سلام وقت بخیر برای مشکل قلب تاثیر داره چگونه استفاده بشه بهتره یا تنگی نفس
رضالاسمی

سلام آیا زالو انداختن نظم پریود را به هم میریزه؟ آیا باعث قطع شدن پریود میشه؟ آخه بعد از زالو انداختن پریود نشدم و همش گر میگیرم.
زینب

سلام و وقت بخیر ببخشید دختر ۱۱ ماهه دارم که دچار چسبندگی لابیا شده و راه واژن بسته شده لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟ تشکر
یا زهرا

سلام در یک پیج طب خوندم که نخود رو نباید خیساند چون همون باد روده ها رو پاکسازی میکنه...آیا این صحت دارد؟
ط

باسلام و خداقوت ببخشید میشه آب جوشیده ولرم رو به داغی باشه و همراه عسل مصرف کنیم؟بجای آب بادمای معمولی ؟چون من آب گرم رو خیلی راحتتر و سریعتر میتونم مصرف کنم باتشکر
زهرا

میشه در دوره رژیم، پیازدرمانی هم انجام بدم؟
ط

سلام علیکم پاسخ سوال اینجانب ناقص درج شده(یبوست دختر دوساله ارسالی ۳۰ شهریور و پاسخ ۳۱ شهریور) ممنون میشم تکمیل کنید
مهدی

بسمه تعالی سلام دختر دو سال و سه ماهه ام دچار یبوست شده به اینصورت که مواد دفعی به صورت گرد و تکه ای هست و رنگ تکه ها هم با هم فرق دارد(دو رنگ در طیف قهوه ای پررنگ و کمرنگ) ازمایش مدفوع و کشت آن نرمال بود حدود دو هفته بعد از بستری در بیمارستان تا الان که دو ماه میگذره اینطوری شده در ببمارستان فقط انتی بیوتیک و دو مرتبه البومین تزریق شد لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
مهدی

سلام.اقای دکتر بدنم پر از کهیر شده،به من گفتند که باید حجامت انجام بدم،چطور میتونم برای حجامت پیش شما انجام بدم.ممنونم
حسینی

ای لعنت خدا بر این اگلیس خبیث نجس که ای کاش خدا به من قدرتی می داد تا آنها را با همان روش های خودشان نابود کنم به خدا که خواندن این جنایات در این کتاب با ارزش خون به دل هر انسان آزاده ای می کند. ای کاش به جای کتاب های تاریخی که در مدارس می خوانیم این تاریخ را برایمان تدریس می کردند.
علی جاودان
اعمال یداوی
سالنامه حجامت 1401 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
تعداد: 1 میانگین: 5
[تعداد بازدید : 2385]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

**********


افتتاح سخن سزاوار به نام حكيمي است كه بدن آدم را آشيانه مرغ روح گردانيد كه: و نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ و دل خاتم را آينه صورت جمال و مظهر سيرت كمال ساخت كه: كنت نبيا و آدم بين الماء و الطين.

دانايى كه دفع مضرت جهل با نوش‏داروى يقين مى ‏فرمايد و ازاله مرض خفا و كفران به نور ظهور و ايمان مى ‏نمايد؛ فحمدا له ثم حمدا له.

عليمى قدير كه گاه لطفش از قطره آب، صورتى دلپذير سازد و آن را به فطانه صحيحه و اخلاق حميده بنوازد، كه: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

(از کتاب دفع المضار الكلية عن الأبدان الإنسانية؛ ابن سينا، حسين بن عبد الله‏؛ دیباچه مترجم)

*************

سلام

 

سالنامه حجامت سال 1401 تقدیم کاربران عزیز پایگاه طبّ شیعه می گردد.

 

در پاسخ به پرسش های بعضی کاربران گرامی بعضی توضیحات سال قبل را تکرار می کنم:

 

این سالنامه از ابداعات اینجانب است که از سال 1385 به صورت محدود و سیاه و سفید در مطبّ خود در اختیار مراجعین قرار می دادم.


هدف اصلی این کار هم شکل دهی به رفتار مراجعین در قالب یکی از قانون مندی های مهم حجامت یعنی رعایت زمان بود که خوشبختانه تأثیر خوبی داشت و پس از مدّتی مراجعین براساس این تقویم اقدام به حجامت می کردند.


از سال 1391، این کار به شکل فعلی در این پایگاه ارائه شد و امسال یازدهمین سالنامه تقدیم می گردد.


