عرض سلام و خسته نباشد برای کاهش اسهال ناشی از سندروم روده تحریک پذیر چه راهی را پیشنهاد می فرمایید-اصلاح مزاج انجام شده و تا حد امکان تدابیر عمومی طب سنتی را رعایت می کنم ، با تشکر
سعید

سلام خدمت شماآقای دکتربزرگوار من ازاول بارداری خیلی سردردمیشم قبلش هم همین بودم چون میگرن داشتم الان دکترمیگه فقط استامینوفن ،خودم میترسمبرای جنین ضررداشته باشه چندتا فقط تواین مدت خوردم بخداسردردمنو تادم مرگ میبره خوب هم نمیشم تروخدابفرماییدچه کنم ازسردرد خواب ندارم ۱۳هفته هستم ممنونم ازشما خداخیرتون بده
زهرا

سلام دکتر خسته نباشید و سلامت باشید سوال خواهرم = ؛مشکل اساسی پوستی که همزمان هم جوش روپوستی و زیرپوستی میزند ، هم دچار خشکی است و پوسته پوسته می‌شود، هم دارای ترشحات چربی و منافذ باز پوست هست ، هم دچار قرمزی و جای جوش هست ... چیست و مهم تر اینکه چه باید کرد ؟ در مورد موی سر هم همزمان هم دچار چربی سر و هم خشکی ساقه مو و موخوره و شوره سر و سفیدی زودرس مو هست ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
مائده (خواهرم)

سلام و نور برای رفع جای جوش دوران نوجوانی و جوانی و شفافیت پوست چه باید کرد ؟!
مائده

سلام دکتر پدرم بر اثر تصادف پرده گوششان پاره شده و شنیده‌ام که زالو برای ترمیم پارگی پرده گوش مفید است آیا این حرف درست است ؟ ۲_آیا راه درمانی در طب سنتی برای ترمیم پارگی پرده گوش وجود دارد ؟
فاطمه

سلام و وقت بخیر فالوده سیب در شیردهی منع مصرف دارد؟ متشکر
مهدی

سلام انشاالله عاقبت به خیر شوید
سجاد

کسی که زعفران خالص و سعد را با مقدار مساوی بگیرد و با عسل بیامیزد و دو مثقالش را هر روز بیاشامد؛ بیم آن می رود که از شدّت قدرت حافظه، ساحر شود. سلام میشه اینو خوب توضیع بدید که قابل فهم باشه واندازه هارو بگید
محمد

سلام. روی کیست بارتولن بزرگ 4 عدد زالوی متوسط انداختم و خونریزی داد ولی متاسفانه اندازه کیست هیچ فرقی نکرده و به نظر میرسه نیش زالوها به جدار کیست نرسیده. سوالم اینه که بلندترین طول دندان را چه زالویی دارد که دفعه بعد روی بارتولن بیندازم؟
دوشیزه

سلام علیکم چربی زیاد روغن شحم گاو ( اطراف قلوه گاه گاو ) که هنگام مصرف و پخت و پز تمام اطراف دهان را چرب میکند و غلظتش زیاد است مانعی برای بدن ایجاد نمیکند؟
محمدجواد
کد : 67711
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
خبرها و نظرها
Share Email
«صله ارحام» در آیات و روایات و فرهنگ ایرانی / عوامل تهدید کننده ارتباطات فامیلی

بسم الله الرّحمن الرّحيم

«صله ارحام» در آیات و روایات و فرهنگ ایرانی / عوامل تهدید کننده ارتباطات فامیلی

 

 

 

 

 

 

 

یکی از آموزه‌های دینی اسلام صله ارحام است. صله ارحام به معنای ارتباط با خویشاوندان از سببی تا نسبی است و قطع آن در اسلام حرام محسوب شده است. به تعبیر دیگر صله رحم به معنای نیکی کردن به خوشاوندان و هم دردی و کمک با جان و مال و خیر با آنها است. از گذشته صله رحم به ویژه در ایامی چون تازه شدن فصل بهار سنت بوده است و مردم در این ایام به دیدار یکدیگر می‌رفتند و کسانی را که فرصت دیدار یک ساله برایشان فراهم نشده بود، دیدار تازه می‌کردند، در این ارتباط با حجت‌الاسلام محمدصالح مشفقی‌پور پژوهشگر حوزوی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم:

 

 

 

 

 

در ارتباط با اهمیت و جایگاه صله‌رحم در دین اسلام برایمان توضیح دهید.

