سلام وقتتون بخیر آقای دکتر آیا راهی برای درمان و پیشگیری خونریز ی چشم دیابتی هست یک چشم بعد از تزریق آمپول هنوز دید نداره لطفا کمک کنید
لیلا

سلام. ببخشید درسته که باید از 6 ماهگی شیر شب قطع بشه؟ من از 7 ماهگی قطع کردم و احساس میکنم به همین دلیله که شیرم خیلی خیلی کم شده. لطفا راهنمایی کنید
ایمان

سلام واحترام آقای دکتربزرگوار لطفا راهکاری برای نفخ شدید دربارداری بفرمایید ممنونم
من

با سلام و وقت بخیر خدمت شما آقای دکتر. مشکلی که بنده دارم این است که باید به اجبار قبل از خواب شبانه و خواب وسط روز دفع ادرار داشته باشم و الاّ احساس ادرار اجازه نمی دهد راحت بخوابم.( البته دفع ادرار به صورت اختیاری جزء توصیه های دینی است اما برای بنده به حالت اجبار درآمده است) از طرفی برخی اوقات با اینکه بعد از دفع ادرار عمل استبراء را انجام میدهم احساس می کنم چیزی شبیه ادرار از من دفع می شود. بنده همیشه کمرم را با کمربند به اصطلاح شتر می پوشانم. شما چه توصیه های جهت رفع این مشکل پیشنهاد می فرمایید
مصطفی

سلام بسیار ممنون از این مقاله ی عالی این مقاله شماره ی ۲ و ۳ اگه نداره، پس بی زحمت اون شماره ی ۱ رو از جلوش بردارید
دد

سلام اقای دکتر ببخشید خوردن کنجد یا محصولات کنجدی بعد از تشکیل نطفه ممنوع است آیا؟ خوردن سرکه بعد از غذا یا با اب جوشیده و عسل چطور ؟
سوسن

سلام برای درمان افتادگی رحم راهکاری لطفا میفرمایید
مریم

سلام و تشکر رعایت های غذایی بعد از اقدام به بارداری چا باید باشن؟ آیا حتی اویشن رقیق و روغن مالی و استفاده از ابزن سرکه و نمک روزانه ضرر دارد؟ استفاده از عرق رازیانه عسل چطور؟ در صورت ضرر روش جایگزین برای درمان خشکی رحم و زخم واژن و عفونت چیست
حامدی

با سلام و درود برای ضخامت رحم در سن ۶۰ سالگی که در سن ۴۵ سالگی یائسگی اتفاق افتاده و حدود ۸ میلی ضخامت اضافه دارد چه باید کرد؟
صباح

سلام واحترام دکتربزرگوار پسری ۶ساله دارم ازنوزادی سروگردنش داغه اماتب نداره گوارش خوبی نداره گازمعده نداره اروغ نداره امامدفوعش باریکه گاهی هرروز دفع داره اما میگه دفعم کامل اتفاق نمیفته وبایه بادسرد سردردمیشه بستنی میخوره سردردمیشه بااین داغی سرش ورنگ زردش به نظرشمامیتونم روغن مالی گرم برای سر وسینوس هاش انجام بدم الان که پاییزهست؟خدابهتون اجربده ممنونم
زهرا
کد : 67778
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خبرها و نظرها
Share Email
علم نافع، علم مولد و جامعه دانش‌بنیان

بسم الله الرّحمن الرّحيم

و صلّى اللّه على محمّد و آله الطّاهرين و لعنة الله على اعدائهم اجمعين

 

 

 

 

 

کاربر عزیز، از شما تقاضا داریم استفاده از این متن (مطالعه، ارسال و ...) را با تلاوت یک صلوات، (هدیه به ساحت قدسی مادر گرامی حضرت صاحب الامر (روحی فداه) و به نیت تعجیل در فرج ایشان) همراه کنید. خدایتان جزای خیر دهاد.

 

 

 

 


علم نافع، علم مولد و جامعه دانش‌بنیان

 

 

 

 

 


احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان علم نافع، علم مولد و جامعه دانش‌بنیان در کانال خود در ایتا نوشت؛

 


در روایات و ادعیه اسلامی تأکید ویژه‌ای بر «علم نافع» شده است. امیرمؤمنان خطاب به فرزندشان امام حسن علیهما السلام می‌فرمایند:

 

 
وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ؛ در دانشی که سود ندارد، خیری نیست.

