با سلام و خسته نباشید ببخشید آقای دکتر اگه اشتباه نکنم درهمین مقاله در پاسخ به سوال یکی از سوال کنندگان گفتید که کرونا رو جدی نگیرید ...اوایل شروع بیماری کرونا... حالا دوست داشتم نظرتون رو بدونم الانم همچین نظری دارید؟(چون مطالب و مقالات زیادی از اطبای غیرسنتی در مورد کرونا درسایت قرار میدین و..) ممنون
علی

سلام. من چند ساله آلرژی فصلی در بهار و تابستان دارم. و علائمش هم عطسه و گرفتگی بینی هست. اگزما و کهیر و ... رو ندارم. ولی واقعا این آبریزش و عطسه اذیت می‌کنه. من برای درمان این آلرژی باید چه کنم؟ دوم اینکه برام واقعا سواله، یه سری از موادی که فرمودید وارد خون بشن خطرناکن. مشکلی بوجود نمیارن؟
حسین

مقاله رفلاکس یا ترش کردن را خواندم.پرهیزات شامل میوه های ترش.حبوبات.گوشت.تخم مرغ راذکر نموده اید.ایا با توجه به اینکه در طب سنتی دلیل اصلی رفلاکس وجود سودا یا رطوبات اضافی در فم معده میباشد چرا پرهیز از ماست دوغ خیار گوجه وغیره را ذکر ننموده اید.دربرخی منابع طب جدید فقط شیررا ذکر کرده.
مهدی خزعلی

سلام من شنیدم که پیاز پرولاکتین رو بالا میبره بنظرتون برای تنبلی تخمدان مشکلی نیس انجام بدیم
پرستو مرادی

با سپاس از جنابعالی بابت توضیحات کامل و بررسی موشکافانه . لطف کنید برای بنده نیز فایل لایه باز این سالنامه را ارسال کنید. باز هم ممنون
عزیزی

سلام پسرم یک سال نیمش دندونای جلوش هم بالا هم پایین یکم سیاه شدن از یه دکتر شنیدم بخاطر رطوبت مغز و تخم بالنگو بخوره خوب میشه تخم بالنگو شربت کردم هر روز دادم خورد خداشکر دندوناش دیگه خراب نشد اما همون قدری که سیاه شده بود موند میشه کاری کرد تا درست بشن ؟ و یه سوال دیگه »برای اینکه بچه مسواک بزنه چی کار کنم؟ ممنون که هستید
مهسا

با سلام ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما ، آقای دکتر در مقاله ای از دکتر سام دلیری خواندم که اگر روغن کدوی حنظل به ناف کودک صبح و شب زده بشه انگلاش از بین میرن این موضوع صحت داره بی زحمت کم کیفشم بفرمایید. ممنون از سایت خوبتون .
.

سلام .طاعات عبادات شما مقبول درگاه الهی ان شاءالله.من هر چه از بادکش یاد گرفتم به واسطه ی سایت شما بوده و چقدر هم مفید بوده و خدا میداند که چقدر دعاگوی شما هستم.البته نه فقط بادکش،کلی مطلب از شما آموختم.شما استادی بودید و هستید که گرچه هیچوقت ندیدمتان ولی ارادت زیادی به شما دارم و خواهم داشت.خدایمان حفظتان کند و عمر باعزت نصیبتان بفرماید بزرگوار.در این روزها بسیار محتاج دعای بندگان خوبی چون شماییم.التماس دعا
مادر

سلام و عرض ادب و احترام لطفا در مورد درمان کم کاری تیرویید بهم کمک کنید. پونزده سال هست لووتیروکسین مصرف میکنم. داروی خارجی نایاب شده و مصرف قرص ایرانی انگار بی تاثیر هست .
ثریا

سلام آیا زردی میتونه دربدن کودک باقی بمونه تا پنج شش سالگی
مینا
اعمال یداوی
سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)
تعداد: 1 میانگین: 5
[تعداد بازدید : 11603]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

 

 

 

الحمدُ للّهِ الذي خلق الانسان في أحسن تقويم و شرّفه بتشريف الروح و العقل القويم و ايّده بتأييد النّفس السّليم و الذّهن المستقيم، و الصلاة و السلام علي سيّد أنبيائه و سند اوليائه محمد المصطفي و عليّ المرتضي و أولادهما الذين هم أهل الاصطفاء و أذهب اللّه عنهم الرِّجس و طهّرهم تطهيراً. (از مقدمه کتاب خلاصة الحکمه؛ اثر حکیم عقیلی خراسانی‏) 

 

 

سلام

 

سالنامه حجامت سال 1400 تقدیم کاربران عزیز پایگاه طبّ شیعه می گردد.