بسیار خوشوقتم که می بینم مراکز دیگری نیز به ضرورت این کار پی برده و اقدامات مشابهی را در پیش گرفته اند. خدای را سپاس گزارم که پس از ارائه چندساله این سالنامه، تعداد زیادی از پایگاه های دیگر اقدام به بازنشر آن برای کاربران خود نمودند. همچنین برخی مراکز اقدام به طراحی تقویم های ویژه خود نمودند که هر دو امری مبارک است که می تواند در خدمت به سامان کردن رفتار اسلامی حجامت باشد. 

 

بار دیگر به همه همکاران و کاربران اعلام می کنم که استفاده از این سالنامه حتّی با نامی غیر از طبّ شیعه، مرضی گردانندگان این پایگاه است.

 

در صورتی که شخص یا مرکزی بخواهد این سالنامه را با نام خود و با اعمال تغییراتی منتشر کند بنده فایل لایه باز این اثر را تقدیم خواهم کرد.


 

توضیحات فنّی

 

 

الف - چنان که مستحضرید این سالنامه بر اساس احادیث وارد شده از حضرات معصومین علیهم السّلام تنظیم می شود و از آن جایی که موضوع نهی از حجامت در ایّام قمر در عقرب، مستقیما مورد اشاره حضرات معصومین علیهم السّلام نبوده است در این سالنامه به آنها اشاره ای نشده است. امّا از آن جا که در احادیث دیگر، احتیاطاتی در این گونه ایّام مورد اشاره قرار گرفته است توصیه می کنیم با نیّت عمل به سفارش حضرات معصومین علیهم السّلام، در این ایّام از انجام حجامت غیرضروری پرهیز شود. برای مشاهده جدول ایّام قمر در عقرب می توانید به پایگاه های تخصّصی مراجعه کنید.

 

ب - در صورت ضرورت انجام حجامت در ایّام قمر در عقرب یا ایّام نامناسب دیگر، سه توصیه مهم یعنی قرائت آیة الکرسی، سه بار طلب خیر از خداوند متعال و ذکر شریف صلوات فراموش نشود. پرداخت صدقه و قرائت سوره های شریف معوّذتین هم می تواند توصیه های مقبولی باشند. 

 

حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

1-                ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2-           سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن). (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)

 

مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم (حجامت کن). (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3-           در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-              چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-              این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6-               این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7-             متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذا اعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-               متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9-               تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10-               حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.

 

11-                تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود؛ اگرچه برخی اساتید طبّ سنّتی بر اساس مسائل نجومی و تجربی اعتقاد دارند که حجامت در این دو روز مفید است.

 

12-               اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضات مخالفان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


جالب این که در سال 1401، سه شنبه نخست ماه رومی آذار (23 اسفند) مصادف با 21 ماه شعبان المعظّم شده و از دو جهت، روز ویژه ای برای حجامت محسوب می شود. لذا حجامت در این روز شاید ارجح بر حجامت حزیران باشد.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.

 

 


 

مقالات مرتبط:

 

توطیه حذف حجامت در ایران

منع حجامت برای رونق بیمارستان ها!

«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها

حـــجـــامـــت شـــنـــاخـــت ؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی

حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت

* پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت

آزمون علمی حجامت

آشنایی با بادکش درمانی

آموزش روش عملی انجام بادکش

«زالــــو»؛ جرّاح کوچک!


 






نظرات
  سلام وقت بخیر دکتر امکان داره فایل حجامت رو برای من ارسال کنیدmhdyfrhmnd398@gmail.com
ارسال کننده نظر : مهدی      تاریخ ارسال نظر : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱



  سلام ووقت بخیر خدمت جناب دکتر،سوالی داشتم جناب قبل حجامت برای رقیق شدن خون چی یخوریم بهتره؟ ممنون از شما
ارسال کننده نظر : احمد      تاریخ ارسال نظر : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
  

سلام. رب انار ملس را با آب شربت کنید و میل کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱



   سلام و عرض ادب. خدا قوت. لطفاً فایل باکیفیت سالنامه رو برام ایمیل کنید.
ارسال کننده نظر : حسین عبدلی      تاریخ ارسال نظر : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱



  با سلام. درخواست فايل با کيفيت تقويم حجامت 1401 را دارم. کاش همانند سنوات گذشته فايل رو قرار ميداديد تا متصدع اوقات حضرتعالي نميشديم.
ارسال کننده نظر : سيد وحيد      تاریخ ارسال نظر : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
  

سلام سید عزیز، ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱



  سلام وقت شما بخیر ، از شما بابت سایت خوبتون تشکر میکنم. اگر امکان داره فایل با کیفیت بالا از تقویم حجامت ۱۴۰۱ رو برام ایمیل کنید. ممنونم از زحمات شما.
ارسال کننده نظر : محمدرضا      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱



  میشه فایل با کیفیت با فرمتی بفرستی وو گوشی باز بشه jPJیا هر فرمتی جز تیف
ارسال کننده نظر : محمدـجواد      تاریخ ارسال نظر : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
  

سلام. قبلا برایتان ارسال شده است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱



  سلام خدا قوت، ممنون از زحماتتون. همچون سالهای گذشته این کار خوب شما را منتشر نمودم. یاعلی
ارسال کننده نظر : حسین باقری      تاریخ ارسال نظر : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
  

سلام. خدایتان جزای خیر دهاد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱



  توضیحات لازم کجاست خب دوم فروردین قمر در عقرب هستش حجامت انجام بدیم یا ندیم خب میشه یه توضیح مختصر بدید کجاست این توضیحات که میگید تو صفحه اومده
ارسال کننده نظر : محمد جواد دبستانی      تاریخ ارسال نظر : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
  

سلام. زحمت بکشید و توضیحات آمده در بالای تقویم ها را مطالعه کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۳ فروردين ۱۴۰۱



  سلام. چیزی که جالب بود برخی از تقویم ها روز 2 فروردین رو قمر در عقرب گذاشتن در حالی که تقویم شما و چند مورد دیگه(مثل سایت پارسی طب) این روز رو روز ویژه گذاشتن. اگه یک توضیح مختصر بدید ممنون میشم
ارسال کننده نظر : شخص      تاریخ ارسال نظر : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
  

سلام. توضیحات لازم در همین صفحه آمده است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰



  سلام خسته نباشید فایل باکیفیت سالنامه رو کجا میتونم دانلود کنم؟؟
ارسال کننده نظر : محمد جواد دبستانی      تاریخ ارسال نظر : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
  

سلام. لطفا نشانی ای میل ارسال کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰



 
12
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

سالنامه حجامت 1401 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[2386بازدید]
سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)[34733بازدید]
سالنامه حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[20115بازدید]
سالنامه حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[80765بازدید]
سالنامه حجامت 1397 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[23286بازدید]
سالنامه حجامت سال 1396 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[39043بازدید]
سالنامه حجامت 1395 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[31053بازدید]
سالنامه حجامت 1394 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[41854بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت[88359بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت[32298بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت [46216بازدید]
سالنامه حجامت 1393 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[48054بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی[23948بازدید]
سالنامه حجامت سال 1392 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[45303بازدید]
آزمون علمی حجامت[22953بازدید]
آموزش روش عملی انجام بادکش[954296بازدید]
آشنایی با بادکش درمانی[124849بازدید]
زالو؛ جرّاح کوچک[149995بازدید]
«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها[141005بازدید]
سالنامه حجامت سال 1391 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[17328بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

به نام نوزادان به کام ابرشرکت‌ها (مقاله انتخابی)
ویز،اپلیکیشن ناوبری اسراییل (مقاله انتخابی)
ياد بگيريم دوباره محبت بورزيم: «خانواده‌هاي از هم گسسته»، شهروندي و حمايت دولت از زوجيت (مقاله انتخابی)
مسواک وحیانی
خشکسالی با طعم نوشابه؛ کارخانه‌های کوکاکولا چگونه منابع آب جهان را می‌بلعند؟ +عکس و آمار (مقاله انتخابی)
ساده‌زیستی نه‌فقط زیبا بلکه ضروری است (مقاله انتخابی)
"یادداشت ویژه"؛ بیایید کمی غیر بهداشتی زندگی کنیم!
چرا آدم‌های خوب در شبکه‎های اجتماعی تحمل‎ناپذیر می‌شوند؟ (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1397 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
وقتی با فرزندت هستی، آن گوشی لعنتی‌ را بگذار کنار (مقاله انتخابی)
خواص تاثیرگذاری قارچ گانودرما تا چه حد واقعیت دارد؟ (مقاله انتخابی)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
با اصرار روی عزت نفس فرزندانتان آن‌ها را بی‌عرضه بار می‌آوريد.
تدابیر طبّ ایرانی در درمان ناباروری
مَـــرهَـــم توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست چهارم)
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)
آرامش دیداری (1)
وقتی به‌جای تجربه‌کردن زندگی از آن عکس می‌گیریم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)
مبارزه با حجاب، انحراف است (مقاله انتخابی)
«با لبخند کارکردن» چگونه به زنان آسیب می‌رساند؟ (مقاله انتخابی)
نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)
بهداشت زناشویی و ضرورت­ های آن در اسلام