سلام چند ماهی است که در چشم راستم احساس کمی فشار دارم البته فشار خونم عادی و همیشه حدوداً ۱۲٫۸ است لطفاً راهنمایی کنید ممنون ممنون
حسین

سلام آقای دکتر ببخشید از نظر طب سنتی بهتره غذای کمکی کی شروع بشه ؟ بعضی دکترها معتقدن پایان ۴ماهگی بعضی پایان ۵ماهگی و بهداشت هم پایان ۶ماهکی خیلی ممنون
مریم

آیا از دمنوش هل و دارچین در رژیم میشود استفاده کرد؟ از کدوم تنبل و به پخته چطور؟ ممنون از پاسخگوییتون
احمدی

سلام روز بخیر .من ۵روزه این رژیم رو گرفتم.سودا و بلغم غالب دارم و معده سرد.مشکلم اینه که در طول روز دهنم ترش میشه انگار اسید معده ام برمیگرده.البته سوزش سر دل ندارم.ایا طبیعیه؟
احمدی

سلام آیا در خورشت ها باید لپه ریخت؟
رویا

سلام ممنون از مطلب مفیدتون میشه در دوره رژیم از رب انار طبیعی و خانگی استفاده کرد؟
احمدی

سلام منم بعد از دوسال ناباروری و آی یو آی و مصرف کلی قرص و آمپول با یک دوره پیاز درمانی باردارشدم خدا خیرتون بده
مهتاب

سلام آقای دکتر با همسرم دو هفته هست که سرما خوردگی داریم هر چقدر دوسین و زنجبیل و دارچین و دمنوش ....استفاده می کنیم متاسفانه خلط زرد رنگ از ما پاک نمیشه هر سه چهار ساعت یکبار باز دوباره جمع میشه شما رو بخدا یه راحل به ما بگید،کاری از دستمون بر نمیاد جز دعا برای وجود بزرگوار و پر خیرتان که ان شاءالله در هر دو دنیا عاقبت بخیر بشوید .
زهرا

سلام و رحمت. بچه از چند ماهگی دیگه شبها نباید بیدار بشه برای شیرخوردن؟ توی نت نوشتن از 6 ماهگی بعضیا دیگه تغذیه شبانه ندارن. کودک من 8 ماه تموم داره ولی شب چندین بار بیدار میشه برای شیر. ممنونم از سایت خوبتون
زینب

سلام وقت بخیر،۴۷ ساله هستم، دچار یائسگی زودرس شدم یعنی از ۱۳۹۹ کلا چندماه یکبار پریود میشم و اینکه از آخر خرداد علائم یائسگی بیشتر شده و پریود هم نشدم و اینکه پرولاکتینم هم بالاست امروز وعده دوم پیاز درمانی من هست،بنظرتون تاثیر داره؟
معصومه
اعمال یداوی
سالنامه حجامت 1402 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
تعداد: 4 میانگین: 3.5
[تعداد بازدید : 25905]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

**********


عذرخواهی: نسخه ابتدایی سالنامه دارای ایراداتی بود که هم اکنون مرتفع شده است. لذا بزرگوارانی که نسخه قبلی را برداشت نموده اند لطف کنند و از نسخه فعلی استفاده کنند.

به دلیل محدودیت های مربوط به ترافیک پایگاه، در این صفحه، نسخه کم حجم سالنامه را مشاهده می کنید. اگر تمایل به دریافت نسخه باکیفیت سالنامه برای چاپ یا استفاده های دیگر دارید لطفاً در قسمت نظرات پیام دهید و نشانی پست الکترونیک خود را ارسال فرمایید تا تقدیمتان کنیم.


*******

 الهى به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب‏ آفرينت نورم ده.

الهى‏ راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.

الهى‏ يا من يعفو عن الكثير و يعطى الكثير بالقليل، از زحمت كثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.

الهى‏ چگونه خاموش باشم كه دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گويم كه خرد مدهوش و بی‏هوش است.

الهى‏ ما همه بيچاره ‏ايم و تنها تو چاره ‏اى و ما همه هيچ‏كاره ‏ايم و تنها تو كاره ‏اى.

الهى‏ واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و كتابم حجابم.

الهى‏ چون تو حاضرى چه جويم و چون تو ناظرى چه گويم.

الهى‏ چگونه گويم نشناختمت كه شناختمت و چگونه گويم شناختمت كه نشناختمت‏.

الهى‏ خودت آگاهى كه درياى دلم را جزر و مدّ است، يا باسط بسطم ده و يا قابض قبضم كن.

الهى‏ دست باادب دراز است و پاى بى ‏ادب، يا باسط اليدين بالرحمة خذ بيدى‏.

الهى‏ بسيار كسانى دعوى بندگى كرده ‏اند و دم از ترك دنيا زده‏ اند، تا دنيا بديشان روى آورد جز وى همه را پشت پا زده‏ اند؛ اين بنده در معرض امتحان در نيامده شرمسار است، به حق خودت ثبت قلبى على دينك.

 

از کتاب الهى نامه؛ علامه حسن زاده آملى (ره)


*************

سلام

 

سالنامه حجامت سال 1402 تقدیم کاربران عزیز پایگاه طبّ شیعه می گردد.