 

 

زمانی که به منابع اسلامی یعنی قرآن و روایات مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اسلام برای موضوع صله‌رحم، اهمیت فوق العاده‌ای قائل است. بنده با یک مراجعه مختصر و نه موشکافانه به قرآن، حدود ۱۵ آیه را در مورد این موضوع پیدا کردم. همین تعدد آیات و تکرار این موضوع، نشان دهنده اهمیت بالای این موضوع هست.

 

 


از یک طرف بر اصل مسأله صله‌رحم تأکید می‌کند و با عبارت‌های مختلف به آن سفارش می‌کند و از طرف دیگر به شدت نسبت به قطع رحم، واکنش منفی نشان می‌دهد و به مسلمانان نسبت به قطع‌رحم و آثار سوء آن هشدار می‌دهد.

 

 


به عنوان نمونه در آیه ۸۳ سوره بقره، به احسان و نیکی کردن به والدین و خویشاوندان سفارش می‌کند: وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَ ذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا. و در آیه 25 سوره رعد، کسانی که قطع رحم می‌کنند را لعنت می کند. وَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ.

 

 

 


روایات متعددی هم در این زمینه وجود دارد. به عنوان نمونه رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده است: «أُوصِی الشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتِی و الْغَائِبَ مِنْهُمْ و مَنْ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ و أَرْحَامِ النِّسَاءِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ أَنْ یَصِلَ الرَّحِمَ و إِنْ کَانَتْ مِنْه عَلَی مَسِیرَةِ سَنَةٍ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنَ الدِّینِ» «همه امتم را چه حاضر، چه غائب و چه آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند را به صله رحم سفارش می‌کنم حتی اگر بین آنان به اندازه مسافت یک سال راه باشد؛ چرا که این، از دین اسلام است.»

 

 

 


و همچنین در روایت دیگری از ایشان می‌خوانیم که مبغوض‌ترین عمل در پیشگاه خداوند را بعد از شرک، قطع رحم معرفی می کند. «أَنَّ رَجُلاً مِنْ خَثْعَمَ جَاءَ إِلَی النَّبِیِّ(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فَقَالَ أَیُّ الأَعْمَالِ أَبْغَضُ إِلَی اللَّه عَزَّ و جَلَّ فَقَالَ الشِّرْکُ بِاللَّه قَالَ ثُمَّ مَا ذَا قَالَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ.»

 

 


و به دلیل همین تأکیدهای ویژه قرآن و روایات است که فقهای ما صله‌رحم را واجب و قطع‌رحم را یکی از گناهان کبیره و حرام می‌دانند. و در این زمینه تفاوتی هم بین بستگان وجود ندارد. یعنی لازم نیست که آن بستگانِ شما حتما هم فکر، هم سلیقه و هم عقیده شما باشند و حتی اگر اصلا هم دین شما هم نباشند و یا خدای ناکرده اهل گناه هم باشند، همچنان وظیفه صله‌رحم پا برجاست.

 

 

 


ممکن است شیوه صله رحم با آن‌ها در مواردی تغییر کند ولی اصل لزوم آن باقی است. البته اگر این صله رحم با اصل دین تنافی داشته باشد، مثل ارتباط با خویشاوندی که معاند و دشمن دین است، یا صله‌رحمی که باعث تقویت کفر بشود، یا باعث تأیید گناه بشود، یا سبب تأثیر پذیری خود ما یا خانواده ما از آن کفر یا گناه باشد، جایز نیست. یا گاهی انسان با صله‌رحم نکردن، نهی از منکر می‌کند که در این صورت هم می‌توان صله رحم نکرد.

