سلام حد مصرف سویق چقدره؟ چند روزی یک بار باید باشه و تا چه ماهی ؟من ترکیبی از سه سویق گندم و جو وسنجد رو میخورم
یسنا

سلام آیا این رژیم برای درمان آندومتریوز هست؟
سارا

سلام آقای دکتر این حرف صحت داره که لیمو ترش وقتی یخ میزنه ویتامیناش چند برابر میشه؟
قلیزاده

سلام دکتر وقتتون بخیر من دیروز زالو انداختم برای واریکوسل شمت چپ گرد ۳ ۳ تا انداختم الان ورم داره رگ هاش چیکار کنم
احسان

سلام عذر میخواهم آقای دکتر، به اجبار چندسالی باید درخانه ای باشیم که سرویس بهداشتی وحمام آن مشترک هست این موضوع برای همسرم ازلحاظ بهداشتی بسیار سخته!باپرده و فن قوی سعی کردیم فضای بهتری رو ایجاد کنیم اما میخواستم بپرسم راهکاری وجود داره که بخارات وآلودگی های ناشی از توالت جذب بشه و الودگی به حمام کمتر منتقل بشه؟!ممنون
محمد

سلام آقای دکتر من هفته ۱۷ بارداری ویار و حالت تهوع و سردرد دارم من قبل بارداری چندین سال ناراحتی معده داشتم حالا رفتم دکتر زنان برام امپرازول نوشته به خاطر سردردام واینکه بتونم قرض اهن بخورم دلم نمیاد امپرازول بخورم ولی اگه بخورم هم بهتر میشم دیگه زندگیم مختل شده ازبس بچه ۴ سالم دعوا کردم به خاطر بدحالی عذاب وجدان گرفتم اقای دکتر ممنون میشم راهنمایی کنیم
فاطمه

سلام آقای دکتر خسته نباشین برادرم و همسرشون که هر دو در دهه ۴۰ زندگیشون هستن کرونا گرفتن و ریشون مقداری درگیر شده در حد درد قفسه سینه و سوزش و احساس سنگینی برای جلوگیری از پیشرفت درگیری ریشون چکار میتونن بکنن نظرتون در مورد بخور جوش شیرین چیه و اینکه آش آبغوره و زنجبیل ک تو سایت دستورش نوشتین خوبه تو رژیم غذاییشون باشه اجرکم عندالله
زهره

سلام و عرض ارادت بنده برای سقط نخواستم مگه همون لحظه یا تا فرداش نطفه منعقد میشه مگه قرص اورژانسی، اون اولین روز، سقط حساب میشه؟ الان بدنم و شرایطم هیچ امادگی نداره چندتا بچه زیر شش سال دارم بکیشون نوزاده و در هر بارداری هم مدت زیادی باید بستری بشم یعنی برای جلوگیری حتما باید سراغ قرصهای پرضرر طب غربی رفت طب اسلامی و سنتی هیچ روش مطمئنی نداره؟ بنده خودم موافق فرزند زیاد و مخالف کامل سقطم ولی ...
بهادر

سلام من مدت زیادی هست که مو برگشتی دارم ومرهم سیاه گذاشتم تا الآن کوچیک شده امروز رفتم دکتر گفت هیچ راهی وجود ندارد حتماً باید عمل جراحی کرده لطفاً هزینه عمل جراحی چقدر است
Mohamd

متشکر
کاربر
اعمال یداوی
سالنمای حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
تعداد: 2 میانگین: 5
[تعداد بازدید : 3099]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

 

 

 

الحمد للَّه منزل الحِكَم على قلوب الكَلِم بأحديَّة الطريق الأمَم من المقام الأقدم و إن اختلفت النحل و الملل لاختلاف الأمم. و صلى اللَّه على مُمِدِّ الهمم، من خزائن الجود و الكرم، و بالقيل الأقوم، محمد و على آله و سلم‏ (از مقدمه کتاب فصوص الحکم؛ اثر محيى الدين بن عربى‏) 

 

 

سلام

 

سالنامه حجامت سال 99 با تأخیری از جنس ویروس منحوس کرونا تقدیم کاربران عزیز پایگاه طبّ شیعه می گردد.

 

در پاسخ به پرسش های بعضی کاربران گرامی بعضی توضیحات سال قبل را تکرار می کنم:

 

این سالنامه از ابداعات اینجانب است که از سال 1385 به صورت محدود و سیاه و سفید در مطبّ خود در اختیار مراجعین قرار می دادم.


هدف اصلی این کار هم شکل دهی به رفتار مراجعین در قالب یکی از قانون مندی های مهم حجامت یعنی رعایت زمان بود که خوشبختانه تأثیر خوبی داشت و پس از مدّتی مراجعین براساس این تقویم اقدام به حجامت می کردند.


از سال 1391، این کار به شکل فعلی در این پایگاه ارائه شد و امسال نهمین سالنامه تقدیم می گردد.


