سلام آیا میشود این رژیم را برای کم کاری تیروئید وتنبلی تخمدان هم گرفت برای بچه دار شدن
زهرا

سلام من ۵ هفته بارداریم افتادم سر لکه بینی و لخته خون و شدید نیس اما نیاز به پد پهداشتی هست کم و زیاد میشه خونریزیم چکار کنم که سقط نشه بمونه برام
Ff

سلام مجرد خانم ۳۵ ساله چندین سال گرفتار یبوست دل درد نفخ شدید هستم که تشدید شده و الان باعث شده نتوانم وضو بگیرم گاهی آرام میشود ولی اکثرا درگیرم نزدیک پریود نفخ شدبدتر و در دوران آن کاملا دفع راحت دارم رنگ ها و شکل و قوام مدفوع متغیر است. راهی هست که راحت وضو بگیرم و نماز بخوانم. در ضمن پزشک زنان گفته مشکل زنانگی ندارم و آزمایش هورمون ننوشته ولی مثانه تحریک پذیر دارم که گاهی آن هم آرام و گاهی آزار دهنده است که گاهی فکر میکنم به دلیل مدفوع در شکم است که به مثانه وارد می کند البته برداشت خودمه این قسمت راحت. یکی از آشناهامون که با طب سنتی آشنایی دارد با گرفتن نبضم گفته معده ضعیف دارم البته هیچ کدوم از علائمرا به ایشاننگفتهبودم و با گرفتن نبض گفت. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید این عامل برای وضو ونماز خیلی آزاردهنده شده و مانع کارهای روز مره.
سادات

سلام لطفادرمان ورم کنارگوش رابفرمایین؟
صاحبان

سلام و احترام برای بیمار سنگ صفرا که غذاهای گرمی بیشتر به او میسازد در چه صورتی نسخه ۱ یعنی عرقها و در چه صورتی نسخه ۲ یعنی جوشانده تخمها استفاده شود ؟
سارا

سلام و وقت بخیر درمان سرطان سینه رو ندیدم در پایگاهتون، آیا مقاله ای کامل مثل مقاله سنگ صفرا درباره سرطان سینه در سایت موجوده ؟
سارا

باسلام و تشکر در صورت بارداری با کبد چرب گرید دو و احساس گرمای زیاد در ناحیه کبد در تابستان 37 ساله و پنج هفته کدام موارد مقاله قابل استفاده هست، پیاده روی روزانه نیم ساعت چقدر کمک کننده هست، قبلا نداشتم، و هچنین برای رفع ضعف شیرینی مصرف نشه؟
احمدی

سلام و خدا قوت برای قبل بارداری مقاله ای ندارید، حین بارداری و پس اون مهم تره؟
میلاد

سلام.وقت بخیر. آیا پیاز درمانی برای افراد مبتلا به آندومتریوز توصیه میشود؟؟
زهرا

سلام.من به اشتباه پیاز درمانی رو از روز سوم پریودی شروع کردم امروز روز هفتمم هست هنوز پریودیم تمام نشده.البته خونریزیم در حد خون آبه و لخته قهوه ای و تیره هست.ادامه بدم؟!
مرجان
طبّ اسلامی و قرآنی
طب اسلامی، ابزاری برای ساختن تمدن اسلامی(مقاله انتخابی)
تعداد: 2 میانگین: 5
[تعداد بازدید : 16549]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین  و لعنه الله علی اعدایهم اجمعین

 

 

طب اسلامی، ابزاری برای ساختن تمدن اسلامی

 




بعضی از مسایلی را که در بین بحث ها مطرح کرده ام، نیاز به توضیحاتی دارد که بهتر فهمیده شود. یکی از این مسایل، طرح این بحث بود که "طب، نه فقط وسیله ای برای درمان مرض بلکه باید ابزاری برای رسیدن به تمدن اسلامی باشد" ... این بحث را اینطور هم می توان گفت: "درمان مرض، نزدیکترین هدف است نه تنها هدف" پس اگر این درمانِ مرض، اهداف دیگر را تامین نکند، ابزار مناسبی برای استفاده در راه رسیدن به اهداف اصلی ما نیست ... بنده می خواهم این معنا را کمی شرح دهم تا یکی از مباحث عمیق و مهم این جریان در این تالار مطرح شده باشد:

می گویند در قدیم، شهری بوده که مردم آن مستجاب الدعوه بودند. حاکمان این شهر از مردم خود خیلی حساب می بردند چون اگر می خواستند به آن ها ظلمی کنند، فورا بر اثر دعای آنان سرنگون می شدند ... حاکم جدید بر تخت می نشیند ... در این اندیشه فرو می رود که چطور باید از این مشکل بزرگ خلاص شد و یک حاکم واقعی بود! ... ظاهرا به پیشنهاد وزیرش طرحی میریزد ... از مردم شهر می خواهد که هر یک از آنان تخم مرغی را بردارند و با خود به میدان شهر بیاورند و در آنجا بگذارند. وقتی این کار انجام شد، فرمان می دهند که هر کسی یک تخم مرغ بر دارد و برود ... بعد از این ماجرا حاکم، تجاوز به مردم شهر را آغاز می کند ... مردم هم برای سرنگون شدن حاکم دعا می کنند اما دیگر دعای آنان مستجاب نمی شود ...