 


مسأله علم نافع در نظام ارزشی اسلام تا آنجا اهمیت دارد که از دعاهای همیشگی پیامبر اکرم(ص) در تعقیبات نماز این بود که:

 

 

اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لَا یَنْفَع‏؛ پروردگارا از علمی که سود نداشته باشد به تو پناه می‌برم»

 


از اینجا دانسته می‌شود که هر دانشی لزوماً «خوب» نیست؛ علم ذاتاً ارزشمند نیست؛ علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی ضرر داشته باشد و یا حتی نفعی در پی نداشته باشد، در نظام ارزشی اسلامی، «فاقد ارزش» و حتی ممکن است «ضدارزش» باشد.

 

 


علم نافع، یعنی علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی سودمند باشد. علمی که جامعه را عالم‌تر و آگاه‌تر کند؛ علمی است که صرفاً در ذهن و ضمیر عالم باقی نماند یا در لابلای کتاب‌ها و کتابخانه‌ها دفن نشود. توضیح آنکه یک علم ممکن است برای فردی خاص، نافع باشد، اما زمانی می‌تواند برای جامعه نافع باشد که سطح دانش و هنر و صنعت مردم را هم بالاتر بیاورد؛ یعنی علمی در خدمت شکل‌دهی به یک «جامعه دانش‌بنیان» باشد.

 

 

 


به تعبیر دیگر، ممکن است تک‌تک آحاد مردم، عالم و دانشمند باشند، اما «جامعه»، جامعه‌ای «دانشمند و دانش‌بنیان» نباشد. و این در جایی است که دانش‌های افراد دانش‌هایی مولد نباشد، میزان دانش جامعه زمانی بالاتر می‌رود که دانش تک‌تک دانشمندان به درستی در میان سایر افراد جامعه توزیع شده باشد و این جز با کاربست دانش در جامعه و صنعت ناشدنی است. «کاربست دانش» موجب می‌شود دانشی که علی‌القاعده در اختیار تعداد قلیلی از افراد است، در اختیار جمع کثیری قرار گیرد.

 

 

 

کاربرد دانش موجب می‌شود «جامعه‌» دانشمندتر و عالم‌تر شود.

 


اما باید توجه داشت که دانش وقتی در محصول، نمایان می‌شود که افرادی باشند که توانایی کاربردی‌سازی آن را داشته باشند.

 


براساس پایگاه استنادی WOS رتبه علمی ایران در سال ۲۰۲۱، ۱۷ بوده است اما رتبه تولید «علم فناورانه» ۲۷ بوده است. یعنی ما ده پله در تولید علوم فناورانه، و علوم و دانش‌های کاربردی نسبت به تولید علوم محض، عقب هستیم. این نسبت مع‌الاسف در حوزه علوم انسانی بسیار نگران‌کننده‌تر است. و این نشان می‌دهد که ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه دانش‌های کاربردی یا کاربست دانش داشته باشیم.

 

منبع :

کانال ایتا احمدحسین شریفی



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[13964بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[16509بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[36794بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[48012بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[18726بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[24651بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[65646بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[539727بازدید]
زردی نوزادان[496564بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[12983بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11900بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11620بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16435بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [51708بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[18177بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15627بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[11292بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8716بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13332بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14761بازدید]

از میان مقالات

آيا ما نسلي از مردان جوان بار آورده‌ايم كه نمي‌دانند چگونه مرد باشند؟(مقاله انتخابی)
مواد شیمیایی و تهدید سلامت کودکان(مقاله انتخابی)
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)
تزریق رعب و وحشت برای هیچ؟! ضرورت بررسی معضل تبلیغات منفی آنفلوانزای خوکی(مقاله انتخابی)
انتهای راه محصولات تراریخته، ناباروری است؟(مقاله انتخابی)
چگونه سكس، بمب‌ها و برگرها جهان ما را شكل داده‌اند؟(مقاله انتخابی)
شش افسانه کشاورزى صنعتى(مقاله انتخابی)
معماری و خانه‌سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (عجّل الله فرجه) (مقاله انتخابی)
توالت فرنگی بهتر است یا توالت ایرانی؟ (مقاله انتخابی)
موخوره
گسترش دهندگان سرطان (مقاله انتخابی)
از هفت ميليارد به پانصد ميليون نفر: دستور كار نخبگان جهاني براي كنترل جمعيت(مقاله انتخابی)
پرفشاری خون؛ نبرد پیروزمندانه با قاتل خاموش!
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)
ورزش از دیدگاه طبّ سنّتی و اسلامی
آزمون علمی حجامت
حجامت شناخت؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی
ساده‌زیستی نه‌فقط زیبا بلکه ضروری است (مقاله انتخابی)
واکسیناسیون از نگاهى دیگر(مقاله انتخابی)
به نام نوزادان به کام ابرشرکت‌ها (مقاله انتخابی)