 

 


 

فلسفه تأکید اسلام بر صله‌رحم چیست؟

 


چه بسا بتوان تمام آثار و برکاتی که برای صله رحم بیان شده است را به عنوان فلسفه تأکید اسلام بر صله رحم دانست، اما شاید یکی از وجوه تأکید اسلام بر موضوع صله رحم به توجه اسلام به جامعه بازگردد.

 


فارغ از این بحث که اسلام، اصالت را برای فرد قائل است یا جامعه و یا ترکیبی از آن دو، به هر حال اسلام به جامعه اهمیت داده است، چرا که یکی از مؤثرترین امور در سرنوشت انسان و سعادت و شقاوت او همین جامعه و محیط پیرامون او است.

 

 


بنابراین اگر جامعه اهمیت دارد و در سرنوشت انسان مؤثر است، طبیعتا مناسبات جامعه، روابط فردی و اجتماعی آن و به صورت کلی حرکت جامعه باید به شکل درستی باشد. برای رسیدن به چنین حرکت صحیحی در جامعه، ناچار تمام اجزاء جامعه باید به درستی عمل کند.

 

 


خانواده به معنای عام خود که شامل بستگان و خویشاوندان هم می شود، کوچکترین نهاد جامعه است که اگر این نهاد های کوچک به درستی حرکت کنند، حرکت جامعه هم به شکل مطلوب و درستی خواهد بود. همچون چرخ دنده های کوچکی که وقتی به درستی حرکت می کنند باعث حرکتِ درست یک مجموعه بزرگ می شوند.

 

 

 


بنابراین یکی از وجوه تأکید اسلام بر صله رحم، تأثیر آن بر حرکت مطلوب جامعه است که آن نیز بر سرنوشت انسان تأثیر گذار است.

 

 

 

آثار فردی و اجتماعی صله‌ارحام چیست؟

 


اجازه بدهید قبل از این که در مورد آثار صله‌رحم صحبت بکنم، خیلی کوتاه به مصادیق صله‌رحم اشاره کنم که هم موضوع مهمی است و هم به فهم آثار آن کمک می‌کند.

 


خیلی از ما فکر می‌کنیم که صله‌رحم یعنی به خانه بستگان رفتن، در حالی که این چنین نیست و به خانه اقوام رفتن، فقط یکی از مصادیق و شیوه‌های صله‌رحم هست. صله‌رحم و در ارتباط بودن با بستگان یک عنوان عامی است که شیوه‌ها و مصادیق بسیار زیادی دارد.

 

 


بعضی از مصادیق صله‌رحم عبارتند از آزار نرساندن به خویشاوندان، سلام کردن به آنان یا جواب سلام آنان را دادن، هدیه دادن، شرکت در مراسم عزایشان، عیادت از بیمارشان، دعا کردن در حقشان، خیر خواهی برای آن‌ها و ... . چه بسا بهترین و بارز ترین مصداق آن، رفع نیاز آنان هست اعم از نیاز مادی و نیاز معنوی.

 

 


به عنوان مثال در روایات متعددی داریم که تا وقتی خویشاوندِ نیازمند وجود دارد، به دیگری نباید صدقه داد. می‌توان این روایت را به عنوان یک قاعده مطرح کرد که «لا صدقةَ وذو رحمٍ محتاجٌ.»

 

 


در روایات دیگری هم بیان شده است که «صدقه دادن به خویشاوند، اجر مضاعف دارد» هم صدقه است و هم صله رحم است.

 


از همین نکته می‌خواهم وارد آثار صله‌رحم بشوم. اگر فقط همین یک نکته اخیر را مد نظر قرار بدهیم، یعنی این که قرار باشد هر کسی نیازهای مادی بستگان خودش را بر طرف کند، بدین ترتیب تا حدود زیادی فقر مطلق در جامعه ریشه کن خواهد شد. این یکی از آثار اجتماعی بسیار مهم صله‌رحم است. با ارتباط گرفتن با بستگان خود، احیانا متوجه نیازهای آنان می‌شویم و اگر در توانمان باشد آنان را برطرف می‌کنیم. این در جامعه، اصلا فائده کمی نیست.