انسان موجود بسیار دقیقی است و کوچکترین بی توجهی نسبت به طریقه سلوک، در او آثار خود را می گذارد. من شنیدم که یکی از عرفا (علما) می گفته (مضمون:) که اگر فرد فقیری نگاهش به میوه های یک میوه فروشی بیافتد و دلش آن را بخواهد اما نتواند که بخرد، این نگاه بر روی خورنده ی آن میوه، تاثیر می گذارد ... در جایی خواندم که شخصی زمینی داشت و زراعت می کرد، روزی میبیند که گاوی که زمین همسایه را شخم می زده به زمین او آمده و مقداری از خاک های زمین همسایه را هم با "گاو آهن" به زمین او آورده. پس آنسال از محصول آن زمین چیزی نخورد ...

این ها مثال هایی بود برای تذکر مسیولیت خطیر و فراموش شده ی انسان در عصر حاضر تا کمی در حقیقت خلیفه اللهی و هدف خلقت خود، اندیشه کنیم ... از کجا آمده ایم؟ برای چه آمده ایم؟ به کجا خواهیم رفت؟ چگونه خواهیم رفت؟ ...

 

*  *  *  *  *  *  *  *  *

 

هدف از خلقت انسان "عبودیت" است ... "و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون" ... در تمدن اسلامی، تمام ساز و کارها ، شرایط رسیدن به این عبودیت را فراهم می کنند و هیچ کدام مانع آن نمی شوند ... مثلا سیستم اقتصادی در اسلام، مال شبهه ناک در شکم مردم نمی ریزد چون مانع از قرب او می شود ... اما آیا سیستم های اقتصادی غرب، این را می فهمند؟ ... آیا برای این هدف تولید شده اند؟ ... این ها در کشور ما دارند چکار می کنند؟ این جریان گردش پول بر چه اساسی کار می کند؟ ... این را به این خاطر مثال زدم که امروز خیلی ها با آن آشنا هستند و نیازی به توضیح ندارد ...



طب اسلامی، طبی است که خود اسلام آن را تولید می کند. بدیهی است که چنین طبی، مانع پیشروی و رسیدن به اهداف اسلام نمی شود. این علم و هر علم دیگر اگر از دین پدید آمده باشند، همگی در جهت عبودیت و قرب انسان و رشد جامعه به سمت اهداف دین اسلام عمل می کنند ... با این شرایط، طب اسلامی هدفش فقط درمان امراض نیست بلکه چگونگی آن هم برایش مهم است ... این درمان نباید مانع از قرب انسان و همچنین موجودات زنده دیگر شود ... اسلام برای درمان بیماری راهی را پیشنهاد نمی کند که به هدف درمان بیماری، عقل انسان را زایل کند ... به هدف درمان مرض مادر، جنین را در شکم مادر مورد حمله قرار نمی دهد تا زمینه ساز اعتیاد او در دوران جوانی باشد ... مواد شیمیایی را به هدف درمان، وارد بدن خلیفه الله نمی کند ... به بهانه درمان، او را بمباران شیمیایی نمی کند تا فرصت و توان عبودیت را از او بگیرد ...



امام علی علیه السلام به یکی از دانشمندان یهود گفت: هر کس طباع او معتدل باشد مزاج او صافی گردد، و هر کس مزاجش صافی باشد اثر نفس در وی قوی گردد، و هر کس اثر نفس در او قوی گردد به سوی آن چه که ارتقایش دهد بالا رود، و هر که به سوی آن چه ارتقایش دهد بالا رود به اخلاق نفسانی متخلق گردد و هر کس به اخلاق نفسانی متخلق گردد موجودی انسانی شود نه حیوانی ، و به باب ملکی درآید و چیزی او را از این حالت برنگرداند.


پس یهودی گفت : الله اکبر! ای پسر ابوطالب! همه فلسفه را گفته ای - چیزی از فلسفه را فروگذار نکرده ای.



طب اسلامی، و تغذیه اسلامی، طباع انسان را معتدل می کند تا موجودی انسانی شود و نه حیوانی ... آیا این اصل را باید به بهانه های واهی کنار گذاشت و سر در مقابل عقیده ای فرود آورد که باطنش "حیوان انگاری انسان" است و حیوان شدن انسان هدفش؟ ... امروز به برکت طب و تغذیه مدرن، طباع ما به هم ریخته و این مانع از عبودیت ماست ... مانع از انسان شدن ماست ... هرچند ادعا کند که با سموم شیمیایی درمان می کند اما این درمان، مانع انسانیت می شود پس اسمش درمان نیست ... درمانی که خودش بیماری تولید کند و بستر عوارض و مشکلات باشد، و مانع از رشد و قرب انسان شود، و طباع و مزاج او را از تعادل خارج کند، در تمدن اسلامی درمان نیست و جایگاهی نخواهد داشت ...