 

در پاسخ به پرسش های بعضی کاربران گرامی بعضی توضیحات سال قبل را تکرار می کنم:

 

این سالنامه از ابداعات اینجانب است که از سال 1385 به صورت محدود و سیاه و سفید در مطبّ خود در اختیار مراجعین قرار می دادم.


هدف اصلی این کار هم شکل دهی به رفتار مراجعین در قالب یکی از قانون مندی های مهم حجامت یعنی رعایت زمان بود که خوشبختانه تأثیر خوبی داشت و پس از مدّتی مراجعین براساس این تقویم اقدام به حجامت می کردند.


از سال 1391، این کار به شکل فعلی در این پایگاه ارائه شد و امسال دهمین سالنامه تقدیم می گردد.


بسیار خوشوقتم که می بینم مراکز دیگری نیز به ضرورت این کار پی برده و اقدامات مشابهی را در پیش گرفته اند. خدای را سپاس گزارم که پس از ارائه چندساله این سالنامه، تعداد زیادی از پایگاه های دیگر اقدام به بازنشر آن برای کاربران خود نمودند. همچنین برخی مراکز اقدام به طراحی تقویم های ویژه خود نمودند که هر دو امری مبارک است که می تواند در خدمت به سامان کردن رفتار اسلامی حجامت باشد. 

 

بار دیگر به همه همکاران و کاربران اعلام می کنم که استفاده از این سالنامه حتّی با نامی غیر از طبّ شیعه، مرضی گردانندگان این پایگاه است.

 

در صورتی که شخص یا مرکزی بخواهد این سالنامه را با نام خود و با اعمال تغییراتی منتشر کند بنده فایل لایه باز این اثر را تقدیم خواهم کرد.


 

توضیحات فنّی

 

 

الف - چنان که مستحضرید این سالنامه بر اساس احادیث وارد شده از حضرات معصومین علیهم السّلام تنظیم می شود و از آن جایی که موضوع نهی از حجامت در ایّام قمر در عقرب، مستقیما مورد اشاره حضرات معصومین علیهم السّلام نبوده است در این سالنامه به آنها اشاره ای نشده است. امّا از آن جا که در احادیث دیگر، احتیاطاتی در این گونه ایّام مورد اشاره قرار گرفته است توصیه می کنیم با نیّت عمل به سفارش حضرات معصومین علیهم السّلام، در این ایّام از انجام حجامت غیرضروری پرهیز شود. برای مشاهده جدول ایّام قمر در عقرب می توانید به پایگاه های تخصّصی مراجعه کنید.

 

ب - در صورت ضرورت انجام حجامت در ایّام قمر در عقرب یا ایّام نامناسب دیگر، سه توصیه مهم یعنی قرائت آیة الکرسی، سه بار طلب خیر از خداوند متعال و ذکر شریف صلوات فراموش نشود. پرداخت صدقه و قرائت سوره های شریف معوّذتین هم می تواند توصیه های مقبولی باشند. 

 

حجامت حزیران و تصحیح برخی برداشت های نادرست

 

 

1-                ماه حزیران ازجمله ماه های رومی است و ماه های رومی، مانند ماه های تقویم کشور خود ما، ماه هایی شمسی هستند ولذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 


2-           سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:


عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ: از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن). (طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.)

 

مرحوم مجلسی در زاد المعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:


وَ رُوِيَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِي السَّابِعِ مِنْ حَزِيرَانَ، فَإِنْ لَمْ يَتَيَسَّرْ فَفِي الرَّابِعِ عَشَرَ: در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان پذیر نشد؛ روز چهاردهم (حجامت کن). (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان، بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.، ص331)


از آن جا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده اند؛ احتمالا نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.


3-           در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:


الف- هر دو روایت در کتاب های مکارم الاخلاق و زاد المعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی توان مضمون روایت را انکار کرد.


ب- از آنجا که در تطبیق ماه های رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و همچنین در مورد ماه های باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، به هیچ وجه نمی توان آنچه که در تقویم های نجومی فعلی وجود دارد را معتبر شمرد.


مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه گیری تغییرات قابل توجهی در زیج های مختلف صورت گرفته معلوم نیست ماه های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است تطابق داشته باشد.


مثلا امروزه در برخی از کشورها حزیران را مطابق ژوئن می دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ....


با توجه به این امور نمی توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به طور یقینی هم زمان قلمداد کنیم.


4-              چنان که واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد ولی هیچ قرینه ای که نشان دهد این دو روز بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.