 

 

 


با نگاه علم روز هم اگر ملاحظه کنیم می‌توانیم بگوییم که صله رحم و ارتباط با بستگان در نشاط و پویایی جامعه، رفع افسردگی‌ها و اضطرابات در جامعه، افزایش امید به زندگی، اتحاد و انسجام مردم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها، افزایش روح تعاون و بخشندگی، حفظ هویت تاریخی جامعه و حتی اقتصاد جامعه و ... تأثیرگذار است.

 

 


وقتی به روایات مراجعه می کنیم، متوجه می شویم که حضرات معصومین(ع) آثار و فوائد بسیار زیادی را برای صله‌رحم بیان فرموده‌اند. این آثار اعم از فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی است. اینجا فقط به صورت خلاصه به بعضی از آثار صله‌رحم در روایات، اشاره می‌کنم:

 

 


«قال رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) من ضمن لی واحدة ضمنت له أربعة: یصِلُ رحمَه فیحبّه اللهُ و یوسِّعُ علیه فی رزقه و یزید فی عمره و یُدخِله الجنة التی وعده» هر که یک چیز را برای من ضمانت کند من چهار چیز را برای او ضمانت می‌کنم: کسی که به بستگان خود رسیدگی کند خدا دوستش می دارد، روزی‌اش را می‌افزاید، عمرش را طولانی می‌کند و او را به بهشتی که وعده داده وارد می‌نماید.

 

 

 

 

«قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(علیه‌السلام) صِلَةُ الأَرْحَامِ تُزَکِّی الأَعْمَالَ و تُنْمِی الأَمْوَالَ و تَدْفَعُ الْبَلْوَی وتُیَسِّرُ الْحِسَابَ و تُنْسِئُ فِی الأَجَلِ» امام باقر علیه‌السلام: صله رحم، اعمال را پاک می‌کند ، دارایی‌ها را فزونی می‌بخشد، بلا را می‌گرداند، کار حسابرسی در قیامت را آسان می‌کند، و مرگ را به تأخیر می‌اندازد .

 

 

 


«وأهوِّنُ علیه سکراتِ الموت، و یُنادیه خَزَنَةُ الجنّة: هلُمَّ إلینا فادخُل مِن أیِّ أبوابِها شئتَ» سختی‌های جان دادن را بر او آسان می‌شود و مأموران بهشت او را صدا می‌زنند که به سوی ما بیا و از هر دری که می‌خواهی وارد بهشت شو.

 

 

 

«قَالَ سَمِعْتُ أَبَی عَبْدِاللَّه (علیه‌السلام) یَقُولُ إِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ و الْبِرَّ لَیُهَوِّنَانِ الْحِسَابَ و یَعْصِمَانِ مِنَ الذُّنُوبِ فَصِلُوا أَرْحَامَکُمْ» صله‌رحم و نیکوکاری، حساب را آسان می‌سازند و از گناهان نگه می‌دارند. پس صله‌ارحام به جای آورید.

 

 

 

« عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّه (علیه‌السلام) قَالَ صِلَةُ الأَرْحَامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ و تُسَمِّحُ الْکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفْسَ» صله‌رحم، اخلاق را خوب، دست را بخشنده و جان را پاکیزه می‌کند.

 

 

 

 

جایگاه صله‌رحم در روایات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را بیان کنید.