 

در پاسخ به پرسش های بعضی کاربران گرامی بعضی توضیحات سال قبل را تکرار می کنم:

 

این سالنامه از ابداعات اینجانب است که از سال 1385 به صورت محدود و سیاه و سفید در مطبّ خود در اختیار مراجعین قرار می دادم.


هدف اصلی این کار هم شکل دهی به رفتار مراجعین در قالب یکی از قانون مندی های مهم حجامت یعنی رعایت زمان بود که خوشبختانه تأثیر خوبی داشت و پس از مدّتی مراجعین براساس این تقویم اقدام به حجامت می کردند.


از سال 1391، این کار به شکل فعلی در این پایگاه ارائه شد و امسال دوازدهمین سالنامه تقدیم می گردد.


بسیار خوشوقتم که می بینم مراکز دیگری نیز به ضرورت این کار پی برده و اقدامات مشابهی را در پیش گرفته اند. خدای را سپاس گزارم که پس از ارائه چندساله این سالنامه، تعداد زیادی از پایگاه های دیگر اقدام به بازنشر آن برای کاربران خود نمودند. همچنین برخی مراکز اقدام به طراحی تقویم های ویژه خود نمودند که هر دو امری مبارک است که می تواند در خدمت به سامان کردن رفتار اسلامی حجامت باشد. 

 

بار دیگر به همه همکاران و کاربران اعلام می کنم که استفاده از این سالنامه حتّی با نامی غیر از طبّ شیعه، مرضی گردانندگان این پایگاه است.

 

در صورتی که شخص یا مرکزی بخواهد این سالنامه را با نام خود و با اعمال تغییراتی منتشر کند بنده فایل لایه باز این اثر را تقدیم خواهم کرد.


 

توضیحات فنّی

 

 

الف - چنان که مستحضرید این سالنامه بر اساس احادیث وارد شده از حضرات معصومین علیهم السّلام تنظیم می شود و از آن جایی که موضوع نهی از حجامت در ایّام قمر در عقرب، مستقیما مورد اشاره حضرات معصومین علیهم السّلام نبوده است در این سالنامه به آنها اشاره ای نشده است. امّا از آن جا که در احادیث دیگر، احتیاطاتی در این گونه ایّام مورد اشاره قرار گرفته است توصیه می کنیم با نیّت عمل به سفارش حضرات معصومین علیهم السّلام، در این ایّام از انجام حجامت غیرضروری پرهیز شود. برای مشاهده جدول ایّام قمر در عقرب می توانید به پایگاه های تخصّصی مراجعه کنید.

 

ب - در صورت ضرورت انجام حجامت در ایّام قمر در عقرب یا ایّام نامناسب دیگر، سه توصیه مهم یعنی قرائت آیة الکرسی، سه بار طلب خیر از خداوند متعال و ذکر شریف صلوات فراموش نشود. پرداخت صدقه و قرائت سوره های شریف معوّذتین هم می تواند توصیه های مقبولی باشند. 

 

حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

1-                ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2-           سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن). (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)

 

مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم (حجامت کن). (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3-           در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-              چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-              این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6-               این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7-             متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذا اعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-               متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9-               تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10-               حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.

 

11-                تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود؛ اگرچه برخی اساتید طبّ سنّتی بر اساس مسائل نجومی و تجربی اعتقاد دارند که حجامت در این دو روز مفید است.

 

12-               اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضات مخالفان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


نکته: در سال 1402، سه شنبه نخست ماه رومی آذار مصادف با 29 اسفند است. ممکن است مطابق برخی محاسبات نجومی، این روز 22 اسفند اعلام شود. با این حال بنا بر تحقیقات بنده، احتمال اوّل یعنی 29 اسفند صحیح تر است و لذا همین روز در تقویم به رنگ آبی درآمده است.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.

 

در پایان از کمک بی دریغ برادر دانشمندم، حجةالاسلام ساعی فرد در تنظیم سالنامه امسال سپاسگزاری می کنم.


 

مقالات مرتبط:

 

توطیه حذف حجامت در ایران

منع حجامت برای رونق بیمارستان ها!

«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها

حـــجـــامـــت شـــنـــاخـــت ؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی

حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت

* پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت

آزمون علمی حجامت

آشنایی با بادکش درمانی

آموزش روش عملی انجام بادکش

«زالــــو»؛ جرّاح کوچک!