5-              این که عدّه ای می گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می دهند خطاست؛ چنان که در متن روایت حزیران هم چنین نکته ای ذکر نشده است. طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه شنبه ای که مصادف با هفده یا نوزده یا بیست و یکم ماه های قمری هستند و نیز حجامت در اوّلین سه شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.


6-               این حدیث، روز هفتم حزیران را به عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده اند معرّفی می کند. لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.


7-             متن حدیث واضحاً می گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود. لذا اعلام هفته حزیران بر خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.


8-               متأسّفانه عدّه ای پا را فراتر از این گذاشته ماه حزیران را به عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می کنند که این هم نادرست است.


9-               تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر این که حجامت در این روزها مستحبّ است. اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز، با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است؛ این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین، بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام آن شتاب کنند؛ صحیح نیست.


10-               حتّی اگر اشکال مطرح شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقاویم نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقاویم نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی تقاویم دیگر، 29 خرداد و پنج تیر. با توجّه به این اختلاف نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجاءً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.

 

11-                تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلا کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم خونی است نمی تواند در این دو روز حجامت کند. تشخیص این موارد به عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به استناد احادیث مزبور نمی توان توصیه عمومی به انجام حجامت نمود؛ اگرچه برخی اساتید طبّ سنّتی بر اساس مسائل نجومی و تجربی اعتقاد دارند که حجامت در این دو روز مفید است.

 

12-               اقبال مردم به طبّ سنّتی و به ویژه حجامت به همراه برخی کج روی های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضات مخالفان فراهم نموده است. لذا به همکاران محترم توصیه می کنیم:


الف- به جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی تر و توجیه علمی مناسب تری هستند را ملاک قرار دهند.


ب- به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند یادآوری کنند که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست. لذا بهتر است هم حجامت کننده و هم حجامت شونده به نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.


ج- با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعین باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعین نگردد.


د- همچنین پیشنهاد می کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده گردد.


 


 

مقالات مرتبط:

 

توطیه حذف حجامت در ایران

منع حجامت برای رونق بیمارستان ها!

«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها

حـــجـــامـــت شـــنـــاخـــت ؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی

حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت

حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت

* پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت

آزمون علمی حجامت

آشنایی با بادکش درمانی

آموزش روش عملی انجام بادکش

«زالــــو»؛ جرّاح کوچک!




نظرات
  با سپاس از جنابعالی بابت توضیحات کامل و بررسی موشکافانه . لطف کنید برای بنده نیز فایل لایه باز این سالنامه را ارسال کنید. باز هم ممنون
ارسال کننده نظر : عزیزی      تاریخ ارسال نظر : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰



  لطفا فایل لایه باز‌سالنمای حجامت ۱۴۰۰ رو برام ارسال کنید. با تشکر
ارسال کننده نظر : سعید      تاریخ ارسال نظر : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰



  سلام. نوشته‌اید حجامت در ماه رمضان مناسب نیست. کاش در تقویم هم روزهایش را زرد می‌کردید.
ارسال کننده نظر : سید محمد      تاریخ ارسال نظر : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. توضیحات سالنامه را بخوانید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰



  سلام و سپاس لطفا فایل را برای بنده هم ارسال نمایید.تشکر
ارسال کننده نظر : مجید      تاریخ ارسال نظر : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰



  سلام. روزهای زرد چه مفهومی دارند؟ لطفا فایل لایه باز را به ایمیلم ارسال فرمایید. ممنون.
ارسال کننده نظر : موسی صیاد      تاریخ ارسال نظر : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. ارسال شد. توضیحات پایین سالنامه را بخوانید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰



  با سلام و عرض ادب. من 39 ساله هستم و می خواستم حجامت کنم و هر سال این کار را انجام می دهم. فقط من در تاریخ 1399/11/20 اقدام به خون دادن کردم. الآن میتوانم حجامت را انجام بدهم یا چه تاریخی می توانم انجام بدهم. لطفاً تقویم حجامت هم ارسال گردد. با تشکر
ارسال کننده نظر : داود سعادتی      تاریخ ارسال نظر : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. احتمالا می توانید ولی جواب دقیق بسته به قوت و وزن و مزاج و ... شما دارد. تقویم ارسال شد.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰



  باسلام و عرض ادب لطفا فایل تقویم را برای بنده هم ارسال بفرمائید. بنده 52 ساله هستم میخواستم بدونم که هرچند وقت میتونم حجامت کنم. چون هرموقع که انجام میدم تا یک ماه وضعیت جسمی خوبی دارم مخصوص در خصوص حساسیت فصل گرم یعنی بعداز یک ماه دوباره عطسه های مکرر و خشکی بینی را دارم . ممنون از راهنمایی شما
ارسال کننده نظر : داود      تاریخ ارسال نظر : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. ارسال شد. برای تعیین میزان نیاز به حجامت بهتر است حضورا به همکاران مراجعه کنید.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰



  سلام و تشکر از تقویم حجامت. اولا ایام قمر در عقرب در این تقویم لحاظ نشده؟ ثانیا اگه ممکنه فایل لایه باز رو برام بفرستین
ارسال کننده نظر : زهرا آقانوری      تاریخ ارسال نظر : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. ارسال شد. در مورد سوال شما توضیحات لازم در مقاله آمده است.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰



  سلام علیکم با تشکر از مطالب مفیدی که ارائه فرمودید فقط این سوال اینجا مطرح می شود و آن اینکه شما در مطالب بالا حجامت در ماه حزیران را مورد نقد قرار دادید و در خواست کردید که تبلیغات در مورد آن صورت نگیرد اما خودتان در تقویم ایام حجامت ، روزهای ۲۹،۳۰ خرداد و ۵،۶ تیر را که ایام حزیران است را بهترین ایام برای حجامت اعلام کردید لذا این دو مطلب با هم تناقض دارد.
ارسال کننده نظر : فاضل      تاریخ ارسال نظر : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
  

سلام. مطلب را دقیق بخوانید. هفت و چهارده حزیران هیچ کجا به عنوان بهترین روز حجامت معرفی نشده اند.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰



  بابت بارگزاری سالنامه حجامت سال ۱۴۰۰ سپاس گذارم.
ارسال کننده نظر : محمود مقدس      تاریخ ارسال نظر : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰


 
12
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)[11604بازدید]
سالنمای حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[16730بازدید]
سالنمای حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[77120بازدید]
سالنامه حجامت 1397 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)[21140بازدید]
سالنمای حجامت سال 1396 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[37329بازدید]
سالنامه حجامت 1395 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[29215بازدید]
سالنامه حجامت 1394 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[40088بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله چهارم؛ انواع حجامت[81848بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله سوّم؛ تمهیدات حجامت[28136بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله دوّم؛ روش اجرای حجامت [40216بازدید]
سالنامه حجامت 1393 هجری شمسی؛ هدیه پایگاه طبّ شیعه[46332بازدید]
حجامت شناخت؛ مقاله نخست؛ سیر تاریخی[21431بازدید]
سالنامه حجامت سال 1392 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[40797بازدید]
آزمون علمی حجامت[20178بازدید]
آموزش روش عملی انجام بادکش[799797بازدید]
آشنایی با بادکش درمانی[113202بازدید]
زالو؛ جرّاح کوچک[142191بازدید]
«حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها[114513بازدید]
سالنمای حجامت سال 1391 هجری شمسی(هدیه پایگاه طبّ شیعه)[15609بازدید]
توطئه حذف حجامت در ایران(مقاله انتخابی)[15812بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)
ورزش‌های حرام و استعماری (مقاله انتخابی)
گرداب تربیت بچه (مقاله انتخابی)
استعمار نوین در سایه آموزش زبان انگلیسی (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)
کاربران موبایل دقت کنید!
بگذارید دوباره حوصلۀ بچه‌هایتان سر برود (مقاله انتخابی)
واکسن؛ ابزار کنترلِ جمعیت در دستان بیل گیتس(مقاله انتخابی)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
روان‌شناسي غربي و پشت پرده معنويت (مقاله انتخابی)
«بنزین»، «گازوئیل» و «خوراک دام» به ‌خورد مردم ندهید.
اینستاگرام آن بخشِ خودشیفتۀ شخصیتتان را دوست دارد (مقاله انتخابی)
وقتی به‌جای تجربه‌کردن زندگی از آن عکس می‌گیریم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟
آداب زناشویی و خصوصیات مثبت و منفی کودک (مقاله انتخابی)
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)
کودکان ثروتمندان از طعم غذاهای سالم‌ بیشتر لذت می‌برند (مقاله انتخابی)
خواص تاثیرگذاری قارچ گانودرما تا چه حد واقعیت دارد؟ (مقاله انتخابی)
پدیدارشناسی اینستاگرام (مقاله انتخابی)
آیا تغییرات اقلیمی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی کرده است؟ (مقاله انتخابی)
جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)
بورس‌های تحصیلی؛ ابزاری برای نفوذ و جذب نخبگان (مقاله انتخابی)
کرونا، مردن از ترس مرگ!!
مبارزه با حجاب، انحراف است (مقاله انتخابی)
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
جهان فشن؛ صنعتی استثماری برای استحمار دیگران ( مقاله انتخابی)