپ و راست به یکدیگر بین این دو انرژی متضاد در دو سمت بدن تبادل صورت می گیرد و با هم به تعادل می رسند.
- مرحله بعد مسح سر است. با این عمل ساهاسراراچاکرا تحریک می گردد . در مورد تحریک چاکرای ساهاسرارا و تاثیرات آن در سطور پیشین توضیح داده شده است. از دیگر تاثیرات تحریک چاکرای ساهاسرارا ایجاد تعادل بین نیمکره های چپ و راست بدن است که به این ترتیب بین احساسات و عواطف (نیمکره راست) و نیز تفکر و منطق تعادل ایجاد می گردد.
- مرحله بعدی مسح پاهاست که دو اثر دارد. اول اینکه نیمه بالایی بدن با نیمه پایینی تبادل انرژی می کند و به این ترتیب نوعی توازن صورت می گیرد. تاثیر دوم آن تحریک چاکراهای کف پاست و این امر سبب دریافت انرژی بیشتر از زمین می گردد . با تداوم وضو در کارها, چاکراهای پاها همواره تقویت شده؛ به طور دایم انرژی زیادی از طریق پاها وارد مولادهاراچاکرا و شوادهیستاناچاکرا (چاکرای جنسی) می گردد و به این طریق فرد کمتر دچار خستگی می شود. به این ترتیب فرد دارای استحکام و قوت درونی می گردد. فرد با خوش بینی زندگی کرده, همواره شاکر و سپاسگزار خداوند خواهد بود.
ورود انرژی بیشتر به مولادهارا خیلی اهمیت دارد چرا که این چاکرا اساس نیروی حیات تمام چاکراهای بالاتر را شکل می دهد و سرچشمه نیروی حیات است. در این چاکرا منبع لایزال انرژی کندالینی (یانگ) وجود دارد . سوشومنا , آیدا و پینگالا که سه کانال اصلی انرژی بدن هستند نیز از این چاکرا شروع می شوند.
در زیر جدولی ارایه شده است (از کتاب انرژی درمانی چو-آکوک سویی-ترجمه و تالیف جمشید هاشمی ) که تاثیر وضو بر چاکرا را نشان می دهد.
نوع چاکرا و هاله |
قبل از وضو(سانتیمتر) |
بعد ازنیت کردن(سانتیمتر) |
بعد از وضو(سانتیمتر) |
نیم ساعت بعد(سانتیمتر) |
هاله سر |
۳۰ |
۱۱۰ |
۶۵ |
۷۰ |
هاله شانه |
۲۵ |
۱۱۰ |
خیلی بزرگ |
۷۰ |
هاله شکم |
۲۵ |
۱۱۰ |
خیلی بزرگ |
۷۰ |
هاله پاها |
۲۰ |
۱۵۰ |
خیلی بزرگ |
۷۰ |
مولادهارا( چاکرا۱) |
۲۵ |
۹۰ |
خیلی بزرگ |
۵۰ |
سوادهیستانا( چاکرا۲) |
۴۰ |
۹۰ |
خیلی بزرگ |
۱۰۰ |
چاکرای منگ مین |
۲۰ |
۲۰ |
۳۵ |
۱۵ |
چاکرای ناف |
۱۵ |
۲۰ |
۴۰ |
۳۰ |
طحال جلویی |
۳۵ |
۲۵ |
۲۵ |
۱۵ |
طحال پشت |
۴۰ |
۵ |
۶۰ |
۱۵ |
شبکه خورشیدی جلویی(چاکرا۳) |
۵۵ |
۴۰ |
۸۰ |
۲۰ |
شبکه خورشیدی پشتی (چاکرا ۳) |
۵۵ |
۴۰ |
۸۰ |
۲۰ |
قلب جلویی (چاکرا ۴) |
۵۰ |
۵۰ |
۸۰ |
۱۰۰ |
قلب پشتی (چاکرا ۴) |
۵۰ |
۵۰ |
۸۰ |
۱۰۰ |
گلو (چاکرا ۵) |
۵۰ |
۵۰ |
۱۱۰ |
۷۰ |
آجنا (چاکرا ۶) |
۵۰ |
۵۰ |
۸۰ |
۱۰۰ |
پیشانی |
۲۰ |
۵۰ |
۱۵ |
۱۰ |
تاج (چاکرا ۷) |
۵۰ |
۱۱۰ |
۱۴۰ |
۱۰۰ |
کبد |
۳۵ |
۲۰ |
۲۵ |
۱۵ |
دست و پا |
۴۰ |
۱۱۰ |
خیلی بزرگ |
۷۰ |
در ضمن ذکر چند نکته لازم است و آن این که اثرات فوق زمانی قابل توجه است که ما در وضو تداوم داشته باشیم (همان سفارش دایم الوضو بودن) که به مرور اثرات آن را آشکارا لمس خواهیم کرد.
در ضمن هم اکنون نرم افزارها و دستگاه هایی ساخته شده اند که فرد از طریق آنها می تواند شکل هاله ها و چاکراهای خود را مشاهده کند و اثرات وضو را روی خود امتحان کند و نتایج جدول فوق را به عینه ببیند.
منابع:
۱- tebyan.net
2- bala68.mihanblog.com
3- jalebastbedanid.blogfa.com
4-gim.ir
5- http://saiidmohtashami.blogfa.com