 

 

با این توضیحاتی که تا به حال داده شد، می‌توان فهمید که صله‌رحم در روایات نیز اهمیت فوق العاده‌ای دارد. فقط به لحاظ عددی وقتی می‌بینیم که علامه مجلسی(رحمةالله‌علیه) در کتاب بحار الأنوار، ۱۱۰ روایت را در مورد صله‌رحم ذکر می‌کند یا در کتاب کافی، ۳۳ روایت فقط در باب صلة‌الرحم ذکر شده است به اهمیت و جایگاه صله‌رحم در روایات معصومین(علیهم‌السلام) پی می‌بریم. به عنوان نمونه بنده فقط یک روایت را ذکر می کنم که با توجه به همین روایت، به روشنی اهمیت و جایگاه صله‌رحم مشخص می‌شود:

 

 

 


«یَا رَسُولَ اللَّه أَخْبِرْنِی مَا أَفْضَلُ الإِسْلَامِ قَالَ الإِیمَانُ بِاللَّه قَالَ ثُمَّ مَا ذَا قَالَ ثُمَّ صِلَةُ الرَّحِمِ قَالَ ثُمَّ مَا ذَا قَالَ الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ والنَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ قَالَ فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَیُّ الأَعْمَالِ أَبْغَضُ إِلَی اللَّه قَالَ الشِّرْکُ بِاللَّه قَالَ ثُمَّ مَا ذَا قَالَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ قَالَ ثُمَّ مَا ذَا قَالَ الأَمْرُ بِالْمُنْکَرِ والنَّهْیُ عَنِ الْمَعْرُوفِ»

 

 

 

 

 

فردی از محضر رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مورد بهترین مرحله اسلام سؤال کرد. حضرت (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) در پاسخ، ابتدا ایمان به خدا و بعد از آن صله‌رحم و سپس امر به معروف و نهی از منکر را ذکر فرمودند. و هنگامی که همان فرد از منفورترین و بدترین اعمال نزد خداوند سؤال کرد، حضرت (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) در پاسخ، ابتدا شرک ورزیدن به خداوند و بعد از آن قطع رحم و سپس امر به منکر و نهی از معروف را ذکر فرمودند.

 

 

 

 

 

مصداق صله‌رحم چه کسانی هستند؟

 


از کلمه رحم به لحاظ عرفی تمام بستگان را متوجه می‌شویم ولی طبیعی است که با توجه به دایره وسیع پیوند خویشاوندی، چه بسا امکان صله‌رحم با همه آن‌ها وجود ندارد. به همین جهت در اسلام مراتبی ذکر شده است که باید آن مراتب را ذکر کرد. یعنی بعضی از بستگان انسان نسبت به بعضی بستگان دیگر اولویت دارند.

 

 


پدر و مادر در مرتبه اول هستند. در مرتبه بعدی برادران و خواهران و بعد از آن ها سایر اقوام نسبی مثل عموها، دایی‌ها، خاله‌ها و عمه‌ها و فرزندانشان قرار دارند. در مرحله بعدی بستگان سببی که به سبب ازدواج با انسان ارتباط پیدا می‌کنند قرار دارند. مثل برادر زن، زن برادر، زن دایی، زن عمو، شوهر خاله، شوهر عمه، عروس‌ها و دامادها و ...

 

 


البته تذکر این نکته هم خالی از فایده نیست که فقهای ما تا آنجا که بنده اطلاع دارم آن صله‌رحم واجب را نسبت به اقوام نسبی می‌دانند و نه اقوام سببی. البته به این معنا نیست که با اقوام سببی قطع ارتباط بشود. همچنین اگر قرار باشد به گونه ای رفتار کند که اختلاف و یا مفسده‌ای ایجاد بشود و زندگی خانوادگی دچار مشکل بشود اشکال دارد.

 

 


 

صله‌رحم در فرهنگ ایرانیان چه جایگاهی دارد؟

 


به لطف خداوند متعال، مردم ایران مردمی خانواده دوست، عاطفی، بخشنده و خون گرم هستند و به همین دلیل همیشه صله‌رحم در بین ما ایرانی‌ها به طور برجسته‌ای وجود داشته و دارد. مردم ایران عموما اهل رسیدگی و احسان و رعایت احترام به پدر و مادر هستند، در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی و ملی به دیدار اقوام خودشان می‌روند، اهل اطعام و مهمانی گرفتن و مهمانی رفتن هستند.