 




نظرات
  درود وقت بخیر خداقوت، لطفا تقویم حجامت ۱۴۰۳ با کیفیت برای چاپ بفرستید، سپاس فراوان
ارسال کننده نظر : محمد افشارچگین      تاریخ ارسال نظر : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  

سلام. در این صفحه پیوند دریافت موجود است:


https://shiateb.com/pages/?current=viewdoc&langid=1&sel=3333


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲



  سلام و احترام آقای دکتر خداقوت ممنون میشم نسخه قابل پرینت تقویم حجامت را برای استفاده در درمانگاه بیمارستان شهدای تجریش برایم ارسال بفرمایید. سپاسگزارم
ارسال کننده نظر : دکتر رادمنش      تاریخ ارسال نظر : ۳۰ مهر ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۳۰ مهر ۱۴۰۲



  سلام وقت بخیر لطفا نسخه اصلی تقویم حجامت رو به ایمیل من ارسال کنید. با تشکر
ارسال کننده نظر : محمدجواد زمان      تاریخ ارسال نظر : ۲۱ مهر ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۲ مهر ۱۴۰۲



  سلام خدمت استاد گرامی.فرمودین فایل رو برام ارسال کردین ولی متاسفانه من هرچی ایمیلم رو چک میکنم فایل ارسالی تون رو پیدا نمیکنم
ارسال کننده نظر : رضا مقدم      تاریخ ارسال نظر : ۱۷ مهر ۱۴۰۲
  

سلام. مجددا ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۹ مهر ۱۴۰۲



  سلام و ارادت درخواست نسخه با کیفیت. تشکر و خداوقت.
ارسال کننده نظر : علی والاسرشت      تاریخ ارسال نظر : ۱۶ مهر ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۹ مهر ۱۴۰۲



  باسلام خدا قوت استاد گرامی سپاس از شما ممنون میشم فایل با کیفیت تقویم رو برای بنده ارسال کنید.
ارسال کننده نظر : طبیب دوار      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ مهر ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۲ مهر ۱۴۰۲



   با سلام و تشکر از استاد گرامی بابت تهیه تقویم و سالنامه بسیار عالی. بسیار ممنون میشوم اگر فایل با کیفیت تقویم را برای بنده ارسال بفرمایید.با تشکر
ارسال کننده نظر : رضا مقدم      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ مهر ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۲ مهر ۱۴۰۲



  سلام دکتر از شما بخاطر تهیه ی این سالنامه ی حجامت تشکر و قدردانی میکنم فقط اگه امکان داره لطف کنید برای مشخص کردن روزهای ماه آذار رومی به جای رنگ خاکستری از رنگ دیگری مثل رنگ صورتی استفاده کنید چون کادر خاکستری رنگ اصلا به چشم نمی آید و تشخیص آن مشکل است . باز هم از شما سپاس گزارم
ارسال کننده نظر : حانیه      تاریخ ارسال نظر : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲


  با عرض سلام و خدا قوت به شما پزشک عزیز بیزحمت سالنامه اصلی و با کیفیت حجامت را برای اینجانب ارسال کنید . مچکرم
ارسال کننده نظر : مهدی محمدی      تاریخ ارسال نظر : ۷ تير ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۹ تير ۱۴۰۲



  سلام بسیار عالیست خداوند متعال سلامتی و خیر و برکت به شما و دستندرکان این سایت و سالنامه بدهد. لطفا عکس کیفیت بالا و فایل لایه بازش را برایم بفرستید ممنون
ارسال کننده نظر : محمد      تاریخ ارسال نظر : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲



 
123
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

سایر مقالات این موضوع

سالنامه حجامت 1403 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[248984بازدید]
سالنامه حجامت 1402 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[25906بازدید]
سالنامه حجامت 1401 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[9500بازدید]
سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)[38434بازدید]
سالنامه حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[23393بازدید]
سالنامه حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[84231بازدید]
سالنامه حجامت 1397 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[25627بازدید]
سالنامه حجامت 1396 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[41581بازدید]
سالنامه حجامت 1395 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[33025بازدید]
سالنامه حجامت 1394 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[43874بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت[95411بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت[41592بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت [50964بازدید]
سالنامه حجامت 1393 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[50275بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی[26578بازدید]
سالنامه حجامت 1392 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[48436بازدید]
آزمون علمی حجامت[25749بازدید]
آموزش روش عملی انجام بادکش[1146235بازدید]
آشنایی با بادکش درمانی[136269بازدید]
زالو؛ جرّاح کوچک[157774بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
5 برنامه غذایی پیشنهادی به زوج های نابارور
آیا بیماری می‌تواند مثبت و سازنده باشد؟
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)
پشت پرده اپل (مقاله انتخابی)
داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر
«با لبخند کارکردن» چگونه به زنان آسیب می‌رساند؟ (مقاله انتخابی)
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
آداب زناشویی و خصوصیات مثبت و منفی کودک
ازدواج تك‌جنسيتي در استراليا؛ چرا اكنون؟
سالنامه حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
سالنامه حجامت 1401 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
«بنزین»، «گازوئیل» و «خوراک دام» به ‌خورد مردم ندهید.
چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟
با اصرار روی عزت نفس فرزندانتان آن‌ها را بی‌عرضه بار می‌آوريد.
سالنامه حجامت 1397 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
زگیل تناسلی
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)
چگونه شركت‌هاي بزرگ داروسازي، شما را براي خريد داروهايي كه احتمالاً نياز نداريد، آماده مي‌كنند؟
صنعت قند با خریدن دانشمندان، تقصیرها را گردن چربی انداخت (مقاله انتخابی)
آرامش دیداری (1)
نترس و فرزندت را تحسین کن
وقتی به‌جای تجربه‌کردن زندگی از آن عکس می‌گیریم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)