بسیار خوشوقتم که می بینم مراکز دیگری نیز به ضرورت این کار پی برده و اقدامات مشابهی را در پیش گرفته اند. خدای را سپاس گزارم که پس از ارائه چندساله این سالنامه، تعداد زیادی از پایگاه های دیگر اقدام به بازنشر آن برای کاربران خود نمودند. همچنین برخی مراکز اقدام به طراحی تقویم های ویژه خود نمودند که هر دو امری مبارک است که می تواند در خدمت به سامان کردن رفتار اسلامی حجامت باشد. 

 

بار دیگر به همه همکاران و کاربران اعلام می کنم که استفاده از این سالنامه حتّی با نامی غیر از طبّ شیعه، مرضی گردانندگان این پایگاه است.

 

در صورتی که شخص یا مرکزی بخواهد این سالنامه را با نام خود و با اعمال تغییراتی منتشر کند بنده فایل لایه باز این اثر را تقدیم خواهم کرد.


 

توضیحات فنّی

 

 

الف - چنان که مستحضرید این سالنامه بر اساس احادیث وارد شده از حضرات معصومین علیهم السّلام تنظیم می شود و از آن جایی که موضوع نهی از حجامت در ایّام قمر در عقرب، مستقیما مورد اشاره حضرات معصومین علیهم السّلام نبوده است در این سالنامه به آنها اشاره ای نشده است. امّا از آن جا که در احادیث دیگر، احتیاطاتی در این گونه ایّام مورد اشاره قرار گرفته است توصیه می کنیم با نیّت عمل به سفارش حضرات معصومین علیهم السّلام، در این ایّام از انجام حجامت غیرضروری پرهیز شود. برای مشاهده جدول ایّام قمر در عقرب می توانید به پایگاه های تخصّصی مراجعه کنید.

 

ب - در صورت ضرورت انجام حجامت در ایّام قمر در عقرب یا ایّام نامناسب دیگر، سه توصیه مهم یعنی قرائت آیة الکرسی، سه بار طلب خیر از خداوند متعال و ذکر شریف صلوات فراموش نشود. پرداخت صدقه و قرائت سوره های شریف معوّذتین هم می تواند توصیه های مقبولی باشند. 

 

حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

1-                ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2-           سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن). (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)

 

مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم (حجامت کن). (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3-           در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-              چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-              این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6-               این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7-             متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذا اعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-               متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9-               تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10-               حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.

 

11-                تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود؛ اگرچه برخی اساتید طبّ سنّتی بر اساس مسائل نجومی و تجربی اعتقاد دارند که حجامت در این دو روز مفید است.

 

12-               اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضات مخالفان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.


 


 

مقالات مرتبط:

 

توطیه حذف حجامت در ایران

منع حجامت برای رونق بیمارستان ها!

«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها

حـــجـــامـــت شـــنـــاخـــت ؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی

حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت

* پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت

آزمون علمی حجامت

آشنایی با بادکش درمانی

آموزش روش عملی انجام بادکش

«زالــــو»؛ جرّاح کوچک!


 


 

 

 

 




نظرات
  با سلام واحترام ، آقای دکتر ما امروز برا حجامت رفتیم حجامت کننده از شانه سمت چپ فقط یک بادکش کرد، دیگه چند تا بادکش که شما تو مقالتون ذکر فرموده بودین و حالت مثلث اینا نذاشت و از همونجا هم خونگیری کرد اونم فقط یه لیوان ، در پایان حجامت هم رو موضع سرکه سیب مالید بنظرتون کاراش صحیح بود اصلا این حجامت برا بدن مفید خواهد بود؟ ممنون از پاسختون.
ارسال کننده نظر : زهرا      تاریخ ارسال نظر : ۵ تير ۱۳۹۹
  

سلام. اینها که می فرمایید کمی عجیب است. ولی تا از نزدیک نبینم اظهار نظر قاطعی نمی توانم بکنم.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۵ تير ۱۳۹۹



  باسلام خدمت استاد محترم، برای انجام حجامت پشت گوش بادکش نیاز دارد یابدون بادکش هم می‌شود وآیا دقیقا بایستی لیوان روی استخوان ماستویید باشه یا پایین تر چون معمولا لیوان روی استخوان ماستویید بخوبی قرار نمیگیره. تشکر
ارسال کننده نظر : سید محسن      تاریخ ارسال نظر : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. ترجیحا بادکش بیندازید. کمی پایین تر بلامانع است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹



  خانمی ۲۹ساله هستم دو سالی هست که مبتلا به تنبلی تخمدان شدم ولی طوری نبود دوماهه پریود بشم هر دوره ی هفته یا حداکثر۱۷روز تو بعضی دورها عقب مینداختم و باتوجه به سونوگرافی ها و آزمایش ها مشکل دیگه ای نداشتم،رو آوردم به روش سنتی ۳ماه پیاز درمانی انجام دادم که پریودام منظم شد،بعد اون رفتم برا حجامت که یکی از پاهامو حجامت کردم منتهی چون ضعف زیاد داره و اونجا هم فشارم افتاد یک پامو انجام ندادم،خواستم نظرشمارو بدونم که انجام ی پا موثره یا پای دومم انجام بدم؟
ارسال کننده نظر : م      تاریخ ارسال نظر : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. حجامت بعدی را انجام ندهید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹



  چطور میتونم با شما ارتباط داشته باشم شرح کامل خودمو بگم؟
ارسال کننده نظر : الف      تاریخ ارسال نظر : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. پایگاه طبیب شهر را ببینید و به پزشک مورد نظر خودتان مراجعه کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹



  سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،بخاطر تنبلی تخمدان امروز یکی از پاهامو حجامت کردم،پرسیدم برای پای دوم گفتن هفته بعد برم بنظرتون نیازه پای دومم حجامت بشه یا یدونه کفایت میکنه؟
ارسال کننده نظر : الف      تاریخ ارسال نظر : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. وقتی از شما و شرح حال شما و بیماری شما اطلاعی ندارم چه طور باید نظر بدهم؟


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹



  سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،۲۰خرداد روز ۱۰سیکلمه و من میخوام حجامت ساقین انجام دهم بخاطر مشکل رحمی که دارم،آیا ایرادی نداره تو این روز انجامش بدهم؟موثر واقع میشه؟توان بدنیمم خوبه.
ارسال کننده نظر : الف      تاریخ ارسال نظر : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. اگر عادت هستید به هیچ وجه انجام ندهید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹



  با عرض سلام و احترام لطفا بفرمائيد جهت انجام ويزيت در طب سنتي و همچنين انجام حجامت در روزهاي خاص تقويمي در شهر اصفهان به محل هايي كه مورد تائيد هستند كجا مراجعه نمائيم. با تشكر فراوان
ارسال کننده نظر : مجيد جعفرپيشه      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. پایگاه طبیب شهر را ببینید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹



  با سلام،حجامت برای زنان چند روز بعد قاعدگی توصیه میشود ؟هر نوع حجامتی.
ارسال کننده نظر : گروسی      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. بسته به نوع حجامت و توان بدنی آن زن دارد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹



  با سلام و عرض ادب و احترام از ارائه سالنامه حجامت کمال تشکر و قدردانی را دارم. توفیق، عزت و حُسن عاقبت بخیری برای وجود ارزشمند جناب عالی و بیت محترم را از خداوند سبحان خواهانم.
ارسال کننده نظر : ضیاء      تاریخ ارسال نظر : ۹ خرداد ۱۳۹۹


  

سلام فايل لايه باز را نياز دارم. با تشکر


ارسال کننده نظر : علي والاسرشت      تاریخ ارسال نظر : ۵ خرداد ۱۳۹۹
  

سلام. از مطب با شما تماس خواهند گرفت.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۶ خرداد ۱۳۹۹



 
123
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

سالنمای حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[3100بازدید]
سالنمای حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[74304بازدید]
سالنامه حجامت 1397 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[19956بازدید]
سالنمای حجامت سال 1396 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[36530بازدید]
سالنامه حجامت 1395 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[28293بازدید]
سالنامه حجامت 1394 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[39082بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت[75779بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت[24231بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت [36964بازدید]
سالنامه حجامت 1393 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[45321بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی[20074بازدید]
سالنامه حجامت سال 1392 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[39245بازدید]
آزمون علمی حجامت[18588بازدید]
آموزش روش عملی انجام بادکش[657314بازدید]
آشنایی با بادکش درمانی[105146بازدید]
زالو؛ جرّاح کوچک[133240بازدید]
«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها[103418بازدید]
سالنمای حجامت سال 1391 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[14610بازدید]
توطئه حذف حجامت در ایران(مقاله انتخابی)[14590بازدید]
پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت[63155بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

وقتی آنلاین هستیم خودمان باشیم (مقاله انتخابی)
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)
ساده‌زیستی نه‌فقط زیبا بلکه ضروری است (مقاله انتخابی)
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)
مبارزه با حجاب، انحراف است (مقاله انتخابی)
بزرگترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم ...
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین(ویراست دوّم)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
والدین خوب بودن باعث نابودی فیزیولوژیکی شما می‌شود (مقاله انتخابی)
معماری و خانه‌سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (عجّل الله فرجه) (مقاله انتخابی)
جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)
نترس و فرزندت را تحسین کن
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)
5 برنامه غذایی پیشنهادی به زوج های نابارور
نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)
چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟ (مقاله انتخابی)
میکروتراشه‌های ضد بارداری؛ جدیدترین روش کنترل جمعیت (مقاله انتخابی)
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)
آب گوشت‏، هنوز هم غذای لذیذی است! (معرّفی 15 نوع آبگوشت سنّتی)
آرامش دیداری (مقاله انتخابی)
هشت غذايي كه كارشناسان هرگز نمي‌خورند (مقاله انتخابی)
جهان فشن؛ صنعتی استثماری برای استحمار دیگران ( مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
دنیای دیوانۀ صنعتِ آب‌ (مقاله انتخابی)
من هم از این کلمۀ برند خیلی بدم می‌آید (مقاله انتخابی)