 

 


در ماه رمضان افطاری می‌دهند، در مراسمات مذهبی روضه و جشن می‌گیرند، در نوروز به دید و بازدید می‌روند، مراسم‌های عروسی و عزا و ... بر پا می‌کنند. اگر مشکلی را در اقوام خود ببینند، سعی می‌کنند آن را بر طرف کنند و از این جهت باید خدا را شاکر باشیم و سعی کنیم این ویژگی بسیار خوب خودمان را حفظ و تقویت کنیم.

 

 


البته به نظر حقیر دو خطر جدی نسبت به این موضوع وجود دارد: یکی خطری است که اصل این صله‌رحم را تهدید می‌کند و آن هم حرکت به سمت سبک زندگی غربی است. متأسفانه یکی از ویژگی‌های بارز سبک زندگی غربی، بی‌توجهی به خانواده است که حتی خود عقلای دلسوز آن‌ها هم فهمیده‌اند که از این جهت دچار اشکال هستند و سعی می‌کنند بلکه بتوانند آن را برطرف کنند.

 

 


ما باید بدانیم که هر چه به سمت زندگی غربی پیش برویم، در واقع به سمت تنهایی و بی اعتنایی به خانواده پیش خواهیم رفت که نتیجه اش قطع‌رحم هست. این یک خطر جدی است که همه دلسوزان ایران و فرهنگ ایرانی باید به آن توجه کنند چه برسد به دلسوزان دین و مکتب. خطر بعدی مربوط به آسیب هایی است که ممکن است در داخل همین صله‌رحم به وجود بیاید.

 

 

 

مواردی مثل اسراف، چشم و هم‌چشمی، تجمل‌گرایی، اختلاط با نامحرم و ... باید مراقبت کنیم که این سنت حسنه بدون این آسیب‌ها و اشکالات باقی بماند. رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما در این جهت خیلی تأثیرگذار هستند که گرچه اقدامات خوبی هم در این زمینه داشته و دارند ولی در مواردی متأسفانه به این اشکالات و آسیب‌ها دامن زده یا می‌زنند.

 


منبع :

حوزه نیوز



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12417بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15078بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35299بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46303بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17333بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23210بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63737بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536482بازدید]
زردی نوزادان[494117بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11520بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11617بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11299بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16159بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50985بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17777بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15270بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10999بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8469بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13070بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14433بازدید]

از میان مقالات

سیره فاطمی، درمانی برای فروپاشی خانواده(مقاله انتخابی)
«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 3 بررسی رویکردهای «خطرآفرین» فرهنگستان علوم پزشکی در موضوع «سلامت معنوی»؛ آیا پزشکان می توانند «هدایت‌گر» جامعه از بعد معنوی باشند؟
منشأ ایدز؛ گفته ها و ناگفته ها(مقاله انتخابی)
مک دونالدیسم(مقاله انتخابی)
بزرگترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم ...
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)
15 میلیون دلار برای گوشت حلال!(مقاله انتخابی)
درسنامه مزاج شناسی- مقاله چهارم؛ مزاج شناسی انسانی؛ مزاج دم
آرامش دیداری (1)
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)
استفاده از علف کش ها و آفت کش ها در سراسر دنیا باید ممنوع گردد (مقاله انتخابی)
داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر
بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)
بررسی اعجاز روان‌شناختی قرآن(مقاله انتخابی)
خیانت در رأس: فمنیسم، باروری و فاشیسم (مقاله انتخابی)
ذبح طب اسلامی زیر رادیکال اندیشه غربی (نقدی بر نفوذ سیستماتیک اندیشه غرب در مبانی علمی طب اسلامی)(مقاله انتخابی)
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)
ثبت انحصاری حیات(مقاله انتخابی)
آیا تغییرات اقلیمی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی کرده است؟ (مقاله انتخابی)
مسواک وحیانی