منبع: وبلاگ طبّ شیعه



نظرات
  احسنت واقعا خالی بود
ارسال کننده نظر : رضااحمدی      تاریخ ارسال نظر : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸


  عالی بود
ارسال کننده نظر : زهرا      تاریخ ارسال نظر : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷


  سلام آفرین و تشکر بابت سایت و مطالب امیدواریم همینطور باشه و طب اسلامی کمکی باشه برای تحقق تمدن اسلامی سایت کوچیکی راه انداختیم تا شاید در حوزه ی پزشکی کمکی به رشد دانشی خودمون و اجتماع کنیم دعوت میکنم در حد امکان تو جمعمون حضور داشته باشین www.tateb.ir و همچنین آرزو میکنم تو تحصیلاتتون موفق باشین یا حق
ارسال کننده نظر : طالب      تاریخ ارسال نظر : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴


  عالی بود
ارسال کننده نظر : الی      تاریخ ارسال نظر : ۲۶ بهمن ۱۳۹۱


 
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

سایر مقالات این موضوع

جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)[12977بازدید]
جایگاه ضوابط شرعی مرتبط با آموزش، پژوهش و درمان در طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)[8747بازدید]
شفا از منظر قرآن کریم (مقاله انتخابی)[18798بازدید]
نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)[12622بازدید]
اصول‌ تغذيه‌ در سيره پيامبر اعظم‌ (صلوات الله علیه و آله) (مقاله انتخابی)[11447بازدید]
ختنه، راهى براى مقابله با ایدز(مقاله انتخابی)[11491بازدید]
بهداشت از منظر قرآن کریم(مقاله انتخابی)[16183بازدید]
عامل باروری در قرآن(مقاله انتخابی)[30388بازدید]
رنگ از منظر قرآن، حدیث و روان‌شناسی(مقاله انتخابی)[40818بازدید]
نسبت دستاوردهای علمی با آموزه‌های قرآن از منظر علامه طباطبایی(مقاله انتخابی)[15256بازدید]
بررسی اعجاز روان‌شناختی قرآن(مقاله انتخابی)[21517بازدید]
حکمت تحریم گوشت خوک در قرآن، حدیث و علم(مقاله انتخابی)[32274بازدید]
شگفتی‌های علمی قرآن در میوه‌های انگور، انار و زیتون(مقاله انتخابی)[31992بازدید]
مبانی بهداشت و سلامت در قرآن(مقاله انتخابی)[29960بازدید]
روان‌شناسي شخصيت سالم از منظر قرآن(مقاله انتخابی)[25646بازدید]
منبع‌شناسی قرآن و طب(مقاله انتخابی)[17558بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[39636بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[51536بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[20570بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[26897بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

صنعت قند با خریدن دانشمندان، تقصیرها را گردن چربی انداخت (مقاله انتخابی)
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)
نکاتی در باب ترس از ازدواج و تأخیر در آن
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)
تربیت عبادی و ترغیب فرزندان به نماز
اعتیادی کراک‌گونه به بوتاکس (مقاله انتخابی)
زگیل تناسلی
نظام‌های پاداش در تربیت کودک؛ به بچه‌هایتان استیکر ندهید (مقاله انتخابی)
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)
چه طوری به همسرمون محبت کنیم بهتره؟
لطفاً کمی غیربهداشتی باشید!! (مقاله انتخابی)
کودک و تفکّر اقتصادی (2)
با اصرار روی عزت نفس فرزندانتان آن‌ها را بی‌عرضه بار می‌آوريد.
اسمی روی بچه‌ام گذاشته‌ام که تا حالا به گوش کسی نخورده است.
کرونا، مردن از ترس مرگ!!
ویز،اپلیکیشن ناوبری اسراییل (مقاله انتخابی)
5 برنامه غذایی پیشنهادی به زوج های نابارور
"یادداشت ویژه"؛ بیایید کمی غیر بهداشتی زندگی کنیم!
گرداب تربیت بچه (مقاله انتخابی)
چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟
کودکی بهترین دوران برای یادگیری زبان خارجی نیست!! (مقاله انتخابی)
مقاومت آنتی بیوتیکی: باکتریهای مرگبار بر می گردند (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
نسل چیپس و روغن نباتی (مقاله انتخابی)
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست سوّم)
من هم از این کلمۀ برند خیلی بدم می‌آید (مقاله انتخابی)